Spring naar bijdragen

Afstand bepalen


Jalychaba

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Tijdens onze vakantie op Malta (waar wij achtervolgd werden door de Duikertjes ;-))) heb ik geprobeerd of ik aan de hand van een gewone kaart en een paar bekende coordinaten een beetje de lokatie van een cache kon bepalen. Maar dit werd erg lastig.

Nu vraag ik me af of iemand mij kan vertellen wat de afstand in meters is als het coordinaat een minuut meer is. Dus b.v. van N 51.17.000 naar N 51.18.000.

En hoe zit dat met de E coordinaten? Is dit over de hele wereld hetzelfde of zit daar verschil in?

 

Alvast bedankt voor het antwoord.

 

Groetjes, Lydia

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

In de noord/zuid richting is een minuut exact gelijk aan een zeemijl, dus 1852 meter. In de oost/west richting is dat afhankelijk van de breedtegraad, hier is het redelijk vergelijkbaar met een kilometer, in Malta zal dat iets meer zijn.

 

bjorri, de reis is het doel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In de noord/zuid richting is een minuut exact gelijk aan een zeemijl, dus 1852 meter. In de oost/west richting is dat afhankelijk van de breedtegraad, hier is het redelijk vergelijkbaar met een kilometer, in Malta zal dat iets meer zijn.

 

bjorri, de reis is het doel.

 

CORRECTIE:

Voor de oost/west richting is het hier ergens halverwege 1,1 en 1,2 kilometer. Maar voor Malta zal het inderdaad meer zijn, en op de evenaar is het ongeveer hetzelfde als de noord/zuid richting.

bewerkt door Goedweerloper
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je toch een computerachtig ding in de hand hebt (een GPSr bedoel ik dus) dan kan dat ding je rekenarij uit handen nemen.

Stel je hebt 2 punten. Dan maak je 2 waypoints aan in de GPS met de gewenste WGS84 graden.

Dan ga je naar de weergave-instellingen en daar kies je geen graden maar UTM uit. Dan zie je posities van de twee waypoints in meters.

Sommige GPS-en kunnen afstand/richting tussen waypoints op hun schermpje tonen. Dat doen ze dan in de opgegeven ingestelde eenheden (meter, foot, mile...).

Let wel dat dit soms de afstand over een bol kan zijn, soms de afstand over de ellips. Afhankelijk van instellingen en merk GPSr.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je toch een computerachtig ding in de hand hebt (een GPSr bedoel ik dus) dan kan dat ding je rekenarij uit handen nemen.

Stel je hebt 2 punten. Dan maak je 2 waypoints aan in de GPS met de gewenste WGS84 graden.

Dan ga je naar de weergave-instellingen en daar kies je geen graden maar UTM uit. Dan zie je posities van de twee waypoints in meters.

Sommige GPS-en kunnen afstand/richting tussen waypoints op hun schermpje tonen.  Dat doen ze dan in de opgegeven ingestelde eenheden (meter, foot, mile...).

Let wel dat dit soms de afstand over een bol kan zijn, soms de afstand over de ellips. Afhankelijk van instellingen en merk GPSr.

 

Nog makkelijker (hoe ik het doe).

 

- Een punt markeren in je GPS.

- 1 minuut bij de oosterlengte optellen en dit opslaan als waypoint.

- GOTO naar dat waypoint.

VOILA je ziet het aantal meters afstand tussen een minuut verschijnen als de afstand die je hemelsbreed zou moeten afleggen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...