Spring naar bijdragen

Advies aanschaf eerste handheld GPS


Smurf United

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Graag zou ik gebruik willen maken van jullie kennis en ervaring.

 

Ik doe sinds kort aan geocaching.

Loop tot op heden met mijn mio P550 met daarop navio

 

Nu wil ik graag een "echte" gps ontvanger aanschaffen.

 

Ik heb een paar puntjes:

 

Ik wil het liefst een Garmin

Makkelijk in gebruik (kan moeders er ook alleen me op pad)

Hoeft niet worden gebruikt als navigatie systeem (hebben we de P550 met Tomtom voor)

Moeders heeft ook Garmin fietskaarten voor de GPS ontdekt vandaar de Garmin voorkeur

 

Ik heb al een paar aanbiedingen gezien maar wil graag jullie advies

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Hoi meden, welkom hier op het forum. Ik denk dat het belangrijkste is om je eerst een paar vragen te stellen zoals

- hoeveel geld heb je er voor over

- wat wil je er allemaal mee gaan doen

 

maar nog beter is om even de zoekfunctie erbij te pakken hier op het forum. deze vraag komt namelijk regelmatig voorbij. Wellicht heb je dan al de beste antwoorden meteen te pakken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb de zoekfunctie al gebruikt, maar zag door de bomen het bos niet meer.

 

Het budget wat er op dit moment ligt is 200 euro.

 

Ik heb eigenlijk niet zo heel vele eisen.

Belangrijkste is Makkelijk in gebruik

Er moeten kaarten op kunnen

En ook wel belangrijk is dat de receiver aan de computer moet kunnen.

 

Ik had al de Etrex legend en de Garmin Geko op internet gezien maar misschien hebben jullie wel zoiets van koop die 2 niet

 

gr,

 

Meden199

patrick

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo rond dat budget zou ik voor de Garmin Vista HCx gaan, hier zit alles op wat je nodig hebt en daarbij heeft deze ook een goede ontvangst.

Ook nog makkelijk in het gebruik.

bewerkt door Geppie
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo rond dat budget zou ik voor de Garmin Vista HCx gaan, hier zit alles op wat je nodig hebt

 

maar met kaartmateriaal zit je niet rond de 200 euro (dichter bij het dubbele).

Lijkt dat je een van de twee opties zal moeten heroverwegen (kaart versus 200euro), of op de 2ehands markt moet gaan shoppen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb de zoekfunctie al gebruikt, maar zag door de bomen het bos niet meer.

 

Het budget wat er op dit moment ligt is 200 euro.

 

Ik heb eigenlijk niet zo heel vele eisen.

Belangrijkste is Makkelijk in gebruik

Er moeten kaarten op kunnen

En ook wel belangrijk is dat de receiver aan de computer moet kunnen.

 

Ik had al de Etrex legend en de Garmin Geko op internet gezien maar misschien hebben jullie wel zoiets van koop die 2 niet

 

Is die 200 euro met of zonder kaarten? Voor kaarten alleen al kun je gemakkelijk zo'n bedrag besteden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat je door de bomen het bos niet meer ziet is niet zo gek. Er zijn namelijk heel veel verschillende features die een rol kunnen spelen in je beslissing. En in principe is het dan wel handig als je die zaken kent, dan kan je een meer gefundeerde beslissing nemen. Maar als ik goed gelezen heb, dan heb je geen interesse om kaartmateriaal aan te schaffen, maar wel een bijbehorende GPS. Voor rond de € 200.

Als je in Nederland bij een winkel wilt kopen, dan is je keuze beperkt tot de Etrex-serie, anders kom je duurder uit.

 

De goedkoopste GPS die kaartweergave heeft is de Etrex venture HC. Deze heeft een vast geheugen voor kaartmateriaal een dat is 24 MB groot. Hij kan geen routes berekenen (zoals TomTom dat kan). Natuurlijk kan hij je wel altijd hemelsbreed de weg wijzen, daar is-ie voor gemaakt. Het lijkt mij een prima GPS, maar beperkt in het gebruik van kaartmateriaal. Ik heb hem gezien voor € 165,00.

 

De volgende stap is de Etrex legend HCx. Grootste verschil is dat deze overweg kan met verwisselbaar geheugen, de micro-sd kaartjes. Deze worden NIET bijgeleverd, dus moet je los kopen! Voordeel is dat je veel meer dan 24 MB kaartmateriaal kunt meenemen, 1 of 2 GB is goed mogelijk. Voor de fietskaartjes zou je dacht ik aan 64 MB genoeg hebben, maar zo klein zijn ze al bijna niet meer te koop!

Een voordeel van deze GPS is dat hij ook routes kan uitrekenen zoals TomTom, leuk als je op de fiets zit! Deze GPS is verkrijgbaar voor € 195, dus met geheugenkaartje (micro SD) ga je al over je budget heen.

 

Het grote broertje is de Etrex Vista HCx en die heeft ook nog een elektronisch kompas en barometerfunctie. Kost extra stroom en extra geld en daarom zou IK het zonde vinden. € 245 bij diezelfde winkel.

 

Dan kan je dus nog de overstap maken naar een andere lijn modellen, bijvoorbeeld de 60 serie, 76 serie of de nieuwere oregon serie dan wel de Colorado serie. Dan hebben we het over prijzen van € 300- € 400. Prima apparaten, stuk voor stuk en nog allemaal Garmins. Maar dus wel meer dan € 200.

 

Om nog een beetje terug te komen op jouw vragen, in de Geko serie zijn GEEN modellen waar kaartjes op kunnen, dus als je kaarten wilt gebruiken, moet je die serie laten vallen. En zoals hierboven gemeld, dan blijft er weinig keus over als je binnen je budget wilt blijven, er zijn maar twee modellen binnen €200 die ook kaarten weergeven: Etrex Legend HCx en Etrex Venture HC. Hierbij is de Venture HC naar mijn idee wel erg beperkt en ben je beter af met de Legend HCx. Maar dat had ik al geschreven.

 

Qua bediening, tja. Het zijn behoorlijk geavanceerde apparaten en het is toch wel handig om het boekje even goed te lezen. Maar veel keuze heb je denk ik niet...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Net even Navi.nl gechecked, dat zijn geen gekke prijzen hoor! Service en kennis zullen daar misschien iets minder zijn dan in Notter, maar dat heeft mij destijds ook niet veel geholpen. En een Legend HCx voor € 165... Verzendkosten € 7,50, je zou er bijna één als reserve aanschaffen. Bijna :blink: .

 

Ik heb nog even naar de 60Cx gekeken, maar met € 245 is dat toch nog wel boven budget. Zou je dát kunnen halen, dan zou ik dat toch wel adviseren boven een Etrex. Maar de verschillen zijn niet groot hoor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zit nog achter een Geko 201 aan. Is dit nog wel een verstandige keuze?

 

Als ik die plaatjes zo zie van de Geko dan kun je er een route in zetten, die vervolgens als een soort kaartje in het scherm komt. Kan iemand iets zeggen over de gebruikersvriendelijkheid van de Geko?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...