Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Ik ben op zoek naar de punten van het eerste orde net. Dat zijn dus niet die +/- 600 punten die het kernnet vormen, maar die tiental punten die het oorspronkelijke grid vormden. Als ik zoek op het internet vind ik alleen lage resolutie kaartjes waar de plaatsnamen nog niet eens herkenbaar opstaan. Heeft iemand een lijst van die eerste punten?

Tc

Geplaatst

Niet het 1e orde zwaartepunten die bij NS-stations liggen?

Want daar heb ik wel wat over gevonden

1e orde metingen

In 1986 is door de TU Delft een netwerk gemaakt bestaande uit 25 punten die zijn gelegen in of nabij stationshallen van de Nederlandse Spoorwegen. Tot eind jaren negentig werden ieder jaar verbindingen tussen deze punten gemeten, waarbij het transport plaatsvond per trein. De ervaring heeft geleerd dat transportruis de grootste foutenbron is bij relatieve zwaartekrachtmetingen, en dat transport per trein beter resultaten oplevert dan transport per auto. In 1987 heeft RWS-DID 25 Ondergrondse Merken van het 1e orde NAP-net geselecteerd voor zwaartekrachtmetingen. In 1987 en 1990 zijn hierop relatieve zwaartekrachtmetingen verricht met 3 instrumenten. De absolute zwaartekrachtwaarden zijn bepaald door aansluiting van het NS-net en het OM-net aan zwaartekrachtpunten in Duitsland.

PDFfile met uitleg en kaartje

Geplaatst

Je zou het kadaster kunnen vragen of ze ook een wat duidelijker versie van die kaart naar je toe willen sturen.

Geplaatst

In de jaren 1885 tot 1904 werd het eerste-orde driehoeksnet gemeten

zo lees ik in http://www.rdnap.nl/download/rdnaptrans.pdf

Er werd gemeten vanaf/naar hoge punten. Velen daarvan zijn niet meer.

In de duinen bij Den Haag staat Peiler Berkheide, een verzakte hoop stenen.

En in de laatste eeuw zijn veel torens (van kerken veelal) gerestaureerd en opniew ingemeten.

Dat wordt tegenwoordig niet meer gedaan Sinds GPS zijn ze niet meer dwingend noodzakelijk.

Het Kadaster publiceert dan vaak een bout die ergens in een stevige kerkmuur zit. Dan kan je die wel niet van grote afstand zien, maar je hebt een vast punt.

Als meetpuntenjachtopziener kan ik wel eens via mijn contacten vragen wat er in het huidige net nog over is van die allereerste punten.

Geplaatst

Er dient alleen van graden op de Bessel ellipsoïde overgegaan te worden naar metrisch grid.

Als je GPS afzonderlijk grid en mapdatum instelling heeft, kan je de mapdatum op Dutch zetten en de weergave op graden en dan intypen.

In Ozi Explorer kan je een waypoint lijst intypen met mapdatum RD en in graden.

Ik heb een routine voor omzetting Bessel-graden in RD meters in MatLab.

Geplaatst
In de duinen bij Den Haag staat Peiler Berkheide, een verzakte hoop stenen.

Dat is jammer

En in de laatste eeuw zijn veel torens (van kerken veelal) gerestaureerd en opniew ingemeten.

Dat is voor mijn doel niet zo'n ranp. Het gaat om een set interessante objecten, met een (voor geocachers) interessante geschiedenis. Ik verwachtte dat dat vooral kerktorens waren, en dat die oude kerktorens er nu nogs steeds zouden zijn.

Als meetpuntenjachtopziener kan ik wel eens via mijn contacten vragen wat er in het huidige net nog over is van die allereerste punten.

Dat is interessante informatie.

hneel, bedankt voor de link naar het document, daar ga ik zeker verder mee.

Tc

Geplaatst

Op Vlieland staat een meetpunt naast de vuurtoren, de 'Zuil van Krayenhoff'. Ik heb een kopie op a-vier van zijn metingen daar. Later (rond 1900) zijn daar opnieuw metingen gedaan, daar bestaan ook foto's van.

Het meetpunt is in uitstekende staat.

• 4 months later...
Geplaatst
Ik ben op zoek naar de punten van het eerste orde net. Dat zijn dus niet die +/- 600 punten die het kernnet vormen, maar die tiental punten die het oorspronkelijke grid vormden. Als ik zoek op het internet vind ik alleen lage resolutie kaartjes waar de plaatsnamen nog niet eens herkenbaar opstaan. Heeft iemand een lijst van die eerste punten?

Tc

Als je op b.v. Google "Primaire Net" intoetst of / en "Overzicht van methoden Landelijke stelsels"

vind je een Figuur 2.21. Het primaire driehoeksnet van Nederland van begin vorige eeuw.

= een PDF file en duidelijk leesbaar.

Alle punten (voor zover de WO-II overleefd) heb ik in de jaren 1960-1980 bezocht.

Verder heb ik alle coordinaten van het primaire en secundaire net op milimeters (! ?) nauwkeurig.

Primair zijn er 77 punten

Secondair zijn er 102 punten

Tertiair ca 4500 - 5500, nogal afhankelijk van tijdstip, vele veranderingen in het terrein veroorzaakten nieuwe, vervallen en onbruikbare punten, zie de literatuur.

Ik heb er vele gemeten en later geconstateerd als: weg, kapot, verplaatst, of wat dan ook.

De Excel-lijst op Geocaching van Prof Lupardi (2007) is redelijk up to date (er missen mijns inziens ca 400 punten, van zeker 150 weet ik dat ze als punt nog bestaan, maar niet meer meedoen bij de dienst Kadaster. De RD stenen en bouten en of coordinaten markante punten zijn er nog wel. ;)

Op de huidige Geocaching kom ik discussies tegen over die punten: mijn antwoord is ik heb ze gezien en weet dat ze of nog bestaan, of elders "ondergebracht"

Mijn beschikbare informatie is te groot om in dit bericht te plaatsen.

cos(phi)

Voor wat betreft Geocaching kom ik nog maar net kijken.

Als activiteit ben ik er al in 1960 mee begonnen, alleen hoe heette dat TOEN eigenlijk?

Geplaatst
Als je op b.v. Google "Primaire Net" intoetst of / en "Overzicht van methoden Landelijke stelsels"

vind je een Figuur 2.21. Het primaire driehoeksnet van Nederland van begin vorige eeuw.

(...)

Bedankt dat is precies wat ik zocht.

Alle punten (voor zover de WO-II overleefd) heb ik in de jaren 1960-1980 bezocht.

Verder heb ik alle coordinaten van het primaire en secundaire net op milimeters (! ?) nauwkeurig.

Tertiair ca 4500 - 5500, nogal afhankelijk van tijdstip, vele veranderingen in het terrein veroorzaakten nieuwe, vervallen en onbruikbare punten, zie de literatuur.

Ik heb er vele gemeten en later geconstateerd als: weg, kapot, verplaatst, of wat dan ook.

De Excel-lijst op Geocaching van Prof Lupardi (2007) is redelijk up to date (er missen mijns inziens ca 400 punten, van zeker 150 weet ik dat ze als punt nog bestaan, maar niet meer meedoen bij de dienst Kadaster. De RD stenen en bouten en of coordinaten markante punten zijn er nog wel. :thumbup:

Op de huidige Geocaching kom ik discussies tegen over die punten: mijn antwoord is ik heb ze gezien en weet dat ze of nog bestaan, of elders "ondergebracht"

Wat een schat aan informatie moet je verzameld hebben. Respect!

Tc

Geplaatst

(...)

Bedankt dat is precies wat ik zocht.

De Excel-lijst op Geocaching van Prof Lupardi (2007) is redelijk up to date (er missen mijns inziens ca 400 punten, van zeker 150 weet ik dat ze als punt nog bestaan, maar niet meer meedoen bij de dienst Kadaster. De RD stenen en bouten en of coordinaten markante punten zijn er nog wel. :blink:

Wat een schat aan informatie moet je verzameld hebben. Respect!

Tc

Nog een toevoeging, op soms gesloten draadjes. Kan interessant zijn in de jacht op "verdwenen punten"

Kadaster stenen hebben wel degelijk in de jaren 1950 tot 1980 een rol gespeeld in het -tertiaire- net, zo ook bepaalde gebouwen en andere opstanden.

Deze zijn terug te vinden op stafkaarten en bepaalde publicaties. Ik heb niet eexact kunnen achterhalen of deze tijdelijk gebruikt zijn met nieuwe inmetingen.

Dit lijkt mij de meest aannemelijke verklaring. Bij sommige primaire en secundaire punten hebben deze - vermoedelijk - als hulp gediend, = mini basis meting?

Bij latere bezoeken bleken deze punten nog wel te bestaan maar in onzuivere staat of verdwenen / overgroeid.

Het is dus nog goed mogelijk dat Geocachers bij toeval deze tegenkomen (voor de duidelijkheid ik heb het over KAD stenen en hulp RD stenen in het open veld en niet in stedelijke gebieden, daar waren er destijds genoeg van, deze zijn nooit als RD punt gemeld geweest. Alleen voor plaatselijke doeleinden ?!)

Ik heb veel te maken gehad met bouw en installatie projecten, daarbij werd voor eigen gebruik een driehoeksnet opgezet met meetspijkers. Gemeenten idem dito. Die meetspijkers werden normaliter niet opgeruimd, dus die tref je nog volop aan, als je goed kijkt en zoekt.

Met belangstelling volg ik jullie discussies over de wel-niet situaties ban meetpunten. Er zal nog wel meer discussie volgen, denk ik.

cos(phi)

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...