Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Ik overweeg de aanschaf van een Vista HCx of Legend HCx. Mijn voorkeur gaat uit naar de eerste, maar volgens de specificaties gaat de Legend 10 uur langer mee (Batterijlevensduur tot 30 uur (Legend HCx), 20 uur (Vista HCx) bij nominaal gebruik), wat ik ook belangrijk vind.

Volgens mij is het enige verschil tussen deze twee dat de Vista een barometer en kompas heeft.

Daarom de volgende vragen:

- is op de Vista de barometer en het kompas vanuit het menu uit te zetten?

- wat is jullie ervaring met de levensduur van de batterijen?

- zetten jullie de achtergrond verlichting wel eens uit (en is het display dan nog af te lezen)?

alvast bedankt,

Bart

Geplaatst
Daarom de volgende vragen:
  1. is op de Vista de barometer en het kompas vanuit het menu uit te zetten?
  2. wat is jullie ervaring met de levensduur van de batterijen?
  3. zetten jullie de achtergrond verlichting wel eens uit (en is het display dan nog af te lezen)?

1. Kompas is uit te zetten, maar waarom zou je dat doen? Die gebruik je toch juist bij het cachen? Barometer geen ervaring mee, kan ongetwijfeld ook uit.
  2. Goed. Nog geen problemen meegehad. Ligt waarschijnlijk ook aan de kwaliteit van je batterijen. Wij gebruiken oplaadbare Duracell.
  3. Staat standaard uit. Overdag is de display dan gewoon goed te lezen. In het donker gaat hij misschien 1 of 2 schuifjes omhoog. Meer niet.

Maar zijn echt de enige twee verschillen?

Geplaatst (bewerkt)

De batterijlevensduur is volgens de Garminsite gelijk: 25 uur.

De 20 en 30 uur is waarschijnlijk een fout. De levensduur van de Legend C was 30, die van de beide Cx-typen 20 uur.

De hoogtemeter/barometer is niet uit te schakelen. Maar hij verbruikt zeer weinig stroom. Het kompas is wel uit te schakelen, maar ook daarvan is het stroomverbruik sinds de Cx uiterst gering.

bewerkt door Lex
Geplaatst

Lex en 'Famda',

bedankt voor jullie antwoorden. Blijkbaar was mijn vraag gebaseerd op de verkeerde informatie. Ik was bang dat het gebruik van kompas en hoogtemeter de batterijen (te) veel belastten terwijl ik deze features in een aantal gevallen erg nuttig vind en er wel over wil kunnen beschikken.

Dan is de keuze gemaakt.

nogmaals bedankt!

Geplaatst
[*]Kompas is uit te zetten, maar waarom zou je dat doen? Die gebruik je toch juist bij het cachen? Barometer geen ervaring mee, kan ongetwijfeld ook uit.

Afgelopen zondag, een multi op een voormalig Belgisch munitiedepot/legerterrein.

Tijdens het lopen over de (gewapend) beton platen zwiept mijn gps-pijltje alle kanten op. Na het invoeren van coords voor het volgende waypoint (en dat moest drie keer op of in de buurt van die platen) dan maar besloten het probleem op te lossen door het magnetisch kompas uit te schakelen en tijdelijk te vertrouwen op het gps-kompas. Werkte perfect.

En zo zijn er in het verleden nog een aantal situaties geweest waar het heel handig kan zijn om dat magnetisch kompas uit te schakelen. Allemaal in de buurt van grote ijzerstoorzenders.

En inderdaad, je barometer kan ook uit. Niet vaak nodig, zeker niet in ons platte landje, maar als je in het gebergte zit en de luchtdruk is snel veranderend terwijl je bij je hoogtebepaling vetrouwt op de barometrische hoogtebepaling, dan kan het uitschakelen daarvan en vertrouwen op hoogtemeting per satelliet soms betrouwbaardere waarden geven dan de luchtdrukmetingen.

Just my 2 off-topic cents.

Geplaatst

Niet zo off-topic; titel van het het topic is zeer ruim ;)

Ik ben blij met je tip, ook wij hebben wel eens problemen met een rondvliegende kompas naald. Zal je oplossing in het achterhoofd houden ;)

• 2 weeks later...
  • 3 months later...
Geplaatst
En inderdaad, je barometer kan ook uit.

Zou ik ook graag willen weten. Ik heb het ding in de bergen gebruikt en dan is de barometer juist wel handig voor de snelle hoogteveranderingen. De langzame drukwijziging wordt aardig gecompenseerd als je de automatische kalibratie hebt aanstaan. Het aardige van de hooggevoelige chip is dat je ook in het vliegtuig je positie en snelheid goed kunt volgen. Alleen, omdat je dan in een drukcabine zit, slaat de barometer informatie dan nergens op. Alleen op een omslachtige manier, via het menu van de satelliet pagina, kon ik de GPS hoogte te pakken krijgen. Het zou handig zijn om de barometer dan uit te kunnen zetten. Of weet iemand een snellere manier om de GPS hoogte te lezen?

• 4 months later...
Geplaatst

De barometer kun je niet uitzetten, dat is ook niet nodig.

Het elektronische kompas kun je wel uitzetten, dat gaat ook beter bij trackback.

Gebruik de Etrex altijd op de dag-stand stand en met schermverlichting aan.

De batterij (NiMh accu) gaat echt heel lang mee op de Garmin Etrex Vista HCx, ook met maximale schermverlichting, zie hier voor een uitvoerige beschrijving van de batterijduur: http://garminetrex.wikispaces.com/Handleiding

Geplaatst

Garming Vista HCx - http://www.garmin.nl/download/?type=manual&id=97 (PDF-Bestand!)

De handleiding van de Legend HCx is nagenoeg hetzelfde? Vista HCx zal diegene zijn met de meeste functies(Ik heb het niet gelezen).

Nederlandse handleidingen van GPSr's zijn op www.garmin.nl te vinden onder trefwoord handleidingen.

Dit zijn de originele handleidingen en die wilde ik je niet onthouden(dit heeft wel meer leeswerk dan de link van "avandalen" :beerchug: )

Suc6!

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...