Spring naar bijdragen

varschillende coordinaten?


ali.s

Aanbevolen berichten

Nog maar even een beginnersvraag.

Waarom verschillen de coordinaten van een cache op .com van de coordinaten die ik (van diezelfde cache) in Easy GPS zie? Waarbij mij die van Easy GPS beter lijken te kloppen. Voorbeeld:

 

geocaching.com: N 59 08 814, E 012 12 929

 

Easy GPS: N 59.1469 E 12.215438

 

Als ik de .com coordinaten op de kaart zoek, kan ik een punt gemakkelijk vinden, mbv de lijnen op de kaart. Maar hoewel ik de Easy GPS getallen niet herken (graden? minuten? seconden?) lijken ze met de kaart erbij beter kloppend dan .com coordinaten. Wie heeft een idee? En: hoe staan ze straks in mijn GPS (eTrex Cx) :beerchug:

 

Alex

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Nog maar even een beginnersvraag.

Waarom verschillen de coordinaten van een cache op .com van de coordinaten die ik (van diezelfde cache) in Easy GPS zie? Waarbij mij die van Easy GPS beter lijken te kloppen. Voorbeeld:

 

geocaching.com: N 59 08 814, E 012 12 929

 

Easy GPS: N 59.1469 E 12.215438

 

Als ik de .com coordinaten op de kaart zoek, kan ik een punt gemakkelijk vinden, mbv de lijnen op de kaart. Maar hoewel ik de Easy GPS getallen niet herken (graden? minuten? seconden?) lijken ze met de kaart erbij beter kloppend dan .com coordinaten. Wie heeft een idee? En: hoe staan ze straks in mijn GPS (eTrex Cx) :beerchug:

 

Alex

 

Het zijn verschillende manieren om dezelfde positie weer te geven. Dat kan namelijk op 3 manieren, of anders gezegd: in 3 notaties:

1. Notatie ddºmm'ss" (Hier wordt de positie weergegeven in graden, minuten en seconden)

2. Notatie ddºmm.mmm' (Hier wordt de positie weergegeven in graden, minuten en duizendsten van minuten)

3. Notatie dd.dddddº (Hier wordt de positie weergegeven in graden en honderduizendsten van graden)

 

Zo is de positie van het coördinaat N 53º30'45" E 005º15'30" (formaat ddºmm'ss") dus gelijk aan die van het coördinaat N 53º30.750' E 005º15.500' (formaat ddºmm.mmm') en ook gelijk aan die van het coördinaat N 53.5125º E 005.25833º (formaat dd.dddddº).

 

Op geocaching.com is afgesproken dat in de cachebeschrijvingen altijd notatie 2 wordt gebruikt, ddºmm.mmm' dus. Daarnaast bestaat op geocaching.com de afspraak dat het mapdatum altijd op WGS84 ingesteld moet staan.

 

Jij hebt EasyGPS nu nog ingesteld staan op het 3e formaat. Dat moet je dus nog even aanpassen.

bewerkt door Peetee
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha,

Nog even nagekeken (eTrex Cx): ik zie dd mm mmm staan. Dus het zal wel automatisch zo veranderd worden (hoop ik).

 

Waar ik ook niet uitkom (straks kan ik 3 weken niet internetten, vandaar...) : Als ik gc punten download, kan ik ze ALLEEN maar terugvinden op de kaart. Niet bij "routes" "waypoints" "geocaches" enz. Alleen op de kaart op vlaggetje klikken en dan zie je de coordinatenen kun je er naar toe navigeren. Vreemd...

 

Alex

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha,

Nog even nagekeken (eTrex Cx): ik zie dd mm mmm staan. Dus het zal wel automatisch zo veranderd worden (hoop ik).

 

Waar ik ook niet uitkom (straks kan ik 3 weken niet internetten, vandaar...) : Als ik gc punten download, kan ik ze ALLEEN maar terugvinden op de kaart. Niet bij "routes" "waypoints" "geocaches" enz. Alleen op de kaart op vlaggetje klikken en dan zie je de coordinatenen kun je er naar toe navigeren. Vreemd...

 

Alex

 

Gaat het dan om punten dichtbij? Als je naar WP's zoekt en er staan er veel in de GPSr geeft de GPSr alleen de dichtstbijzijnde op volgorde van afstand. Als de gezochte WP's ver(der) weg liggen even met de pijl naar die buurt navigeren en opnieuw WP's opvragen.

 

Hopelijk lukt het.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat zou wel moeten kunnen. Ik zou de handleiding nog maar eens rustig bekijken, of een keer een eenvoudige cache gaan zoeken. Dat leert het snelst!

 

Woont bij jou in de buurt niet een cacher, met wie je eens mee kunt lopen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...