Eagles Geplaatst 12 februari 2003 Geplaatst 12 februari 2003 Dit topic start ik n.a.v. de nieuwe regel in het gelockte en gepinde onderwerp. Op zich ben ik er niet op tegen om nieuwe regels op te stellen, maar de manier waarop die nu worden geponeeerd vind ik niet correct. Met alle respect voor Hawkeyes, Yotan Soldier, Geoman, Bytheway en Prof. Lupardi (die onderaan het bericht ook worden genoemd), maar wie zijn jullie om dat zomaar te moeten stellen? Natuurlijk is het uiteindelijk de wet die de regels bepaalt en er staan bordjes aan de rand van natuurgebieden die zeggen dat buiten de paden komen niet toegestaan is. Als er echter binnen die gebieden delen blijken te zijn waar dat wel kan, dan is het prima om daar toestemming over te regelen. Binnen de overkoepelende organisaties is er gelukkig een mening dat het moet kunnen dat regels en uitzonderingen samengaan. Helaas is niet ieder individu onderaan de ladder daar altijd van op de hoogte en is het mogelijk dat die eigenlijk het liefst een totaalverbod tot betreding zou zien uit een soort fanatisme (type B uit de Musica discussie). Zomaar om toestemming gaan vragen zie ik dus nog niet zitten. Daar zal eerst een duidelijk beleid bij iedereen binnen de natuurorganisaties moeten komen. Een regel daartoe stellen vind ik daarom nogal prematuur. Sterker nog, het zo scherp stellen zou wel eens versneld kunnen leiden tot een keuze naar de veilige kant voor natuurorganisaties: totaalverbod. Ik wil dit niet als flame bedoelen, maar de gang van zaken vind ik twijfelachtig.
Peetee Geplaatst 12 februari 2003 Geplaatst 12 februari 2003 Tja, ik vind deze gang van zaken ook wel erg kort door de bocht ... Als iets me de afgelopen dagen (o.a. door de actie van Waterboys) wel duidelijk is geworden, dan is dat het feit dat natuurbeheerders over het algemeen weinig problemen hebben met geocaching, zolang je je verstand maar gebruikt en het belang van de natuurlijke waarde van de omgeving in het oog houdt. Ik vind het daarom ook te ver gaan om nu maar (ongevraagd?) op de stoel van de natuurbeheerders te gaan zitten en (zónder hen) voor hen na te gaan denken over hoe zij als beleidsmaker hier mee om moeten gaan; en daarnaast eenzijdig te bepalen dat wij als plaatsers van een cache in alle gevallen de grondeigenaren / beheerders om toestemming moeten vragen voor het plaatsen van een cache. Is dit wat die beheerders/grondeigenaren willen? Hebben jullie ze dat gevraagd ? Of hebben de verschillende natuurorganisaties jullie gevraagd deze regel in te voeren ? Begrijp me goed: ik heb niets tegen het vragen van toestemming, maar om daar door een aantal mensen toe gedwongen te worden, daar voel ik niet zo veel voor ... Ik mag graag voor vol aan worden gezien, en word niet graag geleid door een kleine (goedwillende!) groep mensen die voor mij, maar ook voor de beheerders van natuurparken, bepalen wat goed voor hen is. Ik heb al mijn caches op, naar mijn mening, zeer verantwoorde plaatsen gelegd. Ik denk dat ik capabel genoeg ben om dat zelf te beoordelen. En, of ik daarvoor een gemeenteraad in moet schakelen (ik heb nl. enkele caches op gemeentegrond liggen) bepaal ik graag zelf. Veel beter zou ik het vinden als jullie met de verschillende natuurorganisaties contact op zouden nemen om hén eerst eens te vragen hoe zij aankijken tegen het verschijnsel geocaching, en hoe zij e.e.a. het liefst geregeld zouden willen zien. Misschien vinden zij het wel helemaal niet nodig om overal toestemming voor te moeten geven, of vinden ze het voldoende dat er even melding (bv. via e-mail) van gedaan wordt. Dan is daar tenminste duidelijkheid over en kunnen we ons daarop richten en rekening mee houden. Want het is nu maar gissen. Tot slot kan ik je meedelen: als dit onverkort zo doorgezet wordt, zo zonder overleg met wie dan ook, is het voor mij einde oefening: zeker waar dit het plaatsen en onderhouden van caches betreft. Want op deze manier neem je zowel de plaatsers als de beheerders van de terreinen niet serieus.
elsinga Geplaatst 13 februari 2003 Geplaatst 13 februari 2003 Tja, ik vind deze gang van zaken ook wel erg kort door de bocht ... /me2. Ik denk dat je veel caches gaat krigjen die approved zijn door Pietje Puk of zo... Wat al werd gezegd, als duidelijk is wie je om toestemming moet vragen en wat de kansen/regels zijn in zo'n geval, dan heb ik hier niet zoveel problemen mee. Maar dat is zeker niet het geval. Twee van mijn caches liggen op niet-nagevraagde plekken. Eentje ligt op terrein van SBB (die hebben al in het algemeen aangegeven dat ze weinig bezwaar hebben), de andere heb ik geen idee van de eigenaar. Dus als Yotian Soldier een lijst krijgt in de trant van "SBB: geen ebzwaar mits...", "Fryske Gea: niet toegestaan" (heb ik persoonlijk nagevraagd), etcetera, dan schiet het op. Nu moet YS aan de omschrijving zien of er toestemming is... nou, ik kan heel creatief met tekst zijn als het zo moet. Niet dat ik niet wil, maar het wordt vaak wel erg moeilijk gemaakt door de beheerders. De beheerder van een stuk grond is vrijwel nooit eenvoudig te achterhalen... Maar: uiteraard denk ik goed na voor ik een cache plaats en probeer de ogmeving er niet of nauwelijks onder te laten lijden. Geocachers zijn over het algemeen natuur-minded, dus daar kan het niet aan liggen.
Peetee Geplaatst 13 februari 2003 Geplaatst 13 februari 2003 Hawkeyes, Ik val niet zo zeer over de regel, maar over het feit dat met de natuurbeheerders hierover geen overleg heeft plaatsgevonden. Ik zou het toejuichen dat dat wel zou gebeuren. Als bv. Staatsbosbeheer het niet nodig zou vinden dat caches aangemeld worden (in veel van hun gebieden mag je je immers vrij bewegen), dan vind ik het ook niet logisch dat ik door de mensen op de .com-site daar wel toe gedwongen word. Het lijkt me ook logischer dat de natuurorganisaties de kans wordt geboden zich uit te spreken over de materie, en dat dan vervolgens van de cachers en de plaatsers gevraagd/verplicht wordt zich bij inschrijven/aanmelden aan deze door de beheerders opgestelde regels te conformeren. Het kan namelijk heel goed zijn dat bepaalde natuurbeheerders helemaal niet zo blij zijn met de nu opgestelde regels, omdat ze niet allemaal hetzelfde beleid voeren.
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 13 februari 2003 Geplaatst 13 februari 2003 Toen we het een zondag hadden over de regels kwam een oud gezegde in mijn gedachten: "Iedereen wil vlinders en niemand wil rupsen". Ook ik ben helemaal in voor anarchistische vrijheid/blijheid maar zodra ik buiten mijn Eigen Huis en Tuin kom zijn er regels. En gisteren was ik blij dat ik niet in Engeland woon waar nu een nieuwe wet is met een verbod op menselijk voortplantingsgedrag in de Vrije Natuur. (Er moet nu eenmaal verschil zijn tussen mensen en dieren.) Wat het plaatsen van mijn eigen caches betreft: ik kan mijn eigen boontjes doppen. Komt er stront aan de knikker dan treed ik in polderoverleg met een boswachter (bw) en ik zie wel waar het water naartoe stroomt. Maar zo'n standpunt doet een beetje egocentrisch aan. Er komen rimpels die al of niet gladgestreken kunnen worden. Hoeveel rimpeling verdraagt de stille vijver? Ik vond ook dat ik een prima oog had voor de natuur en dus best wel wist waar een cache kon. Maar het was een deskundige op zijn eigen terrein (inderdaad een bw) mij kon laten zien dat ik mijn idee over mijn vaardigheden en kennis moest bijstellen. Beschouw bw's dus als deskundigen en jezelf als goedwillend amateur. Het is al eerder verteld: in vele (natuur) organisaties is er een grote afstand tussen de mannen in overhemden met stropdassen van het hoofdkantoor en de mensen in de bemodderde groene laarzen in het veld. Maar wat nog niet zo aangestipt is: de horizontale communicatie tussen bw's. Ze komen elkaar op het werk tegen, treffen elkaar in aangrenzende beheersgebieden, helpen elkaar met excursies, hebben overleg, misschien wel een clubblad, een vakbond enz. En ze hebben veelal computers en modems. Dus ze kunnen ook op de handige Nederlandse kaart kijken van gc.nl wat er in hun buurt gebeurt (is) met caches. Er zij twee typen bw: type A en type B. Maar beide soorten voelen zich genegeerd, gepasseerd, niet serieus genomen of zo als ze niet betrokken worden bij cacheplaatsing. Als een organisatie afkondigt dat op al hun terreinen sport/spel verboden is in casu ook geocaching dan kan je daar weinig aan doen. De bw volgt orders en zal verwijderen, boetes uitdelen etc. Misschien dat zo een organisatie komt tot ander beleid? En de kans dat een bij gc.com geregisteerde cache onontdekt blijft door internettende bw's neemt af. Misschien hebben we over een jaar de situatie dat de gc.com caches voor bw's kosher zijn maar dat er andere plekken op het net zijn waar minder brave lieden hun - zonder overleg geplaatste - caches registreren. Op het internet is plaats voor iedereen en zijn ideeën dus ook een groep 'god- en gebodloze' geocachers met hun geheime samenkomstplekken op het net kan gaan bestaan. Bijna iedereen zal zo'n groep serieus nemen; zeker organisaties die een totaalverbod nastreven zullen er niet onderuit komen. In de USA, het land van de 'Free and Brave', is vanaf het begin van geocaching dat overleg met bw's op gang gekomen. Maar daar heb je ook een claim-cultuur (daarbij vergeleken is een boete van onze bw's peanuts) en nogal veel landeigenaren met schietwapens. Dat beperkt je nogal in de vrijheid van doen en laten. Niemand wil dat door zijn schuld een zoekende geocacher wordt aangezien voor een wild beest dat afgeschoten mag worden door de bw of landeigenaar. Dan is 'Brave' (ned: dapper) zijn niet zo'n goed idee, beter ben je af met braaf zijn. Spannende dingen OK maar dan wel zonder gevaar! Ik ben van plan om een groepje hulpverleners samen te krijgen om een soort helpdesk te maken voor iedereen die een cache wil plaatsen en het eng vindt om daar toestemming voor te vragen of die niet weet waar die daarvoor het beste terecht kan, hoe de wind staat bij een organisatie of voor wat voor andere reden dan ook hulp wenst.
Peetee Geplaatst 13 februari 2003 Geplaatst 13 februari 2003 Ik voel toch enige behoefte te reageren op het verhaal van de prof in dit draadje, omdat het stukje m.i. teveel de sfeer ademt van: als de zaken niet geregeld zijn, is er dus sprake van anarchie. Ook een redenatie die mij wat al te kort door de bocht lijkt. Volgens mij is er nog een zee van ruimte tussen die twee. Er bestaat namelijk ook nog zoiets als: je eigen verantwoordelijkheid nemen, met inachtneming van de belangen van anderen. Rekening houdend met andermans belangen, zogezegd. M.b.t. het zelf kunnen beoordelen van de cache-plek op geschiktheid, laat ik de door mijzelf geplaatste caches als voorbeeld gebruiken: 1. Woudvaartbos: mijn eerste cache. Was geplaatst vlakbij een afvalberg waar bosarbeiders met enige regelmaat aan het werk waren. De cache is inmiddels geruimd omdat het gebied van 15 ha groot (waar een tiental reeën domicilie hielden) momenteel klaargemaakt wordt voor de zoveelste toekan-vestiging, met hotel, ruime parkeerplaats en toegangslaan vanaf de kruising. Mind you (!): "met zoveel mogelijk behoud van de natuurlijke waarde van het gebied", aldus de gemeente Sneek. "A contradiction in terms", als je het mij vraagt. 2. Wyldemerk: verborgen in Gaasterland, in een gebied waar vrij rondwandelen is toegestaan, 10 meter vanaf een vrij toegankelijk pad, niet begraven. 3. De Deelen: de cache ligt binnen 10 meter vanaf een als zodanig door de beheerder uitgezette en gemarkeerde wandelroute, niet begraven. 4. Potskar: de cache ligt in een vrij toegankelijk gebied van 1 juli tot 15 maart, en is verstopt vlak aan de door de beheerder toegestane looproute (binnen 5 meter), niet begraven. 5. de Brekken: de cache ligt verstopt binnen 5 meter vanaf een fietspad, niet begraven. 6. de Ral: de cache ligt binnen 1 meter vanaf de looproute naar een door de beheerder voor het publiek opengestelde vogelhut, waar dus dagelijks verscheidene vogelhut-bezoekers vrij over heen en weer lopen, niet begraven. 7. Op wacht ...: ligt binnen 10 meter vanaf een als zodanig door de beheerder uitgezet karrespoor/ruiterpad, niet begraven. 8. Rottige Meenthe: ligt een meter of 10 vanaf een door de beheerder uitgezette en als zodanig gemarkeerde wandelroute, niet begraven. In alle gevallen heb ik mijn caches dus verstopt (niet begraven) langs door beheerders uitgezette routes of in vrij toegankelijk gebied. Er van uitgaande dat beheerders het publiek niet leiden door gebieden waar ze ze liever niet zien, denk ik ervan uit te kunnen gaan dat ik mijn caches heb verstopt op plaatsen waar zij voor de natuur geen schade opleveren. En daarmee heb ik m.i. in alle gevallen rekening gehouden met de belangen van de natuur, en haar beheerders. Maar inderdaad: in geen van de gevallen heb ik toestemming gevraagd. Ik heb dat ook niet nodig gevonden. In het geval van een gemeente vind ik het zelfs onwenselijk, gezien de wijze waarop zij zelf de natuurlijke omgeving vaak verkwanselt. Dat neemt echter niet weg, dat ik met het toestemming vragen bij beheerders van natuurgebieden geen enkel probleem heb. Als zij daar prijs op stellen, dan moet daar zeker gehoor aan gegeven worden. Maar dat hoor ik dan wel graag van henzelf, en niet van de mensen van de .nl of de .com site. Bovendien weet ik dat het forum gelezen wordt door verschillende vertegenwoordigers van de natuurorganisaties, dus van enige geheimzinnigheid is wat dat betreft ook geen sprake. De discussies, maar ook de publicaties van de caches vinden in alle openheid plaats. Graag zou ik eerst de meningen van de verschillende natuurclubs zélf willen vernemen, voordat allerlei regels worden opgesteld en acties worden ondernomen. Als we nu allerlei regels gaan opstellen, zonder hen daarin te betrekken, dan bestaat de kans dat zij zich ook nu weer "genegeerd, gepasseerd en niet serieus genomen" zullen gaan voelen, zoals de prof het zo mooi dramatisch beschrijft ... Misschien wordt het tijd om de eerste uitnodigingsbrieven de deur uit te laten gaan.
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 13 februari 2003 Geplaatst 13 februari 2003 Inhakend op de uitnodigingsbrieven: e.e.a gaat gebeuren zo lees ik in gc.nu forum. Daarin schrijft Zenz op Feb 13 2003, 17:47 o.a. : (citaat) "Tsja, jammer dat er geen overleg is. Ik heb met het hoofdkantoor van SBB een afspraak gemaakt om met de Stichtig Geocaching om tafel te gaan zitten. Ze staan beslist niet negatief tegenover geocaching als sport/hobby, waarderen ook de aandacht voor hun terreinen, maar willen wel graag overleg. Wellicht is een classificering van gebieden mogelijk (bijvoorbeeld vrije plaatsing, alleen na overleg, niet toegestaan). Het zou jammer zijn als dat traject vastloopt op allerlei zijspoortjes. "
Peetee Geplaatst 13 februari 2003 Geplaatst 13 februari 2003 Inhakend op de uitnodigingsbrieven: e.e.a gaat gebeuren zo lees ik in gc.nu forum. Bedankt voor de melding. Ik was vanavond nog niet op de .nu-site... Het lijkt mij een prima initiatief, wat hopelijk de gewenste duidelijkheid gaat geven. Wie het initiatief neemt, is wat mij betreft niet belangrijk. Dát het gebeurt, wél!
Gast GeoGerardII Geplaatst 13 februari 2003 Geplaatst 13 februari 2003 Ben al een tijd bezig om een locatie voor een nieuw cache in de duinen te vinden, dit is op PWN gebied. Naar aanleiding van deze discussie en de boetes die cachers gekregen hebben, ben ik nogal geschrokken. Het is niet mijn bedoeling dat de omgeving waarin de cache ligt geschaad wordt of dat cachers een boete gaan krijgen. Dus ik had zoiets van: laat ik zorgvuldig te werk gaan. Om dit op te lossen heb ik contact met de boswachter van het gebied opgenomen. Heb net een emailtje terug ontvangen en hij neemt -naar aanleiding van mijn vraag- zo snel mogelijk contact met me op. Hij wilde eerst ruggespraak houden met zijn collega's. Wellicht dat ik samen met een boswachter een cache ga verstoppen, lijkt me wel geinig. De boswachter van de Kennemerduinen heeft naar aanleiding van de huidige problematiek en de uitgedeelde boetes contact opgenomen met zijn collega's van het PWN gebied ter hoogte van Alkmaar. Ik denk toch dat we meer moeten samenwerken met de bezitters van terreinen om verdere problemen of het zelfs verwijderen van caches te voorkomen. Boswachters hebben tegenwoordig ook een GPS. Wat ik me ook afvraag is welke rol de Stichting Geocaching in de huidige problematiek speelt. Of deze stichting wat gedaan heeft is mij dus ontgaan...
GeoGerard Geplaatst 13 februari 2003 Geplaatst 13 februari 2003 Wat ik me bij dit verhaal dus afvraag, is wat je moet doen als er geen duidelijke eigenaar van het gebied of object -waar je de cache verstopt is- te vinden is... Lieve Iedereen,Na het wat minder prettige geval (dat inmiddels heel goed afgerond en opgelost is) met de musica cache zijn we (in overleg met admins en us) tot de conclusie gekomen dat het vragen van toestemming (zoals ook al ruime tijd in de regels voor geocaches plaatsen staat) niet altijd gedaan wordt. Om in de toekomst onze sport/hobby te kunnen blijven uitoefenen is het van het grootste belang om dit wel te doen.... Vanaf heden wordt er dus ook door de approvers aan de gene zijde op gelet (en steekproefsgewijs nagevraagd) of er toestemming gevraagd is/gegeven is voor het plaatsen van de nieuw aangemelde caches. Wil je vlekkeloos je cache approved hebben zet er dan de volgende dingen zeker op: eigenaar van terrein toestemming gevraagd: ja/nee toestemming gekregen: ja/nee (indien ja ook datum en naam van toestemmer neerzetten) Als deze dingen niet bij de nieuwe cache aanmeldingen staan zal je cache in de wacht worden gezet (of gearchiveerd worden en zal je een meeltje krijgen dat je niet voldoet aan de eisen voor het plaatsen van een cache....). Mocht je daarna je cache editen en als nog de toestemming gevraagd/gekregen hebben dan wordt je cache zo weer uit het archief gehaald en approved.... Met vriendelijke groeten (ook namens: Bytheway, Prof. Y. Lupardi en Geoman) Hawkeyes
elsinga Geplaatst 14 februari 2003 Geplaatst 14 februari 2003 Zoals ik al eerder verntileerde: ik ben voorstander van duidelijkheid vooraf. Dus, als SBB geen bezwaar heeft tegen caches, mits <insert duidelijke regels hier>, dan moet Yotan Soldier caches die daaraan voldoen gewoon approven. En als het Fryske Gea (weet ik uit ervaring...) absoluut geen caches wil op hun grondgebied, dan moet je dat respecteren (of er een virtual van maken). En als een andere organisatie elke cache wil begeleiden, dan wil ik dat ook vooraf weten. Dus: overleg als stichting geocaching nederland of als geocaching.nl (of beter: samen) met de overkoepelende organen en leg gedragsregels vast. Voorkomt een hoop rotzooi (letterlijk en figuurlijk!). En wat overleg vooraf met de uitvoerders (boswachters en dergelijke) is uiteraard handig. Kun je mooi bovenin melden dat zij geen bezwaar hebben.
Zenz Geplaatst 14 februari 2003 Geplaatst 14 februari 2003 Wat ik me ook afvraag is welke rol de Stichting Geocaching in de huidige problematiek speelt. De Stichting Geocaching heeft contacten gelegd met het hoofdkantoor van SBB. Daar was men geinteresseerd om spoedig om tafel te gaan: de commotie 'in het veld' was ze natuurlijk niet ontgaan. SBB wil beleid ontwikkelen op dit gebied en afspraken maken met de caching community. Dat proces kan even duren, ook omdat het wat ons betreft een kwestie is van kalmpjes aan SBB overtuigen van de ware aard van geocaching: "natuurliefhebbers die genieten van een fraaie wandeling", in plaats van "gadgetfreaks die met hun neus op de display van hun GPS gedrukt hun 4WD in een rechte lijn achter de pijl aansturen". Het kan natuurlijk beslist geen kwaad als de mannen-met-pakken van SBB dat positieve beeld door de boswachters bevestigd krijgen. Ik zal ook met de Prof contact opnemen om te bekijken hoe we elkaar hierin kunnen helpen. Zenz
GeoGerard Geplaatst 14 februari 2003 Geplaatst 14 februari 2003 Dat beantwoord mijn vraag nog niet afdoende. Stel ik wil gewoon langs de weg achter een struik of hier in de stad in een vergeten hoekje - zonder beperkingen toegankelijk gebied - een cache verstoppen, dan lijkt het mijn stug dat ik hiervoor een permissie moet hebben. Ik zag net een aantal nieuwe caches op GC.com en die worden zonder problemen geplaatst, niks geen permissie van een of andere instantie. Ben van mening dat je deze regelgeving alleen kan toepassen op beschermde natuurgebieden.
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 14 februari 2003 Geplaatst 14 februari 2003 Natuurlijk is het geen zwart/wit kwestie. Er zijn gradaties. Met beschermde natuurgebieden: dan kan je echt niet om de beheerders heen. Maar er zijn nog zoveel andere plekken zoals je al zegt. Laat ik als voorbeeld mijn cache 'Biertje' nemen. Die ligt echt sinds aug 2001 onder een fietspad of beter gezegd onder een brug. Ooit was de leuning van die brug krom geraakt en een jaar later zat er een nieuwe op. Dus iemand/iets zorgt voor die brug. Dan is er vlak naast een picknick plekje met grasveld, tafeltje en afvalbak. Die bak wordt geregeld geleegd. Het zitje is vorig jaar vernieuwd. En ik voel geen aandrang om de bevoegde autoriteiten op de hoogte te brengen. Mede gelet op het feit dat brouwerij Heineken geen strategisch en dus beveiligd doel is en mijn cache een doorzichtig tupperware doosje is en geen munitiekist schat ik de kans op acute paniek bij autoriteiten (bom?) vanwege ontdekking als zeer laag in. Of neem mijn cache 'Leiden Urban 1' die in een achterafje midden in de oude stad ligt omringd door studentenbestendige groenvoorzieningen en bijpassende fietsenhokken. Ik weet precies wie de eigenaar van de grond is: Studentenhuisvesting en ik weet dat als ik het ze ga vragen ze denken "daar heb je weer zo'n rare professor". Wel heb ik vorig jaar met de opruim/schoonmaak/tuinonderhoudploeg gesproken over de geocache. Die weten ervanaf en zullen hem voortaan bij het schoonmaken laten liggen :-)
GeoGerard Geplaatst 14 februari 2003 Geplaatst 14 februari 2003 Ik denk dat dit niet goed gaat, je kunt niet alles reguleren en controleren. Als ik op een braakliggend terrein -waar niemand meer naar omkijkt- of in een nis onder een brug in het open veld -gewoon publiek terrein, zonder restricties- een cache wil verstoppen, dan moet ik eerst stad en land afbellen en emailen voor ik van iemand toeteming heb. Het is dan nog maar de vraag of deze persoon hierover mag beslissen en of er niet nog meer partijen in het spel zijn. Het plaatsen van een cache wordt zo een hindernisbaan, waar veel mensen op af zullen knappen. Ik heb net de regelgeving op de GC.com site gelezen en er wordt met geen woord over deze regelgeving gesproken. Stel je wilt ergens in de Gobi woestijn in China een doos onder een rots plaatsen, dan zul je eerst een ambtenaar in een dorp 100 km verderop om toestemming moeten vragen (of moeten omkopen, want dat is de locale cultuur daar ). Ze zien je al aankomen, daar heb je weer zo'n stomme Hollander, denken ze dan. Ik ben van mening dat simpele regelgeving afdoende is: niet op archeologische plekken niet op historische plekken niet in kwetsbare natuurgebieden niet in gebieden waar je niet van de paden af mag niet bij militaire installaties of objecten die van mogelijk militair belang zijn niet bij of op vliegvelden niet bij snelwegen niet bij spoorwegen niet bij hoogspanningsmasten of andere electrische installaties niet bij / op kanalen, rivieren, sluizen, aquaducten, strekdammen en andere waterwerken, waar het gevaar van verdrinking bestaat. en beslist niet op plaatsen, waar iemand in een gevaarzettende situatie kan belanden. Kortom gewoon je gezond verstand gebruiken. Voorts ben ik van mening dat niet GC.com , GC.nl , Stichting Geocaching of wat voor organisatie dan ook verantwoordelijk is, maar de individuele cacher zelf, of deze nu een cache plaatst of zoekt. Maar goed, ga vooral zo door met strakke regelgeving (maak van het plaatsen een onoverkomelijke hindernisbaan) en iedereen haakt af of stapt over op een andere caching site.
Aanbevolen berichten