Peetee Geplaatst 3 april 2003 Geplaatst 3 april 2003 Na alle berichten over overleg met de verschillende natuurbeschermings-organisaties, heb ik deze week de stoute schoenen ook maar eens aangetrokken, en besloten om alle door mij al geplaatste caches alsnog bij Staatsbosbeheer Fryslân aan te melden. Ik heb een paar weken geleden eerst even met Zenz overlegd, omdat ik niet zou willen dat mijn actie de door hem met SBB gevoerde gesprekken zou doorkruisen. Ik heb bij mijn actie wel een iets andere strategie gekozen dan de Stichting Geocaching hanteert: ik meld mijn caches aan, en laat verder het initiatief bij Staatbosbeheer. Mocht SBB behoefte hebben aan meer informatie, of aan verder overleg, dan verneem ik dat wel. Het lijkt mij namelijk niet zinvol om overleg te starten met SBB Fryslân, terwijl Zenz via de stichting landelijke afspraken probeert te maken. Hieronder de tekst van de vanmiddag bij SBB Fryslân afgeleverde brief: Staatsbosbeheer, regiokantoor FrieslandT.a.v. de heer P. Visser, regiohoofd Postbus 1726 8901 CA Leeuwarden Sneek, 2 april 2003. Geachte heer Visser, Sinds mei 2002 houd ik me in de weekends regelmatig bezig met een in de laatste paar jaren sterk in opkomst zijnde hobby, namelijk het geocachen, oftewel het schatzoeken met behulp van een handheld gps-apparaat. U zult er als natuurbeheerder inmiddels ongetwijfeld over gehoord hebben. Op de 2 belangrijkste Nederlandse geocaching-forums (die op de sites www.geocaching.nl en www.geocaching.nu) lees ik regelmatig over contacten tussen geocachers (hier en daar vertegenwoordigd door de Stichting Geocaching) en medewerkers van de verschillende natuurbeschermingsorganisaties, zoals Staatsbosbeheer, Natuurmonumenten en It Fryske Gea. Contacten die over het algemeen heel plezierig verlopen. Uit die contacten komt regelmatig naar voren, dat de lokale beheerders van natuurgebieden het veelal erg prettig vinden om bij het uitzetten van een cache (en dan vooral bij het bepalen van de uiteindelijke cache-plek) betrokken te worden. Dit vooral om de cacheplek te kunnen beoordelen op geschiktheid voor het plaatsen van een cache. Vandaar dat ik heb besloten om u een overzicht toe te sturen van de door mij geplaatste caches in de door u in de provincie Fryslân beheerde gebieden. Hoewel ik deze caches (veelal bestaande uit een groene ammobox, met daarin een logboekje en wat ruilobjecten) dus in de loop van 2002 al geplaatst heb, verzoek ik u hiervoor desondanks nog toestemming te verlenen. Zonder tegenbericht ga ik er voorlopig van uit dat tegen plaatsing uwerzijds geen bezwaar bestaat. Mocht u nog vragen hebben, dan ben ik natuurlijk graag bereid om e.e.a. toe te lichten. Met vriendelijke groet, Piet de Vlugt Bijlagen: - Korte beschrijving van de caches - Uitgebreide cachebeschrijvingen zoals gepubliceerd op www.geocaching.com
Skries Geplaatst 4 april 2003 Geplaatst 4 april 2003 Wat denk je, zou zo'n actie ook effect sorteren bij It Fryske Gea? Ik in een gebied van hen nl. een cache liggen. Ben een beetje benauwd het aan hen te melden. Overigens ligt de cache niet begraven, en ligt hij op een plek die volgens mij totaal geen kwaad kan.
Peetee Geplaatst 4 april 2003 Auteur Geplaatst 4 april 2003 Ik heb ook een cache in een gebied van It Fryske Gea. Ik wacht daar nog even met melden ... Eerst wil ik de reactie van SBB afwachten. Ik ga liever met een positief resultaat m.b.t. SBB op zak naar It Fryske Gea ...
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 4 april 2003 Geplaatst 4 april 2003 Ik heb ook een cache in een gebied van It Fryske Gea. Ik wacht daar nog even met melden ... Eerst wil ik de reactie van SBB afwachten. Ik ga liever met een positief resultaat m.b.t. SBB op zak naar It Fryske Gea ... Ja even wachten is mijn advies want ik herinner mij een bericht van Elsinga in "Toestemming landschapsbeheer - Wat zijn jullie ervaringen?" op 13 mei 2002 over die Fryske jongens. Toen was het categoraal 'nee' over geocaching. Citaat: " Vanmorgen je vraag voorgelegd op een vergadering met districtshoofden, rentmeester en directie. Hieruit kwam de eensgezinde opmerking dat we jouw voorstel niet honoreren. Je zult andere terreinen moeten aanboren. De landbouw heeft veel grond om zulke dingen te doen met minder vergaande gevolgen. '" Wat wel kan is dit: http://www.bakkeveen.nl/actueel/hekserij.htm
Peetee Geplaatst 4 april 2003 Auteur Geplaatst 4 april 2003 ik herinner mij een bericht van Elsinga in "Toestemming landschapsbeheer - Wat zijn jullie ervaringen?" Precies! Dat stukje herinnerde ik me dus ook, en ik wil bij een evt. poging richting It Fryske Gea toch behoorlijk beslagen ten ijs kunnen komen... Overhaasten heeft hier geen enkele zin!
Skries Geplaatst 5 april 2003 Geplaatst 5 april 2003 Duidelijk, even wachten op SBB. Ik was toch al niet van plan richting Fryske Gea zelf stappen te ondernemen. Dit kan beter in samenwerking met andere (Noordelijke?) cachers.
Wandelaar Geplaatst 6 april 2003 Geplaatst 6 april 2003 Elke gebied heeft zijn eigen beheer en zijn eigen regels Je kunt dit niet landelijk regelen vind ik En om misverstanden te verkomen vraag het gewoon (zie ook bij cache de meeuwen duinen) Zo dat als er gevaagd word (aan een zoeker) kan zeggen waar hij of zij moet wezen van dat gebied En zet dit op je pagina van je cache. Co
elsinga Geplaatst 7 april 2003 Geplaatst 7 april 2003 Ik heb ook een cache in een gebied van It Fryske Gea. Ik wacht daar nog even met melden ... Het Fruske Gea staat caches NIET toe! Ik heb in eht verleden eens vooraf toestemming geprobeerd te krijgen en kreeg een volmondig NEE te horen. Dus caches aangeven bij FG is NIET handig... of je moet slapende honden...
elsinga Geplaatst 14 april 2003 Geplaatst 14 april 2003 Dus caches aangeven bij FG is NIET handig... of je moet slapende honden... Ik heb inmiddels ook een cache in het gebied van het Fryske Gea gepland... en twijfel nu. Inmiddels is de cache bij .com aangemeldt en goedgekeurd, al vroeg Yotian Soldier nog wel of ik toestemming had en zo nee, dat te vragen of minimaal te melden dat er een cache lag. Ik zou het liefst in overleg met het FG toestemming krijgen en regels afspreken voor toekomstige caches op hun land, net als met SBB, PWN en anderen gebeurd is. Maar deze cahce ligt in een zo mooi gebied en wordt geplaatst op een plek waar er totaal geen schade aan de natuur is of kan komen, dat ik het niet wil verpesten met een vraag om toestemming. Wat is nu de beste weg? Algemeen toestemming vragen met een vage omschrijving ("ergens in een gebied van jullie, wil ik vlak naast het pad een cache neerleggen, zonder te graven"), echt overleggen (ik wil best een educatieve draai aan de cache geven, waarbij een vraag over het gebied beantwoord moet worden voordat een find gehonoreerd wordt of zo) of gewoon de gok nemen? Mijn naam, adres en telefoonnummers staan op de cache-note, dus ik ben zo teruggevonden (en dat is ook goed). Help?
Peetee Geplaatst 14 april 2003 Auteur Geplaatst 14 april 2003 Ik begrijp jouw dilemma ... Toch lijkt het me (vraag me niet waarom ik dat denk, maar dat idee heb ik maar ... ) niet verstandig om nogmaals alleen op It Fryske Gea af te stappen. Ik ben een beetje bang dat je dan gewoon weer nul op je rekest krijgt ... Misschien dat we beter met ons drieën (Skries, jij en ik) actie kunnen ondernemen. Over de juiste tactiek kunnen we dan nog wel eens praten. Maar ik denk wel dat je met zijn drieën iets sterker staat. Voel je er voor om eens te overleggen ?
RedRocks Geplaatst 14 april 2003 Geplaatst 14 april 2003 Hallo, Ik heb inmiddels enkele caches gelegd in gebieden van Natuurmonumenten en Staatsbosbeheer etc. Met Natuurmonumenten is het duidelijk: zij werken niet mee aan dit soort zaken, want zij beoordelen het als sport, en sport staan zij niet toe op hun terreinen. Gelukkig was de betreffende boswachter reeel: hij gedoogt de cache, dwz. hij zal er niet actief naar zoeken. Prima wat mij betreft. Staatsbosbeheer: de betreffende boswachtster is zeer formeel. Telefonies valt er niet over te praten je moet alles schriftelijk aanvragen/-melden. Haar idee over geo-cachers: "dat zijn die lui die overal dwars door het bos heen lopen en en de hele boel overhoop graven" of in die trant. Toen ik dat probeerde te nuanceren zij ze dat ik mijn eigen straatje aan het schoonpoetsen was. Ik kende haar al vanuit de organisatie van mtb-wedstrijden: een lastige tante en erg formeel. Het blijkt dus erg afhankelijk van de instelling van de betreffende persoon te zijn! Dit heeft ertoe geleid dat ik ervoor kies geen melding te doen van het plaatsen van een cache in een gebied van deze eigenaren. Het kan alleen maar problemen opleveren, en dat betekent dan dat de meest interessante gebieden voor een cache uitgesloten worden! Belangrijk is het dan wel dat je de cache zo inricht dat er geen schade wordt aangericht. Tot nu toe heb ik bijvoorbeeld nog geen enkele cache begraven, en dat scheelt al heel wat. Groet, Peter/RedRocks
elsinga Geplaatst 15 april 2003 Geplaatst 15 april 2003 Voel je er voor om eens te overleggen ? Ik wil in principe wel, liefst met Zenz erbij namens de stichting. Kan hij de overige organisaties die geen bezwaar hebben en zelfs meewerken even verkondigen. Dus wat mij betreft gaan we binnenkort met een delegatie naar het Fryske Gea toe. Uitleggen wat de sport precies inhoudt, Cache In Trash Out principe bijvoorbeeld en natuurliefhebberij, overleggen over hoe we binnen hun gebieden caches kunnen plaatsen zonder (onbedoeld) schade aan te richten, wellicht zelfs een setje regels/voorwaarden voor cache plaatsingen afspreken. Is het een idee om op de stichting site een kaartje van NL met gekleurde vlakjes te zetten met codering of eigenaren wel of niet formeel toestemming geven voor plaatsing? En natuurlijk met per organisatie de afgesproken regels, telefoonnummers/mailadressen voor melding en/of overleg, etcetera.
Zenz Geplaatst 15 april 2003 Geplaatst 15 april 2003 Een gesprek met het FG zou ik zeker niet uit de weg gaan. Een weigerachtige houding komt vaak voort uit een op onvoldoende informatie gebaseerd beeld van geocachers: onbekend maakt onbemind. De strategie van de Stichting is (ook vanwege de beperkte capaciteit) 'serieel' gedacht: eerst de contacten met StaatsBosBeheer goed opbouwen, dan Natuurmonumenten, dan de Provinciale Landschappen etc. Daarbij speelt ook mee dat we hopen op een domino-effect. Als partijen als SBB en NM goed met ons door de bocht kunnen, praat dat waarschijnlijk een stuk makkelijker bij de Landschappen. Ondertussen heeft de Stichting echter ook contact met Natuurmonumenten - op initiatief van NM! Zij zochten (en vonden) de Stichting Geocaching op het Internet naar aanleiding van rapporten uit het veld over mensen die van de paden afgingen op zoek naar kistjes. De directeur, Mr. Bauer, schreef ons een brief waarin hij zijn zorg daarover uitspreekt, maar ook zegt: "Natuurmonumenten geeft graag de ruimte aan recreatie in haar gebieden. Maar altijd binnen randvoorwaarden en spelregels die ertoe bijdragen dat de natuur er niet onder lijdt." Hij heeft de Stichting uitgenodigd voor een gesprek en een vaste contactpersoon binnen NM aangewezen. Die persoon is momenteel op excursie, maar deze week gaan we hiermee verder. Dit is een van de punten waarop de Stichting je kan ondersteunen: we zullen dat dan ook zeker niet nalaten. Het idee is dat we als Stichting proberen de organisaties goed te informeren, procedure-afspraken te maken en contactpersonen te regelen. Het is daarna aan de cachers om van die mogelijkheden gebruik te maken en via die contactpersonen hun eigen zaakjes te regelen. Onze ervaringen tot nu toe geven aan dat de beheerders daar zeker niet negatief tegenover staan. Ze zijn in eerste instantie bezorgd dat er een ongecontroleerde wildgroei aan onbekende, potentieel schadelijke activiteiten in hun gebieden ontstaat. Het gegeven dat ze via de Stichting met die mensen kunnen communiceren en afspraken kunnen maken over verantwoord gebruik van de gebieden tempert echter die vrees en opent deuren. Hoewel het nog te vroeg is om definitieve conclusies te trekken, lijkt de trend te worden dat geocaching welkom is, zolang we ons houden aan de ter plaatse geldende normale regels (zoals van zonsopgang tot zonsondergang, niet buiten wegen en paden, geen zooi achterlaten etc.). Voor de eindlocatie (die vaak in overleg zal worden bepaald) verleent de beheerder toestemming om van het pad af te gaan. Ik herken trouwens de door RedRock beschreven reactie op het 'wij-zijn-ook-natuurliefhebbers'-argument heel goed. Boswachters krijgen dat te horen van elke recreant, ook van de mensen die met een 4WD of een ATB willen raggen. "Wij zijn natuurliefhebbers, daarom mijden we het asfalt en zoeken het bos op. Yeah, right." Conclusie: als iemand zegt natuurliefhebber te zijn betekent dat niet per definitie dat hij of zij geen schade aanricht. In mijn ervaring helpt het veel meer als je uitlegt dat geocachers zo min mogelijk (bij voorkeur: geen) sporen achterlaten in het landschap, omdat je daarmee de zoektocht voor de cachers die na je komen verpest. De lol van het spel is er af als er een paadje naar de cache loopt, of als je aan omgewoelde aarde kunt zien waar hij ligt. Het is dus in het belang van het spel en de spelers om geen schade aan te brengen en de cache zo te plaatsen dat er geen sporen in de natuur achterblijven. Zenz
elsinga Geplaatst 15 april 2003 Geplaatst 15 april 2003 Voorlopig ga ik 'm lekker plaatsen, hij ligt geheel zonder mogelijke schadelijke gevolgen en geheel bereikbaar over gebaande paden. Maar ik zou graag zien dat er (met of zonder mij, mijn steun heb je) er overleg met FG zou plaatsvinden in de (nabije?) toekomst. En het liefst in een netjes tijdspad, waarbij de goede afloop voor beide partijen het waarschijnlijkst is.
Peetee Geplaatst 15 april 2003 Auteur Geplaatst 15 april 2003 Voorlopig ga ik 'm lekker plaatsen Voorlopig nog maar even aanhouden dus? En op niet al te lange termijn actie richting FG? Lijkt mij een goede zaak ...
Aanbevolen berichten