Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Hallo,

Volgende week gaan we langs de Vecht fietsen (van bron naar monding). Gelukkig zijn er onderweg ook wat cachen, waaronder "Zullen we vechten". Hiervoor moet je eerst 3 grenspalen vinden en de cache ligt dan ca 2 km van elke grenspaal. Prima, de nummers van de grenspalen heb ik achterhaald en dan staat er een zinnetje onder: het is niet nodig de grenspalen fysiek te bezoeken. Het moet dus mogelijk zijn om het punt te vinden zonder eerst elke paal apart te bezoeken en dan 2 km te lopen.

Kan iemand mij vertellen, hoe ik dit dan moet hebben. K-kaarten en ozi heb ik niet meer, want die kreeg ik op mijn computer niet aan de praat. :thumbdown:

Geplaatst
Hallo,

Volgende week gaan we langs de Vecht fietsen (van bron naar monding). Gelukkig zijn er onderweg ook wat cachen, waaronder "Zullen we vechten". Hiervoor moet je eerst 3 grenspalen vinden en de cache ligt dan ca 2 km van elke grenspaal. Prima, de nummers van de grenspalen heb ik achterhaald en dan staat er een zinnetje onder: het is niet nodig de grenspalen fysiek te bezoeken. Het moet dus mogelijk zijn om het punt te vinden zonder eerst elke paal apart te bezoeken en dan 2 km te lopen.

Kan iemand mij vertellen, hoe ik dit dan moet hebben. K-kaarten en ozi heb ik niet meer, want die kreeg ik op mijn computer niet aan de praat. :thumbdown:

Tsja, zonder stafkaarten zul je de grenspalen toch moeten bezoeken om de juiste coordinaat van elke grenspaal te achterhalen.

Op de stafkaarten staat namelijk de exacte positie van de grenspaal aangegeven, en dan kun je dus de coordinaat aan de hand van de kaart bepalen.

Pas als je de exacte positie van deze drie palen hebt, kun je je storten op het volgende probleem: bepaal een punt dat op 2 km van elke paal ligt.

Hiervoor zou je bv geotools4.xls kunnen gebruiken; snijpunt van twee cirkels.

Geplaatst (bewerkt)
Pas als je de exacte positie van deze drie palen hebt, kun je je storten op het volgende probleem: bepaal een punt dat op 2 km van elke paal ligt.

Hiervoor zou je bv geotools4.xls kunnen gebruiken; snijpunt van twee cirkels.

In mapsource kun je een vinkje zetten bij "nabijheid" (soms proximity).

Er wordt dan een cirkel om het het wp getrokken op de kaart.

Die mogelijkheid is er ook bij sommige gpsr, zoals de oude gps12 serie en de nieuwe gps60 serie.

bewerkt door JandeBeHanger
Geplaatst
Hallo,

Bewaar je antwoorden goed.

je kan ze nodig hebben aan de monding.

Ger@ld

Geplaatst
Hallo,

een topokaart van de omgeving bemachtigen (een papieren welteverstaan) en die te lijf gaan met een passer? 't Is misschien wat prijzig om speciaal daarvoor die kaart aan te schaffen, maar 't werkt snel, redelijk accuraat, en zonder formulewerk.

Olaf

ps iemand met zo'n topokaart lief aankijken kan natuurlijk ook wonderen doen

Geplaatst

De coordinaten in RD nemen en dan lekker gaan rekenen. Is wel even wat werk, maar zeker niet onmogelijk.

Geplaatst

Het LEUKSTE (en meest in de sfeer van geocachen :beerchug: ) lijkt mij: die grenspalen wel bezoeken, er waypoints van maken en dan in het veld gaan lopen zoeken tot je van elk punt 2km vandaan bent. (Dat kan zo moeilijk ook niet zijn; er zijn steeds maar twee punten die van willekeurig twee grenspalen 2km vandaan liggen..) :D Als je loopt kan je de afstand grof zien op het kaartscherm en dan preciezer met goto naar elk waypoint. Als het zo niet lukt kan je idd met de RD coordinaten gaan tekenen (ruitjespapier) / rekenen.

Primitief? Tja, voor mij is geocacing een BUITENSPORT en geen PC - binnenzit sport.

Lekker in het veld lopen struinen, daar gaat 't toch om?

(Of met de fiets, gezien je nickname ;) )

Al zit ik nu wel te PC-en. :thumbup: )

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...