flatfisher Geplaatst 19 mei 2006 Geplaatst 19 mei 2006 Tjongejonge, Ik denk, lees dit draadje nog eens terug, wat een ontwikkelingen. TiMmS, ik hoop voor je dat je die GPSMAP 60c voor zo'n €200 hebt kunnen kopen. Hoewel ik niet weet of dat veel of weinig is voor een tweedehands, in vergelijking met de GPS 60 is het veel mooier. Ik wou dat ik zo'n vriend had gehad... Overigens hoef je je geen zorgen te maken over het feit dat Garmin deze GPS uit de productie heeft genomen. Ik denk dat dat vooral marketing-technisch gedaan is, ze hebben immers een nogal breed assortiment gemaakt. Het enige nadeel dat ik kan verzinnen tav een GPSMAP 60 C is zijn 'beperkte' geheugencapaciteit voor kaartmateriaal: 56 MB vast geheugen. Ik denk dat ook voor Garmin de toekomst ligt in het toepassen van flash-kaartjes (zie de CX-modellen). Voor zover ik kan overzien (en dat is niet zo ver...) lijkt het dat nieuwer kaartmateriaal steeds meer geheugenruimte nodig heeft, dat de te uploaden fragmenten steeds groter worden. Maar ik denk niet dat dat voor gebruik in Nederland ooit een probleem zal worden. Succes! Flatfisher
TiMmS Geplaatst 29 mei 2006 Auteur Geplaatst 29 mei 2006 Hey Flatfisher, Ik heb inmiddels mn Map60c binnen en ruimschoots uitgetest. Het is een geweldig apparaatje met heel veel functionaliteit. Hij is nog in perfecte staat en geen krasje te vinden. Betreft de ruimte voor het kaartmateriaal; Is voor mij op dit moment voldoende. Ik heb eerder deze week heel west-Nederland & west-Belgie ingevoerd en ik had nog ruimte over. De batterijduur is maximaal. Heb inmiddels 2 ruime geocachtochten gelopen en de batterijen kun nog wel even mee. Had ik eerlijk gezegd niet verwacht met een kleurenschermpje. Ook de GPS ontvanger is goed. Tot nog toe continu goed ontvangst gehad (veelal 3d, heel soms 2d), ook onder een bladerdek. Kortom een top apparaatje!
GeoVlinder Geplaatst 29 mei 2006 Geplaatst 29 mei 2006 Super geweldig! Goed om te lezen. Veel plezier ermee. Ik hoop dat ik ook eens tegen zo'n mooi dealtje aan mag lopen. groetjes Geovlinder
flatfisher Geplaatst 29 mei 2006 Geplaatst 29 mei 2006 Hoi TiMmS, Gefeliciteerd met je aankoop en veel plezier er mee! Groet Flatfisher
Marijn@Liesbeth Geplaatst 11 september 2006 Geplaatst 11 september 2006 Ik ben net als de starter van dit topic op zoek naar een goede ontvanger om mee te geocachen. Ik heb volgens mij hetzelfde rijtje waar ik uit wil kiezen: Magellan eXplorist 210 Garmin GPS 60 Garmin Etrex Legend Ik ga de ontvanger puur voor het wandelen gebruiken, dus niet voor de fiets of in de auto. Nadat ik de bovenstaande thread gelezen heb, kom ik tot de conclusie dat ik voor de GPS 60 wellicht ga, gezien de goede ontvangst en (wat voor mij de doorslag gaf) het direct kunnen invoeren van de afstand en aantal graden wanneer je naar een waypoint loopt. Ik heb verleden weekend met een eXplorist 210 een cache gedaan, een goed apparaat hoor, maar met (door mij gevonden) tot nu toe 1 nadeel. Er zit geen tripmeter op. Dus ook geen ODO-meter. Je kunt dus niet vanaf een gevonden waypoint een aantal meters lopen en incidenteel de odo-meter op nul zetten. En dat hebben de garmin toestellen volgens mij standaard. Wat betreft de kaart in het beeld. Bij de 210 en de legend heb je een kaart in beeld. Bij de GPS60 volgens de gps-koopgids niet. Wordt dat bij de GPS60 door iemand als een nadeel ervaren? BIj de 210 merkte ik dat je wel de kaart kon zien (zeer grove hoofdwegen), en dat je een beetje kon zien waar je precies gelopen hebt. Maar ik vraag me af of het wel opweegt tegen het punt van de GPS60 waar je afstand en graden kan invoeren. Ik las trouwens ook dat op de verschillende sites waar je routes kunt downloaden, ze meestal in het "Garmin"-formaat te downen zijn en dat je voor Magellan een ander formaat moet instellen/downen. Is dat zo? Want een van mijn pre's is dat ik de ontvanger op de pc kan aansluiten zodat ik de routes kan inladen. Kortom een dillemma... Wie heeft nog tips/antwoorden?
Peetee Geplaatst 11 september 2006 Geplaatst 11 september 2006 Ik ben net als de starter van dit topic op zoek naar een goede ontvanger om mee te geocachen. Ik heb volgens mij hetzelfde rijtje waar ik uit wil kiezen: Magellan eXplorist 210 Garmin GPS 60 Garmin Etrex Legend Ik ga de ontvanger puur voor het wandelen gebruiken, dus niet voor de fiets of in de auto. Nadat ik de bovenstaande thread gelezen heb, kom ik tot de conclusie dat ik voor de GPS 60 wellicht ga, gezien de goede ontvangst en (wat voor mij de doorslag gaf) het direct kunnen invoeren van de afstand en aantal graden wanneer je naar een waypoint loopt. Ik ken de eXplorist 210 niet, dus daar heb ik geen oordeel over. De andere twee wel. Momenteel cache ik met de GPS60 en die bevalt mij goed. Enkele jaren geleden gebruikte ik vooral de Etrex Vista, maar de ontvangst van de GPS60 is m.i. toch iets beter dan de gps'en in de Etrex reeks. Natuurlijk kun je doorsparen voor de C(S)x, maar die zijn echt een stuk duurder. Voordeel is natuurlijk wel dat die betere ontvangst hebben en dat daar de topo-kaarten in passen. Maar zoals gezegd: de GPS60 is heel geschikt om mee te cachen, en ook om bv. bij de wandelroutes van www.gpstracks.nl te assisteren. Maar eigenlijk wacht ik op de GPS60, voorzien van de SirfstarIII chipset. Een soort GPS60x dus... Maar ik weet helemaal niet of die ook gaat komen.
flatfisher Geplaatst 11 september 2006 Geplaatst 11 september 2006 Een kaart in beeld heeft pas zin als je beschikt over topografische kaarten, dus met een hoog detail en grote schaal (of is dat nu een kleine schaal?). 1/25000 of 1/50000, zoiets bedoel ik dan. Daar staan vaak ook bospaden op, je kunt er boerderijen op terug vinden, dat soort details. Dan kan je kiezen of je een bepaald pad wel of niet in kunt gaan. Waarschijnlijk had de 210 die je gebruikt hebt een grovere kaart, bijvoorbeeld 1/100000. Dat is meer geschikt voor fietsen of auto/motor. Maar het ging je niet om kaarten op zich, maar om een GPS. Ik heb zelf ook getwijfeld maar ben zeer tevreden met mijn GPS 60. De Magellan ken ik niet, dus weet niet of die beter of minder is, maar de GPS 60 voldoet goed. Ik ben blij dat er een USB-kabel bijgeleverd wordt, drivertjes installeren en up- en downloaden gaat supersnel (USB 2 he!). Ik vermoed dat Magellan 210 en zeker de Etrex Legend serieel communiceren. Daarvoor heb je dus een 9 pins COM-poort nodig op je pc/laptop of een converter van serieel naar USB. Kost al snel €30,00... De meeste laptops hebben zo'n poort echt niet, de meeste pc's denk ik wel. Serieel is wel langzamer dan USB 2, dat merk je wel bij het uploaden van tracks, waypoints als het er meer dan 50 zijn en vooral basiskaarten. En om even iets geks te zeggen, een lijst met POI (Points Of Interest) is ook een soort basiskaart en dat kan wél in je GPS 60. Met een beetje handigheid en de juiste programma's (allemaal gratis en legaal) kan je bijvoorbeeld een POI lijst maken met bruggen, viaducten, kerktorens en heuveltoppen in je te bezoeken geocachegebied maken. Dat vereist wel wat werk en ik beperk me dan tot een lijst van dorpen en steden van Nederland. Kan ik via de ANWB-bordjes leuke fietstochtjes maken. Hoe de wegen dan precies lopen maakt niet uit, als het van Uithoorn naar Mijdrecht 4 km is, dan ben ik 4 km verderop in Mijdrecht! Heel soms ga ik een echte geocachetrip maken in een bepaald gebied. Dan is het echt wel handig om een duidelijke kaart van dat gebied bij je te hebben. Ik gebruik daarvoor dan wel topografische kaarten, die ik op de pc combineer met de waypoints van de caches en dat print ik dan op een A4-tje. Ozi-Explorer is daar een heel geschikt programma voor. Ik denk dan dat het makkelijker is om op een kaart van 21 x 29 cm te kijken dan naar een schermpje van 5.4 x 2.7 cm (Legend). Maar of dat nu allemaal wel door de beugel kan?! Maar, ja: een kaart is altijd handig en soms onmisbaar, stel dat je je GPS in een sloot laat vallen, dan moet je toch de weg terug kunnen vinden?! Overigens kan ik mij niet voorstellen dat de Magellan 210 geen ODO-meter kent. Volgens mij registreert elke GPS een soort broodkruimelspoor waar je gelopen hebt, je tracklog. Van elke broodkruimel zijn de lengte- en breedtecoordinaten vastgelegd, dus moet ook de afgelegde afstand in meters, miles, feet of kilometers te berekenen zijn. Maar geen GPS is compleet zonder handleiding he! Ik hoop je twijfels niet vergroot te hebben. Bedenk dat je een apparaat met een bepaald doel koopt: geocaches vinden. Dat kunnen ze allemaal, dus welke je ook koopt, je zult er best plezier aan hebben! Groet Flatfisher
Marijn@Liesbeth Geplaatst 12 september 2006 Geplaatst 12 september 2006 Ik heb weer over de keuze zitten na te denken. Ik heb nu een lichte voorkeur voor de legend. Gezien het kaart materiaal (als basis een zeer grove kaart, maar middels de mapsourcekaarten kan je gedetailleerde kaarten inladen). @flatfisher: ik heb de handleiding van de 210 van voor naar achteren en back gelezen, maar ik ben geen tripmeter (ODO-meter) tegen gekomen. Dit staat ook nergens bij de verschillende specs op de sites. Bij de specs van de Garmin types wordt deze tripcomputer specifiek vermeld. Voor de verschillende mapsourcekaarten zijn er verschillende wegen om eraan te komen. Bedankt in ieder geval voor de tips.. Marijn PS: weet iemand hoe je je "stats" afbeelding in je handtekening krijgt? Ik heb verschillende dingen geprobeerd, maar zonder resultaat.
Buzzardseye Geplaatst 16 september 2006 Geplaatst 16 september 2006 (bewerkt) Ik heb de explorist 210 en kan je melden dat er wel een tripmeter in zit. Ik gebruik hem niet, maar zie het in een schermpje staan. ik Weet niet of je daarover iets kan instellen vooraf. Ik gebruik hem nu een aantal weken en elke cache gaf hij perfect aan. Tenzij ik zelf fouten maakte natuurlijk. Ik heb goedkoop MapSendDirect europe kunnen kopen bij navicar voor 50 euro. Werkt hoor. Enne de 210 werkt met usb succes met je keuze. Buzzardseye 16 september 2006 bewerkt door buzzarsdseye
flatfisher Geplaatst 18 september 2006 Geplaatst 18 september 2006 (bewerkt) PS: weet iemand hoe je je "stats" afbeelding in je handtekening krijgt? Ik heb verschillende dingen geprobeerd, maar zonder resultaat. Ja, zo ongeveer wel. Je gaat naar de 'echte' geocaching-homepage: www.geocaching.com Dan inloggen en naar my account klikken. Ergens rechts staat Account opties, de onderste heet View my Stats bar. Hier kan je een paar opties aanpassen en dan wat html laten genereren, wijst zich vanzelf. Deze html moet je dan kopieëren, plak het voor de zekerheid even in windows kladblok of je tekstverwerker. Nu ga je naar dit forum terug en zoekt je eigen profiel op (klik bijvoorbeeld op je eigen naam links min of meer boven als je forum-berichtjes leest). Dan staat ergens onderaan Wijzig handtekening, plak hier die html code en klaar is Klara! Vervolgens kan je daar natuurlijk nog allerlei andere informatie in kwijt, html-programmeurs leef je uit! Overigens heb ik de code voor het stevige stapper-logo verdiend door de drie caches stevig stappen 1, 2 en 3 te lopen. En zo zijn er volgens mij nog wel meer caches waar je een logo kunt verdienen. Ach, geocachen, het laat je niet meer los. Overigens is dit wel off-topic dacht ik..... On topic: Ik heb weer over de keuze zitten na te denken. Ik heb nu een lichte voorkeur voor de legend. Gezien het kaart materiaal (als basis een zeer grove kaart, maar middels de mapsourcekaarten kan je gedetailleerde kaarten inladen). Tja, misschien heb je wel gelijk met die keuze, het blijft persoonlijk. Echter, 8 MB om kaartmateriaal in te laden is erg weinig. Heel misschien kan je dan beter doorsparen voor bijvoorbeeld een Venture Cx, in principe gelijk aan de legend, maar dan met kleurenscherm en geschikt voor SD-geheugenkaartjes. Die moet je er wel apart bijkopen en het apparaat is wel zo'n € 125 DUURDER dan een legend. Groet Flatfisher 18 september 2006 bewerkt door flatfisher
Tornado Bram Geplaatst 19 september 2006 Geplaatst 19 september 2006 Enne de 210 werkt met usbBuzzardseye De legend kan ook met usb werken
Aanbevolen berichten