Riggie Geplaatst 8 januari 2008 Geplaatst 8 januari 2008 Beste mensen, Het programma via de “officiële” weg afsluiten via de menubalk onderin en NIET met het kruisje rechtsboven. Via de onderste menublak afsluiten en hij werkt de volgende keer als hem opstart perfect. (Tenminste bij mij). Groeten Team PoeF Dat werkt inderdaad. Bedankt voor de tip. Daar red ik het wel mee tot de volgende versie .
Team Sweetlake Geplaatst 9 januari 2008 Auteur Geplaatst 9 januari 2008 En de nieuwe versie is beschikbaar. (Versie 1.4a) Afsluitprobleem Is nu geheel opgelost. Afsluiten via het menu of de X knop rechtsbovenin maakt geen verschil. In beide gevallen is het programma geheel afgesloten en niet meer in het geheugen. Van toepassing op PDA's/Smartphones met WM5 of WM6 Cachers Calculator - Toegevoegd : Cijfertellen; individuele cijfers worden opgeteld. Voorbeeld: 66 wordt dan 12 - Toegevoegd : Stapeltellen; individuele cijfers optellen totdat de som nog 1 cijfer lang is ofwel kleiner dan 10. Voorbeeld: 66 wordt 12 wordt 3. (ook bekend als rijsom) In ontwikkeling: Berekenen van snijpunten van twee cirkels. Meer uitleg hierover volgt zodra het werkt.
Bitte ein Bit Geplaatst 9 januari 2008 Geplaatst 9 januari 2008 Nu kan bijna Geotools4 van mijn PDA. Super!
tjarko Geplaatst 9 januari 2008 Geplaatst 9 januari 2008 kleine vraag, als ik wil omrekenen van richting en afstand naar nieuw coordinaat gaat er iets mis in het programma. de berekening klopt niet met wat ik er uit krijg als ik het handmatig op de kaart zet. vanuit WP2 kijk ik naar WP1 richting is 110 graden afstand 800 meter. richting vanuit wp1 is dan 290 graden en 800 meter. ik vul in onder de functie wp+hdg+dist=wp coordinaten in de vorm N 55 in het eerste hokje dan in tweede 10.969 voor E doe ik het net zo. dan krijg ik in de uitkomst en plek die aardig afwijkt van wat het zou moeten zijn. moet ik in het programma de coordinaten vanuit D.M.s nog omrekenen naar D.M? hartelijk dank
Bitte ein Bit Geplaatst 9 januari 2008 Geplaatst 9 januari 2008 kleine vraag, als ik wil omrekenen van richting en afstand naar nieuw coordinaat gaat er iets mis in het programma. de berekening klopt niet met wat ik er uit krijg als ik het handmatig op de kaart zet. vanuit WP2 kijk ik naar WP1 richting is 110 graden afstand 800 meter. richting vanuit wp1 is dan 290 graden en 800 meter. ik vul in onder de functie wp+hdg+dist=wp coordinaten in de vorm N 55 in het eerste hokje dan in tweede 10.969 voor E doe ik het net zo. dan krijg ik in de uitkomst en plek die aardig afwijkt van wat het zou moeten zijn. moet ik in het programma de coordinaten vanuit D.M.s nog omrekenen naar D.M? hartelijk dank Op wat voor een kaart plot je dat?
Team Sweetlake Geplaatst 9 januari 2008 Auteur Geplaatst 9 januari 2008 (bewerkt) kleine vraag, als ik wil omrekenen van richting en afstand naar nieuw coordinaat gaat er iets mis in het programma. de berekening klopt niet met wat ik er uit krijg als ik het handmatig op de kaart zet. vanuit WP2 kijk ik naar WP1 richting is 110 graden afstand 800 meter. richting vanuit wp1 is dan 290 graden en 800 meter. ik vul in onder de functie wp+hdg+dist=wp coordinaten in de vorm N 55 in het eerste hokje dan in tweede 10.969 voor E doe ik het net zo. dan krijg ik in de uitkomst en plek die aardig afwijkt van wat het zou moeten zijn. moet ik in het programma de coordinaten vanuit D.M.s nog omrekenen naar D.M? hartelijk dank Wil je aub een voorbeeld met getallen geven, dan kan ik het hier even uitproberen om te zien waar eventueel het probleem zit. Mocht je vergelijken met OZI, check dan of in Configuration, Maps, de Distance Calcs op Spherical staat 9 januari 2008 bewerkt door Team Sweetlake
tjarko Geplaatst 10 januari 2008 Geplaatst 10 januari 2008 ik plot het in mapsource. om punt 1 trek ik een cirkel met de gewenste radius. daarna reken ik de graden om van punt 2 naar punt 1. vanuit punt 2 is het 110 graden naar punt 1 -> 110 -180 = -70 -> 360 - 70 + 290 graden. dan kan je op de cirkel vanuit punt 1 290 graden uitzetten en heb je het gezochte waypoint. voor een afstand tot 1 kilometer valt de afwijking mee die je met deze methode hebt, ongeveer een halve graad. word het langer dan is een goeie berekening beter natuurlijk. daarvoor wilde ik het programma gebruiken. maar daarmee kreeg ik een zeer grote afwijking van het punt waar ik naar toe moest.
Bitte ein Bit Geplaatst 10 januari 2008 Geplaatst 10 januari 2008 (bewerkt) voor een afstand tot 1 kilometer valt de afwijking mee die je met deze methode hebt, ongeveer een halve graad. Dus bij een afstand van 1 kilometer een afwijking van zo'n kleine 60 kilometer in afstand? Of bedoel je 1/2 graad in richting? (wat dan wel meevalt bij zo'n methode) 10 januari 2008 bewerkt door Bitte ein Bit
tjarko Geplaatst 10 januari 2008 Geplaatst 10 januari 2008 voor een afstand tot 1 kilometer valt de afwijking mee die je met deze methode hebt, ongeveer een halve graad. Dus bij een afstand van 1 kilometer een afwijking van zo'n kleine 60 kilometer in afstand? Of bedoel je 1/2 graad in richting? (wat dan wel meevalt bij zo'n methode) de afwijking zit in de richting. maar ik heb nog geen oplossing of ik het nu verkeerd invoer in pgct of dat ik eerst de coordinaten moet omrekenen.
dmace Geplaatst 10 januari 2008 Geplaatst 10 januari 2008 Vanavond even geinstalleerd op m'n Pocket Loox 600. Ook dit oudje (met .net) draait het zonder problemen. M'n vrouw vond het eveneens een fantastische aanwinst. Thanks!
Team Sweetlake Geplaatst 10 januari 2008 Auteur Geplaatst 10 januari 2008 (bewerkt) Tjarko, als ik goed begrijpt plot je eerst van 1 naar 2 en dan van 2 naar 1, dus 180 graden omgedraaid, met weer dezelfde afstand. Officieel hoort dan dat laatste punt weer over punt 1 te vallen. Datzelfde heb ik ook gedaan met de volgende getallen: Punt 1 : N51 59.073 E004 26.313 Dan projectie van 290 graden , afstand 1000 meter Punt 2 wordt dan N51 59.258 E004 25.489 Dan nu de projectie weer terug, dus 110 graden met 1000 meter Uitkomst is dan weer exact over punt 1 heen, kortom geen enkele afwijking. Dit is voor in het veld, waar dit programma voor bedoeld is, voldoende. Om toch verder te gaan heb ik hetzelfde gedaan als hierboven, maar dan met 15 kilometer afstand: Punt 1 : N51 59.073 E004 26.313 Dan projectie van 290 graden , afstand 15000 meter Punt twee wordt dan N52 01.832 E004 13.942 Nu terug : 110 graden en 15000 meter Uitkomst : N51 59.051 E004 26.300 En nu wijkt hij wel af, namelijk 42 meter. Echter op een totale afstand van 30 kilometer is dat niet zo erg groot (0.14%) Waarom deze afwijking ? Ik kan alleen verzinnen dat dat in afrondingen zit en dan ver achter de komma... Grappige in dit verhaal is dat wanneer ik dit in Oziexplorer uitvoer, ik vrijwel dezelfde afwijking krijg: N51 59.052 E004 26.300, dus de afwijking van PGCT ten opzichte van Oziexplorer is 1 meter en 10 centimeter Overigens, invoeren van de coördinaten is zoals ik ze hierboven gebruik. Ik heb een screenshot hierbij toegevoegd. 10 januari 2008 bewerkt door Team Sweetlake
tjarko Geplaatst 10 januari 2008 Geplaatst 10 januari 2008 dankje, dan moet ik nog een keer goed kijken naar wat ik ingevoerd heb. dan moet het toch goed komen.
Team Sweetlake Geplaatst 27 januari 2008 Auteur Geplaatst 27 januari 2008 (bewerkt) Er is weer een nieuwere versie beschikbaar: V 1.5 - Smartphone: beide versies zijn nederlandstalig gemaakt, engelstalige versies zijn niet meer beschikbaar - Smartphone: Numerieke input kan vanaf nu sneller, waar een getal verwacht wordt, zal de inputmode nu automatisch naar numeriek gaan. (Scheelt een heleboel toetsen indrukken) In de meeste telefoons is deze functie ook al beschikbaar door bijv. de ster toets lang in te drukken. - Wissen in Cachers Calculator is nu volledig; rijsom en cijfersom werden niet gewist. - Nieuwe navigatiemodule: 2 WP + 2 Afst= 2Wp' : bereken de snijpunten van twee overlappende cirkels. Voer de middelpuntcoordinaten van de cikels in en hun resp. straal en het programma berekent de snijpunten. (Zie ook het plaatje) Veel plezier ! 27 januari 2008 bewerkt door Team Sweetlake
Aanbevolen berichten