Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Mij valt op dat op de Colorade de coördinaten van en de afstand tot de cursor niet worden aangegeven (bericht #14).

Is dit instelbaar? Zo nee, dan is het wel een rare omissie.

Geplaatst (bewerkt)

Bij het schuiven van de kaart zie je in eerste instantie geen coördinaten en afstand en richting van je huidige positie naar de cursor.

Druk je 1 keer op de Rock ’n Roller dan komt die informatie wel op het scherm.

Druk je nog een keer op de Roch ’n Roller dan kan je gelijk daar dat punt navigeren.

563.gif

Ook krijgt je onder de linker Softkey een tweetal opties.

“Sla op als waypoint” en “Projecteer waypoint”.

Kies je voor “Sla op als waypoint” dan krijg het waypoint automatische een opvolgend nummer als naam en wordt het laatst gebruikte symbool gebruikt.

Wil je hier verandering in aanbrengen dan kies je weer de linker Softkey en dan de functie “Wijzig waypoint” , dan kan je alles naar harte lust aanpassen.

1034.gif

Kies je voor “Projecteer waypoint” dan kan je de afstand en de graden van het nieuwe te projecteren waypoint opgeven.

Klein nadeeltje is hier wel dat je elke keer weer de maateenheid moet kiezen, en natuurlijk staan de Amerikaanse maateenheden bovenaan.

84.gif

bewerkt door deBruineBeren
Geplaatst

Zoals gevraagd ook even wat foto's van houders ed..

De autohouder werkt met een zuignap en is zeer licht. Het ziet er naar uit dat hij wat degelijker is dan de houder van de 60 serie. Bovenal is de 12 volts usb stroom voorziening stukken makkelijker bereikbaar, namelijk bovenop het apparaat.

1.JPG

De heart rate monitor, te gebruiken bij bijvoorbeeld het mountainbiken ed, werkt met losse vewisselbare standaard batterij in de hartslagmeter zelf.

2.JPG

De fiets/motorsteun. Wordt geleverd met 3 tie-wraps. Volgens de omschrijving te gebruiken op een stuurstang tot een diameter van 25mm. Zal met langere tie-wraps nog wel meer zijn. Deze zijn zowel in de breedte als in de lengte te monteren door de houder heen.

7.JPG

De karabijnhaakhouder

5.JPG

En nog wat foto's van de batterijklep,

6.JPG

8.JPG

Geplaatst (bewerkt)

Als je niet te ver weg bent waarschijnlijk wel. Ik vind overigens het overdragen van data (kaarten ed) wel summier omschreven in de handleiding. Wellicht ligt hier nog een mooie taak voor Djussee om weer een perfecte handleiding te maken voor dit apparaat...

Eerste indruk,

Mooi apparaat, opvallend duidelijkere kaarten, plasticachtig in vergelijking met de robuuster aanvoeldende 60csx. Ander minpunt is toch het duistere scherm. Even wachten op de firmware updates waarschijnlijk.

Nu nog eens kijken of het ding ook te verbinden is met het wlan hier...

edit:

geen wlan dus...

Voor wat betreft invoeren van waypoints en dergelijke, super handig in verhouding met het invoeren op een 60csx.

Kaarten zien er echt een stuk beter uit. Zie de image van BBeer met screenshot topo colorado vs 60csx

bewerkt door TeamTobi
Geplaatst

Navigeren in de auto (of op de motor :P ) kan je er natuurlijk ook mee.

Al moet je er dan wel eerst goed kaart materiaal op zetten want de basis kaart is dan wel World Wide en 92 MB groot, veel meer dan snelwegen en een paar autowegen staan er niet op.

Nu denk ik dat er veel beter oplossingen zijn voor PNA, dus dure CN kaarten heb ik niet.

Daarom maar een getweakte versie van MG er opgezet.

Het gebruik van Navigatie is vrij simpel en niet veel anders dan op een 60.

Kies een POI, Waypoint of adres en rijden maar.

Ben je bij de 60 gewent dat bij het naderen van een afslag er een 2D kaartje van de situatie in beeld komt bij de Colorado niet.

Deze blijft in 3D staan maar zoomt in op de komende verkeerssituatie.

In een 3-tal stappen zoomt hij verder in naar gelang de resterende afstand kleiner wordt.

1167.gif

Wel mooi, maar persoonlijk vind ik dat dit bij ingewikkelde verkeerssituaties verwarring kan veroorzaken.

Ik heb mijn TomTom ook nooit in 3D staan, omdat ik 2D veel duidelijker vind.

Als je nog een paar redenen zoek om je er zelf van te overtuigen dat je de Colorado niet wilt kopen dan moet je deze lijst maar eens doorlezen. :P

Geplaatst

Vandaag was het dan eindelijk zo ver cachen met de Colorado.

Cache niet gevonden maar dat lag niet aan de GPSen.

Immers hadden we heel Garmin’s top sigment bij ons, Colorado 300, GPSmap 60CSx en de eTrax Vista HCx.

Wat opvalt bij het cachen is dat de Colorado tijdens het wandelen altijd het elektronisch kompas gebruikt.

Volgens de geruchten gaat hij over op elektronisch kompas als je snelheid langer dan 30 seconde onder de 16 kilometer per is.

Nu dat is bij mij dus altijd tijden het cachen.

Deze instelling aanpassen zoals dat kan bij de 60 is er bij de Colorado niet bij.

Eigenlijk vreemd want een elektronisch kompas vreet stroom en verkort dus de levensduur van de batterijen.

Het inzoomen op de kaart is beperkt tot maximaal 20 mtr terwijl dat bij de 60 tot wel 5 mtr kan.

En omdat het pijltje zo groot is wordt het soms lastig om te zien hoever je van een waypoint af bent.

7150.gif

Wat ook opvalt is dat de Colorado traag is.

Als ik een waypoint nader begin ik met nog zo een 30 meter te gaan langzaam te lopen en op het kompas te kijken.

Bij de 60 zie bij elke stap de resterende meters naar beneden gaat, bij de Colorado niet.

Zegt de 60 dat ik nog maar 5 meter van het waypoint af ben dan staat de Colorado nog minimaal op 20 meter.

Wacht je dan even dan trekt de Colorado weer bij en zijn de GPSen het aardig met elkaar eens.

Ik vermoed dat dit door gebruikte GPS chip komt (of beter gezegd de bijbehorende software) de MediaTek

Deze kunnen door hun gevoeligheid nog al wat zwerfgedrag vertonen, om dit tegen te gaan zit er vaak een behoorlijke demping in de software geprogrammeerd.

Deze GPS chip zou door Garmin ook in de Nüvi gebruikt worden en als basis dienen voor de Colorado.

Dit zagen we bij de eerste 60C(S)x GPSen het een SiRF Star III ook, maar deze werden door software updates beduidend beter.

Aan de ontvangst kwaliteit zal het niet liggen, in de onderstaande afbeelding de tacklogs van de 3 GPSen.

google.jpg

Nog even over die Geocaching modus, je kunt dus .gpx bestanden met geocaches in de Colorado laden.

Helaas laat hij deze niet zien op de kaart.

Als je de gelden geocaches op je kaart wilt zien zal je ze dus ook nog eens als waypoint in moeten laden.

Bij het zoeken naar waypoints of geocaches laat hij wel altijd de afstand en richting er naar toe zien.

Als de Colorado op het elektronisch kompas werkt laat hij de richting in cijfers zien, anders toont hij een pijltje in de juiste richting.

671.gif

Geplaatst
Wat opvalt bij het cachen is dat de Colorado tijdens het wandelen altijd het elektronisch kompas gebruikt.

Volgens de geruchten gaat hij over op elektronisch kompas als je snelheid langer dan 30 seconde onder de 16 kilometer per is.

Nu dat is bij mij dus altijd tijden het cachen.

Deze instelling aanpassen zoals dat kan bij de 60 is er bij de Colorado niet bij.

Eigenlijk vreemd want een elektronisch kompas vreet stroom en verkort dus de levensduur van de batterijen.

Bij de 60CSx is het stroomgebruik van het kompas te verwaarlozen, in tegenstelling tot bij de 60CS. Bij de Colorado zal het ook wel verwaarloosbaar zijn.

Maar een ernstig bezwaar is dat het magnetische kompas alleen goed werkt als je het toestel precies horizontaal houdt. Dat is een gegronde reden om het GPS-kompas te gebruiken. En als dat niet kan is het een belangrijk minpunt. Is er ook niet een snelomschakeling, zoals PAGE lang indrukken op de 60CSx?

Die traagheid verbaast me. Er zou dezelfde ontvanger in moeten zitten als in de eTrex Vista HCx. Hoe verhouden die zich tot elkaar?

Geplaatst
Bij de 60CSx is het stroomgebruik van het kompas te verwaarlozen, in tegenstelling tot bij de 60CS. Bij de Colorado zal het ook wel verwaarloosbaar zijn.

Maar een ernstig bezwaar is dat het magnetische kompas alleen goed werkt als je het toestel precies horizontaal houdt. Dat is een gegronde reden om het GPS-kompas te gebruiken. En als dat niet kan is het een belangrijk minpunt. Is er ook niet een snelomschakeling, zoals PAGE lang indrukken op de 60CSx?

Die traagheid verbaast me. Er zou dezelfde ontvanger in moeten zitten als in de eTrex Vista HCx. Hoe verhouden die zich tot elkaar?

Zover ik weet is er geen snelle omschakeling, dit is de huidige werkwijze:

Rechter Softkey

Rock 'n Roller draaien tot "Stel in" en bevestigen.

Rock 'n Roller draaien tot "Koers"en bevestigen.

Rock 'n Roller draaien tot "Kompas" en bevestigen.

Rock 'n Roller draaien kiezen tussen "Auto" of "Uit" en bevestigen.

Rechter Softkey

Rechter Softkey

Rock 'n Roller draaien tot "Kompas" en bevestigen.

326.gif

De melding "Houd horizontaal" tijd bijna altijd in het scherm tenzij je hem horizontaal houd of het elektronisch kompas uitzet.

Ik heb vandaag alleen met de Colorado en 60 in de hand gelopen dus de traagheid vergelijken met de vista heb ik niet gedaan.

Maar ik kan we niet herinderen dat enig traagheid me bij de vista ooit opgevallen is.

3toppers.jpg

Geplaatst

vandaag ook eerste caches gelogd met de colorado. Ik dacht het kompas te hebben kunnen uitzetten in het maritiem menu. Wat mij momenteel meer zorgelijk lijkt is de batterijduur. Deze is erg kort voor volle 2700mah. Namelijk een uurtje of 2 a 3 (opgeladen met een snellader) Binnenkort nog maar eens testen met een "slow" lader. Waarschijnlijk kwestie van wachten op de verbeterde firmware. Verder voldoet hij prima.

Geplaatst

Wij hebben sinds vrijdag ook een Colorado 300 en hebben er vandaag 3 caches mee gevonden. Hadden ook nog een etrex venture hc bij ons. Zat wel een beetje verschil in, maar dat lag aan de miswijzingen.

We willen nu op de colorado een cache wissen, staat niet echt in de handleiding om dit te doen. Weten jullie misschien hoe dit werkt? Kan dit alleen via de computer?

Team Dianan

Geplaatst

Hé, aan de foto van de drie Bruine Beren GPSsen, lijkt de HCx het gevoeligst (6 satelieten) daarna Colorado (5 sat's) en de CSx laatste (3 sat's). Ik dacht dat HCx en CSx ongeveer gelijke gevoeligheid hadden? Iemand ervaring?

Geplaatst
vandaag ook eerste caches gelogd met de colorado. Ik dacht het kompas te hebben kunnen uitzetten in het maritiem menu. Wat mij momenteel meer zorgelijk lijkt is de batterijduur. Deze is erg kort voor volle 2700mah. Namelijk een uurtje of 2 a 3 (opgeladen met een snellader) Binnenkort nog maar eens testen met een "slow" lader. Waarschijnlijk kwestie van wachten op de verbeterde firmware. Verder voldoet hij prima.

Dit is volgens Sailtron nog een aandachtspunt. Zal wel met de firmware te maken hebben.

Geplaatst
Hé, aan de foto van de drie Bruine Beren GPSsen, lijkt de HCx het gevoeligst (6 satelieten) daarna Colorado (5 sat's) en de CSx laatste (3 sat's). Ik dacht dat HCx en CSx ongeveer gelijke gevoeligheid hadden? Iemand ervaring?

Ik heb met m'n ouwe Legend wel vaker meer satellieten gehad dan iemand naast me met een 60CSx.

Dat heeft met andere dingen te maken dan alleen gevoeligheid.

Geplaatst

Ik heb met m'n ouwe Legend wel vaker meer satellieten gehad dan iemand naast me met een 60CSx.

Dat heeft met andere dingen te maken dan alleen gevoeligheid.

Bij het maken van deze foto had ik de Vista als eerste aangezet, dit is volgens mij de verklaring waarom de Vista al op meer satelieten gelocked is. :thumbup:

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...