Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

:thumbdown::):crybaby:

Iemand die hier meer van weet.

ik heb wat moeite met caches waarin projecties gevraagd worden.

Mijn GPSmap60Cx geeft bij een projectie

320° 2403 m

start N51° 36.000 E21° 21.000

N 51°36.978 E 04°19.633

dit terwijl een aantal rekenprogramma's die ik op internet heb gevonden

51° 36.994 E04° 19.657 geven

Kan iemand mij aangeven wat ik niet juist doe?

groet Jan

Geplaatst

320° 2403 m

N 51°36.978 E 04°19.633

Misschien projecteer je t.o.v. het manetische noorde i.p.v. het ware noorden. Staat er een m(achnetish) of een t(rue=waar) bij het graden teken?

Tc

Geplaatst
:thumbdown::):crybaby:

320° 2403 m

N 51°36.978 E 04°19.633

groet Jan

Allereerst, ik denk dat je bedoelt: N51° 36.000 E004° 21.000

Verder, projectie is altijd "ten opzichte van". Dat kan zijn: magnetisch noorden, kaart noorden of ware noorden. En dan ben ik nog niet volledig.

Groeten en succes, Krijgertjes.

Geplaatst (bewerkt)

heeft waarschijnlijk te maken met het verschil van rekenen.

Sommige programma's rekenen met een perfecte bol (rekent lekker makkelijk en geeft bij kleine projectie geen grote verschillen)

Je garmin projecteert als het goed is over de wat nauwkurigere vorm van de aarde de ellipsoide-vorm.

Daar komt de afwijking vandaan en als het goed is zou je gps'r nauwkuriger moeten zijn als het rekenprogramma :thumbdown:

bewerkt door BaJo
Geplaatst (bewerkt)

Ik heb ook een GPSmap 60Cx, en kom na projectie uit op:

N 51 36.992

E 004 19.659.

GCtool komt uit op:

N 51 36.994

E 004 19.657

Dat is een zeer kleine afwijking.

Bovendien maakt het op zo'n kleine afstand niet zoveel uit of het magnetische of het ware noorden gebruikt wordt (geloof ik)

Dus ik denk dat je iets niet goed doet, of iets niet goed hebt ingesteld.

bewerkt door Malyenki
Geplaatst
Bovendien maakt het op zo'n kleine afstand niet zoveel uit of het magnetische of het ware noorden gebruikt wordt (geloof ik)

Het verschil is in Nederland ongeveer 2º

Nou weten we dat jij dan wel kunt uitrekenen hoeveel meter je er dan naast zit bij 2403 meter :thumbdown:

Geplaatst

Ik denk ook dat je iets fout hebt ingesteld op je GPS. Ik heb even snel gedaan (2,40 km ipv 2403 m) en kom dan uit op

N51° 36.991 E004° 19.661

Als je dat in mapsource uitzet met de twee uitkomsten van Malyenki, dan liggen die drie punten binnen 7 m van elkaar.

De twee punten die jij in je eerste bericht opgeeft liggen maar liefst 40 m uit elkaar.

Gezien alle uitkomsten die tot nu toe gegeven zijn, wijkt die projectie die je op jouw GPS uitvoerde het meest af. Je hebt denk ik iets verkeerd gedaan.

Ik vermoed dat je op je GPS niet de juiste kaartinstellingen hebt gedaan. Om kort te gaan, ga via 'menu' naar 'setup' en kies daar 'units' (ik heb een engelstalige versie!). Bij 'units' kan je je GPS instellen op 'position format': hddd° mm.mmm' en op 'map datum': WGS 84

Vooral die laatste is van belang en ik denk dat je daar iets anders hebt geselecteerd, bijvoorbeeld WGS72 of Nederlands ofzo. Maar dat moet absoluut WGS 84 zijn tenzij er in de cachebeschrijving over een ander mapdatum (of in het Nederlands: kaartdatum) gesproken wordt.

Ik hoop dat je dan wel de juiste projectie kunt maken. Die kleinere afwijking van 7 m heeft te maken met rekenwijze, ware of magnetische noorden en invoeren van de afstand, maar 7 m is ook al aardig in de buurt van de afwijking van je GPS.

Succes, ik hoop dat je er uit komt!

Geplaatst
:):crybaby::crybaby:

320° 2403 m

N 51°36.978 E 04°19.633

groet Jan

als je de begin en eindcoordinaten van je projectie via GCTool terugrekend naar een projectie (ik neem aan dat er E05 moet staan) dan kom ik uit op een projectie van 319° en 2400,18 meter.

Bij een projectie op een gpsmap 60csx kun je de KM ingaven van de meters veranderen naar M (zet je cursor op KM druk enter en verander in M)

Ook die 1 graad verschil kan op 2400 meter reeds een tamelijke afwijking hebben.

Je moet zo juist mogelijk de projectie ingeven.

2.4km is niet gelijk aan 2403 meter en met die graad verschil , en de normale afwijking kan dat aardig oplopen

Dagger

Geplaatst
:):crybaby::crybaby:

320° 2403 m

N 51°36.978 E 04°19.633

groet Jan

Ik heb nog wat berekeningen gedaan. 51° 36.994 E04° 19.657 is inderdaad het resultaat van een peiling van 320° en 2403 m (ware noorden).

N 51°36.978 E 04°19.633 is een peiling van 319° en 2403 m (ware noorden, afwijking 4 meter) ofwel ca. 319.5° magnetisch.

Het magnetisch noorden in Nederland anno 2009 ligt op 359.5° d.w.z. 0.5° westelijk van het ware noorden (en geen 2 graden). In het verleden was dit verschil groter. Daarom behoort bij magnetisch noorden eigenlijk ook steeds een jaartal te staan.

Het verschil kan dus best komen door een verschil in instelling.

En een verschil van een halve graad over 2403 meter geeft een verschil van ca. 20 meter.

Groeten, Krijgertjes.

Geplaatst
heeft waarschijnlijk te maken met het verschil van rekenen.

Sommige programma's rekenen met een perfecte bol (rekent lekker makkelijk en geeft bij kleine projectie geen grote verschillen)

Je garmin projecteert als het goed is over de wat nauwkurigere vorm van de aarde de ellipsoide-vorm.

Daar komt de afwijking vandaan en als het goed is zou je gps'r nauwkuriger moeten zijn als het rekenprogramma :)

Hallo BaJo

Wat je beweert klopt, met uitsluiting van de eerste en de laatste zin.

Op 2403 meter projectie is het verschil tussen perfecte bol en WGS84 zo minimaal dat je er minder dan 1 meter naast zou zitten.

Greetz, Bloodwoosj

Geplaatst
:thumbup::angry::angry:

Ik heb het met je gegevens nagerekend.

Het ligt inderdaad aan het verschil tussen magnetisch en ware noorden.

Je garmin staat op magnetisch noorden ingesteld en de pc applicatie staat op ware noorden.

Als je je garmin op ware noorden zet dan komt er hetzelfde uit. Dat kan op de heading setup pagina.

Zie pagina 64 van je manual.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...