Spring naar bijdragen

Het verschil tussen Oost en West coordinaten?


keurli

Aanbevolen berichten

ReizenReizen

Als je een west coordinaat hebt kan je deze dan ook omrekenen naar een oost coordininaat (WGS84)

 

Kan iemand mij dit uitleggen of verwijzen naar een site of document.

Zijn er progjes die dit kunnen.

 

Oost is Oost en West is West. Hier valt niets om te rekenen.

 

De aarde is verdeeld in Breedte- en Lengtegraden N - Z - O - W

Zie: Wikipedia

 

Je zult je vraag anders moeten stellen lijkt me.

bewerkt door Ringeling
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je een west coordinaat hebt kan je deze dan ook omrekenen naar een oost coordininaat (WGS84)

 

Kan iemand mij dit uitleggen of verwijzen naar een site of document.

Zijn er progjes die dit kunnen.

 

Oost is Oost en West is West. Hier valt niets om te rekenen.

 

De aarde is verdeeld in Breedte- en Lengtegraden N - Z - O - W

Zie: Wikipedia

 

Je zult je vraag anders moeten stellen lijkt me.

 

Dus als ik het goed begrijp als je een West coordinaat opkrijgt dat dit hetzelfde is als een oost coordinaat!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dus als ik het goed begrijp als je een West coordinaat opkrijgt dat dit hetzelfde is als een oost coordinaat!

 

Neenee. Dat scheelt al gauw een aantal duizend kilometers. Probeer het maar eens uit op je GPS door een coordinaat te wijzigen van Oost naar West en dan de cijfers hetzelfde laten.

Kijk maar eens wat een verschil in afstand je dan krijgt.

 

Kijk ook eens naar Aardrijkskunde

 

gradennet.jpg

bewerkt door Ringeling
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dus als ik het goed begrijp als je een West coordinaat opkrijgt dat dit hetzelfde is als een oost coordinaat!

 

Neenee. Dat scheel al gauw een aantal duizend kilometers. Probeer het maar eens uit op je GPS door een coordinaat te wijzigen van Oost naar West en dan de cijfers hetzelfde laten.

Kijk maar eens wat een verschil in afstand je dan krijgt.

 

Dat heb ik gezien ja maar als ik nu een west coordinaat op krijg bijvoorbeeld W 110. 15.420 en ik 123graden 44.600' naar het oosten hoe reken je dit dan uit wat het coordinaat is

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je een west coordinaat hebt kan je deze dan ook omrekenen naar een oost coordininaat (WGS84)

 

Kan iemand mij dit uitleggen of verwijzen naar een site of document.

Zijn er progjes die dit kunnen.

Elk coördinaat dat zich westelijk van de nulmeridiaan (Greenwich) bevindt is een west-coördinaat.

Elk coördinaat dat zich oostelijk van de nulmeridiaan (Greenwich) bevindt is een oost-coördinaat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dus als ik het goed begrijp als je een West coordinaat opkrijgt dat dit hetzelfde is als een oost coordinaat!

 

Neenee. Dat scheel al gauw een aantal duizend kilometers. Probeer het maar eens uit op je GPS door een coordinaat te wijzigen van Oost naar West en dan de cijfers hetzelfde laten.

Kijk maar eens wat een verschil in afstand je dan krijgt.

 

Dat heb ik gezien ja maar als ik nu een west coordinaat op krijg bijvoorbeeld W 110. 15.420 en ik 123graden 44.600' naar het oosten hoe reken je dit dan uit wat het coordinaat is

Je zet voor het getal met een W een -. In dit geval wordt het dus -110.15.420 graden. Daarbij tel je dan 123.44.600 graden op. Houd er wel rekening mee dat de 15 en 44 in minuten staan... :beerchug:

 

 

EDIT; effe uitgerekend: 13.29.180 is het resultaat

bewerkt door gpsgek
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat heb ik gezien ja maar als ik nu een west coordinaat op krijg bijvoorbeeld W 110. 15.420 en ik 123graden 44.600' naar het oosten hoe reken je dit dan uit wat het coordinaat is

110 - 123 = - 13

15.420 - 44.600 = - 29.180

 

Dan kom ik dus op een oost-coördinaat van E 13 29.180.

 

Is dit logisch? Of doe ik het verkeerd? :beerchug:

 

Edit: gpsgek heeft inderdaad gelijk!

bewerkt door Peetee
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bovenstaand wordt met west-coördinaten gewerkt, en dan worden voor het naar het oosten gaan graden afgetrokken, waarna het teken stilzwijgend wordt omgedraaid, om (terecht) oosterlengte te krijgen.

Daar zou je dus makkelijk mee in de war kunnen raken.

 

Als je voor oost + zet, en voor west - , kun je naar hartelust optellen als je een bepaalde kant uit moet.

Hou in de gaten dat er 60 minuten in een graad gaan, en wissel naar behoefte 1° om voor 60'.

Ook moet je eventueel 360° bijtellen of aftrekken om het resultaat tussen -180° en +180° te houden.

 

Zorg dat uiteindelijk de graden en minuten hetzelfde teken hebben

Is dat + , dan is het oost (E), en is het - , dan is het west (W).

 

Overeenkomstig werkt het ook voor N (+) en Z (-).

Alleen als je de pool zou passeren gaat het een beetje anders.

Als het meer dan 90° wordt, het resultaat aftrekken van 180°, en bij de oosterlengte 180° optellen.

bewerkt door Lex
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...