Prof. Y. Lupardi Geplaatst 13 juni 2007 Geplaatst 13 juni 2007 @de Roode Lantaarn: Hoe goed je camera ook is: maak je een luchtfoto dan zal je schuin tegen dingen aankijken aan de rand van het beeldveld. Als je nu zorgt voor veel overlap tussen de foto's dan kan je, wetende de parameters van de camera (die geregeld geijkt wordt) en de precieze positie/richting van de camera, de vertekening van het schuinaanzicht wegrekenen. Dan krijg je ortho-gerectifceerde luchtfoto's. En die dienen als basis voor de kaarten. Wat Google voor ons gebruikt zijn rechttoe-rechtaan luchtfoto's die zo goed en zo kwaad als dat gaat op de een of andere manier op een bol zijn geprojecteerd.
Kruimeldief Geplaatst 13 juni 2007 Geplaatst 13 juni 2007 het klopt dat de Google Earth browser van geocaching.com (Geocaching Newtork kml) meer afwijkt met de coördinaten van een cache dan als je de coórdinaten handmatig invoert of zelfs via Ozi of Mapsource. Dat valt heel goed te controleren met caches waarvan je het coórdinaat weet (o.a. Traditionals), deze zelf invoert en dan kijkt wat de browser van GE zegt. Daar zit behoorlijk verschil in. En het klopt ook dat als je even wacht, dus niets met het scherm doet, het icoontje van de cache ineens plaats maakt voor een mooie grote dot en deze ineens een paar 100 meter verderop ligt. Als je zelf de coördinaten invoert, dan klopt het behoorlijk beter. Maar er blijven vreemde afwijkingen in zitten. het kan verschillen van een meter tot wel 100den meters. Het ligt er volgens mij ook aan welk gedeeltje je van de omgeving gebruikt, welke foto dit dus is van GE. Het is een leuke speledingetje voor een globale bepaling, maar echt niet voor een juiste bepaling. Onlangs is er in deze omgeving een cache online gekomen waar de maker en de vinders nogal problemen hadden en kregen met het zoeken van de juiste WP bij het goede plaatje Ik kan het niet bewijzen, maar durf te stellig te beweren dat er gebruik is gemaakt van GE voor de coördinaten. Wil je de "juiste" coördinaten? GPSr Ik gebruik GE voor het reviewen, maar alleen om te zien wat voor omgeving het is. daarbij natuurlijk ook van Ozi met zijn kadastertopokaarten en soms ook nog van mapsource. Als ozi zegt dat de cache in het water ligt en GE zegt dat het een brug is, weet ik voldoende En ook een GPSr heeft zijn afwijkingen dmv miswijzing. Ik heb nog geen meting gezien dat op de centimeter nauwkeurig was. Een miswijzing van 4 a 5 meter is redelijk normaal. dat kan dus net wel of net niet in het water zijn, net wel of net niet SBB. Alleen uitgaan van GE is niet voldoende. als je onderstaand plaatje bekijkt, zie je drie punten. je ziet wat geocaching.com aangeeft waar de cache ligt. Het rode puntje is als ik hetzelfde coördinaat invoer en het groene puntje is waar de cache echt ligt.
Team Krabbegat Geplaatst 18 juni 2007 Geplaatst 18 juni 2007 Mijn ervaringen met Google Maps zijn erg goed. Ik sta hier al bebekend als 'Perke de gps loze'. Ik heb al meerdere geocaches gevonden zonder een gps apparaat bij me te hebben (die kan ik helaas nog niet betalen). Ik heb zelfs een multi als eerste gevonden puur en alleen met de hulp van google maps. Eerste alle punten opgezocht en die hadden allemaal maar een afwijking van max 10 meter denk ik. De punten bezochte gevraagde info opgeschreven en daarna thuis de eind coord checken(natuurlijk ook weer in google maps). En hop op pad.... en natuurlijk gevonden en dat allemaal met de hulp van google maps. Afgelopen week ook 1 traditional in de buurt van Noordwijk gevonden ook zonder gps( dank voor die professor). Tja je moet toch wat....dan maar gebruik maken van de hulpmiddelen die je hebt, toch?
Aanbevolen berichten