Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Ik ken een terrein in eigendom van Zuidhollands Landschap. (Die doen niet aan geocaching maar dat ter zijde.) Bij de ingang staat een bord: alleen voor leden van ZHL (of een vergelijkbare L-vereniging). In de pers is bericht verschenen dat ze dit gebied experimenteel vrij open stellen; lidmaatschap van een landschapsvereniging (welke dan ook) is niet meer nodig voor toegang.

Ook vermeld het bord (behalve bovenvermelde) dat het verboden voor paarden is en dat geen sport en spel beoefend mag worden. Per definitie (van ZHL) is geocaching een sport (staat ook zo op de gc.nl homepage!). Dus caches mogen niet. Wettelijk juist?

Geplaatst
Ook vermeld het bord (behalve bovenvermelde) dat het verboden voor paarden is en dat geen sport en spel beoefend mag worden. Per definitie (van ZHL) is geocaching een sport (staat ook zo op de gc.nl homepage!). Dus caches mogen niet. Wettelijk juist?

Tja, ik vraag het me af of je dit kunt verbieden.

Ga ik op het pad proberen zo ver mogelijk te springen (sport) en doen we verder onderweg tikkertje (spel), moeten we aangekomen bij een bankje even rusten en wordt een Ganzenbord (spel) tevoorschijn gehaald. Niet iedereen heeft zin, dus wordt er ook nog even een dambord (sport of spel?) bijgehaald.

Wat moet je hier nu mee? Ik verwacht dat uitsluitend overtreding van een betere omschrijving (definitie) pas kan leiden tot een eventuele veroordeling. Er zal dan ook vastgesteld moeten worden wat geocaching precies is. Ook al zegt men b.v. op de .nl-site dat het een sport is en ervaart een ander het als een spel, weer een ander zal dit als een vorm recreatie omschrijven.

Ik ben zelf niet echt bang voor dat soort borden, maar wellicht kan iemand mij met een andere omschrijving wel angst inboezemen :D

Geplaatst

In hoofdlijnen komt de insteek van de gesprekspartners van de Stichting Geocaching bij het SBB hoofdkantoor hier op neer: als in een gebied recreatie (als in: wandelen over de paden) is toegestaan, mag je er ook geocachen. Letterlijk zei de manager: "We ontvangen jaarlijks ruim 100 miljoen bezoekers in de gebieden, die paar duizend cachers maken niet zoveel uit als ze zich gewoon aan de algemeen geldende regels houden."

Ze vinden geocaching helemaal niet zo spannend voor de natuur, alleen willen ze goed overleg over de eindplek, zodat de cache op een plek komt te liggen waar je geen schade aanricht. Er is een verdere verdeling van deze gebieden mogelijk, namelijk in gebieden waar je overal van het pad afmag (dat zijn de gebieden waar ook de GPS wandelingen van SBB liggen) en gebieden waar je op de paden hoort te blijven en voor de eindlokatie dus toestemming van de boswachter nodig is als je daarvoor van het pad af moet. Als gevolg van het recent gewijzigde beleid zal het aantal gebieden waar van de paden mag worden afgeweken de komende jaren toenemen. Aan de andere kant willen ze eigenlijk wel van alle caches op hun terrein weten waar ze precies liggen, dus contact is sowieso gewenst.

De verboden gebieden zijn gebieden waar je sowieso niet mag komen: afgeschermd met prikkeldraad, bordje 'verboden toegang' enz. Daar mogen we dus niet geocachen. Eerlijk gezegd vond ik dat niet zo'n verrassing; ik heb ze verteld dat het betreden van verboden gebied tijdens het geocachen ongebruikelijk is en dat hier derhalve geen probleem over zou ontstaan.

Let wel: dit is (nog) geen officiele beleidslijn, maar de reactie van de manager die binnen SBB over recreatie gaat. SBB beraadt zich momenteel over een formeel standpunt. Volgende week zit ik namens de stichting om tafel met Natuurmonumenten. Wellicht is het voor de lezers van deze thread ook interessant om de verrichtingen van Robert Elsinga te volgen, die daarvan zowel elders op dit forum als op het .nu forum verslag doet.

Zenz

Geplaatst
Staatsbosbeheer pakt de zaken voortvarend aan! Naar aanleiding van de gesprekken met de Stichting Geocaching organiseert SBB op vrijdag 23 mei een gpswandeling annex geocache in Leersum, waarvoor alle boswachters zijn uitgenodigd. Ook enkele mensen van Natuurmonumenten gaan mee, waaronder de contactpersoon voor de Stichting waarmee we een paar dagen later, op 26 mei, om tafel zitten.

Is er al iets bekend? Ik heb na vrijdag op de sites van SBB en NM niets kunnen vinden van een reactie. Misschien dat iemand van de stichting iets weet?

Flupke

Geplaatst
Is er al iets bekend?

Rustig, rustig! :)

De afspraak met NM is een dagje verzet. Morgenmiddag weet ik dus meer. Morgenavond heb ik ook (andere) afspraken staan, dus ik weet niet of het me lukt direct een verslagje te posten. Zo niet, dan woensdag.

Wel goed om te merken dat het leeft :beerchug:

Zenz

Geplaatst
De afspraak met NM is een dagje verzet.

Tsja, en toen was ze ziek. Kan gebeuren. Wel sneu om met dit mooie weer in je bed te moeten liggen... :P

I'll keep y'all posted!

Zenz

Geplaatst
Ik ken een terrein in eigendom van Zuidhollands Landschap. (Die doen niet aan geocaching maar dat ter zijde.) Bij de ingang staat een bord: alleen voor leden van ZHL (of een vergelijkbare L-vereniging). In de pers is bericht verschenen dat ze dit gebied experimenteel vrij open stellen; lidmaatschap van een landschapsvereniging (welke dan ook) is niet meer nodig voor toegang.

Ik ga met de prof. mee in dit standpunt, maar het probleem is juist dat er vaak - afgezien van wat algemene regels - onduidelijk is wat wel en niet mag. Mijn stelling: als het er niet staat dat het verboden is (en ook niet iets waaruit je zou moeten concluderen dat het verboden is), dan mag het en is geen toestemming nodig.

ambtenaartje :P

Geplaatst
Mijn stelling: als het er niet staat dat het verboden is (en ook niet iets waaruit je zou moeten concluderen dat het verboden is), dan mag het en is geen toestemming nodig.

OK... daar kan ik inkomen. Zolang je je aan de regels houdt is er niks aan de hand. Nu staat bij vrijwel alle opengestelde natuurgebieden het standaard schildje met gedragsregels, je weet wel: vrije wandeling op wegen en paden, zonsopgang tot zonsondergang, geen zaken achter laten etc.

Ergo: uitsluitend virtuele caches die over gebaande wegen gaan.

En nou jij weer :beerchug:

Zenz

Geplaatst
Mijn stelling: als het er niet staat dat het verboden is (en ook niet iets waaruit je zou moeten concluderen dat het verboden is), dan mag het en is geen toestemming nodig.

OK... daar kan ik inkomen. Zolang je je aan de regels houdt is er niks aan de hand. Nu staat bij vrijwel alle opengestelde natuurgebieden het standaard schildje met gedragsregels, je weet wel: vrije wandeling op wegen en paden, zonsopgang tot zonsondergang, geen zaken achter laten etc.

Ergo: uitsluitend virtuele caches die over gebaande wegen gaan.

En nou jij weer :blink:

Zenz

Als er een dergelijk bordje staat, dan ben ik het met jullie eens dat je toestemming moet krijgen. Echter, er staan ook vaak helemaal geen bordjes. Tenminste, in West-Nederland zijn kleinere stukjes natuur die niet van een Landschap of SBB zijn, maar toch toegankelijk. In die situaties gaat mijn stelling m.i. nog steeds op.

ambtenaartje :)

• 1 year later...
Geplaatst
Afgelopen weekend heb ik een boete in ontvangst mogen nemen  van een Opsporings ambtenaar van natuurmonumenten, deze Boswachter  betreurde het zeer dat er bij het plaatsen van een cache geen overleg plaatsvond met de Boswachter.... 

Ik kom even op de boetes terug want we hebben hier niet te klagen met onze natuurbeschermingsinstanties. Hebben die hier zoveel in de melk te brokkelen als in de USA het geval is.?

Leve het polderoverleg! En je kan je nu ook indenken waarom gc.com werkt met approvers en vele regels dienaangaande. Lees maar eens deze tekst uit de USA en lees speciaal die zin helemaal aan het eind:

This Letter will serve as notice that Geocaching is prohibited on federal lands, specifically lands owned or leased by the US Fish and Wildlife Service. This office has recieved information that individuals associated with this act of Geocaching have been placing and searching for caches on National Wildlife Refuges throughout the United States, and specifically on Bon Secour Wildlife Refuge.

The Placement of any object on Wildlife Refuge is a violation of several federal regulations including the following:

16USC668dd, 50CFR 27.93 Abandonment of property

16USC668dd, 50CFR 26,21A Trespass

16USC668dd, 50CFR 27.63 Search for and removal of other valued objects.

16USC668dd, 50CFR 27.97 Private operations

Other violations of Federal Law may apply.

The maximum fine for each specific violation per person is up to $5,000.00 and or 6 months in jail. The maximum penalty for a corporation involved is up to $10,000.00 and 1 year in jail per offense.

Geplaatst
Afgelopen weekend heb ik een boete in ontvangst mogen nemen  van een Opsporings ambtenaar van natuurmonumenten, deze Boswachter  betreurde het zeer dat er bij het plaatsen van een cache geen overleg plaatsvond met de Boswachter.... 

Ik kom even op de boetes terug want we hebben hier niet te klagen met onze natuurbeschermingsinstanties. Hebben die hier zoveel in de melk te brokkelen als in de USA het geval is.?

Leve het polderoverleg! En je kan je nu ook indenken waarom gc.com werkt met approvers en vele regels dienaangaande. Lees maar eens deze tekst uit de USA en lees speciaal die zin helemaal aan het eind:

This Letter will serve as notice that Geocaching is prohibited on federal lands, specifically lands owned or leased by the US Fish and Wildlife Service. This office has recieved information that individuals associated with this act of Geocaching have been placing and searching for caches on National Wildlife Refuges throughout the United States, and specifically on Bon Secour Wildlife Refuge.

The Placement of any object on Wildlife Refuge is a violation of several federal regulations including the following:

16USC668dd, 50CFR 27.93 Abandonment of property

16USC668dd, 50CFR 26,21A Trespass

16USC668dd, 50CFR 27.63 Search for and removal of other valued objects.

16USC668dd, 50CFR 27.97 Private operations

Other violations of Federal Law may apply.

The maximum fine for each specific violation per person is up to $5,000.00 and or 6 months in jail. The maximum penalty for a corporation involved is up to $10,000.00 and 1 year in jail per offense.

Nou wordt het hier in NL zo langzamerhand wel een bananenrepubliek, maar ik zie mezelf nog niet een half jaar de nor indraaien omdat ik een jampotje heb neergelegd of opgespoord op de Mokerhei. Het valt me al mee dat je in de VS tegenwoordig niet meer standrechtelijk geëxecuteerd mag worden als je op andermans land loopt of daar foute dingen doet.

Hoe zouden trouwens de regels in Singapore luiden?

Geplaatst

Nederland is een K*T land aan het worden met al z'n regeltjes en wetjes terwijl belangrijke zaken niet aan gepakt worden.

Geplaatst
Nederland is een K*T land aan het worden met al z'n regeltjes en wetjes terwijl belangrijke zaken niet aan gepakt worden.

Nee Japi, dat valt wel mee. Kijk eens hoe lang dit draadje al loopt. Nog steeds is men elkaar gek aan het maken dat geocachen niet zou mogen zonder toestemming. Tobi, Ambtenaartje en ook ikzelf hebben in het grijze verleden dit "verbod" aan de kaak gesteld. Het mag gewoon, als je je maar aan de normaal (voor iedereen geldende!!) regels houd. Zelfs de overtreding "van het pad afgaan" wordt meestal gedoogd. Hoeveel mensen zitten niet gezellig onder een boom of bankje te picknicken. Geen weldenkende opsporingsambtenaar die aanstoot aan zal nemen, mits er niets vernield of bevuild wordt.

Ook toestemming van een boswachter is "los zand" Hij is handhaver en geen ontheffing verlener. Mocht je al zo'n "toestemming" krijgen, dan is hij van weinig waarde en streelt het hoogstens het ego van de betreffende ambtenaar die kennelijk van zijn baas die "bevoegdheid" gekregen heeft. Voor de rest zal ook hij zich aan de wettelijk vastgestelde regels moeten houden voordat hij kan optreden. En dan nog ben je in de mogelijkheid deze opsporingshandeling te laten toetsen door een rechter. Voor zover is weet is dit nog nooit voorgekomen.

sjors

Geplaatst
Zelfs de overtreding "van het pad afgaan" wordt meestal gedoogd.

Meestal wel ja. Ligt aan de luimen en voorkeuren van de opsporingsambtenaar. Als de betreffende recreant een sympathieke of gezaghebbende indruk maakt zal het wel loslopen. De ene opsporingsambtenaar zal ontspannener reageren op een gps dan de andere. Het blijft dus afwachten. In het forum is te lezen dat er wel degelijk bekeuringen worden uitgedeeld. Neem geocache Gamebox. Als ik me goed herinner zat de geocacher in de berm, twee meter van het pad, te loggen. Dat leverde een bekeuring op.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...