Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Hallo,

is er een formule die het mogelijk maakt op bijv. GPS coordinaten om te rekenen naar de x,y coordianten van een kaart op schaal...?

ipv GPS mag het ook het NL grid systeem zijn.

wat wil ik ermee

een kaartje tonen waar op je kan klikken dan weet je het x,y coordinaat van het geklikte punt. dan wil ik de database induiken met dat x,y punt en kijken welke plaats er in de buurt ligt. maar in de database staan de plaatsen met hun GPS/NL Grid coordinaten.

ik hoop dat het mogelijk is

mvg Bas

Geplaatst (bewerkt)
Hallo,

is er een formule die het mogelijk maakt op bijv. GPS coordinaten om te rekenen naar de x,y coordianten van een kaart op schaal...?

wat wil ik ermee

een kaartje tonen waar op je kan klikken dan weet je het x,y coordinaat van het geklikte punt. dan wil ik de database induiken met dat x,y punt en kijken welke plaats er in de buurt ligt. maar in de database staan de plaatsen met hun GPS/NL Grid coordinaten.

mvg Bas

Op deze site : rdnap kun je hierover alle info en downloadbare programmaatjes vinden.

Specifiek deze: CC 4.1 erg handig.

(ETRS89 staat gelijk aan WGS84)

Succes!

bewerkt door Twin Peaks
Geplaatst
Hallo,

wat wil ik ermee

mvg Bas

Even voor de duidelijkheid:

Met GPS Coördinaat bedoel je WGS84 Latitude en Longitude ?

En NL grid bedoel je Rijksdriehoeksmeting Lengtebreedte en Noorderbreedte ?

Als je het NL grid kan gebruiken om in de database te zoeken is het een makkie.

Immers is RD een lineair grid net als het pixelgrid van je plaatje.

Het enige wat je hoeft te doen is uit rekenen in welke verhouding deze tot elkaar hebben.

Heb je WGS84 nodig om in de database te zoeken dan kan je de zelfde truc toepassen.

Tenminste als je 1 kaart hebt met heel Nederland er op, die in een keer op je scherm afgebeeld wordt.

Immers hoe groot mag de afwijking zijn.

Anders gezegd hoe nauwkeurig denk je te kunnen werken met z'n kaart.

Wel moet je er even op letten dat er een andere verhouding tussen pixelgrid / Latitude zit dan tussen pixelgrid / Longitude.

Wil je wel nauwkeurig te werk gaan dat moet je al gedetailleerdere kaarten gebruiken.

Vervolgens kan je dan pixelgrid omrekenen naar RD en dan RD naar WGS84.

Geplaatst (bewerkt)

Bas,

Mag ik vragen welke database jij gebruikt?

Ik ben met eenzelfde iets bezig, Alleen is mijn database nogal beperkt en uit 1995.

http://plaatsnamen.mijndb.nl/

http://www.alextreme.org/projects/locatiedb/

Ik ben inmiddels zover dat ik aan de hand van een WGS84 coord, een query de database in schiet en terug komt met de dichtsbij zijnde plaats (centrum van die plaats) incl provincie, netnummer en postcode gebied

Echter is de database verre van actueel en zeer onvolledig.

Ik ben het evengoed aan het combineren met GeoTools, zodat er aan de hand van een coordinaat zoveel mogelijk informatie boven gehaald kan worden.

Opzich zal de werking met een andere database niet anders worden, slechts nauwkeuriger.

Mocht jij een andere database gebruik, lijkt het me leuk om die database eens naast die van mij te leggen, en te kijken waar we elkaar aan kunnen vullen.

Het is leuk om op deze manier meer te leren over coordinaten en goniometrie.

Ik heb ook al een hoeveelheid formules om allerhanden berekeningen te doen met coords, pijlingen/projecties en straalcirkels. Welliswaar niet zelf bedacht, maar daardoor zeker niet minder leerzaam. Ze komen uit de GeoTools excel sheet die ik heb omgeschreven naar een webpagina die ook voor smartphones geschikt is.

www.ronsoft.nl/geotools => desktop

www.ronsoft.nl/mobigeo => smartphone/PDA

Groetjes,

Ronald (aka Pim)

PS.

Kijk eens hier: https://rdinfo.kadaster.nl/

en klik dan links in het menu op 'transformator'

Kijk vervolgens eens in de source. ;)

Dit speeltje draait volledig 'client side' wat dus wil zeggen dat in één van de 7 javascript modules, een mooie formule te vinden is om wgs84 om te rekenen naar RD en vise versa.

Ik ga hem eens helemaal door spitten. Volgens mij kunnen we hier wel mee. :lol1:

Aanvulling:

In module2.js zitten twee methoden die je zou kunnen gebruiken voor het omrekenen van en naar RD

namelijk: pseudoRD() en geografRD()

bewerkt door franka en pim
Geplaatst
Hallo,

wat wil ik ermee

mvg Bas

Zelf gebruik ik oziexplorer samen met de topo nederland.

Hier kan ik ze in wgs en rd invoeren.

Na de juiste instellingen te hebben gekregen van de prof. werkt hij zeer nauwkeurig.

Met behulp van deze kaart heb ik v.d. week nog een oppikertje kunnen doen zonder gps.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...