Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Hoi,

Sinds dec. 2006 gebruik ik de explorist 210. Na de firmware update is hij ook 'goed' te gebruiken in de auto.

Op de bij geleverde USB-kabel zit een aansluiting voor een externe voeding.

Nu is de vraag heeft iemand een idee wat de plus en min is van deze externe aansluiting.

Je kan wel voor veel geld :crybaby: een 12 volt voedingskabelje kopen, maar voor een paar euro moet je dit ook zelf kunnen maken. Maar om te voorkomen dat je je GPS omzeep helpt doordat je de plus en min verkeerd hebt aan gesloten, ben ik dus opzoek naar een aansluitschema.

Misschien van iemand die het ook al eens zelf heeft gemaakt?

Groeten,

Eric

Geplaatst

Ik liep met hetzelfde probleem, maar heb ervan af gezien.

Nu ik 2600 mAh oplaad batterijen gebruik vind ik het geen optie meer.

Werken bijna een dag, dus geen probleem.

Geplaatst
Ik liep met hetzelfde probleem, maar heb ervan af gezien.

Nu ik 2600 mAh oplaad batterijen gebruik vind ik het geen optie meer.

Werken bijna een dag, dus geen probleem.

Hier heb je helemaal gelijk in. Zeker met 'watt' meer vermogen in de batterijen. Maar wanneer je om je contrast te verbeteren (of voor in de nacht) de verlichting van de explorist erbij gebruikt, dan gaan de batterijen wel wat rap. Kan natuurlijk kan ik ook een set (of meer) extra batterijen meenemen. Maar ik hoopte dat er iemand is die misschien al zelf eens zo'n externe voedingskabel heeft gemaakt.

In ieder gaval bedankt voor je reactie.

Geplaatst

Hoi!

Kan je niet gewoon de USB stekker in een autostekker doen waar een USB aansluiting op zit?

Mijn kinderen gebruiken die ook voor de MP3speler. Kosten een paar euro.

Sloppie

Geplaatst
Hoi!

Kan je niet gewoon de USB stekker in een autostekker doen waar een USB aansluiting op zit?

Mijn kinderen gebruiken die ook voor de MP3speler. Kosten een paar euro.

Sloppie

Hoi,

Is dat een stekker vanaf de sigarettenaansteker met USB aansluiting?

Waar kun je die kopen dan?

Erka

Geplaatst

Zelf maken: <11 euro :clap:

Afijn, gemak dient de mens, dus voor die paar euro zou ik niet moeilijk doen!

Geplaatst
Zelf maken: <11 euro :thumbup:

Afijn, gemak dient de mens, dus voor die paar euro zou ik niet moeilijk doen!

't Is dan inderdaad hoogstens een paar euro, want los plugje, stukje kabel en losse sigarettenplug kost ook nog wel wat. Als er dan ook nog een overspanningsbeveiliginkje oid in moet ben je ook snel een tientje kwijt schat ik zo in. Ik denk dat ik ook maar 'ns zo'n verloopje van accu naar usb op de kop tik :D

Geplaatst

De datakabel voor de Explorist 210 heeft dus een USB aansluiting en halverwege de kabel zit nog een aansluiting voor een externe voeding. Wat ik mij dus afvraag is of je de Explorist wel kunt voeden via de USB aansluiting alleen. Als dit zo is, waarom zit er dan een aansluiting voor externe voeding in de kabel? Ik denk dat de USB aansluiting alleen maar voor de DATA gebruikt wordt en heb je dus niets aan een voeding welke je in de sigaretten aansteker van de auto stopt en aan het andere eind de USB aansluiting.

blooper65 :thumbup:

Geplaatst

JA. eXplorist pakt voeding van de USB als hij is aangesloten op de USB.

Voor de knutselaars.... Let op..... Aansteker in auto is +12V, USB is +5V Vergeet dus niet een beetje hardware in elkaar te beunen. Beetje spelen met een LM7805. Dit is een +5V spannings regelaar met een maximale belasting van 1000mA (1A)

Aansluiting voor de USB:

http://pinouts.ws/usb-pinout.html

Bij de platte (normale) USB aansluitingen zijn de buitenste twee contacten de +5V en de massa. Even meten om te weten welke wat is.

Geplaatst (bewerkt)

Ok, ik heb het. :thumbup: De externe voeding aansluiting is er natuurlijk voor als je de pc niet bij je hebt . Als ik de usb aansluiting in de pc laat zitten worden dus netjes mijn batterijen opgeladen? Er zit geen laadindicator verstopt in de Explorist?

bewerkt door blooper65
Geplaatst
Ok, ik heb het. :thumbup: De externe voeding aansluiting is er natuurlijk voor als je de pc niet bij je hebt . Als ik de usb aansluiting in de pc laat zitten worden dus netjes mijn batterijen opgeladen? Er zit geen laadindicator verstopt in de Explorist?

Je gps heeft geen ingebouwde lader. Je kunt je gps gebruiken met die kabeltjes zonder energie uit je batterijen te gebruiken, niet meer dan dat.

Geplaatst

Je gps heeft geen ingebouwde lader. Je kunt je gps gebruiken met die kabeltjes zonder energie uit je batterijen te gebruiken, niet meer dan dat.

Ok, duidelijk. Bedankt.

• 1 month later...
  • Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...