Spring naar bijdragen

GPX-files


BigBird

Aanbevolen berichten

Op ons NL forum kom ik niets tegen over de mogelijkheid op geocaching.com om cacheinformatie te downloaden in GPX formaat.

 

Als geocaching.com chartermember ($30/jaar) kan je bestanden met maximaal 500 caches per bestand aanvragen door criteria aan te geven waaraan de caches moeten voldoen. Zo kan je alle caches in Nederland (ca 370 op dit moment) in een keer ontvangen. En dat elke dag, elke week of in welke frequentie je maar wilt.

 

Je kan sinds een tijdje aangeven in welk formaat je het bestand wilt hebben.

Het .loc-formaat is het bekende formaat zoals je ook bij downloaden van een enkele cache binnenkrijgt. Het .loc-formaat kan je bijvoorbeeld met EasyGPS inlezen. Het .loc-formaat bevat alleen de naam en de coordinaten van de cache.

Veel interessanter is het .gpx-formaat. Hierin zit namelijk alle informatie van de cache, inclusief de laatste vijf logs. Hiermee heb je alle informatie beschikbaar, ook als je niet online bent!

De gpx-file bevat ook informatie over of jijzelf de cache gevonden hebt.

 

Natuurlijk heb je weinig aan deze informatie als je de bestanden niet in een leesbare vorm kunt laten zien.

In Amerika heeft ClayJar een programma, genaamd Watcher, gemaakt om de gpx-files te tonen. Watcher is in ontwikkeling en er komen bijna dagelijks nieuwe versies van uit, dus je moet regelmatig op zijn downloadsite kijken of er een nieuwe versie is.

 

Met de nieuwe versie van CacheMaps, die nu in beta getest wordt, kan je ook gpx-files inlezen.

 

Een voorbeeld van een gpx-file met 50 NL caches vind je op hier. Hierin ook caches die door mij gevonden zijn en als zodanig ook als gevonden gemeld worden.

 

Watcher kan je downloaden op de downloadpage van ClayJar.

de ontwikkeling van Watcher kan je volgen in dit topic.

 

BigBird :rolleyes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Handig formaat BigBird!

 

Ik heb ook even met het gpx-formaat ge-experimenteerd en uitgevonden dat EasyGPS er ook mee overweg kan.

 

Gr. Robert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Eerst dacht ik: wat lees ik nauw? Toen moest ik er haring of kuit van hebben want mij stond bij dat EasyGPS alleen maar .loc files wilde eten. Maar ik had even niet ge-updated en dan ben je gauw achter.

Inderdaad: EasyGPS is met deze XML-file heel lekker bezig. Maar je ziet natuurlijk niet alle info: slechts een deel wordt uit de file gevist. Maar ik zag hoe handig het is want even de cachepage bij gc.com zien is: een muisklik en hij staat op het scherm. Luxe hoor!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

GPX is inderdaad een op XML gebaseerd bestandsformaat. Door de XML structuur dus ook zeer goed door mensen te lezen. De achterliggende gedachte is een standaard uitwisselingsformaat (vooral handig op internet).

 

GPX (GPS eXchange Format) is ontwikkeld door Topografix, zie deze pagina voor officiele informatie.

 

Ook is er een Yahoo group over GPX, deze volg ik nu al een aantal maanden. De groep is erg rustig, af en toe komt er een berichtje voorbij m.b.t. de implementatie van GPX in diverse applicaties.

 

Ik heb het formaat ook voorgesteld aan P-terminator, de maker van GarTrax. Of het daadwerkelijk in het programma komt weet ik niet, hij zou er naar kijken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat GPX werkt super ! Alle cache info bij de hand, op je labtop mee in de auto. Als je ergens bent alles heb je (alleen geen foto's oid die bij de cache beschrijving erbij staan)

Vie easyGPS maak ik er een .loc filteje van, via Gartrex een file voor mapsource maken en dan op de labtop bekijken en je route bepalen.

Werkt wat mij betreft heel erg handig en sneller. Beter dan met mijn Palm, waar soms niet alle karakters van de cacheomschrijving goed overkomen, zeker in een formule is dat heel erg lastig.

 

bedankt voor de tip Bigbird

Groeten Rob

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb het formaat ook voorgesteld aan P-terminator, de maker van GarTrax. Of het daadwerkelijk in het programma komt weet ik niet, hij zou er naar kijken.

Het is niet bij kijken alleen gebleven. Voor het grootste deel zit het al in de ontwikkelversie waar ik nu mee bezig ben.

GPX ondersteuning is het laatste dat ik voor de eerstvolgende release wil toevoegen, dus als het goed is, duurt het niet al te lang voor het ook daadwerkelijk beschikbaar komt.

 

GarTrax gaat geen gebruik maken van de cache info, alleen de waypoint informatie (en routes en tracks) zal gelezen en geschreven kunnen worden. Dat zou Rofo al een extra stap werk schelen :blink:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

GarTrax gaat geen gebruik maken van de cache info, alleen de waypoint informatie (en routes en tracks) zal gelezen en geschreven kunnen worden. Dat zou Rofo al een extra stap werk schelen  :lol:

maar de cache beschrijving er meteen bij hebben is wel weer erg handig !

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vie easyGPS maak ik er een .loc filteje van, via Gartrex een file voor mapsource maken en dan op de labtop bekijken en je route bepalen

Ik bedoelde de stap om via EasyGPS een .loc bestand te maken van het .gpx bestand.

 

Wellicht zie ik in EasyGPS iets over het hoofd, maar ik kan daar niks van de cache beschrijving terugvinden.

 

Trouwens, GarTrax kan ook alle cache info downloaden. Dan heb je de beschrijving (alle logs) en, als je wilt, zelfs de foto's bij de logs.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Trouwens, GarTrax kan ook alle cache info downloaden. Dan heb je de beschrijving (alle logs) en, als je wilt, zelfs de foto's bij de logs.

Hoe doe ik dit dan ? De GPX file kan ik niet in Gartrex inladen. het .loc bestand heeft alle info niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoe doe ik dit dan ? De GPX file kan ik niet in Gartrex inladen. het .loc bestand heeft alle info niet.

Het raakt een beetje off-topic, dus even een kort antwoord:

 

Laad je .loc bestand(en) in GarTrax en klik in het menu op 'Download'

Er start nu een download voor alle waypoints waarvan het link veld is ingevuld.

 

De download kan het een en ander uit de cache pagina weggooien en ook links naar andere paginas volgen. Dit alles wordt gestuurd door configuratie bestanden. De bij GarTrax geleverde configuratie bestanden zorgen voor een goede download. Voor verdere informatie verwijs ik naar het help bestand van GarTrax of mijn GarTrax pagina.

 

Als de download klaar is, heb je op je harde schijf een setje werkende cache paginas. Met "Index->Create index" kun je er een handige index pagina voor maken en die met "Index->View index" openen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...
GPX ondersteuning is het laatste dat ik voor de eerstvolgende release wil toevoegen, dus als het goed is, duurt het niet al te lang voor het ook daadwerkelijk beschikbaar komt.

Het heeft naar mijn zin wat te lang geduurd, maar het is er dan eindelijk. Versie 1.0 van GarTrax kan ook GPX bestanden lezen en schrijven (niet de GroundSpeak extensie).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...