Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Ik heb inmiddels mijn tweede GPSMap60CSx. Bij de eerste viel de ontvangst steeds weg. Gelukkig kreeg ik van de importeur in Houten een nieuwe.

Maar nu heb ik het probleem dat de kompas-naald telkens wegvalt :thumbup: . Om de kompas-naald terug te krijgen moet ik telkens de optie "kalibreer kompas" gebruiken :blush: . Soms treedt deze storing om de vijf minuten op. Heeft iemand dezelfde problemen en weet iemand of er iets tegen te doen is (behalve het apparaat opnieuw ter reparatie aanbieden)?

robenada

Geplaatst

Valt de hele kompasnaald weg? Of wijkt een deel ervan naar links of rechts?

Geplaatst

Mijn "kompas" op de 60Csx heeft met regelmaat last van een afwijking (soms wel 10 graden). Nieuwe batterijen en opnieuw calibreren bieden dan (soms tijdelijk) uitkomst.

Eigenlijk ben ik er al die tijd vanuit gegaan dat zo'n afwijking er gewoon een beetje bijhoort. Zo'n digitaal ding kan toch nooit zo zuiver zijn als een eenvoudige (analoge) kompasnaald? (die ik overigens ook altijd standaard meedraag). Of moet ik m'n Garmin toch terugbrengen omdat je van zo'n ding mag verwachten dat 'tie zuiver is?

Geplaatst
Valt de hele kompasnaald weg? Of wijkt een deel ervan naar links of rechts?

De hele kompasnaald valt weg. Bovendien geeft de kompasnaald als hij wel te zien is af en toe precies de tegenovergestelde richting aan. Ook dan helpt alleen het kalibreren.

Geplaatst (bewerkt)
De hele kompasnaald valt weg. Bovendien geeft de kompasnaald als hij wel te zien is af en toe precies de tegenovergestelde richting aan. Ook dan helpt alleen het kalibreren.

Het lijkt er dan toch wel op dat hij de satellieten even helemaal kwijt is. Dat gebeurt met de C(S)x niet zo gauw als met andere toestellen, maar het gebeurt natuurlijk zo nu en dan wel.

Maar dan zou de ontvangst even later automatisch terug moeten komen. Kalibreren is dan niet nodig. Dat doe je alleen (indien nodig) als je de batterijen hebt gewisseld.

bewerkt door Peetee
Geplaatst

Het lijkt er dan toch wel op dat hij de satellieten even helemaal kwijt is. Dat gebeurt met de C(S)x niet zo gauw als met andere toestellen, maar het gebeurt natuurlijk zo nu en dan wel.

Maar dan zou de ontvangst even later automatisch terug moeten komen. Kalibreren is dan niet nodig. Dat doe je alleen (indien nodig) als je de batterijen hebt gewisseld.

De satellieten is hij niet kwijt. Dat kun je zien als je de tracks binnenleest in Mapsource. Er is dan sprake van één track zonder ook maar één onderbreking. Overigens gebruik ik altijd "vers opgeladen" batterijen. Ook na het kalibreren blijft het probleem zich opnieuw voordien.

Geplaatst
Bovendien geeft de kompasnaald als hij wel te zien is af en toe precies de tegenovergestelde richting aan.

Blijft hij dan de verkeerde richting aanwijzen totdat je kalibreert? Hoe ver sta je van het waypoint af?

Geplaatst

Bovendien geeft de kompasnaald als hij wel te zien is af en toe precies de tegenovergestelde richting aan.

Blijft hij dan de verkeerde richting aanwijzen totdat je kalibreert? Hoe ver sta je van het waypoint af?

Hij blijft inderdaad de verkeerde richting aangeven totdat je kalibreert. Het maakt niet uit hoe ver je van het waypoint af bent. Als je niet oppast loop je verkeerde richting uit!

Geplaatst

Hij blijft inderdaad de verkeerde richting aangeven totdat je kalibreert. Het maakt niet uit hoe ver je van het waypoint af bent. Als je niet oppast loop je verkeerde richting uit!

Dan lijkt het er toch heel erg op dat ook dit apparaat niet deugt. Het wil je natuurlijk niet echt aan, maar het lijkt er toch wel op. :thumbup:

Geplaatst (bewerkt)

Dan lijkt het er toch heel erg op dat ook dit apparaat niet deugt. Het wil je natuurlijk niet echt aan, maar het lijkt er toch wel op. :thumbup:

Ik ben er ook bang voor. De vorige keer heeft mijn vorige apparaat vijf weken in Houten gelegen (met een ander probleem) en hebben ze er vijf minuten naar gekeken. Ik kreeg hem terug met de opmerking dat er niets aan mankeerde. Het probleem was toen niet echter niet verholpen. De volgende dag heb ik toen gelukkig een nieuw apparaat gekregen.

Ik ben bang dat ik het apparaat opnieuw vijf weken kwijt ben.....

bewerkt door robenada
Geplaatst (bewerkt)

Het enige dat ik nog kan bedenken (het is weliswaar een long shot) is dat het misschien niet aan de gps, maar aan de accu's zou kunnen liggen. Geloof het of niet, maar het ene merk AA-batterijen is niet altijd even lang als het andere. Daar kan wel een millimeter verschil in zitten.

Koop eens een ander setje dan dat wat je normaliter gebruikt en probeer het nog eens. (Maar misschien heb je dat al eens gedaan?)

bewerkt door Peetee
Geplaatst
Het enige dat ik nog kan bedenken (het is weliswaar een long shot) is dat het misschien niet aan de gps, maar aan de accu's zou kunnen liggen. Geloof het of niet, maar het ene merk AA-batterijen is niet altijd even lang als het andere. Daar kan wel een millimeter verschil in zitten.

Koop eens een ander setje dan dat wat je normaliter gebruikt en probeer het nog eens. (Maar misschien heb je dat al eens gedaan?)

Goed idee! Ik zal vanmiddag direct eens een ander setje aanschaffen.

Geplaatst

Goed idee! Ik zal vanmiddag direct eens een ander setje aanschaffen.

Ik gebruik zelf de GP Powerbank-lader + bijbehorende oplaadbare accu's. Die bevallen mij prima.

Geplaatst
Ik gebruik zelf de GP Powerbank-lader + bijbehorende oplaadbare accu's. Die bevallen mij prima.

En zelfs daarbinnen kan nog verschil zitten. De vista van een vriend viel tijdens een wandeling zo'n beetje elke 10 minuten uit. Uiteindelijk de batterijen vervangen door andere (beide sets van GP maar de ene set wat nieuwer en met grotere capaciteit). Resultaat: ding liep weer perfect en bleef de rest van de middag gewoon aan.

Ik zou in deze situatie een keer goede alkaline batterijen gebruiken (duracells). Die geven een hogere spanning dan oplaadbare, zodat je echt je kompas kunt testen.

Geplaatst

En zelfs daarbinnen kan nog verschil zitten. De vista van een vriend viel tijdens een wandeling zo'n beetje elke 10 minuten uit. Uiteindelijk de batterijen vervangen door andere (beide sets van GP maar de ene set wat nieuwer en met grotere capaciteit). Resultaat: ding liep weer perfect en bleef de rest van de middag gewoon aan.

Ik zou in deze situatie een keer goede alkaline batterijen gebruiken (duracells). Die geven een hogere spanning dan oplaadbare, zodat je echt je kompas kunt testen.

Toen ik mijn vorige GPS voor reparatie naar de importeur in Houten bracht had ik Duracells in het apparaat zitten. Men adviseerde mij toen om dat nooit weer te doen aangezien Duracells piekspanningen kunnen afgeven die het apparaat kunnen beschadigen. Volgens hun zouden de problemen die ik had heel goed veroorzaakt kunnen worden door de Duracell batterijen. Aangezien ik er vanuit ga dat zij weten waarover ze praten (ik heb er geen verstand van) ben sindsdien overgegaan op oplaadbare GP batterijen.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...