bjornz Geplaatst 2 september 2007 Geplaatst 2 september 2007 Ik heb sinds twee dagen een nieuwe Garmin 60CSx in mijn bezit en ben hier zeer tevreden mee. Nu was ik hem even aan het uitproberen (aan het cachen) en toen merkte ik het volgende op (tot twee keer toe, bij twee verschillende caches): de afstand tot het eindpunt werd steeds kleiner, maar mijn kompasnaald wees precies de tegenovergestelde richting in als dat ik liep. Is dit normaal gedrag? Ik heb de caches uiteindelijk wel gevonden doordat ik naar de afstand keek, maar ik vind het wel apart dat de kompasnaald je zonder pardon de verkeerde kant op stuurt. Hoe zijn jullie ervaringen?
stefanne_3 Geplaatst 2 september 2007 Geplaatst 2 september 2007 (bewerkt) Ik heb sinds twee dagen een nieuwe Garmin 60CSx in mijn bezit en ben hier zeer tevreden mee. Nu was ik hem even aan het uitproberen (aan het cachen) en toen merkte ik het volgende op (tot twee keer toe, bij twee verschillende caches): de afstand tot het eindpunt werd steeds kleiner, maar mijn kompasnaald wees precies de tegenovergestelde richting in als dat ik liep. Is dit normaal gedrag? Ik heb de caches uiteindelijk wel gevonden doordat ik naar de afstand keek, maar ik vind het wel apart dat de kompasnaald je zonder pardon de verkeerde kant op stuurt. Hoe zijn jullie ervaringen? De S(ensor) versie heeft o.a. een electronisch kompas. Je moet even kijken wat de instellingen zijn hiervan. Als je een bepaaltde tijd oner een bepaalde snelheid bent schakeld hij over op die 'magnetische' weergave. Ik stel deze altijd in op: Onder 4km/u langer dan 15 sec. Standaard staat dit veel hoger zodat je tijdens het wandelen dus niet de met satellieten berekende richting ziet. Je kan het electronisch kompas ook helemaal uitzetten, maar daar heb je geen S(ensor) versie voor gekocht. Ook moet je hem kalibreren (sie handleiding vanaf blz 48) voor accuraat gebruik. Daar staat dat je dat moet doen als de batterijen zijn vervangen, je meer dan 160 km verder bent, meer dan 20 graden temp. verschil. Ook is er invloed van magnetisch/stalen opjecten en moet je hem horizontaal houden. Omdat je hier dus allemaal geen rekening mee wil houden moet je er dus zeker van zijn dat het electronisch kompas alleen wordt gebruikt als je stilstaat (en rondkijkt), want alleen dan heeft het toegevoegde waarde. O ja, nog een tip: Kalibreer hem als hij op een fiets vastzit door de hele fiets op te tillen en rond te draaien. In een auto kan je hem alleen kalibreren door een minirotonde op te zoeken en daar dan 2 rondje te rijden. Klinkt dit allemaal te gek? Nou, tijdens wandelen kan je de GPSr gewoon ronddraaien in je hand. 2 september 2007 bewerkt door stefanne_3
solletjes Geplaatst 2 september 2007 Geplaatst 2 september 2007 Bjornz, bedoel je echt de kompasnaald of bedoel je de richtingpijl als je naar de cache loopt. Die laatste heeft 2 instellingen en dan staaat ie dus fout. Lees even je handleiding over koers en richting wijzer.
bjornz Geplaatst 2 september 2007 Auteur Geplaatst 2 september 2007 Ik heb sinds twee dagen een nieuwe Garmin 60CSx in mijn bezit en ben hier zeer tevreden mee. Nu was ik hem even aan het uitproberen (aan het cachen) en toen merkte ik het volgende op (tot twee keer toe, bij twee verschillende caches): de afstand tot het eindpunt werd steeds kleiner, maar mijn kompasnaald wees precies de tegenovergestelde richting in als dat ik liep. Is dit normaal gedrag? Ik heb de caches uiteindelijk wel gevonden doordat ik naar de afstand keek, maar ik vind het wel apart dat de kompasnaald je zonder pardon de verkeerde kant op stuurt. Hoe zijn jullie ervaringen? De S(ensor) versie heeft o.a. een electronisch kompas. Je moet even kijken wat de instellingen zijn hiervan. Als je een bepaaltde tijd oner een bepaalde snelheid bent schakeld hij over op die 'magnetische' weergave. Ik stel deze altijd in op: Onder 4km/u langer dan 15 sec. Standaard staat dit veel hoger zodat je tijdens het wandelen dus niet de met satellieten berekende richting ziet. Je kan het electronisch kompas ook helemaal uitzetten, maar daar heb je geen S(ensor) versie voor gekocht. Ook moet je hem kalibreren (sie handleiding vanaf blz 48) voor accuraat gebruik. Daar staat dat je dat moet doen als de batterijen zijn vervangen, je meer dan 160 km verder bent, meer dan 20 graden temp. verschil. Ook is er invloed van magnetisch/stalen opjecten en moet je hem horizontaal houden. Omdat je hier dus allemaal geen rekening mee wil houden moet je er dus zeker van zijn dat het electronisch kompas alleen wordt gebruikt als je stilstaat (en rondkijkt), want alleen dan heeft het toegevoegde waarde. O ja, nog een tip: Kalibreer hem als hij op een fiets vastzit door de hele fiets op te tillen en rond te draaien. In een auto kan je hem alleen kalibreren door een minirotonde op te zoeken en daar dan 2 rondje te rijden. Klinkt dit allemaal te gek? Nou, tijdens wandelen kan je de GPSr gewoon ronddraaien in je hand. Bedankt voor dit uitgebreide antwoord. Ik heb de eerste setting veranderd, dit zal de oorzaak waarschijnlijk zijn geweest. Er stond een basis instelling van 16 km/h. Bij het cachen zit je daar natuurlijk (te voet) altijd onder. Ik ga van de week eens even kijken of mijn "probleem" is opgelost en of ik mijn kompas kan kalibreren.
Lex Geplaatst 2 september 2007 Geplaatst 2 september 2007 (bewerkt) Ik denk dat je het moet zoeken in de door Solletjes aangegeven richting. De koerswijzer blijft de oorspronkelijke richting aanwijzen, ook als je het doel voorbij bent. Het is onbegrijpelijk dat het extra driehoekje dat in de GPS V is ingevoerd, en dat wel omdraait, niet is overgenomen in de 60-serie. Omschakelen via MENU. 2 september 2007 bewerkt door Lex
stefanne_3 Geplaatst 2 september 2007 Geplaatst 2 september 2007 Ik denk dat je het moet zoeken in de door Solletjes aangegeven richting. De koerswijzer blijft de oorspronkelijke richting aanwijzen, ook als je het doel voorbij bent. Het is onbegrijpelijk dat het extra driehoekje dat in de GPS V is ingevoerd, en dat wel omdraait, niet is overgenomen in de 60-serie. Omschakelen via MENU. Als je wijzer op koers staat (met die extra streepjes en puntjes) dan moet je dat inderdaad snel veranderen naar peiling/bearing want die wijst altijd naar het doel. Laat even weten of het gelukt is.
Penn-Du Geplaatst 3 september 2007 Geplaatst 3 september 2007 Kijk ook hier eens, misschien heb je er wat aan. Zie Kompas, etc. voor de 60CSx Gr. Willem
kiki1 Geplaatst 4 september 2007 Geplaatst 4 september 2007 Als beginner heb ik ook zoiets gehad. Die pijl wees naar beneden terwijl ik naar boven moest lopen. Ik heb toen het compas gecalibreerd en toen was het probleem verholpen. groet, kiki
Lex Geplaatst 5 september 2007 Geplaatst 5 september 2007 Ik denk dat het toeval is dat het na de kalibratie over was. Je zult vermoedelijk ook een instelling veranderd hebben (koerswijzer -> peilingwijzer), want onvoldoende kalibratie resulteert in "houd vlak" of een beetje verkeerde richting, maar niet de tegenovergestelde. Of je was daarna gewoon je doel niet meer voorbijgelopen.
franktic Geplaatst 19 september 2007 Geplaatst 19 september 2007 Bedankt voor de tips in dit topic! Door de info hier te lezen en mijn instellingen te vergelijken met m'n vaders 60csx werkt de pijl nu goed Na in het menu de gps op 'peilingwijzer' te hebben gezet, ook de 'gebruik kompaskoers zodra onder' op 1km/u gezet. Ik hou nu echter alleen nog op de kaart de 'stippellijnen'. Weet iemand waar deze van zijn, en hoe ik deze uitschakelen / wissen kan?
Lex Geplaatst 19 september 2007 Geplaatst 19 september 2007 Als inderdaad de tracklog bedoeld wordt is er nog een betere mogelijkheid: de weergave uitzetten. Zo wordt wel gelogd, zodat je, als je wilt, kunt terugkijken. Maar op de kaart krijg je het alleen te zien als je het wilt. Dan vergroot je het aantal punten. Op kaartscherm: MENU/Instellen kaart/Tracklog (2e tab)/Trackpunten/ Dit stel je in op 0, of bijvoorbeeld op 50 als je alleen het allerlaatste stukje wilt zien. Je sleept dan een staartje achter je aan waaraan je kunt zien hoe je over de kaart beweegt. Dat vergemakkelijkt de oriëntatie.
franktic Geplaatst 19 september 2007 Geplaatst 19 september 2007 Bedankt voor de tips! Hier kan ik zeker wat mee!
Aanbevolen berichten