Spring naar bijdragen

Evalueren kaarten


wirholt

Aanbevolen berichten

Dit gaat niet over hardware, maar ik zie zo gauw geen toepasselijker plaats in het forum.

Ik sta op het punt om kaarten in mijn Garmin eTrex Vista HCx te gaan doen.

Ik kan mijn GPSr routes laten zoeken voor lopen, fiets, auto, vrachtauto, etc. Ik wil deze kaarten gebruiken bij het geocachen (wandelend, fietsend), maar ook in een onbekende omgeving voor het berekenen van autoroutes.

Ik vind het moeilijk om een keuze te maken. Ik heb de OpenStreetMap kaarten van Nederland uitgeprobeerd. Er staat best wel veel detail op, zoals fietspaden, maar als ik een route voor de fiets laat berekenen, dan worden de fietspaden niet gebruikt, alleen hoofdwegen.

Ik overweeg nu de dure Garmin kaarten, maar een nadeel is dat je die niet kunt proberen voor je ze koopt. Op de Garmin website kun je de kaarten wel bekijken en op elke plek in- en uitzoomen, maar of je er routes mee kunt berekenen en of je dat ook voor de fiets kunt is eigenlijk niet te vinden.

Ook de informatie bij de Nederlandse TOPO kaart voor MapSource is tegenstrijdig. Eerst staat er: "Plan uw tochten tot in detail." Maar verderop lees ik: "Dit pakket is niet geschikt voor routeplanning ".

 

Mijn eerste vraag is, hoe kun je zo'n kaart goed evalueren voor je hem koopt. Hoe doen jullie dat?

 

De tweede vraag gaat over het combineren van kaarten. In Mapsource kun je verschillende kaarten combineren. Stel ik neem een kaart van Nederland waarmee ik weinig detail heb, maar waarmee ik wel goed routeplanning kan doen. Ik combineer die met een kaart van Nederland met veel detail, maar waarmee weinig routeplanning mogelijk is.

Krijg ik dan de voordelen van beiden tegelijk,

kan ik, als ik ze allebei in mijn GPSr heb geladen, nog kiezen welke kaart actief is,

of heeft één van beide kaarten de andere definitief weggedrukt?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Dit gaat niet over hardware, maar ik zie zo gauw geen toepasselijker plaats in het forum.

Ik sta op het punt om kaarten in mijn Garmin eTrex Vista HCx te gaan doen.

Ik kan mijn GPSr routes laten zoeken voor lopen, fiets, auto, vrachtauto, etc. Ik wil deze kaarten gebruiken bij het geocachen (wandelend, fietsend), maar ook in een onbekende omgeving voor het berekenen van autoroutes.

Ik vind het moeilijk om een keuze te maken. Ik heb de OpenStreetMap kaarten van Nederland uitgeprobeerd. Er staat best wel veel detail op, zoals fietspaden, maar als ik een route voor de fiets laat berekenen, dan worden de fietspaden niet gebruikt, alleen hoofdwegen.

Ik overweeg nu de dure Garmin kaarten, maar een nadeel is dat je die niet kunt proberen voor je ze koopt. Op de Garmin website kun je de kaarten wel bekijken en op elke plek in- en uitzoomen, maar of je er routes mee kunt berekenen en of je dat ook voor de fiets kunt is eigenlijk niet te vinden.

Ook de informatie bij de Nederlandse TOPO kaart voor MapSource is tegenstrijdig. Eerst staat er: "Plan uw tochten tot in detail." Maar verderop lees ik: "Dit pakket is niet geschikt voor routeplanning ".

 

Mijn eerste vraag is, hoe kun je zo'n kaart goed evalueren voor je hem koopt. Hoe doen jullie dat?

 

Ik zou zeggen, zoek een bevriende cacher op (er zullen er genoeg zijn) die de kaarten al heeft die je wilt aanschaffen en bekijk ze. Van sommige kaarten kun je ook online de kaart bekijken, voor Zwitserland als voorbeeld: http://www8.garmin.com/cgi-bin/mapgen/webm...mp;k=1&sc=1 . Als je een gebied voor ogen hebt waar je goed de weg weet kun je de kaart vergelijken met "jouw werkelijheid".

 

De "niet geschikt voor routeplanning" opmerking heeft overigens te maken met het routeplannen door je GPS. Met navigator kun je er namelijk voor kiezen of je GPS (afhankelijk van het model) voor jou dom-dom gaat spelen en je met piepjes en pijltjes aangeeft hoe je moet rijden. Topo kaarten kunnen dat over het algemeen niet. Bij mijn weten is binnen Europa de "echte" topo Frankrijk hiertoe in staat, zelfs op bospadniveau! Enkele selfmade kaarten kunnen dat trouwens ook.

Alle topokaarten kun je natuurlijk wel gebruiken om een aantal waypoints te maken (thuis op de PC is het makkelijkste) om die in een route op te nemen (als markante punten waar je langs wilt/ moet om ergens te komen). De route kun je in je GPS laden en op die maniet heb je toch een "route".

 

De tweede vraag gaat over het combineren van kaarten. In Mapsource kun je verschillende kaarten combineren. Stel ik neem een kaart van Nederland waarmee ik weinig detail heb, maar waarmee ik wel goed routeplanning kan doen. Ik combineer die met een kaart van Nederland met veel detail, maar waarmee weinig routeplanning mogelijk is.

Krijg ik dan de voordelen van beiden tegelijk,

kan ik, als ik ze allebei in mijn GPSr heb geladen, nog kiezen welke kaart actief is,

of heeft één van beide kaarten de andere definitief weggedrukt?

 

Je kunt kaarten "transparant" maken waarbij de markante onderdelen wel zichtbaar blijven, maar de onbelangrijke (niet aanwezige) onderdelen van de kaart als het ware doorzichtig zijn. De details van andere kaarten die hier "onder liggen" kun je dan gewoon zien. Dit transparant maken moet je met name met de topo kaarten doen, met navigator is dat niet de bedoeling. Op deze manier combineer je dus een aantal kaarten. Doe je dat niet, dan moet je er eentje kiezen (of routeerbaar of details).

Antwoord op je vraag: ja je kunt meerdere kaarten tegelijk gebruiken, maar wel via een omweg.

 

De omweg heeft echter ook beperkingen. De meeste topokaarten beperken zich tot het eigen land. Topo NL en CH gaan echter ook "over de grens" maar hebben vaak een andere detaillering dan bijvoorbeeld Topo D. Soms is dat makkelijk (in Italië waar er nog geen topo kaart is kun je in het directe grensgebied gewoon de Topo CH gebruiken...), maar meestal is dat lastig omdat ook de topokaarten van elkaar kunnen afwijken (wegen die een paar meter verschillen = "dubbele bospaden", gebouwen die wel op de een en niet op de ander staan en over een weg heen liggen).

Dat probleem kun je trouwens wel oplossen. In het menu bij de kaart op je GPS kun je namelijk een hele kaart (bijvoorbeeld topo NL) gewoon uitschakelen en later weer inschakelen.

 

Transparant maken:

Voordeel: alle details zijn zichtbaar tenzij overlap door een andere kaart

Nadeel: bij een iets onnauwkeurige (bijv verouderde) kaart kunnen sommige zaken dubbel voorkomen. Als navigator bijvoorbeeld een rotonde kent terwijl de topo die niet kent, zie je dus de weg over de rotonde doorlopen. Namen van straten of gebieden kunnen overigens dubbel voorkomen of gedeeltelijk overlapt worden.

 

Een nadeel van de overlappende kaarten kan zijn, dat je op je GPS of Nüvi (de tom tom van Garmin waar je ook topo kaarten op kunt laden!) de "paarse" te rijden route van de navigator niet meer ziet en dus op het piepje (of de stem bij de Nüvi) moet wachten om te zien welke kant je op moet.

 

Verschillende topo kaarten hebben overigens verschillende soorten details en kleuren. Afhankelijk van je GPS zie je die wel of niet. De topo NL bijvoorbeeld is nogal bleekjes uitgevallen vergeleken bij de nieuwere Topo D en CH. Ook ziet Topo NL er op de Colorado beter uit dan op de PC thuis terwijl de 60-serie het maximaal weergeeft alsop de PC thuis of zelfs iets minder. Het kan dus geen kwaad de kaarten ook even op een vergelijkbare GPS te bekijken ...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op TOPOkaarten kun je inderdaad niet routeren. Ik ken de etrex niet, maar we hebben een 60cx gehad (nu een Co) maar we hebben altijd de citynavigator erin om op te routeren (routeplanning) en de TOPO om vanaf de bestemming te gaan cachen. We konden ze, zoals er velen doen gezien de draadjes, aan en uitvinken. Beiden tegelijk laden via Mapsource en in de GPS de gewenste actieve kaart kiezen.

 

De kaarten zien er inderdaad verschillend uit op verschillende GPS-en. Maar daar is ook al weer een oplossing voor als je handig bent. Zie dit draadje

 

De Garminkaarten zijn goed maar prijzig. Losse wandelkaarten ook.

OpenStreetmap ken ik niet goed. Weet wel dat dit nog in ontwikkeling is. Maar wel gratis.

Dat is natuurlijk een overweging die iedereen zelf moet maken.

 

Hopelijk helpt je dit wat.

bewerkt door Woven
Link naar opmerking
Deel via andere websites

In zijn algemeenheid begint het me een beetje duidelijk te worden, maar ik begrijp dat het ook afhangt van de specifieke kaartem. Daar zit nu juist het probleem, dat weet je pas als je het kunt proberen. Daarom maar wat concrete vragen. Misschien kan iemand die ervaring met een, of meer kaarten heeft er wat van zeggen.

 

Op de Garmin website kun je wat kaarten bekijken. Ik zie daar bijvoorbeeld de City Navigator Europa NT 2008. Je kunt daar op inzoomen en dan zie ik dat ook relatief kleine straatjes, ook in de kleinere Nederlandse plaatsjes er op staan. Dat lijkt me handig. Wat ik niet kan proberen is of deze straatjes ook worden meegenomen als ik mijn eTrex Vista HCx automatisch een route laat berekenen.

Dus eerste vraag: Is deze kaart geschikt voor automatische routeplanning tot in de kleinere straatjes?

 

Ik zie verder dat de kleinere fietspaden uit onze eigen omgeving er niet opstaan. Blijkbaar is deze kaart niet handig voor navigatie met de fiets. Wat ik niet kan zien is of het misschien niet alleen onhandig is, maar zelfs onmogelijk. Staan de wegen die alleen met de auto en niet met de fiets gebruikt kunnen worden wel als zodanig op de kaart?

Tweede vraag: Als ik een route voor de fiets plan, worden autowegen dan vermeden?

 

Voor de grotere afstanden zouden wij autoroutes willen plannen. Misschien is deze kaart daar geschikt voor. Voor de kleinere afstand nemen wij fietsen op de auto mee, zodat we lokaal op de fiets kunnen gaan.

Het leuke van de eTrex Vista HCx is dat je de routeplanning daar op kunt afstemmen. We hebben echter de indruk dat deze kaart daar niet zo geschikt voor is.

Derde vraag: Welke kaarten kunnen wel goed gebruikt worden voor fietsnavigatie? In eerste instantie in Nederland, maar verder ook in de ons omringende landen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Deze Nederlandse gps-fietskaart lost dat op: niet alleen zijn de vrijliggende fietspaden toegevoegd; bovendien 'weet' de kaart welke wegen en paden mooi zijn om op te fietsen. Immers: een weg die veel voorkomt in bestaande fietsroutes mòet wel mooi zijn. Zo bevat de kaart totaal 156.000 kilometer wegen en paden. Om te bepalen welke wegen en paden mooi zijn voor de fietser werden tienduizenden fietsroutes met een totale lengte van 236.295 kilometer 'over elkaar gelegd' en geanalyseerd. Dat leidde tot 41.000 kilometer mooie fietswegen en -paden. Dat is dezelfde afstand als een rondje om de aarde!

Totaal werd 5.400 kilometer vrijliggend fietspad toegevoegd en 17.000 kilometer weg aangewezen als 'ongeschikt om te fietsen'.

 

De GPS-fietskaart werkt op bijna alle toestellen van Garmin, wereldmarktleider in navigatiesystemen. Zowel op toestellen die echt voor het fietsen ontworpen zijn als in de autonavigatiesystemen van Garmin. Een compleet systeem geschikt voor de auto en fiets is bij Waypoint te koop voor minder dan 200 euro. Een toestel specifiek voor fietsgebruik, en dus bijvoorbeeld waterdicht, vanaf zo'n 250 euro. De adviesprijs van de losse gps-fietskaart bedraagt 89 euro.

 

Net als bij autonavigatie voer je gewoon je bestemming in, en het toestel berekent helemaal automatisch een prachtige fietsroute. Bij veel toestellen is het ook mogelijk zo een rondrit te plannen, bijvoorbeeld langs de fietsknooppunten, die ook opgenomen zijn.

 

Lees meer op:

Fietskaart

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...