Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Zo met Yotian Soldier - de EUR-approver - is ook alles weer OK. Was naar eigen zeggen ook wat snel met het on hold zetten van de Musica-cache. Maar dat lag inderdaad aan de drukte. Dat is een baan die je echt moet willen. Geschikte peer inderdaad en ik heb trouwens ook nooit anders willen beweren. Iedereen blij? Op schattenjacht dan maar weer!

Wim

Gast GeoGerardII
Geplaatst
Dan zit ik nog met een vraag.

Ben momenteel bezig met een nieuwe cache in het kustgebied op een zeer mooie en afgelegen plek.

Ik met de beruchte CDs in de weer en een pad gevonden.

Uitgemeten tot op de pixel naukeurig en omgezet in RD grid en ingevoerd in mijn GPS.

Ben dit pad dus gaan lopen.

Dit pad blijkt inderdaad te bestaan, alleen ...

Het pad ziet er niet uit als een gangbaar duinpad.

Of het is jaren geleden in de vergetelheid geraakt en toch nog op de kaart zichtbaar of het is een wissel - een pad door dieren gemaakt - en door de cartografische dienst op luchtfoto's per abuis voor een toegankelijk pad aangezien.

Hebben jullie een advies hoe hiermee om te gaan en hoe kan ik met een boswachter van het duingebied contact opnemen ?  :rolleyes:

Mijn vraag is nog steeds niet beantwoord. :blink:

Geplaatst
Hebben jullie een advies hoe hiermee om te gaan en hoe kan ik met een boswachter van het duingebied contact opnemen ?

Gerard,

Ik heb naar jouw e-mailadres de naam, het e-mailadres en telefoonnummer van de collega van het Noordhollands Duinreservaat gestuurd die je kunt benaderen. Hij is verantwoordelijk voor de toezichtzaken in het duinterrein tussen Bergen en Egmond.

succes,

Ruud

boswachter N.V. PWN Waterleidingbedrijf Noord-Holland

regio Zuid (Kennemerduinen)

(onderdeel van het Nationaal Park Zuid-Kennemerland)

:rolleyes:

• 4 weeks later...
Geplaatst

Gisteren, 6 mrt, een close encounter gehad met de boswachter van Natuurmonumenten op Feico' Land (Vennebroek bij Paterswolde). Hij was zeer geinteresserd in het fenomeen Geocaching en vond het een leuke hobby. Hij vond het echter zeer vervelend dat hij niet op de hoogte was gesteld dat er op zijn gebied ook een lag, hoewel hij wel een vermoeden had door het aantreffen van coordinaten en punaises. In verband hiermee wil hij contact met de eigenaar. Een mailtje van ons vanachter zijn PC, hopen wij, zal voldoende zijn. Onder het genot van een kopje koffie hebben we nog wat ideen en internetadressen uitgewisseld. Kortom een Boswachter die, mits in waarde gelaten, positief staat tov Geocaching.

Geplaatst

Een 'goed' voorbeeld?!? Nou dat mag wel tussen een paar vette "" gezet worden.

Toen ik de logs las, gaf dat bij mij meteen aanleiding tot onderstaande waarschuwing aan potentiële bezoekers om na te denken waar ze op af gaan:

Zoals in diverse onderstaande logs te lezen valt, ligt deze cache wel in een heel erg niet-toegestaan gebied.

Neem als geocacher je verantwoordelijkheid en ga niet zomaar zo'n gebied in. Aan de maker: ik hoop dat je een andere plek van deze cache maakt want als we zo doorgaan krijgen we zeker gelazer met natuurbeheersinstanties (en terecht).

Aangezien ik m'n uitspraken baseer op opmerkingen van anderen heb ik er een 'Note' van gemaakt, maar als ik zelf de situatie gezien had zou ik er wellicht een 'Cache should be archived' van gemaakt hebben.

(Deze tekst wordt ook geplaatst in het geocaching.nl forum.)

Ik heb geen idee hoever je dat gebied in moet, maar aan de logs te lezen is het simpelweg tever.

Overigens hadden de eerste vinders van de cache er een Breezer in aangetroffen, dus de plaatser heeft zich ook niet aan de non-alcohol regel gehouden.

• 2 weeks later...
Geplaatst

Toch leuk om te lezen .....

Hier onder een logje van Freddy van "Kenny in the Dunes":

March 17 by Freddy - S@NL CCN (S@NL CCN) (1 found)

mijn 2e cache gevonden. Doordat het coepelduin gesloten is heb ik mijn neef gebelt die duin/bos wachter is in dat gebied.(handig zo,n neef)

en samen op pad maar ja beetje te laat weggegaan dus voordat we er waren was het stikdonker dus onverichter zaake weer terug naar huis toe.

Toch wel fijn dat hij met de auto redelijk dichtbij kan komen.

Volgende ochtend weer op pad eerst 2 uur met hem op patroule geweest en toen op naar de kenny Schat. daar aangekomen geen Kaale Tak helemaal niks. dat was niet zo mooi. ok ander coordinate stelsel geprobeert en weer niks alleen maar zand om moedeloos van te worden. Volgende stelsel en ja hoor 120 M verder dan de twee andere plekken stuiten we op een Verstopte Schoen en een stukje verder een groene schatkist. Logboekje volgekalkt en het spul weer verstopt. Niks in en Niks uit.

Mooi plekie en lekker dicht bij huis. 1300M vanaf Titan.

Link naar Kenny in the Dunes:

http://www.geocaching.com/seek/cache_detai...ils.aspx?ID=450

Met dank aan Megaheks, die dit op .nu onder de aandacht bracht.

Geplaatst
Overigens hadden de eerste vinders van de cache er een Breezer in aangetroffen, dus de plaatser heeft zich ook niet aan de non-alcohol regel gehouden.

Lees ik een logje van het Vechtdal; vinden ze een VOL hagelpatroon in een cache ! dat kan echt niet !!!!!

Logje van het Vechtdal

Een 'goed' voorbeeld?!? Nou dat mag wel tussen een paar vette "" gezet worden.

Binnen de context is dit inderdaad een goed voorbeeld.........

• 2 weeks later...
Geplaatst

Vanmiddag heb ik namens de Stichting Geocaching (en dus namens jullie allemaal) een bijzonder plezierig gesprek gevoerd met de heren Hekhuis en Baars van Staatsbosbeheer. In dat gesprek heb ik uitgelegd wat geocaching precies inhoudt, wat voor slag volk er over de SBB terreinen struint en wat ze daar zoeken.

Zoals ik al hoopte naar aanleiding van de contacten via telefoon en email staat SBB positief tegenover geocaching. Op korte termijn word daar intern verder overlegd, maar de insteek van zowel SBB als de Stichting is de volgende acties te ondernemen:

- de Stichting verzorgt een helder verhaal over wat geocaching precies is: natuurminnende wandelaars die waar mogelijk op wegen en paden blijvend natuurgebieden doorkruisen op zoek naar een op verantwoorde wijze verstopte cache.

- die informatie wordt door SBB verspreid onder de boswachters, met de aanbeveling dat SBB dit een prima activiteit vindt.

- we bekijken ook of het mogelijk is een speciale eventcache op te zetten tijdens een bijeenkomst van boswachters. Dit alles onder het motto: bekend maakt bemind.

- SBB wil bij voorkeur naar een situatie waarin geocaching in principe gewoon is toegestaan: zolang de cachers zich houden aan de normale regels die voor een terrein gelden (respect voor de natuur, geen schade aanbrengen) is er niks aan de hand. Wat betreft het afwijken van die paden om de cache te vinden probeert SBB te komen tot een tweedeling: gebieden waar dat voor geocaching gewoon mag, en bepaalde benoemde gebieden waarbij overleg met de boswachter nodig is.

- de weg naar de boswachters voor die bepaalde gebieden wordt makkelijk vindbaar gemaakt,

- de Stichting communiceert de afspraken die met SBB worden gemaakt naar de geocachers,

- de Stichting vormt het centrale aanspreekpunt naar de geocachers voor SBB en de boswachters.

Op het punt van de wegen en paden is enige toelichting nodig. De door SBB zelf uitgezette 'Struinen met Satellieten' wandelingen worden binnenkort uitgebreid. Bij die wandelingen is het zonder meer toegestaan in een rechte lijn van a naar b te lopen, zonder acht te slaan op wegen of paden (vandaar ook die term 'struinen'). Niet elke boswachter is even blij met de precedent die dat schept, omdat sommige wandelaars denken dat die 'recht-zo-die-gaat'-methode nu in alle SBB gebieden toegestaan is. Grote kans dat de boswachters die minder positief op geocachers reageerden, dachten met mensen te maken te hebben die dat 'struinen' in hun kwetsbare gebied in de praktijk brachten. Conclusie: de combinatie GPS en 'van-het-pad-afgaan' ligt intern wat gevoelig. Mijn gesprekspartners bij Staatsbosbeheer zijn van mening dat het 'met beleid' van het pad afgaan om een cache te zoeken voor het overgrote deel van de gebieden geen probleem oplevert (met uitzondering dan van die benoemde gebieden, waar overleg nodig is om te voorkomen dat de cache in al te kwetsbare natuur terechtkomt) en ze verwachten dat de boswachters daar net zo over zullen denken. De optie om een cache in een kwetsbare periode als de broedtijd tijdelijk te de-activeren bleek de plaatsingsmogelijkheden te verruimen. Ook hier geldt weer: informeren, misverstanden wegnemen, oog voor de natuur en je gezonde verstand gebruiken.

Hoe nu verder?

Vanavond maak ik een verhaal voor SBB, dat morgenochtend in een intern overleg bij SBB wordt besproken. Na akkoord gaat dat naar de boswachters toe. Gedurende het proces hou ik jullie op de hoogte!

Zenz

Geplaatst
Zoals ik al hoopte naar aanleiding van de contacten via telefoon en email staat SBB positief tegenover geocaching.

Dat blijkt overigens ook duidelijk op de site van SBB zelf: op de wandelen met GPS pagina's wordt al verwezen naar www.geocaching.nl!

Geplaatst
Gedurende het proces hou ik jullie op de hoogte!

Ik ben benieuwd! Goed werk! :(

Geplaatst

Ik ga morgen eens bellen naar staatsbosbeheer voor een cache die ik wil uitzetten bij nootdorp (dobbeplas). Ben benieuwd naar de reactie. Het telefoonnummer heb ik overgenomen van de bordjes die bij het gebied staan.

Geplaatst

Ik heb ook geprobeert toestemming te krijgen om een cache te plaatsen maar het was unaniem nee.

Dus ik gebruikte een andere taktiek, Ik vroeg de bosjesmannen om zelf de cache te plaatsen op een goede locatie. aangezien hun alle mooi plekjes weten die verantwoord zijn in hun ogen. Volgende week heb ik een afspraak. en dan zal ik wel zien wat ze bedacht hebben.

Ik heb het probleem bij hun gelegd en ze in het spelletje betrokken. kijken of het werkt.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...