Spring naar bijdragen

Geodrift


Aanbevolen berichten

ReizenReizen

Het was even spitten in de historie, maar het geodrift project deed mij meteen denken aan dit draadje wat ooit eens door prof Y. Lupardi is gestart.

In combinatie met een paar RD stenen in de buurt heb ik toen al wat metingen gedaan.

Geodriften kan m.i. dus prima in combinatie met RD stenen. :D

 

Groeten Jan-Willem.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is el grappig om te zien dat je wanneer je op 1 plek blijft je toch beweegt volgens de gps

 

Tracker.jpg

 

dus...

 

Je mag elke geocache omvormen tot GeoDRift punt volgens mij

 

 

 

er liggen er wel at hier in de buurt...

 

Stations nearest to N 52° 0' E 4° 0':

 

1Station G1627VDistance: 28.81579 mi / 46.37452 km2Station GC178HFDistance: 44.90795 mi / 72.27234 km3Station gc18fdfDistance: 69.91102 mi / 112.51088 km4Station GC18DFDDistance: 69.91419 mi / 112.51598 km5Station CTWZLE1Distance: 114.83401 mi / 184.80742 km6Station MPGO2007Distance: 139.64866 mi / 224.74273 km7Station pufferDistance: 146.13771 mi / 235.18585 km8Station GC17YD0Distance: 149.29553 mi / 240.26787 km9Station GC17ZNKDistance: 152.70756 mi / 245.759 km

Het is el grappig.. Is het nou om de satelieten te " ijken" of om om de gps software te verbeteren?

Ik weet dat landmeters ook GPS gebruiken en hun metingen corigeren volgens een lijst met ijkgegevens die later ordt gegenereerd...

 

Helaas zijn er geen updates voor corecties op handgps zenders (die donderen uit hun baan en hun zitserse horloge gaat achter/ voor lopen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik weet dat landmeters ook GPS gebruiken en hun metingen corigeren volgens een lijst met ijkgegevens die later wordt gegenereerd...

In het forumgedeelte wat betrekking heeft op de meetpuntenjacht is er wel meer info te vinden over de werkwijze en de gebruikte apparatuur van de landmeters (kadaster).

Men plaatst tijdelijk een nauwkeurige GPS ontvanger op een positie van RD steen of een kernnetpunt.

Deze plekken zijn eerder al precies ingemeten en dat bekende punt kan dan vergeleken worden met de actueel ontvangen positie. Deze informatie kan vervolgens via een zender doorgestuurd worden zodat een landmeter welke op dat moment in de buurt metingen aan het uitvoeren is dit weer kan ontvangen als correctie informatie voor zijn metingen.

Dit zogenaamde differential GPS signaal kan ook gebruikt worden voor sommige hand gps ontvangers zoals voor geocachen wordt gebruikt, maar dit vraagt dus wel de extra spullen om het te ontvangen.

Het lijkt me niet dat je dit recreatief zult gaan doen. :P

 

 

Helaas zijn er geen updates voor corecties op handgps zenders (die donderen uit hun baan en hun zitserse horloge gaat achter/ voor lopen

Waarschijnlijk bedoel je handgps ontvangers, zou niet best wezen als we allemaal met gps zenders rond gingen lopen, daarvoor zijn de satelieten toch ? :D

 

Groeten Jan-Willem.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een belangrijke omissie is dat op het formulier niet gevraagd wordt of WAAS/EGNOS actief was.

 

Dat geeft in ieder geval voor EGNOS met SiRF-III een belangrijke verslechtering van de nauwkeurigheid.

 

Ook verder zijn de metingen zo weinig gestandaardiseerd dat je het resultaat m.i. alleen als een controle van de cachecoördinaten kunt beschouwen, en niet als zinvolle metingen omtrent ontvangstnauwkeurigheid.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb er ook over gedacht maar er zinnig lijkt het mij niet. Er zijn veel te veel variabelen en te weinig metingen per punt om er statistiek op los te laten. Desalnietemin pak ik af en toe een stickertje van dit projekt mee met een cache-stickers bestelling in de goodiesshop.

Af en toe is het met de meetpuntenjacht aardig om te zien dat heel toevallig iemand zijn GPSr bij een RD-steen maar 1 meter mis zit. :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...