Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Geachte forumleden,

Graag wil ik wat info over de zojuist door mij gekochte Explorist110. Ik ben een echte newby als het gaat om gps-ontvangers. Ik heb wel een navigatiesysteem van Garmin in mijn auto, maar dat werkt toch weer even anders. Dus graag jullie hulp bij mijn volgende vraag..

Zoals gezegd heb ik dus net een Explorist110 gekocht. Ik heb hem niet op de eerste plaats gekocht om te gaan geocachen, dat komt eventueel later. Ik maak de laatste jaren graag een lange wandeling door de bossen aan de kust of op de Veluwe. Ik volg dan normaliter een uitgezette route, met pijltjes. Het voordeel van zo'n route is dat je eindigt waar je begon, bij de auto, je kan dus niet verdwalen. Nu wil ik echter wel eens wandelen zonder gebruikmaking van die uitgezette routes, maar zonder te verdwalen, zoals ik op de Veluwe al eens heb meegemaakt, waardoor ik uiteindelijk een uur in het donker moest lopen en de politie moest bellen om mij te vertellen welk richting ik op moest lopen om weer bij mijn auto te komen. Mijn vraag: kan ik de Explorist110 gebruiken om mij terug te brengen naar mijn auto. Ik weet dat er een functie is die je gewoon de gelopen route achterstevoren laat terugwandelen, maar dat is niet voldoende. Ten eerste omdat ik niet dezelfde route wil lopen en ten tweede omdat ik niet tien kilometer achterstevoren wil lopen terwijl ik op dat moment misschien nog maar 1 kilometer bij mijn auto verwijderd ben. Graag jullie hulp of dit kan met de 110 (of überhaupt met een gps-ontvanger) en hoe dan....

O ja, ik heb weliswaar een garmin-systeem maar die vind ik ongeschikt voor dit doel, want de accu gaat te snel leeg, het ding is niet bestand tegen regen, kou en stof en hij is onhandig groot om mee te nemen

Geplaatst (bewerkt)

Ben nog in het bezit van Magellan Topo-NL, dit zijn 203 IMI bestanden (Aalden-Zwolle)138MB op schijf, zijn deze ook bruikbaar op de Magellan Explorist 110.

Mmm....dat zou ik eens moeten proberen, die heb ik ook nog ergens liggen.

Er rijst daarbij wel 1 probleem:

De 110 herkent niet automatisch de nieuw geinstalleerde kaarten.

In het setting.xml verwijst een regel naar het voorgeinstalleerde mapfile op de GPS. : name="MM_MAP_FILES" type="string">Default</Setting>

De GPS leest daardoor by default alleen dat voorgeinstalleerde file

Wanneer je zelf bijv een OSM Benelux op de GPS erbij zet, kopieer je bijv. het file TOSMBENELUX0114.IMI naar de map "MAP" op je GPS.

Wil de GPS dit bestand (maar ook je basiskaart) kunnen lezen dan moet je deze regel in het setting.xml handmatig editten en op de plaats van "Default" het volledige pad naar beide bestanden aangeven.

Die regel wordt dan:

name="MM_MAP_FILES" type="string">\HDD\MAP\WWEU_BM.MGI|\HDD\MAP\TOSMBENELUX0114.imi||</Setting>

(WWEU_BM.MGI is de basiskaart van de 110)

Als je nu alle 203 kaarten van Aalden tot Zwolle naar je GPS kopieert (als het geheugen dit toelaat) moet je al deze 203 kaarten ook op dezelfde wijze in je string benoemen.

Niet ondoenlijk, maar toch... ik geef het je te doen.

Waarschijnlijk is de Magellan OSM Benelux dan toch de handiger optie, en kwalitatief gezien zeker een goed (beter?) alternatief voor die omgebouwde Kadasterkaarten.

PS.

Het (configuratie) bestand " setting . xml " is te vinden in de map "APP" op je GPS.

Je doet er wel verstandig aan, hiervan eerst een backup te maken, voor je er wijzigingen in aanbrengt.

Bedenk wel: het aanbrengen van wijzigingen in .ini , .xml en andere bestanden geschiedt geheel op eigen risico.

Problemen door eigenhandig aangebrachte wijzigingen in de software, anders dan FirmWare updates, vallen NIET onder de garantie van het toestel.

bewerkt door Twin Peaks
Geplaatst

Volgens mij hoef je niet per se een kaart te hebben om je auto terug te vinden.

Waarschijnlijk kan je op deze GPS toch ook wel een punt markeren? Naast je auto maak je dan een WP aan, je noemt het 'auto' of zoiets dergelijks en vanuit elk punt van je wandeling kan je dan weer terug lopen naar de parkeerplaats. Wel handig als er een kaart onder ligt, maar je kunt ook gewoon de pijl volgen waardoor je in de juiste richting loopt.

Geplaatst (bewerkt)

Op de meeste GPSr zit er de functie MOB (Man Overboard) op.

Deze functie aanzetten bij de start (= parking). Hij slaat MOB op als Waypoint met een speciaal icoontje.

Als je terug naar dit punt wil gebruik je navigeer (ga) naar: MOB.

Indien hij geen wegen of met de topo-map, geen paden vindt, kun je het kompas gebruiken.

De eXplorist XL beschikt alvast over deze MOB functie. Voor de eXplorist 110 heb ik het niet direct kunnen vinden.

Maar als de eXplorist deze MOB functie niet heeft, markeer je de parking als een WP "Parking" of "Start".

bewerkt door DanPan
Geplaatst (bewerkt)

Mijn vraag: kan ik de Explorist110 gebruiken om mij terug te brengen naar mijn auto. Ik weet dat er een functie is die je gewoon de gelopen route achterstevoren laat terugwandelen, maar dat is niet voldoende. Ten eerste omdat ik niet dezelfde route wil lopen en ten tweede omdat ik niet tien kilometer achterstevoren wil lopen terwijl ik op dat moment misschien nog maar 1 kilometer bij mijn auto verwijderd ben. Graag jullie hulp of dit kan met de 110 (of überhaupt met een gps-ontvanger) en hoe dan....

Het is op elke moderne GPS mogelijk om je startpunt te markeren en daar later naartoe terug te navigeren.

Of dat volgens het "volg het pijltje" principe, of met een aangegeven route of trackback op een (al dan niet topografsche) kaart is hangt van je GPS af.

Of je uberhaupt kaartmateriaal op je GPS hebt en het detail van dit kaartmateriaal, hangt sterk af van het type GPS.

Op de duurdere types vind je vaak zeer gedetailleerde kaarten (zelfs beeldkaarten als GoogleMaps of DigitalGlobe) en heb je evt. ook de mogelijkheid tot routenavigatie, zelfs over bospaden.

De eXplorist 110 is standaard uitgerust met een worldwide kaart van zeer acceptabel detail. Je kunt er op inzoomen tot straatniveau. (elke berijdbare straat die een naam of wegnummer heeft)

Bospaden geeft hij echter niet weer. Dit is overigens wel mogelijk, zoals je hierboven kunt lezen. zie bijv. postje 47 voor het detail wat hiermee mogelijk is.

Routenavigatie is helaas niet mogelijk met de eX 110.

Maar als je bij het uitstappen uit je auto je startpunt hebt gemarkeerd (een waypoint aangemaakt) en je geeft op het punt waar je naar de auto terug wilt de GPS opdracht om naar het startpunt terug te navigeren laat deze met een blauwe lijn (afhankelijk van je instellingen) de richting zien, die je moet volgen om bij je auto te komen.

Je zult daarvoor zelf, met behulp van de kaart de meest logische paden moeten kiezen.

De eX 110 heeft geen MOB functie. Je zult gewoon een waypoint moeten aanmaken. Via de sneltoets : de joystick 3 sec. ingedrukt houden) of via het menu: ("menu" > "waypoint toevoegen")

Via de sneltoets krijgt het waypoint automatisch de naam WPx en is het dus wel zaak dat je dat nummer onthoudt, zeker als je later nog meer waypoints maakt tijdens je route.

Beter is het om, via het menu de naam van het betreffende waypoint te wijzigen in bijv. "CAR"

bewerkt door Twin Peaks
Geplaatst

Met dank aan Twin Peaks (post 62) na een avondje prutsen en uitproberen de kaarten van Benelux en Frankrijk op eX 110 gezet. Met uitgeklede basiskaart van Europa. Nog ruimte over omdat ik die 999 meegeleverde caches er af heb gehaald.

Ik heb via wikiloc ook een aantal wandelingen/tracks gedownload en erop gezet. Als je die download kan je het aantal "routepunten" beperken zodat je op de GPS passen.

Zijn die routepunten iets anders dan waypoints? Is daar dan ook een maximum voor op de eX 110? Dat kon ik zo 1,2,3, niet vinden.

Geplaatst (bewerkt)

Waypoints, Tracks en routes zijn verschillende dingen.

Een waypoint is een enkelvoudig punt.
Een track is een soort kruimelspoor, wat je achterlaat op de kaart wanneer je je beweegt. Dat track wordt opgebouwd uit trackpoints,
Eer route is opgebouwd uit "legs" (etappes) tussen routepoints

Volgens het atlas.ini op de 110 zijn de maximalen op de eX 110 (na FW update 1,57) als volgt:

; Default: 65536 (0x10000) - max UGDS BIN file size: 256Mb

BAT_Length = 65536

; Default: 256 (8..256)

DiskCacheBlocksCount= 64

MaxWaypointsCount = 500

MaxGeocachesCount = 10000

MaxTracksCount = 25

MaxTrackPointsCount = 5000

MaxRoutesCount = 25

MaxRoutePointsCount = 25

je kunt dus 25 tracks opslaan van 5000 trackpoints en 25 routes van 25 routepunten (24 legs)

bewerkt door Twin Peaks
Geplaatst (bewerkt)

Als je die download kan je het aantal "routepunten" beperken zodat je op de GPS passen.

Let hierbij altijd wel goed op.

Een route van 50 punten beperken naar 25 betekent dat je 25 punten wist, waardoor wellicht belangrijke afslagen, zijpaden etc. worden gemist.

Vaak blijkt (lijkt) een route na het inperken van de punten ook ineens een beduidend stuk korter. Dit omdat er een aantal hoeken of bochten worden afgesneden.

Dit kan misleidend zijn, met name als je een bepaalde tijdsinschatting doet voor een wandeling.

Je avondeten in je hotel missen, omdat een wandeling van naar schatting 3 uurtjes 5 uur blijkt te duren zou je zomaar kunnen overkomen.

Je moet zo'n vereenvoudigde route dan ook altijd goed checken in bijv. VantagePoint voor je em gaat gebruiken.

bewerkt door Twin Peaks
Geplaatst

update 1.62? voor het EU model van de 110? waar heb je die vandaan?

ik dacht dat die update er alleen nog maar was voor het USA model van de eX 110

Bij mijn weten (en eigen ervaring met de XL) is het nogal riskant, om een USA update te gebruiken voor een EU model.

Overigens is er vrijwel geen verschil tussen 1.62 en 1.59.
De 1.62 heeft alleen een "bugfix" voor een fout in de notatie na conversie naar UTM coordinaten. Een functie die ik sowieso nooit op de GPS uitvoer, maar met Geotools.

Geplaatst

Is er iemand op dit forum die zelf een Explorist110 heeft en die het apparaat al goed kent en mij wat op weg zou willen helpen? Magellan zelf geeft blijkens zijn website geen ondersteuning meer voor dit apparaat, ik kan dus niet even bellen om mij te laten helpen, en ik heb verschillende vragen en vraagtekens. Ik heb de 'uitgebreide' handleiding maar die is nogal gebrekkig en lijkt me even snel in elkaar geflanst getuige de gebrekkige vertalingen erin.......deze handleiding in pdf-formaat congrueert zelfs niet eens met de schermen in het apparaat, hetgeen een en ander nog eens lastiger maakt

Geplaatst

Vreemd...Ik heb ook de uitgebreide handleiding (revisie A, juni 2012) en die is behoorlijk duidelijk, in perfect Nederlands geschreven, logisch van opbouw en alle functies worden duidelijk beschreven en uitgelegd..
Ook de schermafbeeldingen komen exact overeen met de schermen die ik op mijn eXplorist 110 zie.
Niks mis mee dus. Ik kom er goed mee uit de voeten.

Vraag mijnerzijds:

Welk model eX 110 heb je? de EU of de USA versie? en wat is het nummer van de laatste firmware update? 1.12 / 1.57 / 1.59 of 1.62?
Welke uitgebreide handleiding heb je gedownload?

en ja... er zijn hier vast mensen die je verder willen helpen, dat mag uit al het voorgaande in het topic wel duidelijk zijn.

Dus stel gerust je vragen hier, er zijn hier meerdere eX 110 bezitters dus is erongetwijfeld iemand die een antwoord weet..

Geplaatst

Dat deze aanbieding van de bekende twee drogerijen-firma's van Chinese makelij zijn moge bekend zijn.Nu heb ik gehoord dat er twee uitvoeringen bestaan,te weten; NoordAmerikaans en Australies

Daar schijnen verschillen tussen te bestaan.

Wie weet daar meer over te vertellen ?

Geplaatst (bewerkt)

Dat deze aanbieding van de bekende twee drogerijen-firma's van Chinese makelij zijn moge bekend zijn.

Alle Magellan GPSsen komen uit China. Ik zou me pas zorgen maken als deze ineens ergens anders gemaakt zou zijn.

Just for the record: De Garmin GPSsen worden ook in China gemaakt.

iPhones worden ook in China gemaakt

Dat is dus geen maatstaf voor de kwaliteit van een apparaat.

Ik weet dat er een USA (Noord Amerika) en een EU versie bestaan. Van een aparte AUS versie weet ik niets.

Of daar onderlinge verschillen in bestaan weet ik ook niet Ik heb wat vragen uitstaan op diverse internationale fora, wellicht krijg ik daar binnenkort antwoord op.

Vroeger in elk geval wel.

Dat GPSsen toen vastliepen als men op een EU versie een USA update deed en andersom daar zijn gevallen van bekend. (o.a. mijn eigen XL)

Maar dat waren verschillen in de geinstalleerde software. Hardwarematig waren ze gelijk. Ik neem aan dat dat nog steeds zo is.

bewerkt door Twin Peaks
Geplaatst

Na wat hulp van de scouting qua instellingen hebben we gisteren eindelijk 4 caches kunnen lopen met de Magellan.

De instellingen stonden niet goed en wij hadden 2 toestellen besteld 1 voor ons en 1 voor vriendin.

Hier bleek een fouten instelling te zijn in de wgs kaart bij het ene apparaat stond de wgs72 en bij de andere wgs84 en het moest dus dus 84 zijn.

Meteen de update 1.62 uitgevoerd en de graden anders ingesteld en YEP het werkt. En kunnen de caches gaan doen.

Geweldig als je het apparaat snapt.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...