Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Voor een bepaalde cache moet ik een projectie uitvoeren waarbij de graden zijn uitgedrukt ten opzichte van het magnetische noorden. Volgens mij worden projecties op de eTrex Vista uitgevoerd ten opzichte van 'true north'. Ik vermoed dat er een correctie op het aantal graden uitgevoerd zal moeten worden, maar ik heb hier op het forum niets over kunnen vinden. (Ik moet toegeven dat ik niet élk draadje over projecteren heb nagelezen, want dan zou ik niet meer aan cachen toekomen :thumbup: )

Thuis gebruik ik meestal GCTool om projecties te kunnen uitvoeren. Kan daarin onderscheid worden gemaakt tussen magnetisch noorden en true north?

Ewout

Geplaatst (bewerkt)

Volgens deze site zou de declinatie 0 graden en 15 seconden zijn. Dat is dus bijna niets. Pas bij grote afstanden gaat het verschil echt een rol spelen, lijkt me. Betekent dat dat je in de praktijk eigenlijk geen rekening hoeft te houden met het verschil? Of is dat wat te kort door de bocht?

bewerkt door kuipjeboter
Geplaatst

Projectie's: true north of magnetische noorden... In het veld tijdens geocachen zal het weinig verschil maken. Ik weet niet welke vista je hebt, maar met name bij de oudere vista's zijn de afstanden maar op 100m nauwkeurig in te voeren.

Warboel

Geplaatst

Volgens deze site zou de declinatie 0 graden en 15 seconden zijn. Dat is dus bijna niets. Pas bij grote afstanden gaat het verschil echt een rol spelen, lijkt me. Betekent dat dat je in de praktijk eigenlijk geen rekening hoeft te houden met het verschil? Of is dat wat te kort door de bocht?

Ja, wat kort door de bocht!

Op dit moment is toevallig de declinatie in Midden-Nederland vrijwel te verwaarlozen. In de loop van de tijd en afhankelijk van welke plaats je op aarde je bevindt kan de declinatie oplopen tot enkele graden!

Geplaatst
Volgens deze site zou de declinatie 0 graden en 15 seconden zijn.

Ik kom hiermee op 0 graden en 4 minuten (voor vandaag, N 52 en E 5).

Niet veel, maar kan uitmaken.

Het magnetisch noorden ligt ergens in Canada geloof ik.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...