huismannetjes Geplaatst 14 januari 2009 Geplaatst 14 januari 2009 Ik wil een nieuwe cache aanmelden, maar de coördinaten die je te zien krijgt bij de cache zijn niet de coördinaten waar hij werkelijk ligt Ik zag nl bij het invulformulier dat je maar 1x coördinaten invult Welke coördinaten moet in invullen bij het aanmelden? De werkelijke of de fictieve? De werkelijke coördinaten komen namelijk pas na het oplossen van de puzzel eruit de Huismannetjes
Axel-F Geplaatst 14 januari 2009 Geplaatst 14 januari 2009 Bij aanmelden geef je de coordinaten op waar deze fictief ligt en als zodanig te zien zal zijn op de algemene overzichtskaart. Bij het onderdeel Waypoints neem je dan de coordinaten op in "Final Location" die je alleen zichtbaar maakt voor jou en voor de reviewer. Volgens mij is dit laatste niet per se nodig en kun je dat ook in een opmerking erbij zetten als een note voor de reviewer . Opnemen als final location is voor jezelf wel handig want dan kun je overal je eindplek even controleren. Je moet dus in ieder geval de uiteindelijke verstopplek vermelden voor de reviewer. Succes!
huismannetjes Geplaatst 14 januari 2009 Auteur Geplaatst 14 januari 2009 Bedankt voor zover De Huismannetjes Bij aanmelden geef je de coordinaten op waar deze fictief ligt en als zodanig te zien zal zijn op de algemene overzichtskaart.Bij het onderdeel Waypoints neem je dan de coordinaten op in "Final Location" die je alleen zichtbaar maakt voor jou en voor de reviewer. Volgens mij is dit laatste niet per se nodig en kun je dat ook in een opmerking erbij zetten als een note voor de reviewer . Opnemen als final location is voor jezelf wel handig want dan kun je overal je eindplek even controleren. Je moet dus in ieder geval de uiteindelijke verstopplek vermelden voor de reviewer. Succes!
Malyenki Geplaatst 14 januari 2009 Geplaatst 14 januari 2009 Ook de final location moet je opnemen in je additional waypoints, maar inderdaad alleen zichtbaar voor jou en reviewer. Maar hij moet er wel bij.
Wammus Geplaatst 14 januari 2009 Geplaatst 14 januari 2009 en niet geheel onbelangrijk: het coordinaat bovenaan de pagina mag maximaal 2-3 kilometer van de uiteindelijke locatie liggen tenzij je een erg goede motivatie hebt om het anders te doen. Uit de guidelines: Unless a good reason otherwise can be provided, the posted coordinates should be no more than 1-2 miles (2-3 kilometres) away from the true cache location. Succes met de nieuwe cache!
GeoVlinder Geplaatst 14 januari 2009 Geplaatst 14 januari 2009 @ huismannetjes Heb je de lijsten met informatie al gevonden? Er is er sowieso 1 met instructies hoe je dat formulier in moet vullen en er is ook een checklist voor het leggen van een cache, punt voor punt wordt alles behandeld. Misschien heb je daar nog iets aan? Succes ermee , groetjes GeoVlinder
Sivota Geplaatst 14 januari 2009 Geplaatst 14 januari 2009 en niet geheel onbelangrijk: het coordinaat bovenaan de pagina mag maximaal 2-3 kilometer van de uiteindelijke locatie liggen tenzij je een erg goede motivatie hebt om het anders te doen.Uit de guidelines: Unless a good reason otherwise can be provided, the posted coordinates should be no more than 1-2 miles (2-3 kilometres) away from the true cache location. Succes met de nieuwe cache! En nog wat in het Nederlands bij Richtlijnen
Rob Jansen Geplaatst 15 januari 2009 Geplaatst 15 januari 2009 Welke coördinaten moet in invullen bij het aanmelden?De werkelijke of de fictieve? De werkelijke coördinaten komen namelijk pas na het oplossen van de puzzel eruit Misschien een gek idee: coordinaat van de parkeerplaats in de buurt van de cache? Voordat ik aan de puzzels begin wil ik wel ongeveer weten waar de cache te vinden is. Rob
Malyenki Geplaatst 15 januari 2009 Geplaatst 15 januari 2009 Welke coördinaten moet in invullen bij het aanmelden?De werkelijke of de fictieve? De werkelijke coördinaten komen namelijk pas na het oplossen van de puzzel eruit Misschien een gek idee: coordinaat van de parkeerplaats in de buurt van de cache? Voordat ik aan de puzzels begin wil ik wel ongeveer weten waar de cache te vinden is. Rob Dat zou ik als maker van een mysterie nooit doen, omdat ik ook het gebied niet wil verklappen waar de cache in ligt.
Kruimeldief Geplaatst 16 januari 2009 Geplaatst 16 januari 2009 Misschien een gek idee: coordinaat van de parkeerplaats in de buurt van de cache?Voordat ik aan de puzzels begin wil ik wel ongeveer weten waar de cache te vinden is. Rob Dat is bij een mystery eigenlijk juist niet de bedoeling. Het is een mysterycache, het hoeft geen puzzelcache te zijn. Het mysterieuze aan een mMystery is misschien wel dat je niet weet waar je moet zoeken. Het enige dat je met gegarandeerde zekerheid kunt zeggen is dat de cache, hoe dan ook, altijd binnen een straal van 3.2 kilometer ligt van de parentcoördinaten (coördinaten bovenaan de cachepagina). Deze gegarandeerde zekerheid geldt in ieder geval bij Mysteries van een paar jaar oud tot heden. De echte oudere Mysteries werd daar niet op gelet en zo kun je Parentcoördinaten tegenkomen ergens midden in de oceaan of zelfs in de buurt van ISS, of hoe heet dat ding daar in de lucht . Er kan dus afgeweken worden van die 3.2 kilometer (2 mijl), maar dat zal geen kilometers afwijking worden, hooguit paar 100 meter. Het is niet verboden, maar ik vind dat men zo weinig mogelijk een parkeerplaatscoördinaat moet vermelden bij een Mystery. Daarmee is echt een gedeelte van de mystery om zeep geholpen, namelijk, de vraag in hoeverre de cache binnen de 2 mijl ligt van de Parentcoördinaten
smeule Geplaatst 16 januari 2009 Geplaatst 16 januari 2009 (bewerkt) Het is niet verboden, maar ik vind dat men zo weinig mogelijk een parkeerplaatscoördinaat moet vermelden bij een Mystery. Daarmee is echt een gedeelte van de mystery om zeep geholpen, namelijk, de vraag in hoeverre de cache binnen de 2 mijl ligt van de Parentcoördinaten Of een parkeerplaatscoördinaat op 1 - 3.2 km van de cache . Heb je gelijk een mooie wandeling Het blijft dan nog steeds een echte Mysterie 16 januari 2009 bewerkt door smeule
Kruimeldief Geplaatst 16 januari 2009 Geplaatst 16 januari 2009 Ik wil een nieuwe cache aanmelden, maar de coördinaten die je te zien krijgt bij de cache zijn niet de coördinaten waar hij werkelijk ligt Ik zag nl bij het invulformulier dat je maar 1x coördinaten invult Welke coördinaten moet in invullen bij het aanmelden? De werkelijke of de fictieve? De werkelijke coördinaten komen namelijk pas na het oplossen van de puzzel eruit de Huismannetjes Bij een Mystery komen de fictieve oftewel de gefingeerde coördinaten komen bovenaan de cachepagina. Het eindcoördinaat, en ook eventuele tussenpunten, MOET je wel invoeren in de additional waypoints. Het is eigenlijk heel simpel. In principe kun je alle caches onder de drie bekende types gooien. Traditional: Coördinaten bovenaan de cachepagina = coördinaten van de cache. Eventuele parkeercoördinaten moeten zichtbaar in de additional waypoints staan. Mystery: Coördinaten bovenaan de cachepagina zijn gefingeerde, meestal nietszeggende coördinaten. Het eindcoördinaat MOET, samen met toch eventuele tussenpunten, in de additional waypoints ingevoerd zijn (en blijven). Het eindcoördinaat mag niet verder dan 3.2 kilometer van het coördinaat bovenaan de cachepagina verwijderd liggen. Multi: Coördinaten bovenaan de cachepagina zijn de coördinaten van de parkeerplaats van de cache, of indien men dit wenst, maar niet de voorkeur heeft, de start van de cache, indien dit anders is dan de parkeerplaats. Het eindcoördinaat en alle tssuempunten MOETEN in de additional waypoints ingevoerd zijn (en blijven). Ieder andere type valt in principe onder en van de bovenstaande types. Voor iedere cachetype geldt dat de coördinaten bovenaan de cachepagina (dus de Parentcoördinaten oftewel Parentwaypoint) NOOIT, maar dan ook NOOIT, in de additional waypoints ingevoerd mogen zijn. Additional waypoints zijn dus coördinaten die je toevoegt aan de coördinaten bovenaan de cachepagina. Coördinaten bovenaan de cachepagina = Parentcoördinaten = Parentwaypoint. Coördinaten in de Additional Waypoints = Child(ren)coördinaten = Child(ren)waypoint. Iedereen die met Pocket Queries of GSAK werkt kent inmiddels wel het begrip Child(ren)waypoint. Bij aanmelden geef je de coordinaten op waar deze fictief ligt en als zodanig te zien zal zijn op de algemene overzichtskaart.Bij het onderdeel Waypoints neem je dan de coordinaten op in "Final Location" die je alleen zichtbaar maakt voor jou en voor de reviewer. geheel correct. Volgens mij is dit laatste niet per se nodig en kun je dat ook in een opmerking erbij zetten als een note voor de reviewer . Niet correct. Het is ALTIJD VERPLICHT om alle coördinaten in te voeren in de additional waypoints, ALLE coördinaten, BEHALVE het coördinaat dat bovenaan de cachepagina staat. Zonder zal de cache geheid teruggestuurd worden en net zo lang teruggestuurd worden totdat het wel allemaal ingevoerd is. En het ingevoerde moet ook ingevoerd blijven Opnemen als final location is voor jezelf wel handig want dan kun je overal je eindplek even controleren. Dat niet alleen. Een reviewer KAN alleen maar aan de hand van de ingevoerde additional waypoints en aan de hand van de coördinaten bovenaan de cachepagina controleren of er al caches in de buurt liggen. Dat betekent dus niet allen controleren of er al een cache in de buurt ligt, maar ook weer gebruiken als er een nieuwe cache in de buurt IS aangevraagd. De controle gaat dan automatisch. Als er een cache in de buurt aangevraagd wordt en een van de punten (coördinaat bovenaan de cachepagina, als ook eventuele tussenpunten, als ook het eindcoördinaat) binnen 161 meter ligt of komt te liggen van dezelfde coördinaten van een andere cache, krijgt de reviewer een automatische foutmelding tijdens het reviewn van de cache. Daarom is het zaak dat deze additional waypoints altijd up to date zijn en up to date blijven. Voordeel is ook dat een reviewer direct de juiste coördinaten erbij kan halen als er een fout in zit of een klacht over komt. Klachten kunnen komen van geocachers of van de eigenaar/beheerder van het gebied waar de cache geplaatst is. Een ander voordeel is dat de reviewer kan zien als er een vreemde afwijking in de route zit. De reviewer krijgt immers ook de afstanden per coördinaat zien. De afstanden tussen de additional waypoints onderling, en, nog belangrijker, de afstanden tussen de additional waypoints en het coördinaat bovenaan de cachepagina. Als de cache-eigenaar dan een routen heeft gemaakt, zullen de afstanden in de tussenpunten meestal steeds groter worden en daarna steeds kleiner omdat gelukkig de meetse cache-eigenaren bij een multi een rondje maken. Als er dan een coördinaat tussenzit die ineens een vreemde afwijking heeft in meters, soms kilometers, dan weet de reviewer mestal wel dat er een tikfoutje zit in een van de coiördinaten en kan de eigenaar tijdens de review daar even op wijzen en verzoeken de coördinaten nog eens na te kijken, na te rekenen of zelfs ter plekke na te lopen. Bij een Mystery geldt dat de reviewer vaak de cache terugstuurt omdat hij/zij nergens de oplossing van de mystery kan vinden en dus de mystery niet begrijpt. Dan wordt je verzocht om de mystery uit te leggen. Bij wat voor cachetype dan ook, het is altijd heel belangrijk de reviewer vooraf goed te informeren. Beter teveel dan te weinig. Al deze info, alle correspondentie, dient altijd te gaan via zogenaamde reviewernotes hangend onderaan de cachepagina. Niet via email. Immers, de reviewer die met de cache begint, hoeft het niet perse af te maken. En reviewers kunnen wel alle correspondentie lezen die onderaan de cachepagina bungelt, maar niet elkanders email. De reviewernotes verdwijnen automatisch als een cache door een reviewer gepubliceerd wordt (online wordt gezet). Eigenlijk is al het info dat ik hier vermeld, tot in de treure terug te vinden en anders kom je er vanzelf wel achter als je de cache ter review aan hebt geboden. Nog een puntje dat men vaak niet doorheeft. Coördinaten vermeld op de cachepagina, dus volledig gegeven, MOETEN volledig gegeven, en dus volledig zichtbaar, zijn in de additional waypoints. Coördinaten die men bij elkaar moet sprokkelen MOETEN onzichtbaar voor derden zijn. Derden zijn dus niet de eigenaar en de reviewer. De eigenaar heeft dan de keuze om de additional waypoint volledig onzichtbaar te zetten of de Waypoint laten zien, maar de coördinaten op onzichtbaar zetten. Voordeel van alleen coördinaten onzicht baar is dat de cacher kan zien hoeveel tussenpunten er zijn, maar ook de opdrachten kunnen allemaal in de note per additional waypoint, zichtbaar gezet worden en zo hoef je ze niet dubbel te hebben door het ook nog eens geschreven te hebben op de cachepagina. Coördinaten van de werkelijke, fysieke eindcache, moeten natuurlijk altijd op onzichtbaar staan. De drie opties kun je kiezen tijdens het invoeren. Bij iedere review krijg je een antwoord via een reviewernote, geplaatst op de cachepagina. Daarvan krijgt de eigenaar van de cache ook altijd een afschrijft via email. Andersom, als de eigenaar een reviewernote plaats op zijn cachepagina, krijgt de reviewer GEEN automatische afschrijft via email. Immers, deze optie is alleen voor de eigenaar van de cache. De eigenaar van de cache lrijgt altijd van alles wat er op ziojn cachepagina gepost wordt een automatsche afschrift via email. Omdat de reviewer geen automatisch vermelding krijgt van je antwoord, zet de reviewer altijd de cache weer op inactief als hij je een bericht stuurt. Je MOET dus, wil je de cache verder afgewerkt hebben, ALTIJD de cache weer aanbieden door het opnieuw te activeren zoals de reviewer dat beschreven heeft in zijn reviewernote. Er staat in iedere reviewernote aan aantal aandachts[untne onder een stippellijn. Lees die punten door. Ze staan er niet als bladvulling. Comprende? De Schuim der Aarde Kruimeldief "Na de weeën beginnen de zorgen pas echt"
Aanbevolen berichten