Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Ja dat klopt, maar mijn (originele) vraag is nu of ik dit ook kan omrekenen met een tool. Dat ik de coördinaten met een tool kan omzetten naar standaard waardoor ik niets hoef aan te passen in de GPS.

Volgens mij bedoel je zoiets als GCTool van GPSGek.

Dat is hier te downloaden.

Volgens mij wordt er gezocht naar:

formaat: hddd°mm.mmm; datum: dutch

naar

formaat: hddd°mm.mmm; datum: WGS 84

en niet :

naar

RD

Toch?

Helemaal juist.

Geplaatst

naar

juist, en voor dat soort krombinaties, ben je toch het beste af met je GPS. :blush:

die doet dat zonder mopperen in een fractie van een seconde.

(zo is waarschijnlijk ook de vergissing bij de cachelegger ontstaan)

Geplaatst (bewerkt)

naar

juist, en voor dat soort krombinaties, ben je toch het beste af met je GPS. :blush:

die doet dat zonder mopperen in een fractie van een seconde.

(zo is waarschijnlijk ook de vergissing bij de cachelegger ontstaan)

Geweldig deze hele draad...

Maar het antwoord staat dus gewoon in de vierde reactie. De nederlandse RD grid is gebaseerd op Bessel; dus als je die invult, rollen de WGS84 coordinaten er netjes uit via de site van Steven

Of in dit geval gewoon alle waypoints projecteren over 101m op 199,7 graden (preciese afwijking is verschillend in heel nederland, dus niet klakkeloos ergens anders gebruiken)

bewerkt door kalkendotters
Geplaatst (bewerkt)
Volgens mij staat hier het antwoord...

Inderdaad, dat is het juiste antwoord :naughty:

Ja dat klopt, maar mijn (originele) vraag is nu of ik dit ook kan omrekenen met een tool. Dat ik de coördinaten met een tool kan omzetten naar standaard waardoor ik niets hoef aan te passen in de GPS.

Als je Garmin Mapsource hebt, kan dat eenvoudig op de volgende manier:

Ga naar Bewerken -> Voorkeuren -> Positie

Grid: Lat/Ln hddd mm.mmm'

Datum: Nederlands

Maak dan de waypoint(s) aan die ook met de (foutieve) Nederlandse datum aangemaakt waren.

Bijvoorbeeld: W3 = N 51 01.210 E 005 47.265

Ga weer naar Bewerken -> Voorkeuren -> Positie

Grid: Lat/Ln hddd mm.mmm'

Datum: WGS 84

...en voilà, de coördinaten zijn nu automatisch veranderd naar de juiste WGS 84 coördinaten.

Bijvoorbeeld: W3 = N51 01.159 E5 47.236

:wistling:

bewerkt door Bonnie&Clyde
Geplaatst

Drie opmerkingen:

1. Het is voor de omrekening niet eens nodig om de instelling in MapSource weer terug te zetten.

Zodra je de coördinaten hebt ingevoerd kun je je de waypoints naar je toestel versturen. Daar zullen ze in WGS84 getoond worden.

Het is natuurlijk wel verstandig om de instelling terug te zetten, anders zit je in MapSource in het vervolg met de fout opgescheept.

2. Het omschakelen op het toestel is zo gebeurd, en het is een gewone instelling. Het is vergelijkbaar met de tijdzone-instelling. Het niet willen veranderen op het toestel is dus erg krampachtig.

3. Het heeft zelfs een voordeel om op het toestel tijdelijk het datum op dutch te zetten. Dan krijg je dezelfde getallen te zien als in de cachebeschrijving. De positie op de kaart verandert trouwens niet door het omschakelen, alleen de getallen veranderen.

Geplaatst (bewerkt)
3. Het heeft zelfs een voordeel om op het toestel tijdelijk het datum op dutch te zetten. Dan krijg je dezelfde getallen te zien als in de cachebeschrijving. De positie op de kaart verandert trouwens niet door het omschakelen, alleen de getallen veranderen.

Helemaal eens. Sterker nog, bij de betreffende cache moet je een aantal gevonden getallen weer opnieuw invoeren als waypoint. Aangezien dit waypoint ook op de foutieve Nederlandse datum staat, is het een must om de GPS datum op Dutch te zetten, anders kun je de cache nooit vinden.

Eén uitzondering hierop is, wanneer je de "puzzel" al van te voren kunt oplossen (en dat is met deze cache ook goed mogelijk heb ik zelf mogen ervaren :wistling:) want dan kan je even omschakelen in Mapsource.

bewerkt door Bonnie&Clyde
  • Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...