Spring naar bijdragen

Graden en minuten omrekenen in Google Earth?


Weisneus

Aanbevolen berichten

Hier mijn eerste vraag als newbie in gps-land.

 

Bij de voorbereiding van mijn vakantie probeer ik een aantal lokaties in mijn gps (Magellan Explorist 210) op te slaan. Hierbij gebruik ik google earth.

Echter google earth hanteert een formaat dat ik niet kwijt kan in mijn gps.

Bijvoorbeeld 41 57'13.12"N.

Mijn gps kan met lat/lon indeling alleen formaten aan deg/min.mmm, deg/min/sec, deg.ddddd. Alle minder dan 8 posities terwijl google 8 posities aangeeft.

Ook ms route 66 hanteert dit formaat.

 

Hellup :thumbup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

  • 8 months later...
Dan moet je deg/min/sec instellen. En dan de .12 (Of wat dan ook) niet invullen. Dat gaat toch over cm's.

 

Misschien kan mijn vraagje dan hier achteraan. Als newby flink aan het stoeien met google earth, maar daar hanteren ze een ander formaat dan mijn GPSmap 60 Cx. Al eens de mist ingegaan door een waypoint te maken in google earth, die naar mijn gps gestuurd en kwam in het veld op een verkeerde plek uit. Kan ik in google earth het formaat veranderen zodat hetzelfde formaat als in mijn gps gebruikt wordt? Dus bijvoorbeeld N 52º 31. 123 en E 004º 37.123 De optie in google earth geven mij 3 mogelijkheden, maar niet deze.

:crybaby:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik krijg in GE de keuze uit twee systemen, graden minuten seconden en graden.

Van de kleinste eenheid worden ook fracties gegeven.

Beide kunnen ook ingesteld worden op de 60Cx, dat is dus geen probleem.

Ik weet niet welke drie formaten jij dan kunt kiezen in GE, en kan me niet voorstellen dat de 60Cx ze geen van drieën zou kennen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik krijg in GE de keuze uit twee systemen, graden minuten seconden en graden.

Van de kleinste eenheid worden ook fracties gegeven.

Beide kunnen ook ingesteld worden op de 60Cx, dat is dus geen probleem.

Ik weet niet welke drie formaten jij dan kunt kiezen in GE, en kan me niet voorstellen dat de 60Cx ze geen van drieën zou kennen.

 

:crybaby: Hee, bedankt voor je reactie! Misschien was ik niet helemaal duidelijk. Mijn GPS herkent/leest het wel. Ik wil alleen in GE de coordinaten in WSG84 (?) lezen. Ik heb wel eens coordinaten als bijv. N 52 31.123 en E 004 31.123 ingevoerd. Dan ging GE naar die plek en gaf die coordinaten ook zo aan in beeld. Maar als ik daar dan in GE een waypoint van maakte en die later in mijn GPS invoerde kwam ik op een heel andere plek uit. En zag ik mijn oorspronkelijke coordinaten niet meer, maar een ander formaat.

In GE kan ik kiezen uit "Universal Transverse Mercator", "DMS" en "Degrees".

Waarschijnlijk uit luiheid/gemakzucht/vergeetachtigheid wil ik het formaat in mijn GPS niet steeds veranderen, maar alleen het coordinatensysteem gebruiken zoals die op de site geocaching.nl/.com wordt gebruikt. Dus mijn vraag is of ik het systeem in GE kan veranderen in die van WSG84. Heb jij misschien een idee?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb ook al eens geprobeerd GE te veranderen, maar dat is me niet gelukt.

Blijft m.i. toch een kwestie van omrekenen naar D.dd.mmm.

 

Als het anders is hoor ik het ook graag.!

 

Omrekenen doe je door de seconden met 6 te vermenigvuldigen. Bv: 52.22 15.4

wordt 52.22 324

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In GE kan ik kiezen uit "Universal Transverse Mercator", "DMS" en "Degrees".

............

Dus mijn vraag is of ik het systeem in GE kan veranderen in die van WSG84.

Ik heb een oudere versie van GE, en daar kun je niet voor UTM kiezen.

Maar UTM, DMS en Degrees zijn alle drie te kiezen op de 60-serie.

In de geocachingwereld is gestandaardiseerd op DM, en dat levert GE dus niet.

............

Alle GE formaten zijn al in het datum WGS84, het is slechts de presentatie die verschilt.

Sommige mensen denken dat WGS84 een vorm van presenteren aangeeft, maar dat is niet waar. WGS84 is een model van de aarde, een ellipsoïde die op een bepaalde manier aan de aarde is gekoppeld. En daar kun je in alle mogelijke stelsels op tekenen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Omrekenen doe je door de seconden met 6 te vermenigvuldigen. Bv: 52.22 15.4 wordt 52.22 324
Dit klopt niet:

Er gaan 60 seconden in een minuut, omrekenen doe je dus door het aantal seconden door 60 te delen, en het resultaat bij de minuten op te tellen.

Verder mag - en moet! - om verwarring te voorkomen een decimale punt alleen geplaatst worden in het laatste (kleinste) onderdeel. De overige delen moeten op een andere manier worden gescheiden.

 

Dus: 52 22 15.4 wordt 52 22.257

of: 52°22'15.4'' wordt 52°22.257'

 

Het is me trouwens een raadsel hoe je aan die 324 komt. Ja toch, de 1 weglaten en het restant met 6 vermenigvuldigen en dan met 10, maar dat is wel heel bizar.

bewerkt door lex
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...