Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Wij zijn sinds een paar maanden in het bezit van een Garmin GPSMap 60Csx. We willen dit weekend een cache gaan doen waarbij wordt aangegeven dat er op een gegeven moment een kompas nodig is. Nu heeft de GPSMap 60Csx ook een ingebouwd kompas. Kunnen we onderstaande actie met de GPSMap 60 Csx uitvoeren? Zo ja, hoe moeten we dat dan doen? We hebben namelijk geen los kompas.

Vanaf hier (aan de bosrand) meet je de kompasrichting van de kerk van Neerbeek aan je rechterkant en de (St.-Martinus)-kerk van Beek aan de linkerkant. Trek deze 2 kompasrichtingen van elkaar af, deel dit door 10 en rond af op een geheel getal. Dit is F.

Alvast bedankt voor jullie reactie!

Groeten,

JeroenenSanne

Geplaatst
Wij zijn sinds een paar maanden in het bezit van een Garmin GPSMap 60Csx. We willen dit weekend een cache gaan doen waarbij wordt aangegeven dat er op een gegeven moment een kompas nodig is. Nu heeft de GPSMap 60Csx ook een ingebouwd kompas. Kunnen we onderstaande actie met de GPSMap 60 Csx uitvoeren? Zo ja, hoe moeten we dat dan doen? We hebben namelijk geen los kompas.

Vanaf hier (aan de bosrand) meet je de kompasrichting van de kerk van Neerbeek aan je rechterkant en de (St.-Martinus)-kerk van Beek aan de linkerkant. Trek deze 2 kompasrichtingen van elkaar af, deel dit door 10 en rond af op een geheel getal. Dit is F.

Groeten,

JeroenenSanne

OFF TOPIC

He Jeroen op jacht naar de huismus ??/ :dribble::D

greetz yurrie-currie

Geplaatst

Groeten,

JeroenenSanne

De 60CSx heeft zowel een dynamisch kompas, dat alleen werkt als je beweegt (koers wordt bepaald via verandering van gps-coordinaten), als een statisch (ingebouwd) kompas. Deze laatste werkt ook als je stilstaat. Via de Page* knop kun je deze aan en uit toggelen. De stand vindt je bovenin het scherm.

Als je loopt is het beter om het statisch uit te zetten. Ten eerste werkt deze dan niet lekker, ten tweede kost dat extra energie. Als je stilstaat om bijvoorbeeld een koers of richting te bepalen, dan zet je het ingebouwd kompas aan.

Zorg er inderdaad wel voor dat het kompas gecalibreerd is (kompas scherm -> menu knop -> calibreer kompas o.i.d.).

Geplaatst (bewerkt)

Jeetje... lekkere opdracht voor in het veld zeg... :beerchug:

Klinkt als peilen. Rechts is dan bv op 50 graden en links bv op 280 graden; 280-50=230/10=23

Je kunt natuurlijk ook in Mapsource of Google Earth kijken om de graden te bepalen vanaf de plek waar je moet peilen; als de beide kerken te zien zijn.

bewerkt door Ringeling
Geplaatst

Het gaat het gemakkelijkste met 2 personen. De een draait de kompas zodanig dat Noord precies op 0 staat. Deze goed stilhouden en de tweede persoon kijkt over de kompas naar beide kerken en noteert het aantal graden waar hij of zij naar kijkt. Met een recta kompas is het gemakkelijker omdat je met de ring richting de kerken kunt "kijken" en dan gelijk het aantal graden kunt aflezen. Succes met "Nirbik". :beerchug:

Geplaatst

Wat ook nog een mogelijkheid is, rij naar beide kerken en markeer deze. Ga terug naar de bosrand en zet tweemaal een koers uit naar de kerken, dan zie je precies hoeveel graden het is :lol:

Ruud :beerchug:

Geplaatst

Bedankt voor jullie reacties. Ik denk dat ik ervoor kies om de coordinaten van de kerken vooraf al in de GPS te zetten. De coordinaten bepaal ik dan via www.gpscoordinaten.nl. Moet ik alleen nog even uitvinden hoe ik de graden kan zien als ik vanaf de bosrand een kerk-waypoint selecteer. Het coordinaat van de bosrand is nu nog niet bekend, dit wordt berekend tijdens de multi. Dus ik kan niet alles al vooraf uitrekenen.

@Larinagu: is je vraag of ik de 21e de GPS meeneem? Of bedoel je de TB-Huismus?

Geplaatst

Het is te berekenen als je weet dat 1 graad verschil N overeenkomt met 111111 meter, en 1 graag O verschil overeenkomt met 111111* cos(graden N) meter.

Ik heb hier zelf een klein Exel programmaatje van gemaakt, als je mij een PM stuurt met je E-mail adres wil ik hem je wel toesturen. want ik weet niet of ik hem hier mee kan sturen.

Geplaatst
Bedankt voor jullie reacties. Ik denk dat ik ervoor kies om de coordinaten van de kerken vooraf al in de GPS te zetten. De coordinaten bepaal ik dan via www.gpscoordinaten.nl. Moet ik alleen nog even uitvinden hoe ik de graden kan zien als ik vanaf de bosrand een kerk-waypoint selecteer. Het coordinaat van de bosrand is nu nog niet bekend, dit wordt berekend tijdens de multi. Dus ik kan niet alles al vooraf uitrekenen.

@Larinagu: is je vraag of ik de 21e de GPS meeneem? Of bedoel je de TB-Huismus?

Wat denk je...

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
  • Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...