Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Ik snap er niks meer van. :thumbup: . Ik heb geen standaard rd in mijn gps zitten, dus invoeren maar. Alle gegevens van Prof. L. ingevoerd, 100 x gecontroleerd. Maar wanneer ik in mijn primair (ingesteld op WGS 84 lat/lon) en secundaire scherm (ingesteld op user gebr. grid dus ingevoerde RD) vergelijk met hoe de notatie van RD zou moeten zijn klopt er niks van. Er staan namelijk als notatie voor de RD

009-40-421O

005-13-942N

terwijl de notatie voor RD toch anders is. Wanneer ik met geocaching dus de x en de y moet invullen van de RD dan is dat dus onmogelijk met de bovenstaande notatie.

Wie kan me vertellen wat ik fout doe? :thumbup:

Geplaatst

hm, vreemd. Die instellingen werken op mijn Meridian Gold. Wel heel secuur alle nullen en zo invoeren, ik weet nog dat ik de eerste keer ook ergens een fout had gemaakt, maar waar....

Volgensm ij moet je ze wel in het pimaire invoeren als je RD wil kunnen invoeren. Secundair is dacht ik alleen voor weergave.

Geplaatst
Ik snap er niks meer van. :thumbup: . Ik heb geen standaard rd in mijn gps zitten, dus invoeren maar. Alle gegevens van Prof. L. ingevoerd, 100 x gecontroleerd. Maar wanneer ik in mijn primair (ingesteld op WGS 84 lat/lon) en secundaire scherm (ingesteld op user gebr. grid dus ingevoerde RD) vergelijk met hoe de notatie van RD zou moeten zijn klopt er niks van. Er staan namelijk als notatie voor de RD

009-40-421O

005-13-942N

terwijl de notatie voor RD toch anders is. Wanneer ik met geocaching dus de x en de y moet invullen van de RD dan is dat dus onmogelijk met de bovenstaande notatie.

Als ik het me goed herinner (ik heb een Meridian Platinum ook handmatig ingesteld, een paar jaar geleden) moet je RD primair invullen.

Als je het nodig hebt, moet je het via het menu selecteren. Bij omrekenen van WGS84 naar RD moet je dan wel steeds heen en weer schakelen via je menu.

Primair & secundair WGS84 en RD op 1 scherm is mij ook nooit gelukt.

De RD notatie als je een coordinaat invult bijv in RD: 88345 / 445782 wordt dan :

000-88-345O / 004-45-782N

Geplaatst

009-40-421O

005-13-942N

Als ik het me goed herinner (ik heb een Meridian Platinum ook handmatig ingesteld, een paar jaar geleden) moet je RD primair invullen.

Als je het nodig hebt, moet je het via het menu selecteren. Bij omrekenen van WGS84 naar RD moet je dan wel steeds heen en weer schakelen via je menu.

Primair & secundair WGS84 en RD op 1 scherm is mij ook nooit gelukt.

De RD notatie als je een coordinaat invult bijv in RD: 88345 / 445782 wordt dan :

000-88-345O / 004-45-782N

Primair en secundair op 1 scherm is geen probleem, het gaat om de notaite van de RD. In mijn scherm staat namelijk

009-41-131O

005-13-716N

Als ik een rd meetpunt neem bij mij in de buurt (circa 1 km van bovenstaande coordinaten)

204275 450568

en ik vult dit in in dus...

002-04-275O

004-50-568N

dan is dit 735km

Hieruit blijkt dat ik niet zomaar kan omzetten, dus is het toch ergens anders waar het misgaat.

Ik heb alles al eens gewist en ben helemaal met een schone lei begonnen (zoals ook vermeld in een andere topic over RD problemen)maar dat helpt ook niet.

Nog een suggestie???

Geplaatst (bewerkt)
Misschien toch een G...... :thumbup:.

Ook die G.. is niet zonder problemen, lees daar het G...forum maar op na.

Aan zulke adviezen heb je dus niet veel. :thumbup:

Nog een suggestie???

Ik weet niet of je ver weg woont, anders kunnen we wellicht iets afspreken, dan kijken we er samen naar. Bij mij is de notatie en het coord (bij een meetbout bij mij in de buurt) tot op de halve meter nauwkeurig, dus met de juiste instellingen moet het gaan lukken.

009-41-131O

005-13-716N

Als ik een rd meetpunt neem bij mij in de buurt (circa 1 km van bovenstaande coordinaten)

die meetbout en de notatie ervan kloppen en ook jouw wijze van invoeren.

het bovenstaande coord in je (secundaire) scherm klopt niet

Als je van bovenstaande positie het WGS84 coord (uit je primaire scherm) neemt en je rekent dat om naar RD met een rekenprogrammaatje (bijv van gpsgek) zul je zien dat je een heel ander RD coord krijgt. (eentje dat wel ca 1 km van de meetbout vandaan ligt)

bewerkt door Twin Peaks
Geplaatst (bewerkt)

Volgens mij is er bij de config van de Magellan W(est) blijven staan terwijl het E(ast) moet zijn.

Bij Coord system>usergrid>Trans Merc>Longitude of origin

bewerkt door De Wolvjes
Geplaatst

Ik woon bij arnhem in de buurt (Dieren). Maar hoe kan het scherm dan niet kloppen? Heb ik dan toch iets verkeerds ingevoerd.

Bij de kaartdatum invoeren en daar de delta F moet ingevuld worden

+0.1003748 maar ik heb dan nog een plaats achter de komma over. Ergens heb ik gelezen dat je aan het eidnde dan een extra 0 moet invoeren dus +0.10037480 kan dit er iets me te maken hebben?

En met Garmin heb ik veel ervaring en zoals ook gezegd wordt heeft deze ook zijn voor- en tegens.

Geplaatst

Magellan Meridian Gold, Platinum, Explorist 100 and Sportrak

(These numbers to type in seem to work also for the Magellan 320 I was told.)

From the Position Screen take Menu CoordSys and give an [enter].

There is a choice now: Primair of secundair, (primary is the good choice) [enter]

Gebr.rast. [enter]

Projectie => Trans Merc [enter]

Geograf. brdte vertrekpt = 52.15617N [enter]

Geograf. lte vertrekpt = 005.38763E [enter] <===== Deze denk ik!!!

Volg > [enter]

Schaalfactor = 0.99990790 [cursor]

Eenheid tot meter omz = 1.00000000

Fout O bij vertrek = 00155000.0

Fout N bij vertrek = 00463000.0

Now you are ready and do an [enter]

Geplaatst

Dit heb ik allemaal ingevoerd en ook 100x gecheckt.

Moet ik hierna geen kaartdatum invoeren bij USER of moet ik hem ergens anders op zetten? Ik heb de User ook ingevoerd volgens de lijst van prof. L. Hij blijft dezelfde notatie houden.

Volgens mij is er bij de config van de Magellan W(est) blijven staan terwijl het E(ast) moet zijn.

Bij latitude vertrekpunt staat nu 52.15617N

Bij Longitude vertrekpunt staat 005.38763W

Dit kan niet anders ingesteld worden (noord en west bh dan zuid en oost, maar das wel erg enthousiast).

Wat zou ik dan moeten veranderen?

Geplaatst (bewerkt)
Dit heb ik allemaal ingevoerd en ook 100x gecheckt.

Moet ik hierna geen kaartdatum invoeren bij USER of moet ik hem ergens anders op zetten? Ik heb de User ook ingevoerd volgens de lijst van prof. L. Hij blijft dezelfde notatie houden.

Bij latitude vertrekpunt staat nu 52.15617N

Bij Longitude vertrekpunt staat 005.38763W Niet goed dus. Het moet E of O zijn. Verander met up of down

Ik zal het anders vertellen:

Ik heb het thuis op mijn Meridian Gold even nagedaan.

Daarbij kreeg ik ook de vreemde 9xxxxxE/O waarde. Dat klopt dus niet.

Bij nalopen zag ik dat ik W had laten staan ipv E/O.

bewerkt door De Wolvjes
  • Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...