Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

ReizenReizen

Geplaatst

 

Het linkje werkt helaas niet, maar hier dan de tekst van de site van de NOS:

 

 

 

De Consumentenautoriteit gaat optreden tegen misleidende aanbieders van ringtones aan kinderen.

 

Op websites voor jongeren wordt vaak een gratis ringtone voor de mobiele telefoon aangeboden, maar daar blijkt meestal een duur abonnement aan vast te zitten. Afmelden is moeilijk.

 

Volgens de Consumentenautoriteit gaan sommige kinderen hierdoor voor wel honderden euro's de boot in.

 

De Consuwijzer, een informatieloket van de overheid voor consumenten, opende in juni van dit jaar een meldpunt voor mensen die klachten hadden over ringtones en andere sms-diensten. Op dat meldpunt kwamen 520 meldingen binnen.

 

Lettertjes

De Consumentenautoriteit heeft samen met de OPTA (de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit) gekeken naar 140 jongerenwebsites. Op ruim twintig sites stonden reclames voor sms-diensten, voornamelijk ringtones.

 

Volgens de Consumentenautoriteit is de informatie bij de aanbiedingen vaak onvolledig, onduidelijk of onjuist. Essentiële informatie over de overeenkomst die wordt aangegaan ontbreekt.

 

Vaak melden aanbieders alleen in kleine lettertjes dat bij de afname van de ringtone een abonnement wordt afgesloten.

 

Boetes

Om dit soort praktijken in de toekomst te voorkomen, gaat de Consumentenautoriteit gevallen waarbij aanbieders misleidende reclames hanteren voortaan voorleggen aan de Stichting Reclame Code.

 

Daarnaast is de OPTA met aanbieders van sms-diensten bezig hun onderlinge gedragscode aan te scherpen.

 

Ook gaat de Consumentenautoriteit boetes opleggen. "We hebben hier van doen met misleidende en onduidelijke vormen van klantenwerving die we willen aanpakken", aldus Marije Hulshof van de Consumentenautoriteit. Hoe hoog de boetes kunnen oplopen, kan de Consumentenautoriteit nog niet zeggen.

 

Registreren

De stichting De Ombudsman vindt dat staatssecretaris Heemskerk van Economische Zaken meer moet doen om minderjarige kinderen te beschermen tegen dure sms-abonnementen.

 

De stichting stelt voor om providers 06-nummers te laten registreren die door jongeren in gebruik zijn. Vervolgens kunnen die nummers geblokkeerd worden voor sms-abonnementen.

 

Al in 2003 meldde de stichting De Ombudsman dat er veel klachten waren over sms-diensten. Er kwamen vervolgens twee gedragscodes. Het aantal klachten is daardoor wel gedaald, meldt de stichting, maar nog steeds klagen mensen dat zij opeens aan een abonnement vast blijken te zitten en dat het veel moeite kost om ervan af te komen.

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...