Spring naar bijdragen

Starten: Wat heb je nodig, hardware / software, informatie


jellofish

Aanbevolen berichten

Goede morgen allen,

 

ik heb gehoord over geocaching van personen die wij helaas uit het oog zijn verloren.

Echter lijkt het me wel heel leuk.

 

Ik hou echter niet van halve aanpak, dus wil ik me goed voorbereiden eer ik hier echt mee kan beginnen en ben op zoek naar jullie hulp...

 

Welke hardware en welke software heb je allemaal nodig?

bijvoorbeeld, ik wil graag de Garmin eTrex Venture Cx. Echter moet ik dan ook MAPS er apart bij kopen?

 

Moet ik nog meer aanschaffen?

 

Wat voor "cadeautjes" kun je het beste achterlaten? iedere keer iets anders of kun je je "trademark" neerleggen... ?

 

Alvast bedankt

inge

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Goede morgen allen,

 

ik heb gehoord over geocaching van personen die wij helaas uit het oog zijn verloren.

Echter lijkt het me wel heel leuk.

 

 

Alvast bedankt

inge

 

Het is inderdaad heel leuk en verslavend. Stap 1 is inlezen, lees bijv op de site

en hier

of hier

 

Mijn tip over hardware, investeer niet gelijk veel geld, kijk op marktplaats of begin met een simpele uitvoering. Zonder kaartmateriaal hebben wij onze eerste 100 prima gevonden. Daarna pas een Garmin met kaartmateriaal, dan waardeer je dat meer en ken je basisprincipes goed.

 

Suc6

Link naar opmerking
Deel via andere websites

investeer niet gelijk veel geld, kijk op marktplaats of begin met een simpele uitvoering. Zonder kaartmateriaal hebben wij onze eerste 100 prima gevonden. Daarna pas een Garmin met kaartmateriaal, dan waardeer je dat meer en ken je basisprincipes goed.
Dit lijkt misschien een beetje een omweg, maar het voordeel is dat je, als je een duur definitief toestel gaat kopen, beter weet wat voor jou belangrijk is.

En zonder kaart beginnen met cachen is heel goed. Ik raad zelfs aan om als je toch begint met een toestel met kaart, de kaart uit te zetten tijdens het cachen. Dan leer je de basisprincipes van het toestel veel beter kennen.

 

Geocachen kun je al met een simpel terreintoestel. Een toestel dat alleen bedoeld is om van A naar B te navigeren, al heeft het nog zo'n mooie kaart, moet je echter niet hebben.

Zo'n toestel is natuurlijk wel geschikt om op het startpunt te komen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Inge,

 

Welkom bij de club :)

 

Wat betreft welke hardware, kijk ook eens in het geozine spoiler, daar vind je De eerste editie (de onderste in het lijstje) bevat een artikel van Vinnie1 met als titel: "Weet jij al welke GPS je wilt?".

 

Daar staan wat tips in en wat gegevens. een tip die hij daarin heeft geschreven vind ik wel erg goed: Ga eens met doorgewinterde cachers op stap (afspreken kan heel goed via 'Geodating' hier op het forum) die verschillende merken/modellen apparatuur gebruiken.

 

De een zweert bij Garmin, de ander Magellan en een derde kan niet zonder z'n PDA om paperless te cachen. Maar wees gewoon kritisch, kijk naar de functies, het bedieningsgemak, en wat je er aan uit wilt geven. Dan gaat het vast lukken!

 

Veel plezier!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Alles heeft zijn voor- en nadelen en er zijn inderdaad net zo veel meningen als er geocachers zijn. Je kan immers ook niet alle geocachers in één hokje plaatsen. De ene cacher is elke dag op pad, plant hele routes om op een dag zo veel mogelijk caches te doen op een zo efficiënt mogelijke manier. Het type cacher dat bij elke afspraak die hij maakt kijkt of er niet toevallig nog een aantal caches in de buurt liggen, die hij nog even kan meepakken. Deze cacher zal niet zonder zijn dure GPSr met kaarten en autoroutering kunnen. Een andere cacher vind het gewoon leuk om op een vrije zondag door het bos te wandelen en een einddoel te hebben voor zijn wandeling, deze zal eerder kiezen voor een goedkoop apparaat. En verder heb je natuurlijk alles wat er tussenin zit...

 

Het voordeel van een GPSr ten opzichte van een PDA is dat de GPSr meestal wat robuuster is, deze zijn immers meer gemaakt voor het outdoor leven. Een regenbuitje, je GPSr kan er tegen, laat je hem toevallig een keer stuiteren op het asfalt, tja er zit misschien een krasje op je scherm, en misschien is hij zijn laatste waypoint kwijt, maar het apparaat kan er tegen. Cache gevonden... Waar laat je je uitrusting? Berg je hem netjes of, op leg je hem naast de cache in het zand...

 

Kortom het is maar net wat jezelf wilt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Koop een eXplorist 100, nieuw of gebruikt. Doodsimpel apparaat, spotgoedkoop en onverwoestbaar. Ik heb er hier twee liggen die ik regelmatig bij mensen die buiten TomTom nooit een GPSr hebben gezien, en met een korte uitleg (half a4-tje tekst) kunnen ze ermee overweg. Knight of Ni heeft met de zijne ook al een berg caches gevonden.

 

Print cache-pagina's uit of schrijf ze over en ga op pad. Je hebt alles wat je nodig hebt. Over een jaar uitgespeeld met je basisspul? Stel dan dezelfde vragen nog een keer. Waarschijnlijk kun je deze vragen dan ook zelf al beantwoorden, en kies je nieuw speelgoed en software op basis van de dikte van je portemonnee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...