Spring naar bijdragen

Samenwerking GPS en Galileo op komst!


Geoman

Aanbevolen berichten

Bron: Reuters

 

Samenwerking GPS en Galileo op komst!

 

Onderdeel van de deal is dat GPS en Galileo dezelfde radiofrequentie gaan gebruiken.

Door het samenvoegen van beide systemen neemt de dekking toe. Het 'urban canyon' effect zal verder afnemen waardoor in binnensteden en op plaatsen met slechte ontvangst de nauwkeurigheid zal toenemen.

Onze huidige apparatuur zal dus, als de deal tot stand komt, mogelijk - deels- compatibel zijn met Galileo.

Het is overigens nog niet te zeggen wanneer de handtekeningen gezet gaan worden.

 

Medio 2012 hangen er dus maar liefst 60 GPS/Galileo satellieten boven ons hoofd.

 

Nu maar hopen dat de Amerikanen niet aan onze knopjes gaan draaien. :thumbdown:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

hm, ik lees dat artikel toch anders.

 

Volgens mij komen er receivers voor GPS en Galileo en daarnaast receivers voor beide. Dat de frequentie hetzelfde is, maakt dat laatste eenvoudiger (of zelfs mogelijk, dat weet ik niet). Waarbij aangeven wordt dat de receivers die maar voor 1 produkt zijn in de loop der tijd zullen uitfaseren door de martkwerking (-> iedereen wil apparaten die beiden kunnen ontvangen/verwerken).

 

Betekend dus volgens mij zowieso een nieuw apparaat als je Galileosignalen wil kunnen ontvangen straks. Maar goed, tegen die tijd is mijn huidige GPSR zeker 6 a 7 jaar oud......

 

Jan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar goed, tegen die tijd is mijn huidige GPSR zeker 6 a 7 jaar oud......

En de komst van Galileo betekent natuurlijk niet dat GPS ermee ophoudt. Je kunt dus gewoon met je oude apparaat doorcachen. :thumbdown:

bewerkt door Peetee
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat de frequentie hetzelfde is, maakt dat laatste eenvoudiger (of zelfs mogelijk, dat weet ik niet).
Eenvoudiger, want werken met verschillende frequenties is zeker mogelijk.

Het russische GLONASS gebruikt zelfs voor elke satelliet een andere frequentie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar goed, tegen die tijd is mijn huidige GPSR zeker 6 a 7 jaar oud......

En de komst van Galileo betekent natuurlijk niet dat GPS ermee ophoudt. Je kunt dus gewoon met je oude apparaat doorcachen. :thumbdown:

 

Uiteraard, maar ja, nieuwe technieken, betere ontvangst, dus wellicht het moment om een nieuwe te kopen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Momenteel zijn alle 'slots' voor de USA GPS satellieten gevuld. De kans dat er momenten zijn dat er slechts 4 satellieten zichtbaar zijn in het vrije veld, is heel gering op onze noordelijke breedte. En aangezien velen op vakatie de neiging hebben om naar het zuiden af te zakken werkt de GPS navigatie in de auto redelijk naar behoren. Zeker met die Sirf chipset lukt het heel aardig.

Maar in urban canyons ( stegen en straatjes) is het nog steeds lastig. Zo ervaart men soms het vinden van cache Leiden Urban1 als zeer problematisch omdat er geen GPS fix is.

Dus je vraagt je af of GPS wandelingen in antieke binnensteden wel zo'n goed idee zijn. Ik kwam in het lokale nieuws van Het Leidsch Dagblad http://www.leidschdagblad.nl/nieuws/region...0.ece?secId=695 iets tegen onder het kopje Digitale wandeling loopt vast het volgende nieuws tegen:

Wandelingen zijn er te over in historische steden als Leiden. Boekjes vol met mooie tripjes langs grachten, pleinen en smalle steegjes. Met de kaart op zak en de wandelschoenen aan verkent menigeen Hollandse steden. Die kaart leek niet meer nodig bij de deze zomer gestarte Ontdek Linnaeus@Leiden wandeling. In plaats daarvan zou de wandelaar een PDA (Personal Digital Assistent, een soort zakcomputer) meekrijgen, die naast de route ook bij elk mooi plekje automatisch informatie verschaft. Zou, want door technische complicaties is de digitale wandeling geschrapt.

,,Het product voldeed niet aan onze wensen. Het project heeft even gedraaid, maar we hebben het vrij snel teruggetrokken'', zegt Femke van Welsenes, woordvoerster van Naturalis, een van de initiatiefnemers van Ontdek Linnaeus@Leiden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hmm.

Met 'technische complicaties' zullen ze wel niet bedoelen dat de PDA's steeds stukvallen of de batterij leeg raakt ;) Je zou bijna denken dat het systeem (combi hard- en software) niet goed getest is. Sinds een half jaar heb ik nu een BT GPS voor gebruik met de PDA/telefoon en een Garmin 60CX (beide met SirfIII) en ik moet zeggen dat ik me verbaas (in de positieve zin) over de kwaliteit van de positiebepaling onder slechte omstandigheiden (nauwe straten, dicht bladerdek).

 

Maar ja, misschien stopten de toeristen de PDA/GPS combi wel in de binnenzak van de jas en zo dicht bij het lichaam (water!) met een dubieuze GPS chipset wordt het niet echt wat...

bewerkt door rhgs
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Eigenlijk is een PDA niet robuust genoeg.

 

Maar ja, het moet door leken gebruikt worden zonder dat een instructie nodig is. Dus moet de informatie vanzelf komen als je een bepaalde plaats bereikt. En dan kom je niet onder een PDA uit.

En die PDA moet je weer voorzien van een GPS-muis. Die dan weer een goed hemelzicht moet hebben.

Het is inderdaad wat gecompliceerd allemaal

 

Wellicht zou een betere oplossing zijn een eTrex H (vanwege de ontvangst), met daarin een directe route. Als die piept moet je in een tekstboekje kijken bij het punt met hetzelfde nummer als het WP.

Minder gelikt, maar wel zo effectief.

Alleen zal het voordeel t.o.v. alleen een tekstboekje niet zo erg groot zijn.

In de stad kun je een route immers heel makkelijk beschrijven: ga bij nummer 87 linksaf de Herderstraat in, waar je bij nummer 12 deze tekst moet lezen.

 

Bij een wandeling in de natuur, waar je moeilijker de te volgen route kunt beschrijven, zijn de voordelen groter. Dan is het leuk als je niet via een paaltjesroute wordt gestuurd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...