keurli Geplaatst 9 juli 2007 Share Geplaatst 9 juli 2007 Als je een west coordinaat hebt kan je deze dan ook omrekenen naar een oost coordininaat (WGS84) Kan iemand mij dit uitleggen of verwijzen naar een site of document. Zijn er progjes die dit kunnen. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ringeling Geplaatst 9 juli 2007 Share Geplaatst 9 juli 2007 (bewerkt) Als je een west coordinaat hebt kan je deze dan ook omrekenen naar een oost coordininaat (WGS84) Kan iemand mij dit uitleggen of verwijzen naar een site of document. Zijn er progjes die dit kunnen. Oost is Oost en West is West. Hier valt niets om te rekenen. De aarde is verdeeld in Breedte- en Lengtegraden N - Z - O - W Zie: Wikipedia Je zult je vraag anders moeten stellen lijkt me. 9 juli 2007 bewerkt door Ringeling Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
keurli Geplaatst 9 juli 2007 Auteur Share Geplaatst 9 juli 2007 Als je een west coordinaat hebt kan je deze dan ook omrekenen naar een oost coordininaat (WGS84) Kan iemand mij dit uitleggen of verwijzen naar een site of document. Zijn er progjes die dit kunnen. Oost is Oost en West is West. Hier valt niets om te rekenen. De aarde is verdeeld in Breedte- en Lengtegraden N - Z - O - W Zie: Wikipedia Je zult je vraag anders moeten stellen lijkt me. Dus als ik het goed begrijp als je een West coordinaat opkrijgt dat dit hetzelfde is als een oost coordinaat! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ringeling Geplaatst 9 juli 2007 Share Geplaatst 9 juli 2007 (bewerkt) Dus als ik het goed begrijp als je een West coordinaat opkrijgt dat dit hetzelfde is als een oost coordinaat! Neenee. Dat scheelt al gauw een aantal duizend kilometers. Probeer het maar eens uit op je GPS door een coordinaat te wijzigen van Oost naar West en dan de cijfers hetzelfde laten. Kijk maar eens wat een verschil in afstand je dan krijgt. Kijk ook eens naar Aardrijkskunde 9 juli 2007 bewerkt door Ringeling Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
keurli Geplaatst 9 juli 2007 Auteur Share Geplaatst 9 juli 2007 Dus als ik het goed begrijp als je een West coordinaat opkrijgt dat dit hetzelfde is als een oost coordinaat! Neenee. Dat scheel al gauw een aantal duizend kilometers. Probeer het maar eens uit op je GPS door een coordinaat te wijzigen van Oost naar West en dan de cijfers hetzelfde laten. Kijk maar eens wat een verschil in afstand je dan krijgt. Dat heb ik gezien ja maar als ik nu een west coordinaat op krijg bijvoorbeeld W 110. 15.420 en ik 123graden 44.600' naar het oosten hoe reken je dit dan uit wat het coordinaat is Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Peetee Geplaatst 9 juli 2007 Share Geplaatst 9 juli 2007 Als je een west coordinaat hebt kan je deze dan ook omrekenen naar een oost coordininaat (WGS84) Kan iemand mij dit uitleggen of verwijzen naar een site of document. Zijn er progjes die dit kunnen. Elk coördinaat dat zich westelijk van de nulmeridiaan (Greenwich) bevindt is een west-coördinaat. Elk coördinaat dat zich oostelijk van de nulmeridiaan (Greenwich) bevindt is een oost-coördinaat. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
gpsgek Geplaatst 9 juli 2007 Share Geplaatst 9 juli 2007 (bewerkt) Dus als ik het goed begrijp als je een West coordinaat opkrijgt dat dit hetzelfde is als een oost coordinaat! Neenee. Dat scheel al gauw een aantal duizend kilometers. Probeer het maar eens uit op je GPS door een coordinaat te wijzigen van Oost naar West en dan de cijfers hetzelfde laten. Kijk maar eens wat een verschil in afstand je dan krijgt. Dat heb ik gezien ja maar als ik nu een west coordinaat op krijg bijvoorbeeld W 110. 15.420 en ik 123graden 44.600' naar het oosten hoe reken je dit dan uit wat het coordinaat is Je zet voor het getal met een W een -. In dit geval wordt het dus -110.15.420 graden. Daarbij tel je dan 123.44.600 graden op. Houd er wel rekening mee dat de 15 en 44 in minuten staan... EDIT; effe uitgerekend: 13.29.180 is het resultaat 9 juli 2007 bewerkt door gpsgek Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Peetee Geplaatst 9 juli 2007 Share Geplaatst 9 juli 2007 (bewerkt) Dat heb ik gezien ja maar als ik nu een west coordinaat op krijg bijvoorbeeld W 110. 15.420 en ik 123graden 44.600' naar het oosten hoe reken je dit dan uit wat het coordinaat is 110 - 123 = - 13 15.420 - 44.600 = - 29.180 Dan kom ik dus op een oost-coördinaat van E 13 29.180. Is dit logisch? Of doe ik het verkeerd? Edit: gpsgek heeft inderdaad gelijk! 9 juli 2007 bewerkt door Peetee Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
gpsgek Geplaatst 9 juli 2007 Share Geplaatst 9 juli 2007 Edit: gpsgek heeft inderdaad gelijk! Zie je wel, zo gek/dom/stom (hoe je het ook maar wilt interpreteren) ben ik niet... Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Lex Geplaatst 9 juli 2007 Share Geplaatst 9 juli 2007 (bewerkt) Bovenstaand wordt met west-coördinaten gewerkt, en dan worden voor het naar het oosten gaan graden afgetrokken, waarna het teken stilzwijgend wordt omgedraaid, om (terecht) oosterlengte te krijgen. Daar zou je dus makkelijk mee in de war kunnen raken. Als je voor oost + zet, en voor west - , kun je naar hartelust optellen als je een bepaalde kant uit moet. Hou in de gaten dat er 60 minuten in een graad gaan, en wissel naar behoefte 1° om voor 60'. Ook moet je eventueel 360° bijtellen of aftrekken om het resultaat tussen -180° en +180° te houden. Zorg dat uiteindelijk de graden en minuten hetzelfde teken hebben Is dat + , dan is het oost (E), en is het - , dan is het west (W). Overeenkomstig werkt het ook voor N (+) en Z (-). Alleen als je de pool zou passeren gaat het een beetje anders. Als het meer dan 90° wordt, het resultaat aftrekken van 180°, en bij de oosterlengte 180° optellen. 9 juli 2007 bewerkt door Lex Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ghostmantom Geplaatst 9 juli 2007 Share Geplaatst 9 juli 2007 ......., en wissel naar behoefte 1° om voor 60"........ Zou ik niet doen. 1° (graad) = 60' (minuten) 1' (minuut) = 60" (seconden) dus 1° = 3600" Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Lex Geplaatst 9 juli 2007 Share Geplaatst 9 juli 2007 Had ik daar in de haast de shifttoets onbedoeld ingedrukt! Uiteraard heb je gelijk. Ik heb het verbeterd. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
keurli Geplaatst 9 juli 2007 Auteur Share Geplaatst 9 juli 2007 Iedereen bedankt voor de info en linkjes Ik ben met het in de berichte vermelde voorbeelden erg geholpen. En uiteraard hoe een en ander in z'n werk gaat Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden