Spring naar bijdragen

Galileo - alternatief voor gps? - 1 meter nauwkeurig door eu


Badnews

Aanbevolen berichten

Dit las ik ergens online... weet iemand hier meer over en is het een extra positionering systeem, of een eventuele vervanger van het GPS?

 

http://www.galileo-pgm.org/

 

----message----

Na jaren aarzelen hebben de Europese ministers van Verkeer dinsdag het startschot gegeven voor het grootste gezamenlijke technologische project ooit van de Europese Unie: Galileo. Een stelsel van dertig satellieten maakt plaatsbepaling overal ter wereld mogelijk tot op één meter nauwkeurig.

 

Onder meer Nederland heeft lang getwijfeld aan het nut van het project, dat 3,2 miljard euro gaat kosten. Er bestaat immers al een soorgelijk systeem onder Amerikaanse vlag, het Global Positioning System (GPS), waarvan iedereen gratis gebruik kan maken. Onder meer de moderne routeplanners in auto's werken met GPS.

----/message----

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Gast 90-1015262279

Het is geen add-on, maar een vervanger. De motivatie is drieledig:

- onafhankelijk van de VS

- technologische kansen

- impuls voor de economie

 

Ad 1: Europa heeft een beetje de kriebels gekregen vanwege de SA (Selective Availability), die de VS naar believen kan aan- en uitschakelen. Met SA is je EPE ca. 30 meter, zonder ca. 4 meter. Een dag nadat de Clinton Administration SA uitschakelde, is de sport geocaching begonnen. Natuurlijk heeft de VS beloofd SA nooit meer aan te zetten, maar de EU is liever 'safe than sorry'.

 

Ad 2: met de huidige stand van techniek is het mogelijk om zonder WAAS (grondstations) een EPE van minder dan 1 meter te halen. De 'oude' GPS satellieten kunnen dat niet, omdat ze - uiteraard - zijn gebaseerd op 'obsolete technology'.

 

Ad 3: GPS is opgezet door het Amerikaanse MoD, betaald met de centen van de Amerikaanse belastingbetaler en derhalve gratis beschikbaar. Europa gaat dat anders doen: de belastingbetaler mag eerst dik 3 miljard euro schokken, daarna moet voor het gebruik van het systeem worden betaald. Op die manier hoopt men snel rijk te worden:

 

http://www.galileo-pgm.org:>

 

Macro-economic benefits of Galileo result from :

- user equipment sales and export

- provision of value added services

- potential wider benefits, which accrue to society as a result of the use of the system and

- development, construction and operation of Galileo

 

 

To set up Galileo, a total up-front investment of E 2.2-3 billion is needed.

Once Galileo is operational, it will induce an additional macro-economic benefit by equipment sales and value added service provision of about E 90 billion. Finally, the respective financial return to governments by direct and indirect taxes amounts to E 45 billion - twenty times the up-front investment.

 

 

By 2025, a total benefit of satellite navigation of E 135 billion and the creation of 146 000 jobs is predicted by sales within Europe. This represents an increase of E 47 billion, accompanied by 80 000 more jobs, compared with the GPS only scenario. Considering the world market, a European share of 15-20% would correspond to an export value of E 70

billion. The road transport market represents the dominant sector with 77 % bare followed by non-transport applications with some 21%.

 

 

With Galileo realised, the total economic benefit amounts to E 125 billion whereas the GPS scenario would lead to just E 82 billion. Thus, in this area Galileo leads to an additional macro-economic benefit of E 43 billion and thousands of new jobs in Europe.

 

 

Galileo supports around 20000 jobs directly and indirectly during its development and manufacturing phase and 2200 during operation.

 

 

Zelfs de VS zien de logica daar wel van:

 

The European Union is planning to launch a competing system to GPS called Galileo. Galileo is scheduled to have its first satellite in space in 2003. Galileo is to have the same capabilities as those included in the proposed U.S. GPS Modernization and Nationwide Differential plan. If the U.S. does not proceed with the plans to upgrade its GPS system, it will lose its competitive advantage and private sector business to the EU.

 

van http://www.westgov.org/>

 

Zenz

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat geld vragen als het systeem in gebruik is gaat (denk ik) moeilijk worden, niet kwa techniek, maar beveiligingen van signalen die uitgezonden worden kunnen altijd weer "gekraakt" worden. Ik heb ook al gelezen dat het 100% compatibel moet worden met het huidige GPS systeem.

 

INFO

of

 

MORE INFO

 

Groeten Fons

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Galileo zal voornamelijk voor luchtvaart en andere zakelijke toepassingen interessant zijn, die hebben het geld er wel voor over om niet meer te hoeven vertrouwen op usa technologie.

 

Voor geocachers/privegebruikers zal het gebruik van Galileo volledig afhangen van de kosten, als we veel moeten betalen voor Galileo dan valt volgens mij wel te verwachten dat de meeste GPS blijven gebruiken.

Een en ander hangt natuurlijk af van de nauwkeurigheid die Galileo kan aanbieden tegenover de kosten (abonnement) hiervoor.

 

Ik weet niet hoe het zit met het modernisation program van GPS. Misschien kan iemand aangeven of de nauwkeurigheid van GPS de komende jaren nog verbeterd wordt (nieuwe satellieten)?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Toen de SA was uitgezet was iedereen verbaasd over de grote nauwkeurigheid. Kon je daarvoor op een voetbalveld-grootte weten waar je was, nu werd en is dat een overzichtelijke 10 meter.

De truc die oude GPS-en deden was: je positie middelen. Ga je dit nu doen (half uurtje meten) dan kom je echt binnen de 5 meter precies (als je goed zicht op satellieten hebt).

Met geplande upgrades van GPS zal men voor burgelijke doeleinden nog steeds op een paar meter blijven zitten.

 

Nu komt het: met Galileo wordt dat bijna niks niets niemandal beter. Tenminste voor de gratis diensten.

Ga je betalen dan (zo is het plan) krijg je via email een tijdelijke decodeersleutel en kom je op een meter precies. Voldoende voor autootjes.

Landmeters en zo moeten voor de extra precisie die zij nodig hebben gaan betalen. Nu moeten ze data van referentiestations kopen. Maar ook met Galileo zullen ze die stations moeten gebruiken want de grootste foutenbijdrage is de ionosfeer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Prof,

 

Het klopt niet helemaal wat je zegt over landmeters.

Ik heb zelf stage gelopen en gewerkt met GPS landmeetapparatuur (Trimble GPS Total Station 4700 http://www.trimble.com ). Deze methode  heet RTK (Real Time Kinematic)

 

De landmeter kan hierbij zelf een basis (referentie) station opzetten op een bekend punt (x,y,z). Via een radio of GSM verbinding wordt de correctiedata doorgestuurd naar de landmeter die met de "rover" in het veld loopt. Je hebt dus geen kosten aan referentiedata. De apparatuur zelf en zendmachtiging bij radioverbinding of gesprekskosten bij gsm kosten natuurlijk wel geld.

 

Met deze methode is een nauwkeurigheid haalbaar van 1 cm in richting (x,y) en 2 cm in hoogte (z). Deze nauwkeurigheid is voldoende voor bv grondwerk, voor andere toepassingen zoals betonwerk is dit vaak nog niet nauwkeurig genoeg.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wally, dank voor de correctie. Het is leuk om eens te vernemen van iemand uit het veld hoe het toegaat.

 

Lekker spelen met een Total Station!!!!

 

Tja, de RTK. Heel handig als je voortdurend beroepsmatig bezig bent. Spaart tijd en werk. Ik doelde op postprocessing van DGPS data. Ik heb zelf n.l. geen realtime referentiestation ter beschikking dus download ik de gegevens van TU-Delft.

De correcties in realtime ontvangen vergt ook het nodige aan apparaten en ik moet het doen met een GPS 12 en een notebook die het 1 1/2 uur op zijn accu doet. Niet veel spul dus, maar ja, ik ben ook amateur.

 

Met een eigen zelf-geplaatst referentiestation zit je ook met de vraag: waar sta ik precies? Dus moet je (als je tenminste hecht aan absolute plaatsbepaling) ergens een nauwkeurig punt vandaan halen.

 

Het enige voordeel voor landmeters is dat ze nu de L1 frequentie gebruiken plus de draaggolf van L2. Maar niet de extra P-code van de militairen. Galileo geeft tegen betaling toegang aan burgers voor het equivalent van de Amerikaanse P-code.

Het plan is om de ionosfeer-fouten continue per gebiedje en per satelliet  te meten en die dan in de pseudo-P-code te stoppen. Dan ben je de grootste foutenbron kwijt (ionosfeer condities zijn over een oppervlak van 100 x 100 km en tijden van 20 minuten stabiel te noemen). Dus dan kan in theorie de noodzaak van referentiestations voor veel toepassingen vervallen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Prof,

 

ik kan toevoegen dat het bekende punt voor het basisstation vaak ingemeten wordt door bv Kadaster of Rijkswaterstaat (afhankelijk hoe dat bij een project geregeld is). Dit gebeurd dan met conventionele apparatuur.

Ik heb zelf gewerkt met RTK bij de Westerscheldetunnel, de landmeter daar had zelf een vast statief gemaakt van een stalen buisprofiel met schroefdraad daarom zodat het opzetten van de basis lekker snel gaat.

 

Als ik het dus goed begrijp kun je bij galileo tegen betaling de extra correctie van ionosfeer-fouten gebruiken? Welke nauwkeurigheid kun je dan verwachten? Ongeveer hetzelfde als DGPS nu?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, ongeveer hetzelfde als DGPS. Maar dan zonder referentiestation en kostbare draadloze links voor RTK. Tenminste zolang je met absolute centimeters tevreden bent. Moet je naar de millimeters toe dan zal postprocessing en lange waarneemingtijd nodig blijven.

En bij Galileo zal er ook een wachttijd zijn voordat de ephemeris zoals die 'echt geweest is' bekend is. Dat blijft nu eenmaal een kwestie van grondstations met laser-rangers, atoomklokken etc. wat tijd vergt. Om maar niet te spreken van de verwerking van al die data tot een eindantwoord.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...
  • 1 month later...

Hoi! Ik ben een nieuw lid van dit forum. Een nog niet afgestudeerde docent techniek. Met als afstudeerproject (het enige dat me nog scheidt van mijn diploma) jawel: GPS. Ben er al maaaaanden mee bezig. Heb Galileo ook al diepgaand onderzocht en ben blij dat het komt. Waarom?

1. Geen totale afhankelijkheid meer van een land (USA) dat toch af en toe wel een beetje impulsief reageert voor een systeem waar een groeiend gedeelte van onze samenleving op vertrouwt en zelfs van afhankelijk is (denk aan transport).

2. Betere dekking van de noordelijke regionen, wat ervoor zal zorgen dat het vliegen over de noordpool veel veiliger wordt, nu verliezen vliegtuigen en schepen hun satellietontvangst.

3. De systemen zullen elkaar aanvullen en toch onafhankelijk ook kunnen werken. Je hoeft dus echt geen nieuwe ontvanger te kopen.

Nog meer weten?

http://europa.eu.int/comm/energy_transport/en/gal_en.html

Groetjes en tot gauw, Mijk.  ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Rondneuzend over GPS antennes kwam ik een levensgroot exemplaar tegen. Daarmee werd heel nauwkeurig gemeten. Zie maar:

http://www.gpsworld.com/gpsworld/article/a...il.jsp?id=18249

Het blijkt dat de posities van satellieten (de banen, ephemeris) worden gegeven voor het massa-centrum van de satelliet in kwestie. Maar wat je nodig hebt is de plek van de statische fase punt van de antenne en in hoeverre die van de zichthoek afhankelijk is. Er daar is met GPS van alles mee mis.

In ieder geval zullen van de Galileo satellieten deze gegevens wel heel precies bekend worden gemaakt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...