Spring naar bijdragen

graden?


nike

Aanbevolen berichten

De temperatuur die de meeste GPSR's laten zien (mijn GPS12 b.v.) is die van het kristal dat de oscillatie-frequentie maakt. De kristallen die gebruikt worden zijn speciaal zo gemaakt dat ze op de korte termijn heel precies lopen. Dus niet 'hikken' bijvoorbeeld of een beetje veel faze-verschuiving hebben.

De GPSr haalt de juiste tijd (absoluut) van de klokken van de GPS satellieten. Dus houdt die bij hoeveel het kristal mis loopt. Maar dat mislopen is temperatuurafhankelijk. Jouw GPSr bouwt een tabel op van miswijzing per temperatuur. Op die manier geeft de kristaloscillator een heel kleine bijdrage in de positie-fout.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Oke, dus ik kan zelf niet de temperatuur aflezen?

Kon dat niet in de testmodus/diagnostische modus (60CSx aanzetten met de Enter-toets ingedrukt)?

 

Edit:

Ja, dat kan dus. Net even getest op mijn 60Cx. Naast vele andere zaken wordt ook de temperatuur getoond.

bewerkt door Peetee
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is buiten 6 graden, die kun je niet instellen, gaat vanzelf naar beneden en boven.

 

Goed dat je het zegt. Ik heb een 60Csx, leuk dingetje, maar in het menu staat Graden of Fahrenheit. Ik heb eignelijk nog nooit ergens gezien waar dat voor is? Kan ik de temperatuur zien die de gps meet, of is het ergens anders voor?

 

Het graden in stllen gaat goed met mijn Etrex makkie eigelijk je moet het ff weten.

Bedankt voor de les. :thumbup: groet Nike

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De temperatuur die de meeste GPSR's laten zien (mijn GPS12 b.v.) is die van het kristal dat de oscillatie-frequentie maakt.

 

Even voor de duidelijkheid, de weergegeven temperatuur is dus intern.

De electronica van je GPS kan zelf door gebruik een beetje warmte produceren en dus een hogere temperatuur weergeven dan de buitentemperatuur.

M.a.w. het kan buiten kouder zijn dan dat je GPS aangeeft. :thumbup:

 

Groeten Jan-Willem.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De temperatuur die de meeste GPSR's laten zien (mijn GPS12 b.v.) is die van het kristal dat de oscillatie-frequentie maakt.

 

Even voor de duidelijkheid, de weergegeven temperatuur is dus intern.

De electronica van je GPS kan zelf door gebruik een beetje warmte produceren en dus een hogere temperatuur weergeven dan de buitentemperatuur.

M.a.w. het kan buiten kouder zijn dan dat je GPS aangeeft. :thumbup:

 

Groeten Jan-Willem.

Maar laten we wel wezen: het ging de topicstarter om een heel ander soort graden ... :(:yes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar laten we wel wezen: het ging de topicstarter om een heel ander soort graden ... :(:yes:

Om dan maar even in de sfeer te blijven, iets met klok en klepel......

Doet me denken aan Andre van Duin met het nummer over de koster in het zuiden. :thumbup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...