Spring naar bijdragen

Nieuwe GPS satelliet


Aanbevolen berichten

Kijk op het satellietontvangstscherm (dat met die balkjes).

Op het hemelkaartje vind je de nummers van de zichtbare satellieten, maar die overlappen nog wel eens.

Onder de balkjes worden de nummers ook vermeld, kijk daar of bij nr. 22 een balkje staat; dan ontvang je hem.

 

++ Lex ++

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Wie kan als eerste komen met de melding dat hij/zij PRN22 heeft ontvangen?

Ikke :thumbup:

 

Vanmiddag zette ik mijn GPSr aan bij de op dit moment enige cache in Malta (bij Clapham Junction*)), en welke satelliet verscheen als eerste op het satellietscherm?

 

Juist, sat-22 ;)

 

Vanmiddag stond hij om 16 uur tamelijk hoog in het zuiden, op dit moment (19:10) staat hij op goede hoogte in het noordoosten, hij moet dus ook in Nederland nu goed te ontvangen zijn.

 

++ Lex ++

 

 

*) Clapham Junction, een grote verzameling mysterieuze antieke 'karresporen', vernoemd naar het enorme engelse rangeerstation.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gisterenmiddag had ik hem nog niet, maar vanmorgen wel! :D

Stond exact noord-west (7.00 uur vanmorgen) precies tussen de twee ringen van mijn Garmin display in. Die ene is de 45 graden ring, die andere weet ik niet.

Ben ik dan weliswaar niet de eerste, niet de eerste Hollander, maar wel de eerste in Nederland (alsof dat enige waarde heeft).

 

Groet,

Ronald (die het toch niet kan hebben dat Lex hem voor was ;) )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vanmiddag stond hij om 16 uur tamelijk hoog in het zuiden, op dit moment (19:10) staat hij op goede hoogte in het noordoosten, hij moet dus ook in Nederland nu goed te ontvangen zijn.
Stond exact noord-west (7.00 uur vanmorgen) precies tussen de twee ringen van mijn Garmin display in. Die ene is de 45 graden ring, die andere weet ik niet.

Een grappig fenomeen: Aangezien de satellietomlooptijd vrijwel 12 h bedraagt zijn alle satellieten na 12 h weer op dezelfde plek. Een plek op aarde is dan echter een halve omwenteling verder, zodat je niet dezelfde satellieten ziet. Na 24 h zijn zowel aarde als satellieten terug, zodat dan de zichtbaarheid precies hetzelfde is.

Sat-22 stond om 19 uur in het NO, de positie zal op ca. 90°O geweest zijn.

12 uur later was sat-22 weer terug op zijn plek, de aarde was een halve omwenteling gedraaid, zodat de satelliet zich nu op 90°W bevond, zichtbaar in het NW.

 

Met die hoogtering heb ik op mijn Garmin problemen. Ik had ook ergens gelezen dat dat een 45° hoogtering zou zijn. Maar het leek mij dat de hoogte van zon en maan niet klopte. Vergelijking met een astronomisch programma leerde mij onlangs dat die ring 60° hoogte aangeeft, althans op mijn GPS V.

 

++ Lex ++

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hé, dat is nieuw voor me. Ik wist wel dat de omlooptijd niet exact 12 uur is, maar dat 2 omlopen bijna 4 minuten korter zijn dan 24 uur doet bij mij een belletje rinkelen: dat is 1 sterredag! En het klopt, want in een jaar wordt net 1 dag ingehaald, dat is met de sterredagen ook zo. Logisch trouwens, want doordat de aarde in een jaar 1x om de zon draait is het aantal omwentelingen t.o.v. de zon 1 minder dan het aantal t.o.v. de sterrenhemel.

 

Het is dus kennelijk zo dat de satellietbanen zo gekozen zijn dat 2 omwentelingen precies een sterredag duurt, zodat dezelfde positie t.o.v. de sterren dagelijks terugkeert. Misschien is dat wel handig bij het nameten van de banen, al zie ik niet hoe.

 

++ Lex ++ die zich net vandaag een eenvoudige sterrekijker heeft aangeschaft

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Van mijn middelbare schooltijd (heeeeel lang gelden dus) herinner ik me nog dat geo-stationnaire satellieten op ongeveer 36.000 km van de aarde staan (klopt mijn geheugen hiero?). Die doen ongeveer 24 uren over 1 omloop om de aarde, daarom lijken ze voor ons stil te staan. Als de hier genoemde satellieten in ongeveer 12 uren een rondje om de aarde maken, staan ze dan op 9.000 km van de aarde? Dus vermenigvuldigd met de wortel uit een half? Vooral die wortel interesseert me, hahahaha :beerchug:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dus vermenigvuldigd met de wortel uit een half? Vooral die wortel interesseert me, hahahaha  :beerchug:

Die Williiii wil ook overal wortels zien, zelfs als ze er niet zijn :lol1:

 

Om 9.000 km uit 36.000 km te krijgen moet je vermenigvuldigen met het kwadraat van een half, niet met de wortel daaruit :o

 

Maar het zit iets ingewikkelder in elkaar, hoewel het met middelbare-schoolkennis is op te lossen, uiteraard slechts in grote lijn.

 

De aantrekkingskracht van de aarde op de satelliet is gelijk aan de centripetale kracht die nodig is om hem in zijn baan te houden, want er werken geen andere krachten.

Steeds is van belang de afstand tot het middelpunt van de aarde, niet tot het aardoppervak.

K=m.a (kracht=massa x versnelling)

g~1/r^2 (versnelling van de zwaartekracht is evenredig met 1/afstand in het kwadraat)

K=w^2.r.m ( w=omega=rotatiesnelheid in radialen/s)

Passen we dit toe op de geostationaire satelliet:

r=42.10^6 (36.000 km boven het aardoppervlak + 6000 km aardstraal = 42.000.000 m)

Aan het aardoppervlak is a=9,81 m/s^2, op die hoogte wordt dat

9,81*6^2/42^2=0,2 m/s^2 (afstanden gemeten in duizenden km, 6 voor aardoppervlak, 42 voor satelliet)

De centripetale versnelling is centripetale kracht/massa, dus

a=w^2.r.m/m=w^2.r

w^2=a/r=0,2/(42*10^6)=4,76*10^-9 (r gemeten in meters)

w= de wortel hieruit (Ja Williiii, hier is je wortel dan!!)

w=6,9*10^-5

Het aantal omwentelingen per dag (86400 s) komt zo uit op

86.400/2pi*6,9*10^-5=0,95, een net resultaat gezien de toegepaste afrondingen.

 

Nu even de verhoudingen uit de beginformules:

de versnelling is evenredig met 1/r^2, en ook met w^2.r,

dus w^2~1/r^3, rotatiesnelheid^2 is evenredig met 1/baanstraal^3

dus omloopstijd^2 is evenredig met baanstraal^3, want de omloopstijd is omgekeerd evenredig met de rotatiesnelheid.

 

Toegepast op de echte maan, met een baanstraal van 380.000 km, d.i. 9x onze 42.000 km, levert dat een omloopstijd van 27,2 dagen, heel aardig de duur van een synodische maand, d.i. de omloop t.o.v. de sterren.

 

En voor de GPS-satellieten, met een omloopstijd van 12 h, dus de helft, vinden we een baanstraal van 0,63*42000 km = 26.400 km, d.i. 20.400 km boven de aarde.

 

++ Lex ++

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat mij betreft is hier op dit forum het probleem: ik kan geen Sanskriet letters intypen. Ik bedoel: als ik ze intyp - wat ik wel kan - dan worden ze gemaltraiteerd tot rare letters.

Met als gevolg dat ik dus ook nog eens moet gaan leren hoe de transliteratie moet gebeuren. OK, er staat bij SANSKRIT 3 LEARNING THE INTERNATIONAL ALPHABET OF SANSKRIT TRANSLITERATION een cursus/handleiding maar ik ben er nooit toe gekomen om er tijd in te stoppen. :blush:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, die letters zijn inderdaad een probleem.

 

Ik moest de griekse! kleine letter omega intypen maar wist niet hoe. Daarom heb ik in die gevallen maar een w ingetypt - dat lijkt er tenminste een beetje op - na het er de eerste keer bijgeschreven te hebben.

 

Idem voor de machtsverheffing. Op het windoos rekenmachientje geven ze de machtsverheffing aan met ^, en dat heb ik toen ook maar gedaan.

 

Toegegeven, het leest inderdaad wat moeilijker, maar ik dacht dat het wel kon.

 

Als iemand een betere oplossing weet hoor ik dat graag, in de hoop het niet weer snel te vergeten, want ik heb het maar zo zelden nodig. Hoewel, van de week moest ik nog de hoofdletter omega intypen, toen heb ik maar voluit Ohm geschreven. :blush:

 

++ Lex ++

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...