Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Gisteren kwam ik bij de Eusebiuskerk in Arnhem meerdere meetbouten tegen terwijl er maar één RD-nummer van is:

RD 409207

Aan de rechterkant van de kerk zitten twee, duidelijk officiële, RD-meetbouten. Geplaatst in de bekende witte blokjes. Er zit flink wat afstand tussen, ik schat ongeveer 40 meter.

Op de kerk zaten trouwens ook twee NAP punten.

Betekend dit dat er op andere grote gebouwen misschien ook wel meer meetbouten zitten? En is twee het maximale aantal of zijn er gebouwen met nog meer meetpunten?

Heeft iemand dit trouwens al eerder geconstateerd?

Bytheway

Geplaatst

In de lijst staat:

409207 St. Eusebiuskerk Arnhem 190900 | 443535 Stang boven knop

Dus met een theodoliet op enige afstand in de verte staan, kijker erop richten (doen 30x) en kruisdraad zetten op de stang die boven de bol zit.

Nu hoop ik niet dat dit gebouw meerdere torens en mogelijk dus meer bollen heeft plus stang erop.

Maar met GPS is dat onderscheid te maken.

Is deze kerk niet gerestaureerd geraakt en heeft dat niet mogelijk de nodige stelbouten opgeleverd? (en oude NAP, nieuwe NAP?)

Ergens zou toch ook een lijst moeten zijn van gezette NAP punten met hun hoogte. Het is heel wat werk om er eentje te zetten...

Van NAP-peilschalen is die er niet voor zover ik weet.

Het is wel een overdaad aan punten. Ik kijk altijd of er een NAP-bout naast de ingangsdeur zit. Ik zal eens beter gaan opletten.

Geplaatst

arnhemeusebius32.jpg

1X NAP aan rechterzijde

1X NAP aan achterkant

1X RD aan rechterkant voor

1X RD aan rechterkant achter

De kerk is wel gerestaureerd. Maar punten zijn op het oog even oud, lijkt niet op een herplaatsing. Theodoliet heb ik niet B)

Bytheway

Geplaatst
En ik bedoelde 531_57 zonder punt.

Je bedoelt nu zeker geen 12.50 euro B)

Nee, 1250 euro gaat me iets te ver. Die dingen zijn trouwens ook te groot en te zwaar om mee te nemen op de meetboutenhunt. Of heb je ze ook met mountainbikebevestiging?

Bytheway

Geplaatst

Men zet ze meestal op grote wijdbenige driepoten van stevig (en zwaar) materiaal. Wel iets meer dan een fotostatief. Het is echt sjouwen. En met die lichtgewicht fietsen van tegenwoordig: eerder maken ze een driepoot met bevestigingshaak voor een fiets B)

Maar ik kan me een constructie voorstellen achterop de fiets met de driepoten uitklapbaar net zoals ze grote hoge kraanauto's stevig zetten met uitschuifbare voeten.

Ik kan vast wel tegenwoordig patent op dit idee aanvragen: een door ieder terrein verrijdbaar Total Station!

En dan voorop de fiets een paal met superGPS-antenne en aanverwante hardware zoals een Leica MultiStation. Heb je al voor 7500 eurootjes.

Hoeveel kost een mountainbike?

Geplaatst

voor de metingen t.b.v. het RD kernnet, zijn er ook bovenop de torens ook hulp-meetbouten waarboven de tellurometer werd opgesteld.

Deze zijn ook nodig om het oorspronkelijke of aangepaste RD-punt te bepalen na een verbouwing, denk bijvoorbeeld maar aan het vervangen van de walmbollen door radars op de koepels van de vuurtorens. B)

>Kees<

Geplaatst

Tellurometer? Kan je dat voor de medelezers (en ook voor mij) verduidelijken. Hoe ziet dat eruit? Hoe doet men wat en waarvoor?

En dan dat prachtige "aan het vervangen van de walmbollen door radars ".

Walmbollen? Prachtig scrabble-woord maar wat is het?

En nu we toch bezig zijn met rare woorden: over een RD-meetpunt op Schiermonnikoog op terrein van Waterstaat (1 van de 3 op het eiland dacht ik) in de stad staat vermeld als te zitten 'op boddeplaat'. Ik heb het al aan eilanders laten vragen, die hebben het aan de mensen ter plekke gevraagd maar de 'boddeplaat' blijft onbekend.

Geplaatst

Ik zal proberen het zo a-technisch en kort mogelijk te maken.

De tellurometer is een microgolfzender in het 10 cm golfgebied. Deze werd opgesteld op een vast punt op een toren en op het tegenoverliggende punt werd er ook één opgesteld. Door de afstand (snelheid) meting over en weer uit te voeren en dat in relatie tot de temperatuur en luchtvochtigheid kun je precies uitrekenen hoe groot de afstand is. (Zie het als een radar) Hiermee kun je bijvoorbeeld ook zien hoeveel cm één van de kernnetpunten in de loop der jaren verzakt is. Dit natuurlijk in relatie tot de driehoeksmeting.

Naast de metingen met de radiogolven, moest je dus ook de droge en natte temperatuur (verzadiging van de lucht) meten met de slingerthermometer.

De latere generatie tellurometer heeft ook een modulatiemogelijkheid zodat je met elkaar kunt praten over de radioverbinding.

Dan de walmbol. Op een vuurtoren werd vroeger voor licht gezorgd door olielampen, maar aangezien die dingen walmen , moest er een schoorsteen op staan. Dit nu was een draaiende bol met uitlaat aan een zijkant en een windwijzer er bovenop die de schoorsteen van de wind af hield. Voor inregenen hing er dan nog een schaal onder die dan weer voorkwam dat de pit uit regende. <_<

Wat de boddeplaat betreft, kan ik je niet verder helpen. Mogelijk iets voor een gemeente- of streekarchivaris? B)

>Kees<

Geplaatst

Als je een keer bij de oorsprong der oorsprongen qua Nederlandse cartografie gaat kijken, de Onze-Lieve-Vrouwe toren in Amersfoort, dan kun je daar ook meerdere bouten in ontdekken:

kijkend naar de ingang zit er één vierkante RD bout aan de linkerkant in het uitstekende stuk muur (steunbeer denk ik) links naast de bronzen plaquette met afbeelding van de vroegere kerkplattegrond, en één rechts iets hoger en net vóór dezelfde soort steunbeer.

Aan de achterkant van de toren zit er een NAP bout, vrij laag, links. (Overigens zit daar in het midden van de toren ook een plaatje, met een streep erin.)

Dus ook hier meerdere ijkpunten.

[Miranda is trouwens een keer in de toren geweest toen ze eens terug was in Amersfoort. Er zit een luik in de vloer met daarin een rond stuk glas. Daaronder zit een kaart waarop een rood puntje is te zien wat de oorsprong aangeeft. De kaart was helaas bijna niet te zien aangezien de lamp stuk was :D ]

Geplaatst
over een RD-meetpunt op Schiermonnikoog op terrein van Waterstaat (1 van de  3 op het eiland dacht ik) in de stad staat vermeld als te zitten 'op boddeplaat'. Ik heb het al aan eilanders laten vragen, die hebben het aan de mensen ter plekke gevraagd maar de 'boddeplaat' blijft onbekend.

Ik ga in mei een weekend naar Schier. Ben zelf ook benieuwd en ga zoeken wat dat is. Als de tijd het toelaat 'doe' ik alle RD-punten. O.a. een RD-steen in de duinen die ik vorig jaar per ongeluk ontdekte. Ik had toen geen fotospullen mee. Die stenen zijn trouwens mijn favoriete RD-punten.

Geplaatst
over een RD-meetpunt op Schiermonnikoog op terrein van Waterstaat (1 van de 3 op het eiland dacht ik) in de stad staat vermeld als te zitten 'op boddeplaat'. Ik heb het al aan eilanders laten vragen, die hebben het aan de mensen ter plekke gevraagd maar de 'boddeplaat' blijft onbekend.

heb eens wat benamingen/beschrijvingen van RD-punten zitten bekijken, kom een aantal malen betonplaat tegen, dacht misschien ook van een type/scanfout t.a.v. betonplaat of bodemplaat of zoiets, gebeurt wel meer.

Simpelste weg lijkt me om eens bij Kadaster te informeren. :D

>Kees<

Geplaatst

En hier is dan alles wat ik van dit vreemde punt weet:

020308 Reeweg 23 Schierminnikoog 206462 / 610400 Boddeplaat op een aluminium paal;

Er is nog 1 ander meetpunt op het hele eiland: 20202 Kaap Willemsduin

Geplaatst
Boddeplaat op een aluminium paal;

En daarmee vervalt volgens mij de theorie dat 'boddeplaat' een verbastering is van 'betonplaat'.

Een aluminiumpaal op een betonplaat kan ik me in dit verband nog voorstellen, maar dit niet.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...