Prof. Y. Lupardi Geplaatst 9 december 2004 Auteur Geplaatst 9 december 2004 Nu ik wat beter naar de foto van de graafmachine kijk zie ik dat de cabine er een beetje als een add-on uitziet, vooral vanwege de kleur. En dat je met deze unieke apparatuur op 3 cm uit komt: die jongens van Trimble claimen dat ook. En als die hoort ronken over hun prestatie... Petje af voor deze prachtige eigen ontwikkeling!
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 11 december 2004 Auteur Geplaatst 11 december 2004 Om even terug te komen op dit ding: Ik krijg n.l. net door dat G7ToCE inmiddels de tracks die deze GPSr levert om kan zetten naar ozi tracks. Ik ben al een tweedehands exemplaar van deze hardware tegen gekomen voor 80 dollar. Maar helaas zonder Postpro software .
rhgs Geplaatst 12 december 2004 Geplaatst 12 december 2004 Lijkt erg op de Rikaline 6030 qua behuizing! Om even terug te komen op dit ding: Ik krijg n.l. net door dat G7ToCE inmiddels de tracks die deze GPSr levert om kan zetten naar ozi tracks. Ik ben al een tweedehands exemplaar van deze hardware tegen gekomen voor 80 dollar. Maar helaas zonder Postpro software . <{POST_SNAPBACK}>
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 12 december 2004 Auteur Geplaatst 12 december 2004 Daar zeg je me wat. Dat ding gaat voor 165 euro weg. En wat zit erin? Een SiRF StarII/LP low power chipset. Precies wat er in die DeLorme zit! Mar wat ik mis in de Ritalin beschijving is de mogelijkheid om data te bewaren in de doos zelf. Die hebben het alleen maar over Bluetooth NMEA data transport. En niks over 'raw'binary data wat de DeLormer wel heeft.
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 17 december 2004 Auteur Geplaatst 17 december 2004 NO INTERNATIONAL BIDDERS OR SHIPPING. dat zegt iemand die op eBay een kale Ashtech Z-12 GPS Receiver XII aanbied. Bidding begint bij slechts 1000 dollar. Oef, wat vreselijk mooi deze geodetische kwaliteit GPS ontvanger. Alhoewel geen recent ontwerp is die nog altijd zeer geliefd. Neusje van de zalm. Bij Geodesie Delft (toen geodesie nog als zodanig bestond) hadden ze er eentje en ook het kadaster schijnt er eentje in Apeldoorn online te hebben. Kwa vormgeving ziet het ding er niet bijzonder uit; je ziet het speciale niet zo aan de buitenkant.
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 1 januari 2005 Auteur Geplaatst 1 januari 2005 In de pers verschijnen berichten dat het eiland Sumatra door de vreselijke aardbeving wel 30 meter verschoven zou zijn. Nu kunnen stukken aardkorst met een beving best wel 10 meter verschuiven (ook vertikaal) maar dan zijn altijd tamelijk kleine gebieden, nooit stukken zo groot als Sumatra. Ga ik kijken bij SOPAC dan blijkt dat er ook een GPS meetnet ligt in Sumatra net zoals wij hier AGRS hebben. De link is: SUGAR GPS Network. Met de gegevens van deze stations moet het mogelijk zijn om dat verhaal over die 30-meter schuif te bevestigen of te ontkennen. Iemand heeft de gegevens (te pakken via http://garner.ucsd.edu/ ) doorgerekend met SOPAC SCOUT (zie http://sopac.ucsd.edu/cgi-bin/SCOUT.cgi ) en geconcludeerd: niets noppes niks geen verschuiving tussen NTUS (Singapore) en BAKO: " The change in Longitude seems to fall in the neighborhood of 3 cm westward, close to the SD of 87 mm. The elevation appears to have subsided by about 3 cm, with a SD of 1.4 cm."
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 3 januari 2005 Auteur Geplaatst 3 januari 2005 [...]een kale Ashtech Z-12 GPS Receiver XII aanbied. Bidding begint bij slechts 1000 dollar. [...] De eindprijs is geworden US $2,226.00. Dat is niet duur.
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 21 januari 2005 Auteur Geplaatst 21 januari 2005 We zijn ondertussen een paar weken verder en nu worden de resutaten van de GPS metingen bekend. Zo af een toe geeft SOPAC iets b.v. http://www.sopac.org/tiki/tiki-read_article.php?articleId=61 en met wat zoeken zijn er ook wat meetresultaten bekend: http://ls.unavco.org/pipermail/sumatra/200...ary/000006.html "Thanks. Attached is an analysis (of SAMP and NTUS) performed by Cecep Subarya at BAKOSURTNAL(using GAMIT/GLOBK) that matches your results for SAMP.". Opmerkelijk genoeg (iets post-koloniaals?) komt het samenvattende wetenschappelijke nieuws uit Delft. http://story.news.yahoo.com/news?tmpl=stor...ami_measurement De definitieve bewegingen van de GPS stations (t.o.v. ITRF2000) zijn nu bekend en worden binnenkort gepubliceerd. Een paar dingen zijn al verklapt: " They estimated that on the Indonesian island of Sumatra, closest to the epicenter of the earthquake, land shifted by more than three feet. The Thai island of Phuket, 460 miles away, moved 3.9 inches, while Singapore moved 0.8 inches."aldus Prof. Ernst Schrama die ook nog vertelde " ..the university has been studying land movements in the region since 1994, and the data was obtained with Global Positioning System, or GPS, receivers placed around the region by Dutch and local researchers.". Ook bij http://www.kennislink.nl/web/show?id=126938 wordt er over bericht. Er wordt verteld hoe ze de tsunami in real-time met een satelliet hebben gemeten. Dat er nu echte timeframes zijn en niet zoals voordien 'virtuele afbeeldingen'. Schrama: “Volgens de eerste berekeningen is de aardkorst in het epicentrum van de zeebeving ongeveer 10 tot 25 meter verplaatst. De grootste vervormingen op het eiland Sumatra zijn in de orde van een meter. De meeste GPS gegevens van na de aardbeving moeten nog worden verwerkt, maar zoals het er nu naar uit ziet is ons GPS station in Singapore met wee cm verschoven, en een permanent GPS station van onze Indonesische collega’s op 500 km van de aardbeving in Medan, Sumatra met meer dan 15 cm. Het eiland Phuket, op 750 km afstand van het epicentrum. is tien cm verschoven.”
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 30 april 2005 Auteur Geplaatst 30 april 2005 Met een persbericht in de normale ronkende reclametaal vertelt Trimble me dat ze iets nieuws hebben waar ik heel blij mee zal zijn. En het klinkt goed: "Trimble Unveils Subfoot GPS Solution for Mapping " The GPS Pathfinder® ProXH™ receiver uses Bluetooth technology for cable-free communications to a field computer and Trimble’s powerful new H-Star™ technology to provide subfoot (30 centimeter) positioning accuracy, making it the highest performing GPS receiver for mapping on the market today. Trimble H-Star technology is a combination of the ProXH receiver technology, field data collection techniques and postprocessing that allows users to achieve subfoot accuracy. With the addition of an external Zephyr™ antenna, eight-inch (20 centimeter) accuracy can be obtained. De vraag is: heb je direct in het veld deze nauwkeurige posities? Dat lijk mij stug. En ik lees: # H-Star technology for subfoot (30 cm) postprocessed accuracy # Optional Zephyr antenna for 8-inch (20 cm) postprocessed accuracy Dus je moet ter plekke wel even wat RINEX-data verzamelen. Dat kan ik ook met mijn GPS12 , alleen moet ik 1 1/2 uur gaan zitten meten. Maar dan haal ik ook de 30 cm met postprocessing. Wat de vraag doet opkomen: is dit Trimble geval een L1/L2 ontvanger? Dat staat nergens in het persbericht maar de beschrijving van de bijbehorende Zephyr antenne zegt: "Dual frequency GPS antenna for subfoot accuracy with the GPS Pathfinder ProXH receiver". Ik zie dat net de datasheet op het net is gezet. Daar staat ik wat ik wil weten: + Channels 12 (L1 code and carrier/L2 carrier) + Integrated real-time SBAS1 En wat is dit laatste nu weer? "SBAS (Satellite Based Augmentation System). Includes WAAS (Wide Area Augmentation System) available in North America only. And EGNOS (European Geostationary Navigation Overlay System) available in Europe only." Op zo'n manier komen ze tot de uitspraak (zeer verwarrend) "Submeter accuracy in real-time" Ze zeggen niet Accuracy (HRMS) after differential correction H-Star postprocessed With internal antenna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30 cm With optional Zephyr antenna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20 cm En voor dat H-Star de aantekening: "Requires H-Star data to be collected for up to 2 minutes. Requires a minimum of 3 good quality dual frequency reference stations within 200 km." Dat ze wel even een domper op de vreugde. Zo simpel zijn de voorwaarden dus niet. Code postprocessed . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Submeter Carrier postprocessed With 20 minutes tracking satellites . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10 cm With 45 minutes tracking satellites . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1 cm Dat is zeker sub-meter maar niet in real-time! Dit is de real-time: Real-time (SBAS1 or external RTCM source) . . . . . . . . . . . . . . . . Submeter Een prijs is nergens gegeven. Dat zal iedereen zelf moeten onderhandelen met zijn importeur wat een normale gang van zaken is in deze bedrijfstak. We kunnen hoopvol de toekomst tegemoet gaan want dergelijke technische verbeteringen druppelen altijd door naar consumers. Ik denk dat over een paar jaar (tegen de tijd dat Galileo gaat werken) de eerste L1/L2 ontvangers in consumenten GPS ontvangers zullen opduiken.
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 2 mei 2005 Auteur Geplaatst 2 mei 2005 Neus ik in uitgave 1-2004 van Der Trimble Newsletter en ik kom een verhaaltje tegen over ons Kadaster. Ik kwoot: Das niederländische Katasteramt schloss mit Trimble einen Vertrag mit einer Laufzeit von 5 Jahren für den Kauf von Global Positioning Systemen (GPS), Vermessungsausrüstung und -software. Die Vermessungssysteme werden zur Erfassung präziser Positionsdaten für Grundbucheintragungen in den Niederlanden eingesetzt. Die Ausrüstung verfügt über GSM-Technologie für den Zugriff auf das niederländische Echtzeit-kinematische (RTK) GPSNetz 06GPS – das wichtigste Referenznetz in den Niederlanden.
TheFamily Geplaatst 3 mei 2005 Geplaatst 3 mei 2005 De landmeetkundige dienst van de Provincie Gelderland is ook zeer actief met GPS. Daar hebben ze de spullen van Leica. Hierbij hebben ze ook een statief met daarop de ontvanger, die lijkt op een schotel. De apparatuur wordt gevoed door 2 grote batterijen. Alles moet meegenomen worden in een rugzak. Als basisstation worden de meetpunten gebruikt.
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 16 juli 2005 Auteur Geplaatst 16 juli 2005 Om nog even terug te komen op de tsunami/aardbeving (zie een eindje terug in dit draadje). Vanwege oliewinning en exporatie zijn er in die buurt diverse GPS referentiestations. De gegevens over de horizontale verplaatsting zijn nu doorgerekend. Het stuk zeebodem vanaf de dislocatie tot aan de Thaise kust is in zeer korte tijd 20 cm verschoven. Het vacantie-eiland Phuket waar ook een referentiestation staat blijkt nog steeds langzaam te bewegen en is tot nu toe 34 cm verschoven. e.e.a is besproken op The 22nd International Tsunami Symposium 2005 is organized in the framework of the Tsunami Commission of the International Union of Geodesy and Geophysics (IUGG).
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 13 augustus 2005 Auteur Geplaatst 13 augustus 2005 Jaren geleden kocht ik een Garmin GPS12. Met veel plezier heb ik daarmee relatieve posities bepaald door gebruik te maken van de RAW Reciever Data. Zie voor het hele verhaal hierover http://www.xs4all.nl/~atarist/geo/gps_accuracy.htm En ben kennelijk een paar jaar niet bij de les geweest want nu komt Garmin met de GPS18. Het is in principe OEM spul en er zijn wat handleidingen over b.v. http://www.garmin.com/manuals/425_TechnicalSpecification.pdf Het interessante staat natuurlijk in een Appendix en wel in dit geval Appendix B over Reciever Measurement Record die bevat: nr. of cycles, cycle slip, phase, pseudorange. Tesamen met andere records kan met hiervan RINEX maken en dus ook gaan postprocessen zoals met de GPS12. Helaas: ik kan nergens vinden of nog steeds er halve cycle slips geteld worden zodat een fixed solution nog steeds op softwarematige problemen stuit. Het apparaat is bedoeld om op tractoren e.d. gebruikt te worden met zijn 5 Hz positieupdaterate.
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 4 oktober 2005 Auteur Geplaatst 4 oktober 2005 Ik lees net bij http://www.trimble.com/news/100405a.htm dat ze met die 1-foot accuracy hoge ogen gooien. Want er zit een gat tussen de meternauwkeurigheid van standalone GPSr-s en de cm-nauwkeurigheid van de differentieele RTK landmeter GPS hardware. Ze hebben nu een robuste handheld uitvoering van een PDA met Windows Mobile 5 erop en ingebouwd hun GPS hardware en speciale software. "Trimble Introduces Subfoot GPS Handheld for High-Accuracy Mapping". Ook dit ding haalt die standalone nauwkeurigheid van 30 cm en de 20 cm met postprocessing. Een beschrijving vind je hier: http://www.trimble.com/geoxh.shtml en voor de lezers met een muisarm is hier een plaatje:
KarelKraak Geplaatst 4 oktober 2005 Geplaatst 4 oktober 2005 Ze hebben nu een robuste handheld uitvoering van een PDA met Windows Mobile 5 erop en ingebouwd hun GPS hardware en speciale software."Trimble Introduces Subfoot GPS Handheld for High-Accuracy Mapping". Ook dit ding haalt die standalone nauwkeurigheid van 30 cm en de 20 cm met postprocessing. Een beschrijving vind je hier: http://www.trimble.com/geoxh.shtml en voor de lezers met een muisarm is hier een plaatje: <{POST_SNAPBACK}> Leuk apparaatje inderdaad . Een soorgelijk apparaat hebben ze ook bij Thales, de MobileMapper CE. Eveneens met een nauwkeurigheid van minder dan één meter. Deze dingen worden veel gebruikt om GIS-bestanden in het veld bij te kunnen werken. Volgens mij zit er bij sommige zelfs standaard ARCPad op, de mobiele versie van de ESRI GIS-software. Toen ik op zoek was naar een PDA heb ik ook naar deze dingen gekeken. Helaas vielen ze een 'beetje' buiten het budget .
Aanbevolen berichten