Spring naar bijdragen

gps en zonneuitbarstingen


Aanbevolen berichten

Als zendamateur ben ik altijd al nieuwsgierig geweest naar de invloed van zonneuitbarstingen en radiosignalen en ik vroeg me bij het gebruik van de gps af wanneer die er nu last van zou hebben en wat ik er dan van merk. Wat er in het radioverkeer tijdens dergelijke uitbarstingen gebeurt heb ik vaak genoeg meegemaakt, gps nog niet, hoewel ik een enkele keer vreemde verschijnselen had op zowel mijn gps als mijn mio maar ja dat kan altijd wel een sterke zender of zo zijn die de zaak verstoord. Een artikel over een zonneuitbarsting in december 2006 trok daarom mijn aandacht.

 

http://www.astroversum.nl/nieuws/nieuws.ht...om=&ucat=57

 

Ik heb al in mijn logjes van december gekeken, maar daar vond ik niets bijzonders. Ik ben benieuwd wie van de mede-geo-cachers c.q. gps-gebruikers daar iets van gemerkt hebben, of heeft het verschijnsel in ons gebied geen invloed gehad want dat zou ook nog kunnen.

bewerkt door pa3ems
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

wellicht is er door de hoeveelheid signalen (aantal sattelieten) minder van te merken bij een gps signaal...

een gps'r kan doorgaans al een fix maken van 3 signalen dus mischien dat het daaraan ligt dat we het niet merken.....?

 

73' pa3hgu

 

johanvc.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wetenschappelijk verantwoorde informatie is hier te vinden:

http://gps.ece.cornell.edu/spaceweather.html

 

061206_L1_aopr.jpg

 

 

C/No ratio for the day before the event (blue) compared to the day of the event (6 Dec. 2006) (red) [y-axis is C/No in dB-Hz, x-axis is UTC hours]. These are high data-rate receivers providing C/No at 50 Hz. The fades caused this particular receiver to lose lock at several points during the solar radio burst (the receiver is not capable of tracking below ~30 dB-Hz) . The receiver is an L1-only Cornell ScintMon receiver located at Arecibo Observatory, Puerto Rico.

 

Niet alleen op onze GPS frequentie was het even een zootje, ook elders in de frequentieband was het raak. Zie maar:

 

061206_RHCP_OVSA.jpg

 

The data in the previous image was taken from the Owens Valley Solar Array operated by the New Jersey Institute of Technology (data courtesy of Dr. Dale Gary). The image shows the power in solar flux units (1 SFU = 10^(-22) W/m^2-Hz) right-hand circularly-polarized mode from 1.2-2 GHz (RHCP is the mode that will affect most GPS systems since they use RHCP antennas). The time is in UT hours. Note that the peak flux exceeded 1 million SFU--a record for these frequencies. GPS L1 is at 1.57542 GHz and GPS L2 is at 1.2276 GHz.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...