repel101 Geplaatst 25 april 2007 Geplaatst 25 april 2007 Ik loop tegen een probleem aan waarvan ik helaas (nog) niet weet hoe ik het moet oplossen. Ik ben met een cache bezig die een coördinaat oplevert waar ik de auto moet parkeren. Vanaf dat punt moet ik dan 321 meter op 132 graden magnetisch afleggen. En nu mijn vraag Hoe kan ik dit instellen in GPS Tuner?
zitawalk Geplaatst 25 april 2007 Geplaatst 25 april 2007 Zoek even in je functie/menu naar projectie/projecteren. Misschien even melden welke GPSr je hebt.
De Roode Loper Geplaatst 25 april 2007 Geplaatst 25 april 2007 (bewerkt) Zoek even in je functie/menu naar projectie/projecteren. Misschien even melden welke GPSr je hebt. Is GPS Tuner niet een tooltje voor op de PDA? 25 april 2007 bewerkt door De Roode Loper
smeule Geplaatst 25 april 2007 Geplaatst 25 april 2007 Is GPS Tuner niet een tooltje voor op de PDA? Bij zijn profiel staat ook dat Repel een PDA gebruikt
Blauwvinger Geplaatst 25 april 2007 Geplaatst 25 april 2007 Is GPS Tuner niet een tooltje voor op de PDA? Bij zijn profiel staat ook dat Repel een PDA gebruikt Je kan daarvoor het pocket excel tooltje goetool4 gebruiken. Naast projectie is er nog een aantal handige berekeningen. Je kunt het vinden op http://ronenbianca.geocacher.nl/downloads.html.
blooper65 Geplaatst 25 april 2007 Geplaatst 25 april 2007 Ik loop tegen een probleem aan waarvan ik helaas (nog) niet weet hoe ik het moet oplossen. Ik ben met een cache bezig die een coördinaat oplevert waar ik de auto moet parkeren. Vanaf dat punt moet ik dan 321 meter op 132 graden magnetisch afleggen. En nu mijn vraag Hoe kan ik dit instellen in GPS Tuner? Is het niet mogelijk om je cursor op de kaart te verplaatsen vanaf je huidige positie in de richting en afstand die gevraagt wordt en daarna de verkregen positie als target in te geven? Ik heb helaas geen PDA met gps om het te proberen.
ds-polleke Geplaatst 25 april 2007 Geplaatst 25 april 2007 Volgens mij kan het helemaal niet. Wat je nodig hebt om op graden te lopenis een (electronisch) kompas. Wat je wel kunt doen is het hierboven beschreven "projecteren" Dat scheelt ook dat je niet hoeft te stappen tellen.. met een kompas (en de juiste schaalverdeling) kun je ook een lijntje trekken tot waar je moet zijn.. zet dit xl sheetje maar op je pda en voer de "huidige" coördinaten in, de "bearing"/ "koers" en de afstand. Dit moet je een goede idicatiegeven.. Wat het verschil is tussen magnetisch noorden en "ware" noorden weet ik niet helemaal.. dat je ze niet door elkaar moet gooien weet ik wel
disneyteam Geplaatst 25 april 2007 Geplaatst 25 april 2007 Wat het verschil is tussen magnetisch noorden en "ware" noorden weet ik niet helemaal.. dat je ze niet door elkaar moet gooien weet ik wel Zie bijvoorbeeld hier: http://nl.wikipedia.org/wiki/Noord_%28windstreek%29 Groeten, DisneyTeam
blooper65 Geplaatst 25 april 2007 Geplaatst 25 april 2007 Volgens mij kan het helemaal niet. Wat je nodig hebt om op graden te lopenis een (electronisch) kompas. Wat je wel kunt doen is het hierboven beschreven "projecteren" Dat scheelt ook dat je niet hoeft te stappen tellen.. met een kompas (en de juiste schaalverdeling) kun je ook een lijntje trekken tot waar je moet zijn.. zet dit xl sheetje maar op je pda en voer de "huidige" coördinaten in, de "bearing"/ "koers" en de afstand. Dit moet je een goede idicatiegeven.. Wat het verschil is tussen magnetisch noorden en "ware" noorden weet ik niet helemaal.. dat je ze niet door elkaar moet gooien weet ik wel Het kan wel degelijk hoor. Mijn explorist 210 heeft ook geen elektronisch kompas, maar zolang ik maar beweeg kan ik prima navigeren op het software matige kompas. Kijk voor uitleg ook eens hier
Team Firefox Geplaatst 25 april 2007 Geplaatst 25 april 2007 Volgens mij kan het helemaal niet. Wat je nodig hebt om op graden te lopenis een (electronisch) kompas. Wat je wel kunt doen is het hierboven beschreven "projecteren" Dat scheelt ook dat je niet hoeft te stappen tellen.. Een elektronisch kompas is niet nodig, zelfs projecteren is niet nodig, een simpel kompas met wat gevoel voor afstand volstaat al en wil je het helemaal back-to-basic doen, dan laat je alles voor wat het is en zoek je de additional hint gewoon op
Lex Geplaatst 25 april 2007 Geplaatst 25 april 2007 (bewerkt) Als er staat ga 321 meter in richting 132° is het niet de bedoeling dat je dit letterlijk zo gaat doen, stappentellend in een bepaalde richting lopen. Ten eerste is dit niet nauwkeurig, ten tweede zul je veelal niet in een rechte lijn kunnen lopen wegens obstakels. Projecteren dus, en dan gewoon naar het nieuwe doel toegaan. En dan heb je er geen kompas bij nodig. Een magnetisch kompas wijst niet naar het geografische noorden, het heeft een afwijking die verschilt met de plaats waar je bent. Deze afwijking verloopt ook nog met de tijd. Op het moment is de afwijking in Nederland ca. 0,5° west, dat is toevallig bijna 0°. In 1860 was het 19°, toen ik leerde zeilen was het nog 4,5°. Vanaf 2010 zal de afwijking oost zijn. Op het moment moet je van een richting (magnetisch) 0,5° aftrekken om de bij het geocachen normaal gebruikte richting (ware noorden) te gebruiken. N.B. Bij geringe afstand kun je natuurlijk wel een aantal passen in een bepaalde richting lopen, want dan zijn de absolute afwijkingen door stapgrootte en richtingsfout kleiner, terwijl de positiemeetfout gelijk blijft. 25 april 2007 bewerkt door Lex
Blauwvinger Geplaatst 25 april 2007 Geplaatst 25 april 2007 (bewerkt) Je kan daarvoor het pocket excel tooltje goetool4 gebruiken. Naast projectie is er nog een aantal handige berekeningen.Je kunt het vinden op http://ronenbianca.geocacher.nl/downloads.html. Ik heb er nog een tabblad bijgemaakt. Er was al: - Projectie hoek en afstand - Snijpunt 2 rechten - Snijpunten 2 cirkels - Decryptie diversen - Morse decoder - Romeinse cijfers - Decryptie tabellen Nu ook: - WGS84 naar RD omzetten, en omgekeerd (e.e.a. gebasseerd op de formules van gpsgek). Je kunt het vinden op http://www.blauwvinger.org/download/geotools4a.xls. 25 april 2007 bewerkt door Blauwvinger
ds-polleke Geplaatst 25 april 2007 Geplaatst 25 april 2007 bij de scouts (ongeveer 1000 jaar geleden) heb ik nog een kompasstand leren schieten.. En dan gingen we letterlijk naar het volgende punt in een rechte lijn.. Met kaar is het makkelijker. Je marjeert het punt waar je bent en het punt waar je naartoe moet en je zorgt dat je 2 of meer markeerpunten hebt met de juiste koers dan kun je op een aantal meters nauwkeurig bepalen dat je op de plaats van bestemming bent (op de kar tstaan "kernpunten"zoals kerktorens en schoorstenen vaak gemarkeers.. met een potloodje een streep trekken, hoek berekenen met Geodriehoek en je weet wat je te wachten staat.. Gps-en zonder batterijen ;-)
Team Firefox Geplaatst 25 april 2007 Geplaatst 25 april 2007 Een magnetisch kompas wijst niet naar het geografische noorden, het heeft een afwijking die verschilt met de plaats waar je bent. Deze afwijking verloopt ook nog met de tijd.Op het moment is de afwijking in Nederland ca. 0,5° west, dat is toevallig bijna 0°. In 1860 was het 19°, toen ik leerde zeilen was het nog 4,5°. Vanaf 2010 zal de afwijking oost zijn. Interessante kost Lex Ik las laatst ergens iets (weet dus niet meer waar) dat de positie van de aarde draait en dat Nederland op een gegeven moment domweg op de noordpool ligt. Niet dat wij dat nog zullen meemaken, maar toch! Heb jij misschien een linkje waar hier meer over te vinden is?
Lex Geplaatst 25 april 2007 Geplaatst 25 april 2007 Dat Nederland op de (geografische) pool komt te liggen komt door het wegdrijven van de continenten, en dit gaat veel langzamer dan het verschuiven van de magnetische pool. Voor de laatste, zie http://sciamachy-validation.org/kenniscent...d_ontrafeld.pdf
Aanbevolen berichten