dmace Geplaatst 29 mei 2007 Geplaatst 29 mei 2007 Komt net bij me binnen: Nieuwe Garmin eTrex 'Galileo ready' Wie voor deze zomer van plan is een nieuwe GPS-ontvanger wil kopen voor op vakantie, kan beter een jaartje wachten. Garmin heeft namelijk vier nieuwe versies van zijn populaire eTrex-reeks aangekondigd. De nieuwe ontvangers liggen echter pas in de herfst in de winkels en dan nog alleen in de VS en Canada. De nieuwe eTrex GPS-ontvangers zullen in Europa vermoedelijk pas in de eerste helft van 2008 verkrijgbaar zijn. De nieuwe instapmodellen van Garmin worden eindelijk uitgevoerd met de gevoelige SiRFstar III-ontvanger. Deze antenne verbetert de ontvangst in het bos en in de stad aanzienlijk. Daarnaast heeft Garmin een primeur: de nieuwe eTrex is 'Galileo ready'. Helaas niet direct uit de doos maar middels een 'drop in chip'. Het Europese Galileo-systeem is weliswaar vertraagd, en zal nu pas tegen 2011/12 operationeel zijn; 'Galileo ready' betekent wel dat u straks een drie jaar oude eTrex kunt upgraden naar het superieure Galileo-navigatiesysteem. Al met al is het de moeite waard om een jaartje te wachten op de nieuwe Garmin eTrex-serie. En nog een Linkje!
Lex Geplaatst 29 mei 2007 Geplaatst 29 mei 2007 Er staat niet dat er een SiRF-III ontvanger ingebouwd zal worden, wel dat het er een met hoge gevoeligheid zal zijn. Al eerder is aangekondigd dat Garmin ook andere fabrikaten, die goedkoper zijn, gaat toepassen. Of ze net zo goed zijn als de SiRF-III is nog niet helemaal duidelijk.
dmace Geplaatst 29 mei 2007 Auteur Geplaatst 29 mei 2007 Hey, Don's shoot the messenger! Overigens vraag ik me af hoe je die chip er in "dropped". Ook wel grappig is dat de Vista, met veel meer electronische snufjes, toch een beter verbruik heeft dat de nieuwe Legend. Ongetwijfeld zal het geen Sirf3 zijn, want voor zover ik weet is die niet "galileo Ready". Ach, als de dollar nog een paar meter valt, dan hebben we straks voor 200 Euro een nieuwe "Galileo Ready" GPS.
Lex Geplaatst 1 juni 2007 Geplaatst 1 juni 2007 Inmiddels heb ik gelezen dat de nieuwe eTrex vermoedelijk wordt uitgerust met de MTK-ontvanger. Deze zit ook in de Nüvi-200 serie. In een test onder moeilijke omstandigheden (Manhattan) bleek de MTK zelfs superieur aan de SiRF-III. Weliswaar was de geteste SiRF-III nog niet voorzien van de nieuwste firmware, maar er lijkt zeker geen reden de zijn om de SiRF-III hoger in te schatten dan de MTK, ondanks de lagere prijs van de MTK. Zie http://www.gpspassion.com/fr/articles.asp?id=175&page=5
Kruimeldief Geplaatst 1 juni 2007 Geplaatst 1 juni 2007 Leuk zulke berichten met non-info. Nee, ik shoet te messenger niet Maar als je leest dat de SirfIIIchipset eerst wordt aangeduid als gevoelige ontvanger en daarna zelfs wordt aangeduid als antenne, dan vraag ik me af hoeveel kaas de schrijver er nu echt van heeft gegeten. SirfIII is een chippie dat gebruikt wordt in de ontvanger en niet ook nog eens in de antenne zit, laats taan dat het DE ontvager is, of DE antenne. Ik ben blij dat we nu officieel bericht hebben dat Galileo tegen 2011/12 echt operationeel is. Of zou het, net als de sirfIII geleuter ook een klok/klepel bericht zijn? Het galileoready verhaal is natuurlijk wel een leuke verkoopstunt. Iedereen wil wel Galileoready zijn. Doet me denken aan de eerste breedbeeld tv's die verkocht werden. De eigenaren hebben zo'n tv jaren gebruikt, het ding ligt inmiddels al op de schroothoop en heoveel breedbeeld hebben ze gezien? Galileoready is niets anders dan een marketingtruukje. Tegen de tijd dat Galileo echt operationeel is (als het ooit operationeel wordt), ben je al weer aan een volgende GPSr toe. Stel het wordt 2012 dat Galileo operationeel is, wie heeft dan nog steeds zijn galileoready toestel, gekocht in 2007 of 2008? Het geocachen bestaat nu 6 jaar. Wie van de oldies gebruikt nog zijn eerste GPSr? Een enkele diehard daar gelaten natuurlijk. De meeste zijn al met een 2e, 3e of zelfs 4e toestel bezig in die paar jaar. En wat is galileoready? Er is ooit "beloofd" dat GPSr die signalen kunnen oppaken van het GPSsysteem, zich geen zorgen hoeven te maken voor een verplichte aanschaf van nieuwe apparatuur, daar galileo compatable zou zijn met de bestaande GPSsystemen. Maar who cares? tegen de tijd dat Galileo operationeel wordt zijn de meeste cachers al weer 1 a 2 apparaten verder.
Lex Geplaatst 1 juni 2007 Geplaatst 1 juni 2007 Maar als je leest dat de SirfIIIchipset eerst wordt aangeduid als gevoelige ontvanger en daarna zelfs wordt aangeduid als antenne, dan vraag ik me af hoeveel kaas de schrijver er nu echt van heeft gegeten. SirfIII is een chippie dat gebruikt wordt in de ontvanger en niet ook nog eens in de antenne zit, laats taan dat het DE ontvager is, of DE antenne.Ho Kruimel, nu moet je je niet vergalopperen.Een chip(set) als de SiRF-III is inderdaad geen antenne, daarin heb je volkomen gelijk. Maar de benaming ontvanger is heel goed te verdedigen. Je kunt het kastje, met alles wat er in zit, de ontvanger noemen. Prima. Maar als je nader beschouwt wat er in het kastje zit, dan kun je dat heel goed in vieren verdelen. 1) de antenne. 2) de ontvanger. 3) de navigatiecomputer. 4) het scherm. De ontvanger krijgt het onbewerkte door de antenne ontvangen signaal, en levert de positiecoördinaten van de antenne af. Naast de coördinaten nog de ontvangststerkte van de satellieten en de snelheidsvector (bewegingsrichting en -snelheid). De navigatiecomputer krijgt de positie dus kant en klaar aangeleverd. Hij kan routes berekenen, richting en afstand tot (tussen)doelen bepalen, omrekenen in andere coördinatenstelsels, enzovoort. 2) kun je maar drie dingen mee: uitzetten, WAAS aanzetten, en batterijspaarstand inschakelen; verder niets. 3) is dus het gedeelte waar je interactief mee omgaat. En om een idee van de complexiteit te geven: het stroomverbruik van 2) is aanzienlijk groter dan dat van 3) en 4) samen. Zonder verlichting althans, want die verbruikt weer meer dan de hele rest.
Peetee Geplaatst 1 juni 2007 Geplaatst 1 juni 2007 Er is ooit "beloofd" dat GPSr die signalen kunnen oppaken van het GPSsysteem, zich geen zorgen hoeven te maken voor een verplichte aanschaf van nieuwe apparatuur, daar galileo compatable zou zijn met de bestaande GPSsystemen. Maar who cares? tegen de tijd dat Galileo operationeel wordt zijn de meeste cachers al weer 1 a 2 apparaten verder. Klopt. Bovendien: dat Galileo op enig moment actief wordt betekent nog niet dat het gps systeem per diezelfde datum uit de lucht gaat. Je zult je "oude" gps dus gewoon kunnen blijven gebruiken.
Landcruiser Team Geplaatst 1 juni 2007 Geplaatst 1 juni 2007 meer recent artikel van dezelfde website: eTrex Vista HCx now official - no Galileo http://www.navigadget.com/index.php/2007/0...ial-no-galileo/ Leuke vergelijking op Garmin.com: zoek de vier verschillen https://buy.garmin.com/shop/compare.do?comp...compare=compare Overigens; iemand m'n zgan eTrex vista Cx kopen?
Aanbevolen berichten