Spring naar bijdragen

Gestolen caches


  

30 leden hebben gestemd

  1. 1. Gestolen caches

    • Ja
      5
    • Neen
      20


Aanbevolen berichten

Op zaterdag 19 april liep ik samen met mijn zoon een multicache in de nabije omstreken van Breda (Den Deijl).

 

Na het succesvol uitpluizen van de ganse route en waypoints bleek de eindcache gestolen of verdwenen. Alle moeite voor niets dus.

 

Misschien is dit wel een aanleiding tot een gezonde discussie.

Hoe moet je hier mee omgaan? Mag je zulk een cache loggen of niet?

Deontologisch gezien zou ik denken van wel. Je deed de moeite doch stuit op deze onvoorziene omstandigheid.

Volgens de ware spelregels zou ik denken van niet. Je kon immers je naam niet in het logboek kwijt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Nee je kunt een verdwenen cache niet loggen, zo simpel is dat.

Het leven zit vol met valkuilen en geocaching dus ook.

 

Een log is pas geldig met een aantekening in het logboek of ander vereist bewijsmateriaal. ;)

 

Je zou de cache natuurlijk wel kunnen loggen als de eigenaar het ding weer heeft herplaatst.

 

Het gaat er mij in eerste plaats om dat je een leuke dag in de buitenlucht hebt gehad.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee je kunt een verdwenen cache niet loggen, zo simpel is dat.

Het leven zit vol met valkuilen en geocaching dus ook.

 

Een log is pas geldig met een aantekening in het logboek of ander vereist bewijsmateriaal.  :D

Niks aan toe te voegen

Dan vraag ik me af hoe het lex en leoteam de Middelpunt cache hebben kunnen loggen.......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind het soms ook heel jammer hoor, zeker als wij alles goed hebben gedaan en het een plek is waar we niet wekelijks in de buurt komen, maar ik ben ook van mening dat je alleen mag loggen als je werkelijk de cache hebt gevonden.

Wat ik wel vind, en wat wij in het begin ook niet deden, is dat je het beste eerlijk kunt zijn ten opzichte van jezelf en de makers van een cache en het beter als een niet gevonden cache kunt loggen, zelfs als je inmiddels weet dat je zelf fout zat. Daarbij kun je best op een nette manier je kritiek uiten. Ik baal bijvoorbeeld heel erg als een cache zonder spoilers van anderen (dus niet de spoiler die de maker geeft) niet te vinden is. In zo'n geval vind ik dat de maker de taak heeft zijn omschrijving zo aan te passen dat de cache met alleen die omschrijving in combinatie met de hint te vinden is.

We maken het regelmatig mee dat we op de juiste locatie hebben gezocht volgens de GPS en de kabouterkaarten, maar dat we na een 'niet gevonden' thuis de andere logs doorlezen en daar door vaak meerdere mensen een andere locatie wordt aangegeven, soms met wel 50 meter afwijking. Het lijkt me dat de maker van een cache wel degelijk een stuk verantwoordelijkheid hierin heeft. Aanpassen dus!

We hebben zelf tot nu toe maar één cache gemaakt, maar ik ben zeker van plan logs te verwijderen als blijkt uit de tekst dat ze hem niet echt hebben gevonden.

Yvonne

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een paar weken terug zat ik in Verviers, 150 km van huis. Een zoektocht in een drukke stad, eindigend in een park waar de rommel en afval opgestapeld was. Ik heb samen met Speerpunt 2 uur aan het zoeken geweest. De cache zou in een holte van een boom steken... Iedere holte uitgezocht, Speerpunt verwonde zich nog met ergens in scherp te pakken ( drugsnaald ??, ) Na 2 uur zoeken gaven we het op, we daalde de heuvel af en onderaan een trap vonden we een deksel terug met de cache-titel erop. Het bewijs dat de cache gestolen of in ieder geval verdwenen was... Nu we wisten zeker, hier komen we niet terug het was er eenvoudig niet leuk. Mails naar de legger blijven onbeantwoord... Wij beiden hebben beslist deze log te plaatsen, want we vonden dat we hem verdiend hadden. Ik ga maandelijks of tweemaandelijks al mijn gelegde caches na ter nazicht... In dit genoemd geval vind ik persoonlijk dat wij het werk van de cachelegger hebben gedaan. We melden ook aan alle andere dat hier niets meer te zoeken is. Dus vind ik dat wij die bedoelde log verdienen. En zeg nu eerlijk, gaan jullie 150 km terug rijden naar een locatie die je al kent om daar een logboekje in te vullen en waarvan je weet dat je midden in een stad, je auto niet kwijt kan, waar je s'avond niet veilig bent en waar je moet uitkijken of je brekt je nek over alle afval die er ligt...

 

Rovertje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee je kunt een verdwenen cache niet loggen, zo simpel is dat.

Het leven zit vol met valkuilen en geocaching dus ook.

 

Een log is pas geldig met een aantekening in het logboek of ander vereist bewijsmateriaal.  :D

Niks aan toe te voegen

Dan vraag ik me af hoe het lex en leoteam de Middelpunt cache hebben kunnen loggen.......

Deze heeft Leo alleen gedaan. Hij was in de veronderstelling dat het een enkelvoudige cache was (en dat waren er meer zoals je in de logs kunt lezen). Strikt genomen hebben we hem dus nog maar half gedaan en moeten we het laatste gedeelte nog doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een voorbeeld waarom je een niet gevonden cache ook niet zou moeten loggen is voor ons Devil's trick.

Toen we op ons nulpunt een precies aan de beschrijving passende lokatie aantroffen (ook de hint pastte) bleek daar onder een laagje mos een perfect scherp rechthoekige afdruk te zijn, met de afmetingen van hoe de doos zou moeten zijn geweest. Telefonische check bij 2 personen: ja, daar lag hij en ja, zo'n formaat had hij.

We wisten het zeker: die was weg. In die 'begindagen' wisten we ook nog niet wat te doen en onze keuze viel op loggen. Het was immers gelukt om de juiste plek te vinden... dachten we.

De cache eigenaar ging vlot daarna checken. Het bleek dat we de plek hadden gevonden waar hij op een gegeven moment in de loop der tijd terecht was gekomen door foute terugplaatsing. Hij was kort voordat wij er naar zochten weer op z'n correcte plek teruggelegd door de cache eigenaar. Let op: 50cm. verder ;)(wat een leuke en toepasselijke emoticon trouwens)

Toen we dat hadden gelezen zijn we PER OMMEGAANDE naar die plek teruggeweest (80km) want DAT konden we niet verkroppen. Dus voor ons geldt in principe: niet in het logboekje geschreven? -> niet loggen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Toen we dat hadden gelezen zijn we PER OMMEGAANDE naar die plek teruggeweest (80km) want DAT konden we niet verkroppen. Dus voor ons geldt in principe: niet in het logboekje geschreven? -> niet loggen.

80 KM gereden voor een Tupperware doos ???

 

Dit meen je niet. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

80 KM gereden voor een Tupperware doos ???

 

Dit meen je niet.  ;)

Nou, ook al had er alleen een velletje papier in een hoesje gelegen! Het was een principekwestie dat we die cache MOESTEN vinden die zich 50cm., echt waar (ik heb het nagemeten), verderop bevond dan waar we gezocht hadden. Normaal is Miranda geen ochtendmens ;) en komt wat moeizaam uit bed gerold. Maar toen ik dit 's morgens voorlas sprong ze eruit met de melding dat we er NU naartoe gingen. Daar bleken we dus hetzelfde over te denken.

 

Wellicht waren we anders van geocachen afgehaakt als het daar was misgelopen :lol: . Met een looser-gevoel afgedropen :cry: . Dus dat moest even rechtgezet worden. :pepsi:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...