Spring naar bijdragen

Projectie Berekenen Via 'n Gewone Kaart


De Burgjes

Aanbevolen berichten

Ik sta bij een parkeerplaats en zie op de kaart 'n mooi water liggen!

Nu wil ik wil graag via die bestaande kaart de aantal meters meten van parkeerplaats naar dat mooie water. Zodat ik daarna via 'n projectie van het parkeercoordinaat naar het water kan lopen. Stel de aantal meters bedragen 4. Nu moet ik naar de schaal gaan kijken en dan ben ik het spoor bijster.

Als er op de kaart de schaal staat van 1 op 50.000 en daarbij staat dan ook nog 2 cm op de kaart is 1 km in het terrein.

Ik weet dat ik die aantal meters moet delen met een van die getallen alleen welke??

Daarna leg ik de gradenplaat langs die liniaal met de noorkant naar het noorden toe en de rode peil naar de looprichting en dan zou ik daar dan de graden van af moeten lezen. Klopt dit wel?

Wie zou me hier verder mee kunnen/willen helpen..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Als er op de kaart de schaal staat van 1 op 50.000 en daarbij staat dan ook nog 2 cm op de kaart is 1 km in het terrein.

Ik weet dat ik die aantal meters moet delen met een van die getallen alleen welke??

 

Beide getallen geven (gelukkig! :rolleyes:) hetzelfde aan: 1 cm is in werkelijkheid 50.000 cm (=500 meter) of 2 cm is in werkelijkheid 1 km.

Als je in werkelijkheid 4 meter hebt, dan deel je die door de 50.000 om het aantal centimeters te krijgen op de kaart. Wel eerst van de meters centimeters maken!: 400/50000 = 0.008 cm. Niet te zien dus op een kaart met deze schaal.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zelfs de raster kaarten van de topografische dienst die op CD te koop zijn, hebben pixels van 5 meter in werkelijkheid.

De allerbeste scans die ik ken van de topo 1:25.000 kaarten hebben een granulatie van 2,5 meter/pixel.

Dat komt dan overeen op de papieren kaart met een afstand vergelijkbaar met de minimum dikte die de drukker aan een lijn moet toekennen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 years later...

Dat kan je zien op de Trip computer van je Garmin, rechtsboven zie je het aantal bewogen km's.

Wil je op nul beginnen, dan kan je de tripcomputer resetten, dan word alles op nul gezet. Even opletten "geen grote reset doen"

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...