Masalo Geplaatst 17 februari 2003 Geplaatst 17 februari 2003 Hallo, Sinds kort bezit ik een eTrex Legend. Fantastisch toestel, als je maar buiten bent. In de auto is de ontvangst quasi nul. Ik heb dit tothiertoe enkel uitgeprobeerd in de omgeving van Antwerpen. Enkel op de Ring heb een keer ontvangst gehad. Ik plaats hem normaal tussen voorruit en dashboard. Kan iemand mij tips geven hoe ik de ontvangst kan verbeteren ? Vriendelijke groeten, MaSaLo
Lex Geplaatst 17 februari 2003 Geplaatst 17 februari 2003 De ontvangst onder de voorruit hoort in voorwaartse richting bijna net zo goed te zijn als op het dak. Helaas hebben sommige auto's een coating op de voorruit die de ontvangst sterk vermindert. Sommige coatings zijn goed doorlatend, sommige niet. Om het te testen doe je het volgende: hou de GPS buiten de auto op een plek met vrij uitzicht. Zet de auto zo dat zich een aantal satellieten voor de auto bevindt, tussen de horizon en vertikaal. Vergelijk nu de ontvangst binnen en buiten. De balkjes van de betreffende satellieten moeten bijna even hoog blijven, zo niet, dan heb je een verzwakkende coating en heb je een externe antenne op het dak nodig. Helaas heeft een eTrex geen aansluiting daarvoor. Er bestaan echter wel re-radiating antennes, waarbij een antenne op het dak wordt bevestigd, en een zendantenne op de GPS. Via de zijruiten ontvang je meestal te weinig satellieten, je zou het dus via de achterruit kunnen proberen, want daar is over het algemeen wel voldoende uitzicht. Maar daarvoor heb je een hulpje op de achterbank nodig dat de GPS in een onconfortabele houding afleest. ++ Lex ++
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 17 februari 2003 Geplaatst 17 februari 2003 Dat kan zelf knutselen worden met actieve antennes, batterijen e.d. zoals te zien is bij reradiating antenna maar kopen kan ook. Veelal prijzig. Het goedkoopste dat ik gezien heb was bij PC Mobile in Hong Kong. voor 52 dollar.
stefanne_3 Geplaatst 18 februari 2003 Geplaatst 18 februari 2003 Het behouden van ontvangst lukt meestal wel redelijk in een auto. Maar het krijgen van een fix is een stuk moeilijker, eigenlijk het zelfde als in een dicht bos. Denk voor je volgende auto eens aan een glazen schuif/kantel-dak. Ik heb dit en daardoor is de ontvangst stukken beter dan in een auto zonder . . .
Lex Geplaatst 18 februari 2003 Geplaatst 18 februari 2003 Ik heb mijn Garmin GPS III en GPS V al in vele (huur)autos gebruikt. Ik leg de GPS altijd op het dashboard, tenminste als daar een goede plek voor is. Bijna altijd lukt het dan ook een goede fix te krijgen, ik houd hem dus niet eerst buiten de auto. Bij enkele lukte het niet door een niet-doorlatende ruitcoating. Daar moest dan een externe antenne aan te pas komen. Ook heb ik wel eens de externe antenne op het dashboard gelegd omdat de GPS niet goed bleef liggen. Overigens is het zo dat er geen merkbaar verschil in ontvangst is tussen de eigen- en de externe antenne als je ze op dezelfde plek houdt. ++ Lex ++
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 18 februari 2003 Geplaatst 18 februari 2003 Op 16 febr, gaf ik een antwoord in het draadje "Tree Canopy..."in newsrgoup sc.geo.satellite-nav een antwoord op iets dergelijks. Hier is het abstract: I had to do some measurement reading this. So I took my Garmin GPS25 (OEM board) with a Garmin GA-26 active antenna with 2.3 m coax on the roof and got out some raw data like pseudorange and phase. But also a number called SNR (dbHz). That's not signal strenght. In the next experiment I exchanged the active antenna for a home-brew passive thing with 1 m coax (all RG 174-50 ohm). A picture of it is here: http://www.xs4all.nl/~atarist/geo/photos/a...enne_dipool.jpg But this is what I measured: sat. nr. 11 20 07 14 Ga-26 47 40 52 46 homebr 48 42 47 47 I should expect with a stronger signal into the GPS less noise but somehow this is not the case. Maybe the only function of this active antenna is making an longer cable possible (so you can use the GPS in the Faraday cage of your car with the antenna on top). The amplifier gives some noise itself off course.
rofo Geplaatst 18 februari 2003 Geplaatst 18 februari 2003 ik gebruik sinds enige tijd een reradiating antenne. Ik had nl hetzelfde probleem met de ontvangst van mijn etrex vista. Mijn Renault heeft een warmtewerende voorruit waardoor ik nauwelijks nog signaal in de auto krijg. Met deze antenne heb ik in de auto nu een perfecte ontvangst. De ontvanger zit met een sterke magneet op het dak en dit gaat perfekt.
Dieckske Geplaatst 18 februari 2003 Geplaatst 18 februari 2003 Hallo, Sinds kort bezit ik een eTrex Legend. Fantastisch toestel, als je maar buiten bent. In de auto is de ontvangst quasi nul. Ik heb dit tothiertoe enkel uitgeprobeerd in de omgeving van Antwerpen. Enkel op de Ring heb een keer ontvangst gehad. Ik plaats hem normaal tussen voorruit en dashboard. Kan iemand mij tips geven hoe ik de ontvangst kan verbeteren ? Vriendelijke groeten, MaSaLo Ik heb geen ervaring met warmtewerende voorruiten, maar als het goed is moet er in een van de hoeken een plek zijn, waar geen coating is aangebracht. Dit vanwege een of ander controlesysteem, ik weet niet meer precies waar het ook al weer voor was. Misschien kun je 'm daar wegleggen ? Groetjes Dieckske!
stefanne_3 Geplaatst 19 februari 2003 Geplaatst 19 februari 2003 .. als het goed is moet er in een van de hoeken een plek zijn, waar geen coating is aangebracht. Dit vanwege een of ander controlesysteem, ik weet niet meer precies waar het ook al weer voor was... Die plek is de plaats waar je apparaatjes c.q. chips voor electronische betaling van abonnementen voor toolwegen plaatst. In Nederland (nog) niet bekend maar dat zal dus ergens bij de bestuurderskant zijn.
Lion King Geplaatst 19 februari 2003 Geplaatst 19 februari 2003 Bij mijn Citroen Xsara Picasso is deze plaats achter de binnenspiegel ( in het midden bovenin dus).
djvdb Geplaatst 19 februari 2003 Geplaatst 19 februari 2003 Ik heb er trouwens geen probleem mee met een slechte ontvangst of geen fix van mijn Etrex Legend. Ik stop mijn GPS altijd op het dashboard van de auto. Alleen in de Volvo heb ik een plaatje gemaakt waarbij m,ijn GPS met boven de autoradio zit, en dan heb ik zelfs nog een heele goede ontvangst. Djvdb
Antonm Geplaatst 23 februari 2003 Geplaatst 23 februari 2003 In mijn vorige auto (Mazda) totaal geen ontvangstproblemen met mijn Vista. In huidige auto (Citroen) meestal geen ontvangst (soms heel even wel) . Je kunt aan de kleur van de voorruit zien waar de coating wel en niet zit. Bij mijn C5 is een stukje ruit bij de achteruitkijkspiegel en een stukje rechtsonder vrij van coating. GPS tegen de zijruit houden werkt ook, maar houdt zo lastig vast. Ben dus nu ook geïnteresseerd in zo'n reradiating antenne. Weet iemand een schappelijke leverancier in Nederland? Groet, AntonM
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 23 februari 2003 Geplaatst 23 februari 2003 Heb je al in dit draadje gekeken. Daar staat ook e.e.a. over antennes bij. Vaag staat mij van vorige week een opmerking bij over 'goedkope' actieve antennes ergens in Rotterdam. Voor 50 euro. Dan is Hong Kong nog altijd goedkoper (zie die draad).
Dieckske Geplaatst 23 februari 2003 Geplaatst 23 februari 2003 .. als het goed is moet er in een van de hoeken een plek zijn, waar geen coating is aangebracht. Dit vanwege een of ander controlesysteem, ik weet niet meer precies waar het ook al weer voor was... Die plek is de plaats waar je apparaatjes c.q. chips voor electronische betaling van abonnementen voor toolwegen plaatst. In Nederland (nog) niet bekend maar dat zal dus ergens bij de bestuurderskant zijn. JUIST!!!! dat wat het !
Masalo Geplaatst 24 februari 2003 Auteur Geplaatst 24 februari 2003 GPS tegen de zijruit houden werkt ook, maar houdt zo lastig vast. Heb in afwachting van de aanschaf van een reradiating antenne een universele GSM houder gekocht bij Halforts (21.83 EUR) Deze is voorzien van een zuignap die ik op het voorste, vaste stukje van het zijraam kan kleven en heeft verder een 'slangenhals' naar de houder zelf zodat je hem in de gewenste positie kan zetten. Dit werkt echt goed. De ontvangst is voor navigatie in de wagen bijna altijd voldoende. Groeten, MaSaLo
Aanbevolen berichten