Spring naar bijdragen

Cx of HCx en Legend of Vista?


GEORIBO

Aanbevolen berichten

Ik ben een nieuwe GPS aan het uitzoeken (nadat ik mijn oude ben verloren :thumbup: ). Ik had een eTrex Legend Cx, waar ik bijzonder tevreden over was. Ik zie nu dat Garmin een nieuwe versie heeft in de eTrex serie, de HCx serie. Ik zie wel vergelijkingen met de GPSMAP 60 serie (die ik zelf toch net iets te duur vind), maar niet met de Cx serie. Heeft iemand hier al ervaring met het verschil tussen de Cx en de HCx?

 

Andere vraag die ik heb is Legend of Vista? Levert zo'n barometrische hoogtemeter en elektronisch kompas toegevoegde waarde?

 

Voor de volledigheid, gebruik alleen voor wandelen en Geocaching, voor in de auto heb ik TomTom.

 

Alvast bedankt voor de reacties!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

De Legend/Vista serie heeft vrijwel dezelfde functionaliteit als de 60 C(S)x.

Er is een groot verschil tussen de Legend die jij had, en de nieuwe HCx: de hooggevoelige ontvanger.

Dat betekent dat je ook in dichte bossen en in smalle straten vrijwel geen ontvangstverlies meer hebt.

 

In de 60 zit de SiRF-III, in de eTrex de concurrerende Mediatek.

Die zijn vrijwel gelijkwaardig. Alleen lijkt het zo te zijn dat onder moeilijke omstandigheden, als gewone ontvangers dus geen ontvangst meer hebben, de afwijking van de Mediatek wat groter is dan van de SiRF-III.

Maar misschien verbetert dat nog met een software update; de SiRF-III had aanvankelijk vergelijkbare problemen.

 

Je kunt best zonder het magnetisch kompas en de barometrische hoogtemeting. Maar het is wel heel mooi.

Als je in de bergen of hoge heuvels wandelt is het zeker nuttig.

En bij geocachen biedt het kompas ook een voordeel, omdat je bij het zoeken vaak stilstaat of langzaam beweegt. Dan worden alle richtinggevoelige zaken, dus ook de kaartoriëntatie, door het kompas overgenomen.

Dit kun je met noord-boven echter ook zelf in de gaten houden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In een ander draadje heb ik al eens aangegeven voor de 60-serie te kiezen als je de GPS ook in de auto gebruikt. Dat ben jij duidelijk niet van plan, dan lijkt mij de legend HCx een prima keuze. Voor het geocachen zal je die kompas- en hoogtemeterfunctie niet echt missen. Ik heb zelf een tijdje met een 76 CS gecacht, daarop zaten die functies ook. Maar uit luiigheid greep ik toch vaak mijn simpele plaatkompasje uit mijn rugzak als ik voor het laatste stukje een slechte ontvangst had. Dan liep ik terug tot een punt met goede ontvangst, bepaalde richting en afstand tot mijn doel en liep op kompas de laatste 50 m. Dit truukje zal je met een hooggevoelige chipset niet nodig hebben, tenzij je in tunnels gaat cachen....

 

En de barometrische hoogtemeter gebruikte ik wel eens om de luchtdruktendens over een paar dagen te kontroleren. Als een wat simpele barometer dus. Dan zie je dat de luchtdruk gedaald is en dat het dus niet zo gek is dat het regent. Wel leuk, maar voor het cachen dus niet noodzakelijk.

 

Veel plezier met kiezen, als je maar voor een HCx kiest!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Voor de record, het is de eTrex Legend HCx geworden. Ontvangst is inderdaad merkbaar beter dan van de Legend Cx. Ik heb nu ook binnenshuis ontvangst en de miswijzing in onder bomen is ook kleiner. Ik wel het idee dat de kompas-naald hierdoor ook wat "zenuwachtiger" is geworden.

 

Al met al prima apparaat!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou, gefeliciteerd met je aanschaf!

Dat van die kompasnaald hoor je wel vaker. Zou kunnen dat die zenuwachtiger is, maar volgens mij alleen als je dicht bij je eindbestemming bent. Zelf gebruik ik die kompaspagina eigenlijk nooit. Ik kijk altijd op de kaartpagina. Dan zie je niet alleen waar je heen moet, maar ook wegen, paden, sloten en andere herkenningspunten. Als ik dichter in de buurt van de bestemming kom, dan zoom ik iets verder in. Leve de Topo-kaartjes, super handig hoor!

 

Maar goed, veel plezier ermee, dat zal best lukken!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...