Aafke63 Geplaatst 9 augustus 2008 Geplaatst 9 augustus 2008 Dit is vast een echte newby-vraag: Ik heb een Garmin Geko 201 gekocht (op marktplaats.nl). Na het opladen van de batterijen heb ik m aangezet. Het scherm gaf aan dat ie satellieten ging zoeken. Ik heb m daartoe buiten op de tuintafel gelegd (niet onder bomen oid). Een half uur later zoekt ie nog... Dus óf de satellieten zijn verdwenen óf ik doe iets fout.... Wie heeft er tips/ Groetjes, Aafke
TheFamily Geplaatst 9 augustus 2008 Geplaatst 9 augustus 2008 (bewerkt) Satellieten vedwenen, dat geloof ik niet. Het hele heelal hangt er vol mee. Is de tuin groot, staan er bomen? Is er vrij zicht op de hemel?? Als er bomen staan, of de huizen staan dicht bij elkaar, dan kan dat tot problemen leiden. Ik zou dan naar een open plek gaan, waar geen huizen of bomen in de buurt staan en dan nog eens proberen. Het kan soms wel een kwartier duren voordat je een signaal hebt. Ik zie dat er geen bomen staan, dat is het probleem niet. Misschien staan er toch teveel huizen bij elkaar. Kijk ook of er satellieten zwart worden op het zoekscherm. Gebeurt dit niet, dan is er vast iets mis. Maar eerst maar eens naar een open plek gaan. Bijvoorbeeld op de hei of in een weiland. Succes. 9 augustus 2008 bewerkt door TheFamily
Lepman Geplaatst 9 augustus 2008 Geplaatst 9 augustus 2008 (bewerkt) Volgens mij duurt het altijd langer als hij een tijd niet aan heeft gestaan. Dat heet iets van 'almanac data' geloof ik, oftwel hij heeft een tijd geen contact gehad en moet dan langer zoeken. Maar langer dan een half uur... dat komt normaal alleen voor bij defensie-gps'en 9 augustus 2008 bewerkt door Lepman
Aafke63 Geplaatst 9 augustus 2008 Auteur Geplaatst 9 augustus 2008 De tuin is niet groot, maar er staan geen bomen en er is een vrij uitzicht naar boven. Ik ben een stukje aan de wandel gegaan, aan de rand van het dorp. Daar is alles weids en ruim. Maar nog steeds noppes. Op het schermpje zie ik 4 knipperende satellietjes, afwisselend zwart en wit. Met nog steeds de tekst: "Zoek satellieten"
TheFamily Geplaatst 9 augustus 2008 Geplaatst 9 augustus 2008 Als je van die knipperende satellietjes ziet, verschijnen eronder ook zwarte staafjes? Of komen er helemaal geen staafjes? Zwarte staafjes zijn sterke signalen. Zonder deze staafjes heb je geen bereik.
Aafke63 Geplaatst 9 augustus 2008 Auteur Geplaatst 9 augustus 2008 Nee, geen staafjes Een stuk verder gewoon nog eens proberen? Ik moet vanavond nog richting Edam. Misschien daar eens proberen? Overigens heb ik hier ín huis ook geen bereik met een mobiele telefoon. In de tuin ook maar matig.
Peetee Geplaatst 9 augustus 2008 Geplaatst 9 augustus 2008 Ik zou eens een harde reset uitproberen, dan gaat je gps terug naar de fabrieksinstellingen. Voor een harde reset bij de Geko serie moet je alle toetsen behalve de Down toets indrukken, ingedrukt houden en dan de GPS aanzetten. (Alle toetsen behalve de Down toets betekent dus de Up toets, de OK toets en de Page toets). Hierna denkt je gps dat hij weer in Taiwan is, dus het vinden van de satellieten gaat weer even duren. Maar ik zou het zeker eens proberen.
TheFamily Geplaatst 9 augustus 2008 Geplaatst 9 augustus 2008 Dat is vreemd. Hij vindt dus geen satellieten. Mobiele telefonie heeft er volgens mij niks mee te maken. Het is vandaag ook zonnig weer. Onbewolkt. dus het ontvangen van satellietsignaal moet geen probleem zijn. Ik ben bang dat de gps defect is. Maar misschien dat hij het straks wel doet. Zit er nog garantie op, of is hij tweedehands. Kan hij anders weer terug naar de vorige eigenaar? Want waarschijnlijk is de gps kapot.
Peetee Geplaatst 9 augustus 2008 Geplaatst 9 augustus 2008 (bewerkt) Houd er verder rekening mee dat de Geko de beste ontvangst heeft als je hem horizontaal houdt, en dat niet alleen het zicht op de hemel recht boven je goed moet zijn, maar vooral ook het zicht meer richting de horizon. Want als ie enkel de satellieten recht boven je ziet, dan kan het bepalen van de juiste positie wel eens problemen opleveren. Houd er ook rekening mee dat na de harde reset de almanak (gegevens van de banen van de satellieten) opnieuw geladen moet worden. Al met al na de harde reset de gps een klein half uur neerleggen op een plek waar het zicht op de hemel (en dus niet alleen recht naar boven) goed is. 9 augustus 2008 bewerkt door Peetee
Aafke63 Geplaatst 9 augustus 2008 Auteur Geplaatst 9 augustus 2008 Nou, een harde rest gedaan. En nu ligt ie in de voortuin (waar meer ruimte is richting de horizon en GPS niet ingebouwd ligt tussen schuurtjes). En daar mag ie dan een half uurtje of zo blijven. Als ie het dan nog niet doet zal ik de vorige eigenaar mailen.
TheFamily Geplaatst 9 augustus 2008 Geplaatst 9 augustus 2008 Nou, een harde rest gedaan. En nu ligt ie in de voortuin (waar meer ruimte is richting de horizon en GPS niet ingebouwd ligt tussen schuurtjes). En daar mag ie dan een half uurtje of zo blijven. Als ie het dan nog niet doet zal ik de vorige eigenaar mailen. En is alles goed?
Crow & Éowyn Geplaatst 9 augustus 2008 Geplaatst 9 augustus 2008 Even "new location" doen als de gekko lang niet is gebruikt, de satelliet almanak is dan verouderd ( zeg maar de data base die aangeeft in welke baan welke sat zit) en die moet in zijn geheel ververst worden. Dat kan afhankelijk van de stand van de satjes en de leeftijd van de almanak tot een uur of 2 duren, dus..... laat hem gewoon een poos zoeken met het apparaat met de antenne omhoog gericht, dus zeg maar rechtopstaand. Als hij dan na een uurtje of 2 nog niets heeft......
Peetee Geplaatst 9 augustus 2008 Geplaatst 9 augustus 2008 met de antenne omhoog gericht, dus zeg maar rechtopstaand. Als hij dan na een uurtje of 2 nog niets heeft...... Nou meende ik dat de Geko het de beste ontvangst heeft in horizontale stand (flatpatch antenne)?
Crow & Éowyn Geplaatst 9 augustus 2008 Geplaatst 9 augustus 2008 met de antenne omhoog gericht, dus zeg maar rechtopstaand. Als hij dan na een uurtje of 2 nog niets heeft...... Nou meende ik dat de Geko het de beste ontvangst heeft in horizontale stand (flatpatch antenne)? Eh ja sorry is waar, gekko is zo'n klein geel ding toch ? Die heeft inderdaad een flatpatch antenne, was even in de war met een quad helix.....
Aafke63 Geplaatst 9 augustus 2008 Auteur Geplaatst 9 augustus 2008 En is alles goed? Nee dus Ik zal de bovenstaande tip nog eens gaan proberen (morgen als het droog is buiten) En uitvogelen waar die functie zit
Aanbevolen berichten