Spring naar bijdragen

Zweedse rik files in Ozi gaat nog steeds niet


Gast Theos

Aanbevolen berichten

Hoop dat iemand me hier uit kan helpen met de volgende 2 vragen

 

1.Hoe een zweedse rik file map in de PPC te krijgen

 

2. Hoe kan de nauwkeurigheid verbeterd worden tussen waypoint exchange van Garmin, oziexplorer en fugawi, Ik weet nu niet welke ik moet vertrouwen er zit altijd wel een verschil in en alle parameters staat gelijk..

 

Ik kocht PC Oziexplorer + CE oziexplorer + de klare gekalibreerde officiele zweedse topo mappen de RIK file, op deze manier kreeg ik die zweedse kaarten nog niet aan de praat, bleek dat er een plugin gekocht moest worden OK dan ben ik er uit, dacht ik. Maar nee helaas geen converter kon het aan en ozi kon niet een deel selecteren om te saven voor de ppc.

Op de desktop werkt alles wel afgezien van die waypoint nauwkeurigheid

 

Na 3 dagen experimenteren en websites lezen bleek het niet te kunnen desperaat greep ik een copie van fugawi en dat werkte met 1 klik ook op de pocket pc en kostte niets

 

Maar ik moet toegeven dat oziexplorer wat meer opties heeft en bij elkaar een hele dure investering en wil ik niet opgeven

 

vandaar de 2 vragen wie is de verlosser

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Nu weet ik niet echt (of echt niet) wat een .rik file is maar ik neem aan dat dit het grafische deel is van de kaart naast de .map file.

Als ze in Ozi (PC) werken moet het volgens mij mogelijk zijn om ze mbv IMG2OZF om te zettten naar een voor de PPC hapklaar formaat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nu weet ik niet echt (of echt niet) wat een .rik file is maar ik neem aan dat dit het grafische deel is van de kaart naast de .map file.

Als ze in Ozi (PC) werken moet het volgens mij mogelijk zijn om ze mbv IMG2OZF om te zettten naar een voor de PPC hapklaar formaat.

Die rik dingen zijn copyrightprotected en daar valt dus dan ook niets mee te doen dan op je pc te bekijken.

Het beste is dan om voor de koop beschrijvingen/handleidingen te lezen om er achter te komen wat de mogelijkheden zijn.

Vervolgens ga je met de voeten stemmen.

bewerkt door JandeBeHanger
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het zijn altijd weer de copyrights die de zaak verzieken voor de gebruiker. Ook in dit geval.

Volgens mij is de Ozi-RIK plugin niet geschikt voor gebruik met Ozi-CE.

Dus de enige weg is dan: stukken kaart printen naar een virtuele printer of screendumps maken en de stukjes aaneen plakken.

Aangezien Fugawi de RIK-kaarten ook kan gebruiken (daar is de afhandeling dieper ingebouwd; niet dmv. een plugin) en er een CEe versie van bestaat zou ik zeggen: probeer of dat werkt. Anders haal je je helaas een hoop werk op de hals.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Misschien dat ik nu kort door de bocht denk maar.....

Als de .rik files in Ozi werken is het toch ook mogelijk om de kaart te exporteren naar .bmp.

Als dat lukt is het alleen nog een keer IMG2OZF draaien en je hebt .ozf2 (of3) bestanden die wel door OziCE geslikt worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

"kort door de bocht", jazeker met slipgevaar zeker in dit jaargetijde.

Ik kan proefondervindelijk ervaren wat er gebeurt als ik Gröna Kartan - T- Öbrebrö län.rik laad in Ozi PC.

Bij een File -> Save Map to Image File -> Color Image komt een box met melding "Due to licensing restrictions this type of map cannot be saved". [OK] (niet OK dus wat mij betreft)

Pogingen om IMG2OZF vanuit Ozi te activeren dan wel via de desktop levert op dat die het filetype 'rik' niet in het lijstje heeft staan van images (zoals wel bmp, ecw, kap, nos, png, sid etc.) die die kan gebruiken als input.

Tja, wat dan?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is wellicht mosterd na de maaltijd, maar... als het je gaat om de Gröna Karta (topografisch, 1:50.000 en in delen van NoordZweden 1:100.000) dan is er een alternatief: de Friluftskartan Pro van Garmin is identiek aan de Gröna Karta, maar dan in vectorformaat en stukken goedkoper... en je kunt 'm ook nog in je GPS laden.

 

Heb je niet genoeg aan de functionaliteit van Mapsource -wat ik me goed kan voorstellen..., dan kun je de kaart, bijvoorbeeld mbv een screendump, overzetten in een formaat wat Ozi kan lezen. Dan heb je in ieder geval nog iets :beerchug: aan je investering.... Niet ideaal misschien, maar mogelijk is het een alternatief voor jouw toepassing?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Badankt allemaal voor jullie input.

 

Inmiddels heb ik met fugawi die wel alles kan en mag met Rik files een tiff geexpoerteerd en ozi het laten importeren en als je heel goed in de gaten houd rt90 zweedse coordinaten consequent is het ongelooflijk precies. Daarna kon ik dus naar mijn pocket pc toe en het werkt inderdaad nu.

 

Het verschil tussen de gröna karten en friluft van Garmin is echt veel te groot heleboel trails staan er gewoon niet op een hele wijk huizen wordt als 1 huisje afgebeeld.

 

Nee de gröna kartan zijn het beste om te hiken maar ja die %=+$$/ copyrights

 

Het liefste, omdat alle hardware Garmin is zou ik een rik file zo willen converten naar garmin formaat maar dat is me nog niet gelukt dus iemand die daar iets op gevonden heeft .... hou ik me aanbevolen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Na lezing van bovenstaande heb ik ook maar eens mijn Fugawi 1.3 van stal gehaald.

Ik wist dat die RIK-files kon verteren maar verder heb ik nooit gekeken; het interface en de werkwijze en achterliggende filosofie van dit programma trekken mij niet zo aan.

En ja, na een 'Bearbeiten'-> 'Alles Speichern' heb ik de hele kaart uitgekozen en een 'Auswahl speichern' kan ik saven als een BMP. Evenwel zie ik niet hoe ik een TIF-file eruit moet krijgen.

De BMP wordt wat groot: 25.000 x 40.000 pixels wat de pret drukt omdat geen beeldbewerkingprogramma dat aan kan. Daar komt bij dat de file in 8-bit kleur is. En dat kan bijna niemand (ook Photoshop niet) lezen.

Dus dan maar alle GIS programma's afwerken. En ook die hebben allemaal geen mogelijkheid om 8-bits BMP in te lezen!

In de diepere krochten van mijn programmabibliotheek kom ik TatukGIS viewer (gratis) tegen uit Polen (er is ook een Hongaarse uitvoering) die wel die rare BMP wil inlezen zodat ik zoomend en schuivend de hele kaart kan bekijken. Maar dan: exporteren in een geschikt fileformat, hopeloos. Ergens zit in mijn versie een bug waardoor de uitvoer (jpg, tif, png,bmp) onbruikbaar is .

Als ik een nieuwe versie van TatukGIS heb zal ik meer vertellen.

Maar ja, tif uit Fugawi zou makkelijker zijn...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...