Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Wij zijn beginners, in het cachen, maar hebben nu al 9 traditionele caches gevonden.

De meeste vonden wij met een nauwkeurigheid van 1 a 2 meter, dus acceptabel vonden wij.

Nu probeerder wij vandaag een multi cache, waar we andere coordinaten moesten invoeren, maar er klopte helemaal niets van!!!

Omdat we het lopend moesten doen en alles in een straal van 200 meter moest zijn hebben we het met het kompas proberen te zoeken,

maar het rare was, dat de afstand groter werd, maar op het scherm liepen we duidelijk richting de gemarkeerde plaats.

We hebben het kompas opnieuw gekalibeerd, maar ook dat mocht niet baten. We hebben toen een route gemaakt , met een nieuwe waypoint.

Met dit nieuwe waypoint (huidige parkeerplek), hebben we daarna een nieuw waypoint aangemaakt met de aangegeven coordinaten.

Maar ook dat werkte niet.

Wat doen wij fout en wat zijn nou de beste instellingen voor het kompas?

Want dat is ons als beginners ook nog niet helemaal duidelijk.

We hebben heel lang rond gelopen en van alles geprobeerd, maar we hebben de gemarkeerde plek, helaas niet gevonden. Wat doen we verkeerd? :dribble:

Geplaatst
Wij zijn beginners, in het cachen, maar hebben nu al 9 traditionele caches gevonden.

De meeste vonden wij met een nauwkeurigheid van 1 a 2 meter, dus acceptabel vonden wij.

Nu probeerder wij vandaag een multi cache, waar we andere coordinaten moesten invoeren, maar er klopte helemaal niets van!!!

Omdat we het lopend moesten doen en alles in een straal van 200 meter moest zijn hebben we het met het kompas proberen te zoeken,

maar het rare was, dat de afstand groter werd, maar op het scherm liepen we duidelijk richting de gemarkeerde plaats.

We hebben het kompas opnieuw gekalibeerd, maar ook dat mocht niet baten. We hebben toen een route gemaakt , met een nieuwe waypoint.

Met dit nieuwe waypoint (huidige parkeerplek), hebben we daarna een nieuw waypoint aangemaakt met de aangegeven coordinaten.

Maar ook dat werkte niet.

Want dat is ons als beginners ook nog niet helemaal duidelijk.

We hebben heel lang rond gelopen en van alles geprobeerd, maar we hebben de gemarkeerde plek, helaas niet gevonden. Wat doen we verkeerd? :dribble:

Kunnen jullie misschien vertellen welke coördinaten jullie moesten gebruiken of welke cache het was?

Geplaatst

Het ging om de cache de Vanenburg.

N 52.16.352

E 005.34.175

Dit was het eerste punt.

Het tweede punt was:

N 52.16.331

E 005.34.316

Ik ben er nu net achter dat als ik de cache download hij de coordinaten opslaat als een waypoint met de begin letter van de cache.

Dit betekent dat ik het niet handmatig had hoeven instellen. Maar dit maakt dan toch nog niks uit volgens mij?

Hij had het handmatig toch ook moeten doen?

Geplaatst (bewerkt)
Het ging om de cache de Vanenburg.

N 52.16.352

E 005.34.175

Dit was het eerste punt.

Het tweede punt was:

N 52.16.331

E 005.34.316

Ik ben er nu net achter dat als ik de cache download hij de coordinaten opslaat als een waypoint met de begin letter van de cache.

Dit betekent dat ik het niet handmatig had hoeven instellen. Maar dit maakt dan toch nog niks uit volgens mij?

Hij had het handmatig toch ook moeten doen?

Jazeker, met de hand zou het net zo goed moeten kunnen. Niet per ongeluk ingevoerd

N52 16' 35.2''

E005 34' 17.5''

Dit zijn namelijk coördinaten in graden-minuten-seconden i.p.v. graden-minuten-duizensten van minuten. Indien dit het geval is, staat je GPS op het verkeerde coördinatennotatie.

bewerkt door globe_explorer
Geplaatst

In een verkeerde notatiewijst je pijltje altijd nog de goed kant op, ookal is het het verkeerde coordinaat.

De fout zou dus in het kompas moeten zitten.

Welk soort gps gebruiken jullie?

zit er een digitaal kompas op? zo ja staat hij aan en houd je de gps dan ook goed vlak?

Geplaatst
In een verkeerde notatiewijst je pijltje altijd nog de goed kant op, ookal is het het verkeerde coordinaat.

zit er een digitaal kompas op? zo ja staat hij aan en houd je de gps dan ook goed vlak?

Ik meb zelf met lijve ondervonden dat de gps verkeerd stond. Alle gedownloade coordinaten was geen probleem, alles wat ik zelf invoerde had een afwijking van ongeveer 200 meter.

Geplaatst

Ik meb zelf met lijve ondervonden dat de gps verkeerd stond. Alle gedownloade coordinaten was geen probleem, alles wat ik zelf invoerde had een afwijking van ongeveer 200 meter.

Misschien handig om te vertellen hoe je dat hebt opgelost? Dat wil kaatje74 graag weten denk ik :dribble:

Geplaatst

Misschien handig om te vertellen hoe je dat hebt opgelost? Dat wil kaatje74 graag weten denk ik :thumbup:

Wij hebben de gps weer ingesteld op de goede waarden, dus hddd mm mmm en WGS 84 (ipv Dutch dacht ik)

Het invoeren is dan exact gelijk, maar een kleine afwijking

Thuis toen ik de log uitlas kwam ik er snel achter dat wat de fout was, Onze coordinaten wat we berekend hadden waren nl wel goed. Later terug op de plaats was het peilen en exact op de goede plaats.

Bij mij lag het hier aan, hopen hebben ze hier iets aan

Geplaatst

Misschien handig om te vertellen hoe je dat hebt opgelost? Dat wil kaatje74 graag weten denk ik :thumbup:

Wij hebben de oregon 300

en ik heb hem ingesteld op: hddd mm mmm en WGS 84.

Misschien dat ik het kompas niet goed vlak heb gehouden, maar dan nog is het vreemd dat het waypoint op de kaart duidelijk is te zien. Het kompas wijst ook die kant op, maar het aantal meters loopt op, als we naar het waypoint toe lopen.

Dat vinden we vreemd, het aantal meter zou toch moeten aflopen, hoe dichter we bij het waypoint komen??

Geplaatst

Staat de noordreferentie van het kompas op "waar" ipv bijvoorbeeld "gebruiker"?

En is de kaart instelling "koers boven"?

Wanneer ik de noordreferentie namelijk op gebruiker en 180 graden zet wijst de pijl de andere kant op dan waar het waypoint is. En als je dan de kaart op "koers boven" zet krijg ik volgens mij hetzelfde als wat jullie zien: de afstand die oploopt terwijl de 300 aangeeft dat je de goede kant opgaat.

Noordreferentie is in te stellen via: "stel in""koers""noordreferentie""waar"

Kaartrichting is in te stellen door: "stel in""kaart"" orientatie""noord boven"

Geplaatst (bewerkt)

Toch even op dit deel reageren. 1 a 2 meter kan voorkomen, maar normaliter is de afwijking groter. Ga er niet blindelings van uit dat het binnen een paar meter moet zijn. Wanneer de maker goed gepeild heeft, en een nauwkeurigheid van zeg 5 meter heeft (wat al vrij goed is), en jij heb toevallig diezelfde afwijking van 5 meter, maar dan de andere kant op, dan zit je er toch gauw 10 meter naast.

Laat dat je er niet van weerhouden nog meer caches te vinden :P.

bewerkt door TheFalcon
Geplaatst (bewerkt)
Instellingen van het kompas hebben net zo veel invloed op de nauwkeurigheid van de plaatsbepaling als de instelling van het contrast van je beeldscherm of het kaarttype dat je geselecteerd hebt. Geen invloed dus. bewerkt door Goonies Oosterhout
Geplaatst (bewerkt)
je hebt waarschijnlijk wel het waypoint aangemaakt, maar de gps nog steeds naar het vorige wp laten wijzen. Dus: waypoint aangemaakt, maar geen go to o.i.d. gedaan. Zie ik erg vaak fout gaan bij mensen die wel op de knopjes kunnen duwen, maar nog niet helemaal begrijpen wat de knopjes doen. Vervolgens ga je denken dat 'de instellingen wel verkeerd zullen zijn', maar de fout ligt doorgaans gewoon bij je eigen invoer (of gebrek daaraan). bewerkt door Goonies Oosterhout
Geplaatst
Staat de noordreferentie van het kompas op "waar" ipv bijvoorbeeld "gebruiker"?

En is de kaart instelling "koers boven"?

Wanneer ik de noordreferentie namelijk op gebruiker en 180 graden zet wijst de pijl de andere kant op dan waar het waypoint is. En als je dan de kaart op "koers boven" zet krijg ik volgens mij hetzelfde als wat jullie zien: de afstand die oploopt terwijl de 300 aangeeft dat je de goede kant opgaat.

Noordreferentie is in te stellen via: "stel in""koers""noordreferentie""waar"

Kaartrichting is in te stellen door: "stel in""kaart"" orientatie""noord boven"

Ik had de Noordrefentie wel goed staan (waar), maar de kaartinrichting stond op automotive modus.

Die heb ik nu gewijzigd in Noord boven. Zou dit het kunnen zijn??

Tja, de instellingen precies goed krijgen vind ik nogal lastig, omdat niet alles mij wat zegt.

Ben dan wel een vrouw :dribble: , maar niet dom, maar veel dingen zeggen mij niet veel...

Ik leer steeds meer hoor, en het wordt mij allemaal wel steeds duidelijker, maar toch, het blijft puzzelen. :thumbup:

Geplaatst
je hebt waarschijnlijk wel het waypoint aangemaakt, maar de gps nog steeds naar het vorige wp laten wijzen. Dus: waypoint aangemaakt, maar geen go to o.i.d. gedaan. Zie ik erg vaak fout gaan bij mensen die wel op de knopjes kunnen duwen, maar nog niet helemaal begrijpen wat de knopjes doen. Vervolgens ga je denken dat 'de instellingen wel verkeerd zullen zijn', maar de fout ligt doorgaans gewoon bij je eigen invoer (of gebrek daaraan).

Nee hoor, dat weet ik zeker van niet...

Wij hebben zelf een route aangemaakt van de parkeerplaats naar het eerste waypoint. Dan moet het toch goed gaan. Hij gaf toen 27 meter aan, wat ook wel moest kloppen. Maar toch bedankt voor het meedenken! Tja, vrouwen zitten nog wel eens aan knopjes waar ze niet aan moeten zitten, maar deze vrouw niet hoor!! :thumbup:

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...