Spring naar bijdragen

Geocachen in Japan


Zjurt

Aanbevolen berichten

Toen ik besloot om mijn reis in Japan mede te laten leiden door Geocaching, liep ik er tegenaan dat er niet zoveel info is over geocaching in Japan. Om toekomstige geocachers een beetje op weg te helpen, heb ik een kort overzicht gemaakt van mijn ervaringen en leerpunten. Ik hoop dat het jullie helpt.

 

Ik zou ongeveer 50 caches tegenkomen op mijn reis door Japan van Tokyo, via Kyoto, Osaka, Hiroshima en Nagasaki en nog wat tussenstops. In totaal heb ik er 30 gevonden wat dus 3% is van het totaal aantal caches..

 

De caches zelf :

  • Niet zoveel. maar ongeveer 1000 in heel Japan (augustus 2007)
  • Voor het merendeel traditionals. Die liggen vaak in stedelijk gebied maar ook erbuiten vindt je wel caches. In en rondom Tokyo liggen er rond de 100 maar bijvoorbeeld in en rondom Kyoto vindt je er maar een stuk of 10. Terwijl Kyoto toch altijd nog een stad is met 5 miljoen inwoners.
  • Prima allemaal in je GPS te zetten :lol1:
  • De caches worden hier niet zo frequent bezocht als bij ons. Ben dan ook niet verbaasd als de vorige log een half jaar oud is of zo. Dat betekent dus ook dat travelbugs hier lang kunnen liggen. Een van mijn eerste coins ligt inmiddels bijna één jaar in een cache in een berggebied circa 40 km buiten Tokyo.
  • Kijk voor je gaat goed de logjes door. Ik heb het meerdere keren meegemaakt dat caches niet meer aanwezig zijn en zelfs na 2 jaar en een stuk of vier “not founds” nog niet zijn gearchiveerd of onderhouden.
  • De bergen zijn steil. 100 meter kan soms een flink stuk lopen beteken en maakt ook het zoeken bijzonder. :dribble:

De GPS

  • die doet het gewoon :lol1:
  • Wel heb je in de grote steden soms last van reflecties van de hoogbouw. Dat kan al snel een afwijking geven van tientallen meters.
  • wat me ook is opgevallen, is dat ik mijn kompas (GPSmap 60CSx) bij iedere verplaatsing heb moeten kalibreren. Achteraf is dat nu weer niet zo vreemd als je je realiseert dat de afwijking in Japan verschilt van 5 tot 10° .
    chijik1.gif

Kaartmateriaal

  • als echte Hollander ben ik eerst op zoek gegaan naar een gratis kaart. Die zijn legaal te vinden op
    http://rwsmaps.griffel.se/ of
    http://www011.upp.so-net.ne.jp/mametaro/index-e.html
    De kaarten zijn prima voor Tokyo en Kyoto maar daarbuiten houdt het op.
  • Ik heb uiteindelijk gekozen voor de officiële Garminversie op:
    http://uud.info
    De prijs van circa € 50 is verfrissend laag voor Garmin. :rolleyes:
    De navigatie gaat echter uit van verkeer dat rechts rijdt en ze rijden er echt aan de andere kant van de weg.

Cultuur

  • Geocaching is niet zo bekend als in Nederland; daarbij val je als westerling op. Wees dus superalert op muggels. :thumbup:
  • Ook hier zullen best wel coins verdwijnen, maar ik durf de stelling wel aan dat dit uitzondering is. Hier laten de mensen hun telefoon en portemonnee op tafel liggen als ze naar de WC gaan!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Een vriend van me heeft een travelbug die naar Japan moet, maar dat schiet nog niet zo echt op :)

 

Ik had er 5 liggen.

4 liggen er nog waarvan 1 al bijna één jaar in dezelde cache.

1 was binnen één week in de USA [:dribble:] dus 3 caches en meer dan 17000 km.

Ik heb ze allemaal op Nederland gericht. Ik ben benieuwd wanneer de eerste komt :ph34r:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wij zijn 3 jaar geleden naar Japan geweest en toen ook een aantal caches gedaan in Tokyo, Takayama, Kyoto, Nara.

 

Mooiste cache was Guardian Fox bij Fushimi-Inari Shrine. Erg verrassend al die oranje poortjes waar je onderdoor loopt en de shrines waar de vossen (met slabber) en minipoortjes hoog opgestapeld liggen.

 

IMG_3554.jpg

 

IMG_3539.jpg

 

Een TB die we toen achtergelaten hebben in Takayama heeft ondertussen 25000 km afgelegd : van Japan naar achtereenvolgens: Duitsland, Costa Rica, USA, Engeland en nu Canada

bewerkt door LesMarten
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wij zijn 3 jaar geleden naar Japan geweest en toen ook een aantal caches gedaan in Tokyo, Takayama, Kyoto, Nara.

 

Mooiste cache was Guardian Fox bij Fushimi-Inari Shrine. Erg verrassend al die oranje poortjes waar je onderdoor loopt en de shrines waar de vossen (met slabber) en minipoortjes hoog opgestapeld liggen.

 

Een TB die we toen achtergelaten hebben in Takayama heeft ondertussen 25000 km afgelegd : van Japan naar achtereenvolgens: Duitsland, Costa Rica, USA, Engeland en nu Canada

 

Ja dit was zeker een van de leukere. Ik heb zowat dezelfde foto gemaakt. Zie http://www.geocaching.com/seek/log.aspx?LU...44-bd0179811f57

 

Klein wereldje :ph34r:

bewerkt door Zjurt
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja dit was zeker een van de leukere. Ik heb zowat dezelfde foto gemaakt. Zie http://www.geocaching.com/seek/upload.aspx?LID=31729737

Klein wereldje :)

 

volgens mij verkeerde link, denk dat deze de juiste is :ph34r:

 

EDIT: zag dat je 'm al had veranderd in je log :dribble:

bewerkt door The Butterflies
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor de Japan reizigers: CacheMaps heeft ook de mogelijkheid om Japanse kaarten voor caches in Japan van Internet te halen op basis van de waypoints (.loc of .gpx) die je van de geocaching site haalt.

Offline wordt Expedia ondersteund, maar die geeft geen datailkaarten.

Online heb je natuurlijk de Google Maps kaarten, maar ook de Japanse Mapion kaarten zijn in 2 varianten beschikbaar, al moet je de Japanse taal beheersen om de teksten te snappen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...