Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Hallo, wie kan ons helpen?

Wij hebben sinds kort een auto met een vast navigatiesysteem. Dit willen we natuurlijk gebruiken om naar de startpunten van caches te rijden.

We kunnen hier ook coördinaten invoeren maar dit gaat volgens een ander notatie. Welke is dat?

De notatie is: N51°00.0" - E005°34.00"

Als ik hier de notatie in wil voeren die wij met geocachen gebruiken (dus twee getallen meer) dan pikt het ding het niet en kom ik op een andere plek uit.

Hoe kan ik onze notatie omzetten naar dit? Ik kan het in Mapsource en in de Garmin Quest niet gevonden krijgen.

Geplaatst (bewerkt)

Wat ik altijd doe is het volgende:

Je neemt de laatste 3 cijfers van het Noord coördinaat en vermenigvuldig dit maal 60 vervolgens delen door 1000 en je hebt de 2 cijfers die je als laatste 2 cijfers moet invoeren in je autonavigatiesysteem. Voor de Oost doe je uiteraard hetzelfde. Vergeet niet als de uitkomst kleiner is dan 10 een voorloop 0 te gebruiken.

Tot nu toe ben ik altijd op de juiste plek uitgekomen

bewerkt door FRLK
Geplaatst (bewerkt)
Je hebt het vast niet nauwkeurig overgenomen, of je navigatiesysteem is onjuist.

Dit is namelijk een opgave in graden en seconden, terwijl de tussenliggende minuten ontbreken.

We kunnen echter wel twee veronderstellingen maken.

1. De '' moet zijn '

Dan zijn het graden en (honderdste) minuten, en dat is zinvol.

2. Het datum is WGS84. Dit is weliswaar niet helemaal zeker, maar toch wel zeer waarschijnlijk.

Dan hebben we precies de notatie die ook bij het geocachen wordt gebruikt, alleen met minder cijfers, en dus minder precies.

Als je bijvoorbeeld hebt N 51° 52.342 E 004° 40.165 moet je afronden.

Neem het getal achter de decimale punt, en rond dit af naar het dichtstbijzijnde honderdtal, waarna je de twee nullen weglaat.

342 wordt 3, 165 wordt 2

(Boven de 950 wordt 0, waarbij het getal voor de punt met 1 wordt verhoogd).

Als de minuten van 59 naar 60 zouden gaan wordt dat 0, terwijl het aantal graden met 1 wordt verhoogd. Er gaan immers 60 minuten in een graad.

Nauwkeurig is het niet, maar voldoende om je in de buurt van een cache te brengen.

In NZ-richting is de stapgrootte 185 meter, in OW richting 114 m (in Nederland).

P.S. FLRK vermenigvuldigt met 60 i.p.v. er door te delen. Dat gaat dus niet naar decimaal verdeeld toe. Bij jou eindigt het juist wel in decimaal verdeeld.

FLRK heeft wel veel geluk gehad als hij met zijn methode op de goede plek is uitgekomen.

Ik denk echter dat hij het anders deed dan hij hier opschrijft. Hij beschrijft namelijk de andersom conversie, van decimaal verdeelde graden naar minuten.

bewerkt door Lex
Geplaatst

Ik gebruik deze methode van *60/1000 nu bij zo'n 200 cache's en ben altijd op de juiste bestemming uitgekomen dus van geluk spreken doe ik niet meer. Dit is voor mij een beproefde methode.

Mijn eerste cache's heb ik zo ook gevonden. Het werkt in ieder geval bij mij het proberen waard zou ik zo zeggen.

Geplaatst

het lijkt mij dat FLRK berekent de conversie van minuten en seconden naar decimaal genoteerde minuten.

Als het autonavigatiesysteem in graden minuten seconden werkt

dan is de beschreven omrekening van gg mm.mmm (de geocache standaard) naar gg mm sss correct

Geplaatst
Hallo, wie kan ons helpen?

Wij hebben sinds kort een auto met een vast navigatiesysteem. Dit willen we natuurlijk gebruiken om naar de startpunten van caches te rijden.

We kunnen hier ook coördinaten invoeren maar dit gaat volgens een ander notatie. Welke is dat?

Als ik hier de notatie in wil voeren die wij met geocachen gebruiken (dus twee getallen meer) dan pikt het ding het niet en kom ik op een andere plek uit.

Hoe kan ik onze notatie omzetten naar dit? Ik kan het in Mapsource en in de Garmin Quest niet gevonden krijgen.

het is hte co"ordinaten stelsel wgs84 alleen een andere notatie

volgens mij het DD mm,s

je kunt het online omrekenen..

http://www.gpscoordinaten.nl/converteer-gps-coordinaten.php

Geplaatst (bewerkt)

Biedt GCTool van gpsgek geen oplossing?

Of maak ik nu een wel heel domme opmerking?

bewerkt door Mr. John
Geplaatst
Je hebt het vast niet nauwkeurig overgenomen, of je navigatiesysteem is onjuist.

Dit is namelijk een opgave in graden en seconden, terwijl de tussenliggende minuten ontbreken.

Je hebt gelijk Lex, ik heb de notatie niet exact overgenomen.

Het is: N 51°11'11"

E005°22'22"

Waarbij na invoer de twee getallen (de seconden) automatisch ooit worden gereduceerd naar 1 getal. Misschien heeft dit te maken met de aanwezigheid van een nul.

Ik heb mijn huiscoördinaat overgenomen uit het systeem in de auto en omgerekend via *60/1000 methode en kom helaas ergens anders uit.

Ook heb ik inmiddels contact gehad met de importeur met de vraag wat dit voor een notatie was. De medewerker van het bedrijf Louwman en Parqui zou hierover terugbellen maar wederom is gebleken dat de Toyota importeur niet zo veel interesse heeft in zijn klanten en dus heb ik weer geen antwoord op een vraag gekregen.

Met alle hulp tot nu toe ben ik er dus nog niet uit.

Ergens anders zweeft er hier op het forum nog een topic met dezelfde vraag maar die betreft dan de notatie van TomTom.

Geplaatst

Om je goed te helpen is het misschien makkelijk dat je aangeeft:

- Merk en Model Navigatie

- Welke Software en Versie, eventueel Kaarten.

- Kan dit apparaat ook op een PC aangesloten worden om via de PC de punten te laden cq te downloaden.

- Heb je ook een gebruiksaanwijzing?

Dan kun je ook gerichter geholpen worden en word er nier dagenlang gegist en gediscuteerd..

Geplaatst

We moeten natuurlijk wel in de gaten houden dat het hier om invoer in een vast ingebouwd autonavigatiesysteem gaat.

Aansluiten aan een computer zit er vast niet in.

Het is me onduidelijk hoe de twee secondencijfers tot 1 cijfer gereduceerd kunnen worden.

Misschien is het invoer in seconden, die vervolgens wegens ruimtegebrek dan als tienden van minuten worden getoond.

Als dat zo is wordt invoer onder de 3'' weergegeven als 0.0', tussen 3 en 9'' als 0.1', enz. tot boven de 57'' als 1.0'.

In dat geval is het eenvoudig. GC coördinaten zijn in graden, minuten en 1/1000 minuten.

Voer de graden en de hele minuten in, en voor de seconden vermenigvuldig je het getal achter de decimale punt met 60 en deelt het resultaat door 1000. Het weergegeven resultaat zal dan juist weer een afgeronde vorm van het oorspronkelijke getal zijn.

Het is dus wel de methode die FRLK aangaf, maar het is de methode die duizendste minuten omzet in seconden. Oorspronkelijk gaf je juist aan dat het laatste deel een decimale fractie was, en dan zou dus een andersom conversie nodig zijn.

Nu schrijf je dat deze conversie niet het juiste resultaat geeft.

Ik kan echter geen andere manier verzinnen waarmee met de cijfers kan worden omgegaan.

Om verder te komen moet je opgeven welke de precieze GC-coördinaten zijn, wat je in de auto invoert, en wat er dan precies op het scherm verschijnt als je de invoer hebt voltooid (als het laatste getal tot 1 cijfer is teruggebracht).

Geef hierbij nauwkeurig alle cijfers, punten en eenheden op.

Dan zullen we er wel uitkomen.

Geplaatst (bewerkt)
Ik gebruik deze methode van *60/1000 nu bij zo'n 200 cache's en ben altijd op de juiste bestemming uitgekomen dus van geluk spreken doe ik niet meer. Dit is voor mij een beproefde methode.

Mijn eerste cache's heb ik zo ook gevonden. Het werkt in ieder geval bij mij het proberen waard zou ik zo zeggen.

Het is: N 51°11'11"

E005°22'22"

Waarbij na invoer de twee getallen (de seconden) automatisch ooit worden gereduceerd naar 1 getal. Misschien heeft dit te maken met de aanwezigheid van een nul.

Ik heb mijn huiscoördinaat overgenomen uit het systeem in de auto en omgerekend via *60/1000 methode en kom helaas ergens anders uit.

Hier moet je het dan ook andersom doen. Je hebt seconden (11) en die wil je omrekenen naar de fractie van een minuut (bijv. duizendsten).

Dus dan moet je de seconden omrekenen naar minuten. Dat zijn er 11/60. Oftewel 0.18333 minuut.

Dus dan krijg je N51 11.183. Ditto voor die 22, dat worden er dan 0.366666, dus dat wordt E5 22.367

Als je andere coordinaten hebt berekend, klopt de berekening niet. Kom je op dezelfde coordinaten, dan heb je hetzij de verkeerde coordinaten opgemeten, hetzij (maar dat lijkt me onwaarschijnlijk) stelt dat coordinaat iets heel anders voor dan elke gebruikelijke conventie voorschrijft.

IK heb inderdaad de verkeerde omrekenmodule gebruikt. Als je omrekent NAAR de autonotatie dan klopt de berekening van FLRK wel, denk ik. Ik heb dit nog niet kunnen controleren omdat ik op het moment wegens de nasleep van een operatie even niet mag autorijden. Ik heb het gecontroleerd aan de hand van coördinaten die op dit moment al in het autosysteem staan. Dan zit ik redelijk in de buurt.

Omrekenen naar 'onze' notatie zal niet zo veel voorkomen omdat ik punten uitpeil met de gps. Dan is het altijd goed.

Om je goed te helpen is het misschien makkelijk dat je aangeeft:

- Merk en Model Navigatie

- Welke Software en Versie, eventueel Kaarten.

- Kan dit apparaat ook op een PC aangesloten worden om via de PC de punten te laden cq te downloaden.

- Heb je ook een gebruiksaanwijzing?

Dan kun je ook gerichter geholpen worden en word er nier dagenlang gegist en gediscuteerd..

Je hebt wel gelijk maar dit ding zit ingebouwd in een Toyota en wordt verkocht onder Toyotamerk. Ik heb inmiddels wel kunnen achterhalen dat de fabrikant Aisin AW is, maar dat zegt me verder nog niets.

Het kaartmateriaal is van Navteq en het is van 2006 - 2007 versie 2.

Dat is alles wat ik tot nu toe heb kunnen achterhalen. Zoals eerder gemeld krijg ik van de importeur ook weinig medewerking.

Lex heeft wat dat betreft gelijk. Aansluiten op de computer zit er ook niet in.

Ik wil jullie wel allemaal bedanken voor het meedenken. :thumbdown: De methode van FLRK ga ik uitproberen zodra ik weer auto mag rijden of zodra mijn vrouw tijd heeft.

Als het werkt dan maak ik van zowel de methode van FLRK als van Xaa een omreden model in Excel. Dat scheelt werk.

bewerkt door flet
Geplaatst
Lijkt dit erop?

Deze:TOYOTA DVD Voice Navigation System for Europe, lijkt er het meeste op. De uitvoering is iets anders maar de mogelijkheden zijn volgens mij gelijk.

Het wordt door Toyota een "full map navigation Europe"genoemd.

Een leuk speeltje maar een verkeerde coords notatie. :thumbdown:

Geplaatst

De methode om het gc-coördinaat (DD MM,MMM) om te rekenen naar het auto-coördinaat (DD MM SS) is heel eenvoudig. Neem de laatste 3 cijfers van het gc-coördinaat, de cijfers achter de komma dus, en vermenigvuldig die met 60. Laat de cijfers achter de komma weg of rondt ze af. Je hebt nu 2 cijfers als seconden.

In het geval dat er slechts 1 cijfer bij de seconden of minuten weergegeven worden, is waarschijnlijk de voorloop 0 weggelaten. Men werkt namelijk met hele getallen en niet met decimalen.

Rekenvoorbeeldje: N 52°16.846' E005°48.045'

0.846 * 60 = 50.76 afgerond 51

0.045 * 60 = 2.7 afgerond 3

Dan zou het er als volgt uit komen te zien: N 52°16'51" E005°48'03" of N 52°16'51" E5°48'3".

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...